I alla fall om en är kommunpolitiker i Staffanstorp!"Nej", blev svaret, "men ni svenskar verkar ju vilja ha det så".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I alla fall om en är kommunpolitiker i Staffanstorp!"Nej", blev svaret, "men ni svenskar verkar ju vilja ha det så".
För vissa verkar det vara en uppoffring att inte kunna dricka alkohol, typ "åh nu ska jag hämta min son/dotter/man/bror/whatever och kan inte dricka BUUHUUU" medan jag snarare tycker att det är en gudkant med ett gott glas vin till en god middag men jag lider verkligen inte om jag "avstår". Ser det inte ens som att avstå om jag ska tänka efter, det är med orginalmode.
Om du läser hela mitt korta inlägg ser du att veckans ranson lika gärna kan intas på måndagen, (sista raden!). Men veckorytmen är ju faktiskt sådan i Sverige att det "passar" bättre att vara onykter på lördagskvällen, för då är det sällan föreningsaktiviteter, träningar, kurser och utbildning. Håller du inte med om det?Ok du menar att hen skulle bli mindre alkis om intaget skedde på fredag kväll istället för måndag?
För många ja men långt ifrån alla har sitt liv strukturerat efter kontorsveckan.Men veckorytmen är ju faktiskt sådan i Sverige att det "passar" bättre att vara onykter på lördagskvällen, för då är det sällan föreningsaktiviteter, träningar, kurser och utbildning. Håller du inte med om det?
Om du läser hela mitt korta inlägg ser du att veckans ranson lika gärna kan intas på måndagen, (sista raden!). Men veckorytmen är ju faktiskt sådan i Sverige att det "passar" bättre att vara onykter på lördagskvällen, för då är det sällan föreningsaktiviteter, träningar, kurser och utbildning. Håller du inte med om det?
Påminner mig om första gången jag hälsade på en dansk kompis i Köpenhamn. När jag kom upp första morgonen hade hon dukat till frukost och det stod nubbeglas med Gammeldansk på bordet
"Men va", sa jag, "det stämmer alltså att ni danskar tar en lille en redan på morgonen?"
"Nej", blev svaret, "men ni svenskar verkar ju vilja ha det så".
Min teori är att folk förväxlar god smak med skön halvlullighet.
Med onykter menar jag att den som druckit en alkoholhaltig dryck, känner att han eller hon fått i sig alkohol. Personligen skulle jag inte dricka vin eller öl om det inte vore för själva berusningen. Det är visserligen gott, men inte tillräckligt gott för att förtjäna den planering, den omväg och det omak det innebär att handla på Systemet. Vet att de flesta säger att det är smaken som passar så bra till den goda maten, som är huvudanledningen till att man dricker vin eller öl. Min teori är att folk förväxlar god smak med skön halvlullighet.
Vad får dig att tro det? Bara för att du själv endast dricker för att bli berusad betyder ju inte att andra gör det?Min teori är att folk förväxlar god smak med skön halvlullighet.
Det är tydligen många som har besvär med läsförståelsen i dag. Skrev att jag tycker det är gott, men inte tillräckligt gott för att det ska vara meningsfullt att gå i genom det besvär det innebär att bege sig till ett försäljningsställe i Sverige, bara för smakens skull. Nu har ju alkohol som nervgift behagliga bieffekter också. De är dem som får mig att ta mig till Systemet ett par tre gånger om året.@Liran
Vad får dig att tro det? Bara för att du själv endast dricker för att bli berusad betyder ju inte att andra gör det?
Jag läser bara det du skriver:Det är tydligen många som har besvär med läsförståelsen i dag. Skrev att jag tycker det är gott, men inte tillräckligt gott för att det ska vara meningsfullt att gå i genom det besvär det innebär att bege sig till ett försäljningsställe i Sverige, bara för smakens skull.
Personligen skulle jag inte dricka vin eller öl om det inte vore för själva berusningen.
Jag tycker fortfarande att du har problem med semantiken. Om vin smakade illa skulle jag inte dricka vin. Men jag är ganska säker på att smakupplevelsen av vin färgas positivt av den behagliga berusningen. Det är bara modiga personer i medelåldern utan alkoholproblem som brukar hålla med mig.Jag läser bara det du skriver:
Så okej, jag omformulerar; Vad får dig att tro det? Bara för att du själv endast dricker för berusningens skull betyder ju inte att andra gör det?
Att du tycker att det är gott förstår jag men uppenbart är det ju inte därför du dricker, utan för att du gillar känslan av berusning? Och det är helt okej, jag dömer ingen, men du kan ju inte förutsätta att alla resonerar som du?
Okej, det kan du ju tycka att jag har. Oavsett hakar du ju upp dig på ord. Om jag säger såhär: Bara för att du har en uppfattning om varför du dricker vin betyder det ju inte att alla andra fungerar som du, eller hur? Så du kan ju inte gärna applicera det rakt av och börja generalisera eftersom det lika gärna bara kan gälla dig och några till.Jag tycker fortfarande att du har problem med semantiken. Om vin smakade illa skulle jag inte dricka vin. Men jag är ganska säker på att smakupplevelsen av vin färgas positivt av den behagliga berusningen.
Är det inte konstigt att det bara är viner som räknas som fullvärdiga drycker till en festmåltid, om man betänker det breda sortiment av alkoholfria drycker (och då menar jag inte alkoholfritt vin eller öl, huga!) som finns? Måste betona att jag älskar vin till god mat, men att jag tycker att effekten är betydelsefullare än smaken. Och det är jag tydligen ensam om som icke-alkis.