Ok för kompis att ligga med ett exligg fast det är jobbigt?

Hade det gått 15 år mellan att en kompis börjar ragga på en kille och att jag och killen hade legat med varann utan att liksom ens varit tillsammans egentligen så hade jag nog faktiskt inte brytt mig särskilt hårt!

Tror inte jag hade varit brydd om det gått kortare tid än så ens, det är ju bara ett gammalt strul

Kanske hade känts konstigt om det var en mycket nära vän, och en fd partner som man levt med en längre tid men jag tror inte jag hade mått dåligt av det utan snarare känts lite udda att träffa personen som ens bästis partner typ.

Iofs, är nog rätt screwed själv på det sättet, jag hade ett ragg som en kompis var så vänlig att börja ragga på och blev tillsammans med, han dumpade henne efter typ 3 veckor, började ragga på mig igen, sen var vi onoff i några år, nu har vi hängt ihop i x antal år :love: lärde känna han via ett av mina ex på köpet :devil:

Nu har du nog missuppfattat.
Jag är i mångt och mycket väldigt olik min vän, och jag tror det var därför hon fråga mig om råd, med inledande frågan, "Du verkar ju aldrig ha nå känslor kvar för dina ex och inte ha nåt emot om nån kompis skulle ragga på denne".

Att jag startade tråden va för att jag tyckte det var svårt att ge henne råd och undrade om det kanske är fler som upplevt det hon gör, eftersom jag inte gör det själv. Hon frågade om hur jag kunde släppa det, och det är för mig svårt att förklara på ett djupare plan mer än att det som är över är över.
Att du spelar med i "problemet" och skriver om hur svårt det är visar ju att du deltar i det där gränslösa och possessiva.

Har aldrig fattat det där med att ex skulle vara "förbjuden frukt". Man äger väl för fasen inte sina (sex)partners?

Skulle någon av mina kompisar hamna i säng med någon jag har legat med skulle jag väl inte säga så mycket om det alls. Vad finns det att säga? "Hade ni trevligt?"?

Att du spelar med i "problemet" och skriver om hur svårt det är visar ju att du deltar i det där gränslösa och possessiva.

Det är väl inte konstigt att det är svårt att förklara något som för mig inte är ett problem?
Men jag får väl nöja mig med att inte kunna hjälpa henne med detta.
Vet inte vad det är för spel du syftar på.

Det är väl inte konstigt att det är svårt att förklara något som för mig inte är ett problem?
Men jag får väl nöja mig med att inte kunna hjälpa henne med detta.
Vet inte vad det är för spel du syftar på.

Men vad är det du ska förklara för vännen som ska lösa dennes problem?:confused:

Något tankeredskap.
Finns ju massa psykiska problem som ångest, fobiner, ätstörningar svartsjuka etc som kan hjälpas av att man vet hur man ska tänka när man känner att det börjar smyga sig på.
Att komma till insikt att det inte är någon fara ungefär, tänker jag mig.
Att våga släppa kontrollen.

Något tankeredskap.
Finns ju massa psykiska problem som ångest, fobiner, ätstörningar svartsjuka etc som kan hjälpas av att man vet hur man ska tänka när man känner att det börjar smyga sig på.

Precis det där finns det utbildat folk till. Om jag vore du skulle jag älta "sök psykolog" lika ofta som hon ältar sitt 15 år gamla ligg. Herregud.

Något tankeredskap.

Men om du lider av ångest, fobi eller ätstörning så ber du väl inte en vän att lösa problemen åt dig utan då söker man ju professionell hjälp om man inte klarar att reda ut sina problem själv.

Utöver att jag håller med de flesta andra, att det vore annorlunda om hon "bad om hjälp" för att hantera sina egna känslor, inte för att kontrollera andra personer, så funderar jag kring det här med "det är bara ett ragg". HUR vet någon av er att det inte kan bli mer än så? Du skriver att det hade varit annorlunda om det var kärlek inblandat (tycker Y också det? Blir hennes känslor annorlunda då?) och då undrar jag när du anser att kärleken ska märkas?

Som jag förstått det har X och K bara flirtat. Menar du på allvar att man ska känna starka känslor innan dess och veta att man vill ha någon form av seriöst förhållande? Personligen har jag aldrig någonsin hamnat där innan jag legat med personen i fråga och innan man kommer dit är det väl "bara en flirt"? Det innebär väl inte att det nödvändigtvis måste stanna där?

Begår väl en dödssynd nu ;) men har inte orkat tröska hela tråden innan inlägg (det verkade spåra ur rätt tidigt).

Iaf, skulle mitt ex som jag gillar hitta en partner, ONS eller whatever skulle jag bli skitglad oavsett om det är en kompis till mig eller ej.

Vad mina ex som jag inte gillar gör (och med vem) skiter jag fullständigt i.

Min spontana reaktion efter tråden är att det blir väldigt jobbigt att lägga tid på att styra upp andra människors känslor och handlingar. För att inte prata om fruktlöst. Det går ju inte.

Vem får göra vad med vem och efter hur länge? Självklart finns det vissa saker som svider. Efter ett mångårigt äktenskap är det självklart inte kul att f d maken går i säng med och flyttar ihop med grannfrun. Det svider. Men sedan är frågan hur mycket jag vill låta det påverka mig. Ska de få leva hyresfritt i mitt huvud och hindra mig från att leva mitt liv fullt ut? För visst blir det ett hinder med så mycket negativa tankar som innehåller ordet "inte".

Lev och låt leva, känns som det vettigaste för mig. Jag är inte felfri,och har sårat människor på min väg genom livet. En del för att jag haft viljan att såra, en del oavsiktligt men oundvikligt på min egen väg mot lycka. Om alla är sin egen lyckas smed, kan inte mitt handlande stoppa dem i jakten.

Den enda som aldrig trampar på några tår, är den som inte gör något. Å andra sidan: hur ska man då kunna hitta sin egen lycka?

Utöver att jag håller med de flesta andra, att det vore annorlunda om hon "bad om hjälp" för att hantera sina egna känslor, inte för att kontrollera andra personer, så funderar jag kring det här med "det är bara ett ragg". HUR vet någon av er att det inte kan bli mer än så? Du skriver att det hade varit annorlunda om det var kärlek inblandat (tycker Y också det? Blir hennes känslor annorlunda då?) och då undrar jag när du anser att kärleken ska märkas?

Som jag förstått det har X och K bara flirtat. Menar du på allvar att man ska känna starka känslor innan dess och veta att man vill ha någon form av seriöst förhållande? Personligen har jag aldrig någonsin hamnat där innan jag legat med personen i fråga och innan man kommer dit är det väl "bara en flirt"? Det innebär väl inte att det nödvändigtvis måste stanna där?

Det är hennes känslor hon bett om hjälp med.
Hon vet att hon inte kan kontrollera någon annan, men hon tycker att kompisen gör fel.
Ja, hade det varit kärlek inblandat hade hon haft mer förståelse och inte känt att det var en respektlös grej mot henne,
kärlek är ju svårt att styra över, man måste ju inte ligga med varenda en man är attraherad av.
K är väldigt tydlig med att hon inte vill ha nåt seriöst.

I övrigt håller jag med dig, jag skriver bara det X har uttryckt.

Men hur kan det bli respektlöst av en part att ligga med en annan? De liggande gör ju det inte i akt och mening att såra en tredje, utan för sitt eget intresse.

Och sedan blir jag ju lite nyfiken på vad som egentligen spelar in. Att de hade sex för 15 år sedan kan väl orimligen vara saken? Istället är det då att killen inte vill ha kompisen, utan nobbar henne. Och då menar hon att han är untoucheble för hela bekantskapskretsen? Ska han straffas för att ha nobbat henne? Eller vad är det frågan om - egentligen.

Det är hennes känslor hon bett om hjälp med.
Hon vet att hon inte kan kontrollera någon annan, men hon tycker att kompisen gör fel.
Ja, hade det varit kärlek inblandat hade hon haft mer förståelse och inte känt att det var en respektlös grej mot henne,
kärlek är ju svårt att styra över, man måste ju inte ligga med varenda en man är attraherad av.
K är väldigt tydlig med att hon inte vill ha nåt seriöst.

I övrigt håller jag med dig, jag skriver bara det X har uttryckt.
Tycker hon att kompisen gör fel är det ju uppenbart inte sina egna känslor hon ber om hjälp med, då är det kompisens beteende. Hon lägger över skulden på andra.

Hur tydlig K än är, varför skulle hon säga att hon är ute efter något seriöst innan hon vet det? I dagsläget är hon kanske inte det, med hänvisning till mitt tidigare inlägg, hur ska hon kunna veta det nu? Men det är väl inget som säger att det kan förändas?

Eller anser du på allvar att man ska känna kärlek innan man ens passerat flirtstadiet?

Blir du inte jättetrött? Jag hade blivit tokig. Känslan av att ngn flirtar med ett 15 år gammalt ex för att JÄVLAS, alltså va? På riktigt? Väck henne. Sånt är det ju knappast sunt att varken tro eller hänga upp sig på.

Börjar bli lite trött ja :angel:
Men jag känner ändå att vi kommit nånstans, hon har börjat applicera mina tanketips på situationen och inser att det bästa är att det händer så att hon tvingas bearbeta/ta tag i sina känslor.
Så fort hon säger något negativt är jag på henne om att hon ska ta fram något positivt istället och det verkar funka
för nu hör jag inte mycket negativitet.
När hon ältar säger jag "Nu lägger jag på!"

Tycker hon att kompisen gör fel är det ju uppenbart inte sina egna känslor hon ber om hjälp med, då är det kompisens beteende. Hon lägger över skulden på andra.

Hur tydlig K än är, varför skulle hon säga att hon är ute efter något seriöst innan hon vet det? I dagsläget är hon kanske inte det, med hänvisning till mitt tidigare inlägg, hur ska hon kunna veta det nu? Men det är väl inget som säger att det kan förändas?

Eller anser du på allvar att man ska känna kärlek innan man ens passerat flirtstadiet?

Jag anser ingenting av det X anser skulle jag säga.

Men hur kan det bli respektlöst av en part att ligga med en annan? De liggande gör ju det inte i akt och mening att såra en tredje, utan för sitt eget intresse.

Fast det håller jag inte med om, gällande otrohet så ligger man ju inte med nån annan för att såra sin partner, utan av eget intresse. Inte det som är fallet här, men jag håller inte med om att man inte kan såra någon genom att ligga med nån, även om det inte är syftet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
960
Senast: Otherside
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 850
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 904
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 988
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V