Ok för kompis att ligga med ett exligg fast det är jobbigt?

Ja, det var bara en harmlös fortsättning på det du skrev att det kvinnliga könet inte har monopol på konstig logik. Var det något fel på det eller vart vill du komma? Förstår inte nu. :confused:
Det hon rimligtvis menar är att förklaringen om att det här skulle vara en "brudgrej", inte blir ett dugg bättre av att det kallas för tjejgrej eller kvinnogrej.

Det här handlar inte om kön. Det handlar om, som jag ser det, gränslöshet och possessiva relationer.

Det hon rimligtvis menar är att förklaringen om att det här skulle vara en "brudgrej", inte blir ett dugg bättre av att det kallas för tjejgrej eller kvinnogrej.

Det här handlar inte om kön. Det handlar om, som jag ser det, gränslöshet och possessiva relationer.
Jag har aldrig hävdat att det är specifikt en tjejgrej, jag tror du misstar mig med någon annan. :/

Hur skulle ni försöka lösa detta problem:

Din kompis och killen du blev av med oskulden med för 15 år sen flirtar.
Han jobbar på ett uteställe där du och din kompis brukar hänga.
Du har försökt ragga på killen "igen" men fått avslag.
Nu har som sagt din kompis och han fått kontakt, och det är uppenbart att dom är intresserad av varandra.
Du tycker det är skitjobbigt och vill verkligen inte att dom ska ligga,
du känner att ligger i underläge för att du blivit dissad och han vill ha henne istället.
Du går in och kollar på hennes insta om han gillat hennes bilder etc.
Du är inte kär i han eller så, men han är speciell för att han va din första.

Du har sagt detta till kompisen men hon tar det inte på jättestort allvar.
Du tycker att hon borde visa dig respekt och ta nån annan, det är ju inte så att hon är kär i han heller.
Annars är hon ingen vän att ha ändå.

Vad tycker ni, borde kompisen av respekt för dina känslor välja en annan kille?
Eller har du inget att göra med vem hon ligger med?
Vänner före ragg?
Är kompisars ex/ligg förbjuden frukt?
Skulle ni strunta i en kille som ni var attraherade av/på g med av ifall kompisen tyckte det var jobbigt för dom legat?

Efter att ha tänkt på saken så tycker golit att du ska satsa på en trekan, alla fortsätter vara vänner och du får mera sex :)

Man ska absolut stötta sina vänner om dom vill prata om jobbiga känslor dom har eller hur de upplever sig själv men jag har inget tålamod med människor som bara vill sitta och älta och älta och älta och kanske tom säger att dom vill få hjälp men aldrig skaffar den utan bara fortätter älta och älta. TS; du kan inte hjälpa henne åt henne utan hon måste vilja hjälpa sig själv vilket inte verkar vara fallet eftersom hon lägger över skuld och ansvar på alla utom sig själv.
sen tycker jag inte man ska , som du säger, respektera allas känslor oavsett vilka de är och dess validitet, ska jag då per automatik respektera folk som känner att dom måste vara elaka mot andra för att själva må bra, respektera de som känner att dom måste puckla på andra för att må bättre?
Att din vän vill vara en kontrollerande människa som har ensamrätt på alla runtomkring henne oavsett vad dom känner gentemot henne eller om dom inte setts på 20 år, det är inte sunda känslor och det gör det absolut inte OK att hon ska diktera vem som får och inte får ligga med/vara tillsammans med/titta på hennes ex. Jag hade inte "respekterat" såna känslor hos en vän. Jag hade sagt att jag förstår att det är så hon känner men att det inte har med någon annan än henne själv att göra och därför är det inte något som någon annan ska behöva gå på äggskal runt eller slå knut på sig själva för att tillmötesgå. Vill hon få hjälp med känslorna är helt okej men då ska det komma från henne, HON måste själv skaffa en samtalskontakt eller liknande, HON måste göra jobbet att gå till botten med varför hon har det här överdrivna kontrollbehovet, HON måste vilja förändras och när hon vill det kan ni stötta men ni/du gör henne inga som helst tjänster genom att svassa runt hennes obefogade känslor och försöka hitta lösningar ÅT henne.

Hon är vuxen- hennes ansvar. Stötta- inte curla. Lyssna- inte bekräfta. Hjälpa - inte lösa åt henne.

Tills hon är redo att växa upp och ta ansvar för sina egna känslor så hade jag sagt att jag tänker inte diskutera eller lyssna på tjat om killen och kompisen för det gynnar ingen och allra minst henne själv.

Så olika man kan vara... En polare till mig ville prova en riktigt stor och undrade om jag hade nåt tips, gav henne telefonnumret till senaste karln jag hade varit med då, och hon var enligt uppgift nöjd :D

Har gjort detsamma, och han med den store presenterade mig för sin kusin, bra utebyte på liggfronten och ingen mådde dåligt av det. :D

Hur skulle ni försöka lösa detta problem:

Din kompis och killen du blev av med oskulden med för 15 år sen flirtar.
Han jobbar på ett uteställe där du och din kompis brukar hänga.
Du har försökt ragga på killen "igen" men fått avslag.
Nu har som sagt din kompis och han fått kontakt, och det är uppenbart att dom är intresserad av varandra.
Du tycker det är skitjobbigt och vill verkligen inte att dom ska ligga,
du känner att ligger i underläge för att du blivit dissad och han vill ha henne istället.
Du går in och kollar på hennes insta om han gillat hennes bilder etc.
Du är inte kär i han eller så, men han är speciell för att han va din första.

Du har sagt detta till kompisen men hon tar det inte på jättestort allvar.
Du tycker att hon borde visa dig respekt och ta nån annan, det är ju inte så att hon är kär i han heller.
Annars är hon ingen vän att ha ändå.

Vad tycker ni, borde kompisen av respekt för dina känslor välja en annan kille?
Eller har du inget att göra med vem hon ligger med?
Vänner före ragg?
Är kompisars ex/ligg förbjuden frukt?
Skulle ni strunta i en kille som ni var attraherade av/på g med av ifall kompisen tyckte det var jobbigt för dom legat?

Det är ju 15 år sen. Ska man gå efter såna regler så lär ju folk på mindre orter aldrig få ragga.

Släpp det. Du är svartsjuk för att du blev dissad. Att ens ta upp det med kompisen är ju hur löjligt som helst.

Enda gången jag kan tycka man kan visa hänsyn är om det är ett väldigt färskt ex där känslorna kanske inte är över ännu.

Jag tänker från motsatt ände, och tänker mig att en stor del av problemet helt enkelt är en viss syn på förhållanden och relationer mellan människor, både sexuella relationer, kärleksrelationer och vänskapsrelationer. TS visar ju också tydligt att hon inte ifrågasätter den syn på relationer där människor äger varandra och inte klarar av att ha tydliga gränser mellan individerna. Det är ju inte alls att förvånas över att man vänner emellan ser ungefär likadant på relationer, och därför uppfattar "problemet" på samma sätt oavsett vilken roll man har i spelet.

Nu har du nog missuppfattat.
Jag är i mångt och mycket väldigt olik min vän, och jag tror det var därför hon fråga mig om råd, med inledande frågan, "Du verkar ju aldrig ha nå känslor kvar för dina ex och inte ha nåt emot om nån kompis skulle ragga på denne".

Att jag startade tråden va för att jag tyckte det var svårt att ge henne råd och undrade om det kanske är fler som upplevt det hon gör, eftersom jag inte gör det själv. Hon frågade om hur jag kunde släppa det, och det är för mig svårt att förklara på ett djupare plan mer än att det som är över är över.

Ju mer som skrivits om den här vännen desto mer blir åtminstone jag övertygad om att det här är bara ett symtom på något annat, mer djupliggande problem. Det är ju är vanligt att det vid till synes irrationella eller omogna beteenden finns något annat som skaver, allt från otrevliga erfarenheter till bristande självkänsla och allt däremellan.

Lösningen blir i sådana fall att få hjälp av någon professionell. Jag skulle tro att när man skrapar lite på ytan på den här vännen kommer det komma upp saker som förklarar hennes känslor och beteende.

Så är det definitivt, hon har problem som yttrar sig på liknande sett som detta.

Sitta och gotta sig i vad andra väljer att göra (i det här fallet att x:et och en annan väninnan flirtar) känns faktiskt olustigt i mina öron.

Att diskutera sina egna känslor är ju däremot precis vad som verkligen hjälper när man har hjärtesorg (eller värk någonannanstans i det här fallet?)

Visst kan man ha hang-ups på sina ex, men att därifrån tycka sig ha rätt att styra deras val och även väninnors val - lite väl långsökt? Det vill jag inte bidra till, skvaller runt vad andra gör. Däremot diskuterar jag gärna den egna känslan runt det.

"Jag såg nog hur Svea och Yngve flirtade,jag tycker det är så himla taskigt av dem att inte ta hänsyn till mina känslor, jag har ju faktiskt delat säng med Yngve". Skvaller i mina öron, jag orkar inte bidra till sådant genom att lyssna och diskutera.

"Jag mår så himla dåligt när jag ser att mina ex går vidare, fan, varför kan jag inte bara släppa det? Jag är ju inte egentligen intresserad av honom". Helt OK att diskutera med mig, det här är en hjälp att sätta ord på sina känslor.

Att hjälpa till att snurra genom att diskreta vad ditt gör med datt och varför tycker bara bidrar till att möjliggöra och strö salt i sår.

Det var det sistnämnda som vi diskuterade och som jag hade svårt att ge råd om då det för mig är.. Som en självklarhet åt andra hållet, därför jag försökte fiska efter folk som kanske tänkte som hon och hur de har "löst" det.

Det var det sistnämnda som vi diskuterade och som jag hade svårt att ge råd om då det för mig är.. Som en självklarhet åt andra hållet, därför jag försökte fiska efter folk som kanske tänkte som hon och hur de har "löst" det.
Fast det är inte du som ska lösa det, det är hon! Det är hon som i såna fall ska skriva ett eget inlägg på ett forum eller ännu hellre skaffa profesionell hjälp, inte du. Det är det här folk menar med att du curlar henne och det är att göra henne en otjänst. Du kan finnas där som ett bollplank NÄR hon håller på att arbeta sig igenom sina problem i första hand med hjälp av någon som faktiskt är utbildad att göra det, men det är inte du som ska lösa dom.
Om du fortsätter lösa hennes problem åt henne och åt andra så lär dom sig inte själva. Att det heter jobba sig igenom sina problem är just för man själv måste jobba på det, inte att nån polare ska komma med nån magisk snabbfix-färdiglösning.
Hon är vuxen så låt henne göra jobbet själv.

"Du verkar ju aldrig ha nå känslor kvar för dina ex och inte ha nåt emot om nån kompis skulle ragga på denne".
Den här meningen tycker jag vittnar om en inställning som visar en egoism utan dess like. Om jag då HAR känslor kvar är det samma sak som att jag skulle må dåligt om personen blir attraherad eller kär i någon annan än mig själv?
Sån är inte jag faktiskt. Jag har flera ex jag har olika slags känslor för. Det innebär verkligen inte att jag önskar att de levde i celibat och att jag skulle vara den enda person i världen som är värd att vara attraherad av. Lite lagom megalomant sådär. Blir det dessutom någon vän till mig till mig är det väl bara bra eftersom jag bara är vän med fina personer.
Men jag vet att det finns de som tycker så här. Jag har sett det på buke förut en gång en tjej som tog illa vid sig att nån man raggade på henne på en dejtinsida. Hon hade ju faktiskt i barndomen haft en fling med en kompis till honom. Det blev samma diskussion då som nu. Hennes tes var att man raggar inte på vänners ex.

Så kompisen K ska förklara för killen X att tyvärr, hon är jättetänd på honom, men Y blir ledsen om de hoppar i säng, så det blir inget?

Jag har f.ö. jättesvårt för det här med att man på något sätt ska ha äganderätt och bestämmanderätt över människor i sin omgivning och dessutom i sitt förflutna.
Om någon jag känner/känt kan bli glad (oavsett periodisk längd i livet) med någon annan jag känner/känt så är det väl bra? Det är så sjukt svårt som det är att hitta människor som får en att må bra (igen oavsett periodisk längd) att om man ska börja ta i beaktande om denne person en gång i livet hållt hand med min kompis som jag inte träffat på 5 år, ja då blir det plötsligt ännu så mycket svårare!
Nu är alla mina X kompletta idioter så skulle nån kompis vilja ha dom skulle jag vara mer orolig att de skulle bli dåligt behandlade men då uttrycker jag min eventuella oro och sen får de ta ett eget vuxet beslut om hur de vill gå vidare.

Ts kompis borde glädjas åt andras glädje istället för att dra med dom i sina egna dåliga tankar och beteenden.

Så kompisen K ska förklara för killen X att tyvärr, hon är jättetänd på honom, men Y blir ledsen om de hoppar i säng, så det blir inget?
Typ så måste det ju vara. Det lär väl inte direkt öka Ys chanser med mannen. Eller så har hon väl tänkt sig att kompisen bara ska nobba honom utan förklaring men då är ju inte Y direkt mån om att den här mannen ska må bra. Seriöst så verkar Y vara en barnslig egoist som kanske inte ska ha relationer alls.

Jag tycker hela poängen är att det inte är TS problem öht. Det är hennes kompis men hen verkar inte göra speciellt mycket för att lösa sina egna problem mer än att lägga över ansvaret för hens mående på andra än hen själv.
Så om nån tipsar TS om nån kille med stor kuk så löses problemet?

• Gilla
Reactions: rtf
Så om nån tipsar TS om nån kille med stor kuk så löses problemet?
Nej absolut inte, TS ska inte bli tipsad om någonting utan hennes kompis behöver hjälp men det är inte nån hjälp man får på ett forum utan av en terapeut, kurator eller liknande. Kompisens problem verka vara bra mycket mer omfattande än bara den här isolerade situationen och handla om självkänsla och självuppfattning vilket inte är lätt att rätta till i en handvändning.
Det är därför jag säger att det är inte TS som ska tipsas eller inte om diverse penisar i varierande storlek utan hennes kompis. Nu tror jag inte öht att en penis oavsett storlek är lösningen på dennes problem och inte heller något en samtalskontakt skulle tipsa om.
Enda sättet TS kompis problem kommer bli löst är när denna tar tag i det själv av egen vilja och inte blir curlad och buren och pushad av TS.

skulle jag inte ha kommit över det på 15 år skulle jag nog börja fundera vad mitt problem är.. Hade det varit för upp till ca 1 år sen hade det nog svidit som bara den, men samtidigt vill jag inte ha nån som bryr sig om vilka jag ligger med så då måste jag ju själv agera så också. Är han inte intresserad hade vi inte funkat ihop, men det kanske de två gör. Så skulle jag försöka tänka.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Otherside
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 850
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 905
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 988
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V