Ok att dricka starköl kl 3 en måndag?

Jag tänker mer på whisky, ren sprit och bra öl (systembolaget blir visserligen bättre och bättre på alkoholfri öl men utbudet går inte ens att jämföra)

Jag drack en cocktail (ej alkoholfri) en gång, där de "rökte in" den. Det var alltså rök från björk som fångats i en liten kupa ovanpå drinken. Ju rökigare en ville ha sin drink, desto längre skulle kåpan vara på. drinken tog verkligen smak! Kanske det skulle vara något för att få till något whiskeyaktigt? ;)

Jag drack en cocktail (ej alkoholfri) en gång, där de "rökte in" den. Det var alltså rök från björk som fångats i en liten kupa ovanpå drinken. Ju rökigare en ville ha sin drink, desto längre skulle kåpan vara på. drinken tog verkligen smak! Kanske det skulle vara något för att få till något whiskeyaktigt? ;)
Å spännande! Kolsyreis i drinkar är superkul det med. Men det gör ju inte mycket för själva smaken. Och nykter bör man vara så att man inte dricker den innan den bubblat klart.

Jag önskar verkligen att de kunde uppfinna något som ger samma upplevelse i smak, mun och hals utan att man blir full. Då skulle jag dricka mycket mer än jag gör. Jag gillar smaken,att det bränner lite och värmer men jag har ett sådant kontrollbehov att jag verkligen inte vill bli lullig.
Här är en till!
Jag älskar verkligen smaken av alkohol. Gillar snaps, cognac, rom. Dricker vin med stor njutning.

Men jag verkligen hatar att bli påverkad! Jag känner av ett par glas vin väldigt väl. Såpass att jag talar lite släpigare och inte klarar att gå snyggt i alltför höga klackar. Känslan är väldigt obehaglig och jag avskyr att tappa kontroll. Det handlar inte om ovana. Ofta kan jag dricka ett glas vin flera kvällar i veckan.

Blev man inte full av sprit skulle jag kunna dricka rejält stora mängder :D

:rofl:

Jag lutar åt att om det hade varit så, så hade palt varigt olagligt. Men jag håller frågan öppen tills jag har provat palt. (Ska påminna min paltälskande kompis som lovat att bjuda på palt!)

Nåmen paltschwimmen! Den ska inte underskattas!

Min göteborgska pojkvän slängde i sig 6 palt på raken första gången han provade palt. Han förstod inte varför hans chef bad han gå och sätta sig i bilen och vila efteråt.... men inom en kvart hade han däckat.

Jag kan även rekommendera theobromin-rus ;-) (kakao).

Här är en till!
Jag älskar verkligen smaken av alkohol. Gillar snaps, cognac, rom. Dricker vin med stor njutning.

Men jag verkligen hatar att bli påverkad!

Ett tag fanns det några alkoholsvagare viner, tänkta för konsumenter som vi. Men de blev inte lika goda, tyckte jag.

Ser man till mängden man kan dricka utan att bli mer påverkad än jag trivs med, så är ca 4% alkohol rätt lagom, tycker jag. Då kan jag ändå sitta och sällskapsdricka ett tag. Men jag tycker mer om vin.

Ett tag fanns det några alkoholsvagare viner, tänkta för konsumenter som vi. Men de blev inte lika goda, tyckte jag.

Ser man till mängden man kan dricka utan att bli mer påverkad än jag trivs med, så är ca 4% alkohol rätt lagom, tycker jag. Då kan jag ändå sitta och sällskapsdricka ett tag. Men jag tycker mer om vin.

Det finns viner med lägre alkoholhalt nu också och de märks sedan juni ut i hyllorna. Jag tror de ligger mellan 5 och 10%.

Jag tycker fortfarande att du har problem med semantiken. Om vin smakade illa skulle jag inte dricka vin. Men jag är ganska säker på att smakupplevelsen av vin färgas positivt av den behagliga berusningen. Det är bara modiga personer i medelåldern utan alkoholproblem som brukar hålla med mig.

Öhh, va? Nej smakupplevelsen påverkas inte det minsta positivt av berusningseffekten. Tyvärr är det ju istället så att smaklökarna blir lite döva av alkohol så man kan helt enkelt inte dricka särskilt mycket om man fortfarande vill uppleva hur maten verkligen smakar. Tyvärr finns det inget bra alkoholfritt vin. De sorterna som finns smakar allt annat än vin och de flesta smakar riktigt illa. Med öl är det lite bättre, men inte helt bra.

Jag kommer ihåg att jag läste någonstans, under min tid i England, att en indisk curry kan ge liknande kroppsligt rus som att röka cannabis :D så hade de mätt olika grytor. Har för mig en korma gav starkast rus.

hittade! nåt i den här stilen: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/989256.stm
(står dock inget om det jag tyckte mig komma ihåg om korma så jag kan lätt ha kommit ihåg fel men poängen är där ;) )

Min thailändska väninnas mamma har en bättre förklaring på det där; när hon bodde i Thailand så brukade de använda cannabis som grönsak i curryn. "Alla blev så glada när de åt och sedan dansade vi mycket på kvällen". Tro fan det ;)

Med onykter menar jag att den som druckit en alkoholhaltig dryck, känner att han eller hon fått i sig alkohol. Personligen skulle jag inte dricka vin eller öl om det inte vore för själva berusningen. Det är visserligen gott, men inte tillräckligt gott för att förtjäna den planering, den omväg och det omak det innebär att handla på Systemet. Vet att de flesta säger att det är smaken som passar så bra till den goda maten, som är huvudanledningen till att man dricker vin eller öl. Min teori är att folk förväxlar god smak med skön halvlullighet.

Jag tar oftast bara ett glas vin ... och hur nagon skulle kunna bli "skont halvlullig" pa ett glas forstar jag inte. Sa vida manniskan i fraga aldrig dricker nagon alkohol och da ar ju den har diskutionen 'moot point' i alla fall.

Har i Dalarna ar det ingen storre "omvag" att handla pa systemet da det ligger vagg i vagg med ICA i narmaste storre stad dar jag ofta handlar. Hemma handlar jag vin i samma affar som jag handlar maten, sa det ar latt att valja vin till den middag man planerar.

Jag dricker garna vin till en vardags middag mitt i veckan, lika garna som jag avstar att ta ett glas vin till helgen. Nar jag tar mitt glas vin styrs helt av hur bra jag mar och vad jag ater till middag. Jag kan ta ett glas efter maten om jag ater nagot som vin inte passar till, om jag kanner mig glad och upprymd. Kanner jag mig lite deppad och nertryckt ar jag inte interesserad av att dricka vin alls oavsett vilken god mat jag ater.

Öhh, va? Nej smakupplevelsen påverkas inte det minsta positivt av berusningseffekten. Tyvärr är det ju istället så att smaklökarna blir lite döva av alkohol så man kan helt enkelt inte dricka särskilt mycket om man fortfarande vill uppleva hur maten verkligen smakar. Tyvärr finns det inget bra alkoholfritt vin. De sorterna som finns smakar allt annat än vin och de flesta smakar riktigt illa. Med öl är det lite bättre, men inte helt bra.

Håller med dig om att alkoholfria varianter av alkoholdrycker smakar läskigt. Jag dricker inte ens lättöl, mellanöl är godast.

Jag tar oftast bara ett glas vin ... och hur nagon skulle kunna bli "skont halvlullig" pa ett glas forstar jag inte. Sa vida manniskan i fraga aldrig dricker nagon alkohol och da ar ju den har diskutionen 'moot point' i alla fall.

Har i Dalarna ar det ingen storre "omvag" att handla pa systemet da det ligger vagg i vagg med ICA i narmaste storre stad dar jag ofta handlar. Hemma handlar jag vin i samma affar som jag handlar maten, sa det ar latt att valja vin till den middag man planerar.

Jag dricker garna vin till en vardags middag mitt i veckan, lika garna som jag avstar att ta ett glas vin till helgen. Nar jag tar mitt glas vin styrs helt av hur bra jag mar och vad jag ater till middag. Jag kan ta ett glas efter maten om jag ater nagot som vin inte passar till, om jag kanner mig glad och upprymd. Kanner jag mig lite deppad och nertryckt ar jag inte interesserad av att dricka vin alls oavsett vilken god mat jag ater.
Jag känner definitivt av ett glas vin, men de flesta av mina veckor är vita. Med din konsumtion (som jag närmar mig under vissa semesterveckor), skulle jag troligen resonera som du.

Måste svara igen. Alla är olika och upplever världen olika. I din mun är alkohol en fantastisk smakbärare (var går promillegränsen, tycker du filmjölk förhöjer en frukost utöver det vanliga?). På mig fungerar alkohol som det nervgift det är, alltså behagligt i liten mängd.

<snip>
Jag känner definitivt av ett glas vin, men de flesta av mina veckor är vita. Med din konsumtion (som jag närmar mig under vissa semesterveckor), skulle jag troligen resonera som du.

LOL ... med "min konsumtion" av ett glas vin 3-4 dagar i veckan i ett par manader och sa nastan inget alls i ett par manader har jag sakert blivit avtrubbad.:p

LOL ... med "min konsumtion" av ett glas vin 3-4 dagar i veckan i ett par manader och sa nastan inget alls i ett par manader har jag sakert blivit avtrubbad.:p
Jag var inte sarkastisk, och har inga åsikter om din förbrukning. Kanske hade förbrukning varit ett bättre ord, eftersom konsumtion tydligen implicerar överkonsumtion.

Måste svara igen. Alla är olika och upplever världen olika. I din mun är alkohol en fantastisk smakbärare (var går promillegränsen, tycker du filmjölk förhöjer en frukost utöver det vanliga?). På mig fungerar alkohol som det nervgift det är, alltså behagligt i liten mängd.

För mig är yoghurt med frukt en grym kombination till frukost men till müsli vill jag ha havredryck. Till äggsmörgåsen med kaviar vill jag ha te, inte apelsinjuice men apelsinjuice dricker jag gärna till en ostmacka.

Jag förstår inte varför det är så svårt att acceptera att vissa smaker gifter sig med varandra, andra inte. Det är ju liksom basic mat- och dryckeskunskap.

För mig är yoghurt med frukt en grym kombination till frukost men till müsli vill jag ha havredryck. Till äggsmörgåsen med kaviar vill jag ha te, inte apelsinjuice men apelsinjuice dricker jag gärna till en ostmacka.

Jag förstår inte varför det är så svårt att acceptera att vissa smaker gifter sig med varandra, andra inte. Det är ju liksom basic mat- och dryckeskunskap.
Varifrån har du fått att jag inte accepterar det förhållandet? Var vänlig citera!

Teorin hade kunnat stämma, men jag har många munskänkar och ett par vinproffs i bekantskapskretsen, som älskar att anordna vällagade genomtänkta middagar för sina vänner. Och jag gillar ju som sagt vin, men inte skulle jag dricka det utan berusningseffekten. För svårt att få tag i, för dyrt, funkar inte som törstsläckare, etc.

Men det är ju just "fungerar inte som törstsläckare" som är en ganska viktig punkt för mig i alla fall. Det är ju glaset vatten bredvid man släcker törsten med, känns överhuvudtaget onödigt att släpa hem törstsläckare när man har vatten i kran. Ett glas vin kan man dricka ganska länge, men jag sitter ju inte och dricker små klunkar av ett glas saft (alkoholfria drycker brukar tangera saft i smak, dvs de jag stött på har i alla fall lite sötma, utom absolut blåbär som jag tyvärr inte gillar) men te kanske, kaffe och vin. Så jag tycker en poäng för mig (men såklart kanske inte för flera) är att det är långsamdricka. Mat är ju lite likadan ibland, det är trevligt när man vill äta långsamt av den.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 016
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 525
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar