Okänd men känd stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 506
B

BeastieBabe

förstår inte riktigt detta.. om man har ett föl där man vet mammas och pappans stam, men man får inte ta med detta i passet eftersom att det är en "korsning"..
har läst detta i flera annonser att fölet är registrerat utan stam, trots att stamtavlan är känd.. varför gör man så?

Sv: Okänd men känd stam?

I många fall ren snålhet.

Att regga för ett pass enbart kostar 400 kr.Ska man regga med stam så är reg.kostnaden dyrare samt att hingst,sto och föl måste DNA testas och det kostar 500 kr/st.

Reg kostnaden för ett föl med språngsedel är billigare(alltså efter godkänd hingst)...då betalar man en rimlig reg avgift plus passets kostnad.

okai.. så man får alltså inte ha stammen med i passet om fölet inte är DNA-typat, men man får ha den på ett papper bredvid när fölet säljs om nästa ägare skulle vilja "uppdatera" hästen med DNA-typninga och stam i passet?

har jag förstått rätt?

Ja såvida man kan få med tagel ifrån samtliga hästar så går det-JA.Vet flertalet som gjort så.Gäller ju dock att hålla reda på vilket tagel som är från vem.

Dock diskuteras det just nu om detta ska stoppas enligt vad jag hört....just för att slarv med avelsvärdering och slarvet med icke lösandet av licens ska stoppas.

Kan ta ett exempel jag själv varit med om, ibland kan det bli riktigt invecklat. Köpte en 4-årig welshcob valack från Danmark. Han var en produkt av en tjuvbetäckning mellan mamma 2 år och pappa 1,5 år. Mamman var ett fint avelssto som senare hade flera bra avkommer, pappan hade bra stam men kastrerades och såldes innan fölungen (min) föddes. I danmark har de infört en rolig regel att om man använder en ej godkänd hingst (vilket ju pappan räknades som) och registrerar ett sådant föl så straffas man genom att man då inte samma år får registrera in sina renrasiga föl. Vilket gör för ett stort stuteri som detta är det uteslutet att regga in en sådan här olycka. (Slår lite fel i ett sådant här läge med en tjuvbetäckning). Hade fulla papper för mamman och pappan samt intyg från uppfödaren beträffande föräldrarna. Ringde och pratade med welsh här i Sverige men där gick det inte att regga in honom om han inte var registrerad i welsh i Danmark, de kunde inte göra grundregistreringen här i och med att han var född i Danmark, kollade upp hur möjligheterna var att först registrera in honom i Danmark. Dock blev det tvärstopp i och med att det visade sig att pappan var död vilket gjorde att inte DNA kunde tas från honom vilket krävdes för att kunna registrera in honom. Och där gick det inte att registrera in honom som partbred med fader okänd (enligt dem pga att han var ren welsh...). Kollade även upp om det hade gott att få fram DNA för alla inblandade så hade kostnaden för att först regga honom till kraftigt fröhöjd avgift pga åldern i Danmark för att sedan regga in honom i sverige (detta var innan det var godkänt att tävla på utländstregnr) och med DNAavgifter reggningen slutat på över 7000:-.........
Det hela slutade med att han blodtypades och registrerades med endast känd mamma hos ASRP trots att detta enligt den jag talade med på welsh i Sverige sa att det var olagligt eftersom han var ren welsh, men hur fasiken skulle vi bevisa det.........???

gylle skrev:
Köpte en 4-årig welshcob valack från Danmark. Han var en produkt av en tjuvbetäckning mellan mamma 2 år och pappa 1,5 år. Mamman var ett fint avelssto som senare hade flera bra avkommer, pappan hade bra stam men kastrerades och såldes innan fölungen (min) föddes.

Det hela slutade med att han blodtypades och registrerades med endast känd mamma hos ASRP trots att detta enligt den jag talade med på welsh i Sverige sa att det var olagligt eftersom han var ren welsh, men hur fasiken skulle vi bevisa det.........???

Jag lyckades efter 1½ år få in stammen på min Irco marco valack... tillverkad i sverige, med norsk mamma, född i norge, men med svensk ägare.. :crazy:

Problemet var att inga papper fanns kvar(försvunnit under flytten...) och I M var ej godkänd i Norge då, och stoet hade "aldrig" va´rit i sverige på betäckning... :crazy:

Men efter tusen brev,fax och telesamtal så lyckades jag knyta ihop alla trådar-trots att ASVH från början sa att det aldrig skulle gå...- och efter blodtypning+Dna prov så fick jag in stammen på min älskade Oliver... till ingen nytta nu då, eftersom jag nyligen avlivat honom efter en hovfraktur... :cry:

Allt som allt kostade hans registrering mig runt 5.500 kr....

Det räcker ju inte med någons ord att det är vissa föräldrar till en häst, det måste ju gå att bevisas. ID-kontrollen på föl t.ex ska göras medan de fortfarande går med mamman och det ska finnas språngsedlar med datum för betäckning/insemination osv.

Jag hade inte språngsedel... men det gick inte enkelt...är det minsta man kan säga... :crazy: :smirk:

okai, mycket krångel med detta.. men om man då skulle köpa ett föl med "okänd" stam i passet och man senare vill DNA-typa och får med sig tagel från mamman och hingsten och sparar detta.. då bör det alltså fungera?

Tyvärr är det inte riktigt så...det finns kryphål för detta...så för den som är beredd på att betala kalaset...så går det att regga hur mkt hästar som helst med stam via DNA test och ett intyg om vem som haft stoet och hingsten under betäckningstillfället.I dessa fallen verkar de mer intresserade av att få i sina avgifter.

se till att ha material till detta från SLUs husdjursgenetiska lab att spara taglet i och att proverna är tagna av ID-kontrollant (som även ska göra IDbeskrivning på hästen provet tas ifrån, samtidigt), så att ALLT är gjort så som det ska göras. man lägger taglet i förslutningsbara påsar, som är väl uppmärkta. DÅ ska det inte gå att förväxla dem, men annars är det ju väldigt lätt att förväxla proverna.

I dessa stunder ar jag glad for att jag slipper att ha med avelsforeningar att gora. Har pa Irland har The Irish Horse Board hand om precis alla registreringar och utforanden av pass. Man kan aven vanda sej till avelsforeningarna, som har tillatelse av The Irish Horse Board att utfarda pass.
Har struntar man i om det ar korsningar eller renrasiga, finns foraldrarna med i deras register sa far man foraldrarna pa papper....men olika fargade papper!!
Godkanda foraldrar ger grona papper, resten ger bla!! Alla hastar DNA-testas och alla chippas - oavsett.

Hej

I Sverige struntar man också i om det är korsningsavkomma eller rasrent.

Vad som krävs för att registrera en häst utan DNA test är att betäckningen finns införd i en språngrulla och stoägaren fått en språngsedel som bevis på att hingsten är betald och att betäckning ägt rum-år datum, hingst-sto.

För de stoägare som önskar använda egen hingst går det också att föra språngrulla på sk betäckningsintyg.

Betäckningstillstånd, betäckningsbevis och betäckningsintyg löser man via sin avelsförening eller hos Svensk Hästavel (för vissa raser).

Hästar som är kommna till värden utan att betäckningen finns i en språngrulla och att stoägaren har ett bevis att betäckningen är gjord (språngsedel), krävs full härstamningskontroll.
Med DNA på mor-far-barn.

I Sverige tillämpas olika system för färger på hästpass.
Rashästarna har en sprcifik färg för rasen.

ASVH och ASRP (ridponny/Halvblod).
Avelsföreningar med öppen stambok, tillämpar tre färg system.

gröna pass för lic. hingst/ full härstamning på moder.
vita pass för lic. hingst/kort härstamning på mor
grå pass för lic. hingst/okänd mor--ej lic. hingst alla mödrar.
(finns några andra varianter).

peråke

Senast ändrad av en moderator:

hejsan jag har precis fått ut ett grönt pass på min häst efter ett års tjablande om papper, som till slut hittade hem.

men min kompis har haft en häst med vitt pass,

och nu funderar vi på vad de olika färgerna på passet egentligen betyder.

har även en kompis som har ett fullstammat ardennersto men ett blått pass...
vi är lite förvirrade :S

Är det halvblod så betyder grönt pass att hästen har tre godkända led och att den därför är rasren och stamboksberättigad.

Vita papper får ett halvblod som är efter godkänd hingst men har en morfar eller mormorsfar som inte är godkänd men utan ras/raser som är godkända av avelsföreningen.

Ardenner vet jag inget om.

Hos en renrasig ardenner är passet Blått. Har inget med stam att göra.

Men då kan jag som har ett sto som är tjuvbetäckt med unghingst som är efter bellini Mamman är efter falleur också DNA testa? Men vad gör det för skillnad? skrivs det i passet ? hon är ju ändå inte efter godkänd hingst så det blir ju inga ändringar i passfärgen?! jag hade tyckt det var kul att ha det till 100% säkert att det är så men är det värt pengarna??
hoppas ni kan hjälpa mig!!:p

Jag vet de som har gjort så - JA.

Har själv en korsning med okänd stam men jag vet härstamningen o vill ju naturligtvis ha med detta i passet men jag har fått besked på att detta inte "ska" gå så vilket stämmer då :confused: eller det beror på vilken avelsförening hästen är reggad i kanske? Eller vem man pratar med där ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 085
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 921
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 274
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 613
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V