Ok för kompis att ligga med ett exligg fast det är jobbigt?

Brudgrej eller tjejgrej - det styrker intrycket att det är fråga om ej vuxna människor. Jag har svårt att tro att man i en konversation mellan vuxna, mogna kvinnor använder ord som dessa om det är en seriös diskussion. Det är en kvarleva från tonårstiden. Ni är ju vuxna kvinnor. Då funkar inte förklaringsmodeller som "brudgrej" längre.

Nehe? Jag har svårt att förstå varför jag ska ändra synonym bara för att jag diskuterar ett problem.
Och med tanke på att problemet är ganska omoget så förstår jag än mindre varför jag ska använda mogna ord.
Det är inte så att jag skriver en uppsats eller diskuterar framtida projekt på jobbet. Jag skriver på ett forum, och då använder jag min vanliga svenska/slang/stockholmska/omogna språk. Nu fick du fler synonymer att välja mellan, hoppas att någon passar :D

Blir man akut av med lägenheten så är det ju super att kunna vända sig till vänner för hjälp, men här handlar det ju inte så mycket om ett praktiskt problem som rätt irrationell svartsjuka. Jag vet inte riktigt vilken hjälp du förväntas att ge? Vill hon komma över snubben måste hon jobba med sig själv och inte leta quick fixes i sin omgivning.

Det hon vill höra eg är väl att hennes kompis är en dålig kompis som väljer ett random ragg framför hennes kompis känslor. När vi pratat igenom det så kunde hon erkänna att hon har problem, och att hon vet att det är irrationellt. Men känslan är kvar. Jag är inte bra på det själv men jag vet att det finns många som jobbar med t ex LoA för att omvända sådant negativt. Det är ju lätt att säga "skit i deras relation", men hur man ska tänka mer praktiskt för att känna de känslorna är svårare, abstraktare. Hon överanalyserar mycket och ber om råd om hur hon ska lära sig att skita i saker. T ex..

Nej, nå quick fix är nog svårt!

Det hon vill höra eg är väl att hennes kompis är en dålig kompis som väljer ett random ragg framför hennes kompis känslor. När vi pratat igenom det så kunde hon erkänna att hon har problem, och att hon vet att det är irrationellt. Men känslan är kvar. Jag är inte bra på det själv men jag vet att det finns många som jobbar med t ex LoA för att omvända sådant negativt. Det är ju lätt att säga "skit i deras relation", men hur man ska tänka mer praktiskt för att känna de känslorna är svårare, abstraktare. Hon överanalyserar mycket och ber om råd om hur hon ska lära sig att skita i saker. T ex..

Nej, nå quick fix är nog svårt!

Hon gör ju samma grej, väljer snubben framför sin kompis, det är lika mycket hennes val som den andra vännen. Känns lite olustigt att diskutera det här över huvudet på de inblandade så jag säger inget mer om det. Till dig skulle jag nog bara tipsa att inte ta så mycket ansvar för henne och hennes känslor.

Vad tycker ni, borde kompisen av respekt för dina känslor välja en annan kille?
Eller har du inget att göra med vem hon ligger med?
Vänner före ragg?
Är kompisars ex/ligg förbjuden frukt?
Skulle ni strunta i en kille som ni var attraherade av/på g med av ifall kompisen tyckte det var jobbigt för dom legat?

Nej
Nej
Dum fråga i sammanhanget
Nej
Nej

Ex är ex = man har inget att göra med vem de väljer att vara tillsammans med eller vem de har sex med och vad jag förstår det som, så är han inte ens ett ex utan ett ragg som hon förlorade oskulden med för en halv evighet sen och som hon inte har några känslor för nu heller, så vem f.n bryr sig då om personen ligger med andra??

"Jag förstår att du har det jobbigt för att du blev nobbad, men ärligt talat: det är faktiskt inte din grej om han väljer att gå vidare med någon du känner, Oavsett om de kommer att gifta sig eller bara ligga. Jag orkar inte älta det här mer, det gör dig ingen tjänst att själv älta det heller. Det påverkar ju egentligen inte dig, vad ditt ex gör"

Sätt ord på det, din tolkning. Vill hon prata om låg självkänsla, att bli nobbad etc (inte den här incidenten utan känslorna, de egna problemen) är det väl OK? Att du tar emot allt ältande gör ju att du bidrar till att hålla det här igång, och det tycker jag inte att man ska göra om man vill kalla sig kompis.

Men det låter ju osunt att vara så fixerad vid nån man hade sex med för 15 år sedan. Förbjuden frukt, bah? Han är väl inte giftig? Och dessutom har han tydligt signalerat att han inte är intresserad. Hon borde hitta något annat att lägga sin energi på, knyppling eller hemlösa som exempel. Jag får starka olustkänslor av folk dom uttrycker ägandekänslor på det sättet.

Mina vänner reagerar inte alltid "rätt" (enligt MITT huvud "rätt" eftersom det faktiskt inte finns något som är opartiskt rätt och riktigt i det här fallet) men då hjälper jag dem genom att prata. Behöver de älta lite för att komma igenom det så gör vi det, de låter mig älta för dem nästa gång.

Jag skulle aldrig säga så som många av er säger att TS borde göra. Skittaskigt låter det i mina öron.

Sen förstår jag också att man kan ha hangups på gamla ex. Det kanske inte heller är "rätt" men det kan likförbannat kännas jobbigt. Och jag skulle inte riskera en vän för att jag ville ligga lite med hennes ex, om jag förstod att det inte var ok.

Om man blir kär, eller vill ha ett förhållande då tycker jag att det är en annan grej, men folk att ligga med finns ju överallt. Det gör inte bra kompisar.

Lite så tänker jag! (det är jag som är Forex bank)

Sitta och gotta sig i vad andra väljer att göra (i det här fallet att x:et och en annan väninnan flirtar) känns faktiskt olustigt i mina öron.

Att diskutera sina egna känslor är ju däremot precis vad som verkligen hjälper när man har hjärtesorg (eller värk någonannanstans i det här fallet?)

Visst kan man ha hang-ups på sina ex, men att därifrån tycka sig ha rätt att styra deras val och även väninnors val - lite väl långsökt? Det vill jag inte bidra till, skvaller runt vad andra gör. Däremot diskuterar jag gärna den egna känslan runt det.

"Jag såg nog hur Svea och Yngve flirtade,jag tycker det är så himla taskigt av dem att inte ta hänsyn till mina känslor, jag har ju faktiskt delat säng med Yngve". Skvaller i mina öron, jag orkar inte bidra till sådant genom att lyssna och diskutera.

"Jag mår så himla dåligt när jag ser att mina ex går vidare, fan, varför kan jag inte bara släppa det? Jag är ju inte egentligen intresserad av honom". Helt OK att diskutera med mig, det här är en hjälp att sätta ord på sina känslor.

Att hjälpa till att snurra genom att diskreta vad ditt gör med datt och varför tycker bara bidrar till att möjliggöra och strö salt i sår.

Jag tycker det är flera av de inblandade i trådstarten som beter sig märkligt. Självklart mår man bäst av att inte hänga upp sig på ett gammalt ragg och man bör för sin egen skull inte lägga sig i vem ens vänner ligger med. Men vad är det för märkliga vänner som alla ska ligga med just den killen? Om en vän uttrycker att den mår dåligt av något inte springer jag iväg och gör det då, bara för att? Om det är något jag absolut måste göra av känslomässiga eller praktiska anledningar så får vi prata om vad det nu är som är problemet. Så att vännen gör sig av med de vänner som hela tiden bekräftar hennes självbild av att bli bortvald (både av den här mannen men också av vännerna som prioriterar hennes känslor lågt) är ju ändå positivt kan jag tycka. Men hon borde sluta hänga runt den här mannen också och arbeta med sina känslor med hjälp av någon professionell. Det är ju något väldigt destruktivt att åtskilliga gånger försätta sig i en situation där man får sin dåliga självbild bekräftad.

Så olika man kan vara... En polare till mig ville prova en riktigt stor och undrade om jag hade nåt tips, gav henne telefonnumret till senaste karln jag hade varit med då, och hon var enligt uppgift nöjd :D

Jag skulle aldrig förbjuda mina vänner att vara med någon av mina ex. Jag tycker om mina ex och vill att de ska vara lyckliga. Jag och den personen var uppenbarligen inte rätt för varann, då är det väl kul om både mitt ex och en polare kan bli lyckliga på samma gång? :banana:

Hela situationen är för mig bara absurb. Skulle en polare be mig att inte ligga med dennes ex så skulle jag nog bli väldigt förvånad faktiskt.

Ju mer som skrivits om den här vännen desto mer blir åtminstone jag övertygad om att det här är bara ett symtom på något annat, mer djupliggande problem. Det är ju är vanligt att det vid till synes irrationella eller omogna beteenden finns något annat som skaver, allt från otrevliga erfarenheter till bristande självkänsla och allt däremellan.

Lösningen blir i sådana fall att få hjälp av någon professionell. Jag skulle tro att när man skrapar lite på ytan på den här vännen kommer det komma upp saker som förklarar hennes känslor och beteende.

Jag tänker från motsatt ände, och tänker mig att en stor del av problemet helt enkelt är en viss syn på förhållanden och relationer mellan människor, både sexuella relationer, kärleksrelationer och vänskapsrelationer. TS visar ju också tydligt att hon inte ifrågasätter den syn på relationer där människor äger varandra och inte klarar av att ha tydliga gränser mellan individerna. Det är ju inte alls att förvånas över att man vänner emellan ser ungefär likadant på relationer, och därför uppfattar "problemet" på samma sätt oavsett vilken roll man har i spelet.

Visst finns det gånger då det svidit en smula att exet hittat en ny kärlek. Absolut. Men oavsett om det är någon jag känner eller inte känner är det ju MIN känsla jag sticks av. Och att då försöka lägga över det ansvaret på den tredje parten (vare sig jag känner henne eller inte), är ju bara en väldigt feg och lätt variant för att slippa titta på vad som gör att det svider hos mig.

För det är inte så med alla exen. I övervägande fall är den största känslan att jag är glad för exets skull, som hittat ny kärlek eftersom jag (uppenbarligen) gått vidare med mitt liv.

Nu handlar det ju inte ens om ett ex vad jag förstår utan ett ONS, sen att det var ett ONS med någon hon kände och att hon gjorde sig av med oskulden i samma veva ändrar ju ingenting. Det är 15 år sedan, de har aldrig haft ett förhållande, hon var inte kär, jag förstår inte vad det finns att haka upp sig på?

Det kan ju ibland svida värre med ett ONS, han valde att inte ha en relation med mig, men hittade någon annan (kanske inte i detta fallet?) som funkar. Vad är det för fel på mig?

Nu har TS kompis blivit uttalat nobbad av den här snubben, men han kan ju inte gärna vara brännmärkt för all framtid för det. Det är ju något TS kompis får ta itu med, livet är fullt av snubbar som nobbar mig. De kommer sannolikt att välja andra brudar/snubbar i framtiden, ska jag vara ovän med alla dessa människor bara för att snubbe 1 valde bort mig?

Känns jobbigt att lägga sig i så mycket, jag har så fullt upp med att vårda mina egna befintliga relationer. Andras med andra människor känns som överkurs...

Brudgrej eller tjejgrej - det styrker intrycket att det är fråga om ej vuxna människor. Jag har svårt att tro att man i en konversation mellan vuxna, mogna kvinnor använder ord som dessa om det är en seriös diskussion. Det är en kvarleva från tonårstiden. Ni är ju vuxna kvinnor. Då funkar inte förklaringsmodeller som "brudgrej" längre.
"Kvinnogrej" kanske? :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Otherside
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 850
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 905
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 988
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V