Ok att dricka starköl kl 3 en måndag?

Fast om man dricker vin till mat eller efter har val ingen betydelse alls? Eller om man tar en god ol till eller efter mat? Eller rent av fore maten? (Nu dricker jag inte ol annat an som smakprov, men bade maken och ett par av sonerna ar mycket intereserad av micro bryggerier sa jag hor mycket prat om sorter, smaker, och "hops". Hela diskussionen om ol och olsorter later precis lika dant som nar vinalskare diskuterar druv-sorter, artal och vad vinet passar till.

Sjalv tycker jag att en god Cabernet Sauvignon ar oslagbart till mat man valjer rott vin till ... Medan en fyllig Merlot ofta smakar fantastiskt fore eller efter maten. Eller till grillning med lite sotma i BBQ sasen. :)

Jag har dock upptackt att det ar svart att hitta "rena" viner pa systemet, de flesta flaskor ar blandade. Ibland star det pa, tillexempel Cabernet Sauvignon och Merlot, eller sa star det inget alls och da far man nog anta att det inte ar en "ren" druvsort.

Sjalv tar jag garna ett glas vin till maten om jag lagat nagot gott ... eller ett glas vin efter ... eller rent av fore maten. Det kan bli en flaska uppdelad pa 4 kvallar om jag ar ensammen ... Maken och jag delar garna pa en flaska pa tva kvallar. Ibland kan det bli varje kvall under en manad :nailbiting: och sedan inget alls pa ett par manader. Det beror pa hur vi kanner oss och vad vi haller pa med. Jobbar man hart kanns det inte lika lockande att ta ett glas vin pa kvallen, men ar man ledig kanns det som pricken over i att oppna en god flaska vin.:d

Hoho där kom den, BARNEN! Tänk på BARNEN! :rofl:

Min dotter lär vara djupt traumatiserad. Inte för att jag dricker så mycket öl (inte förtjust) utan för att det öht dricks alkohol framför hennes barnaögon. Stackars liten! (Men hon är alltid mycket noga med att påpeka att öl/vin/cider får bara vuxna dricka, och hör sen! :p )

Hoho där kom den, BARNEN! Tänk på BARNEN! :rofl:

Att inte ens låta barnen se en ta en öl eller ett glas vin låter verkligen som en osund inställning till alkohol. Då har man ju någon slags skräck för alkohol och distansierar barnen från det på ett laddat vis.
Just detta har dotter och jag pratat en del om. Hemma i hennes barndomshem drack vi alltid vin till lite finare mat eller i goda vänners lag. Men hon såg oss aldrig berusade.

Hennes bästa kompis hade föräldrar där det var otroligt strikt och den tjejen snodde slatttar och gjorde häxbrygder och hade ett synnerligen komplicerat förhållande till alkohol.

Dotter hävdar att hennes uppväxt med den där okomplicerade relationen till alkohol gjorde henne bättre rustad för undomsårens drickande - dvs hon drack knappt alls. Till skillnad mot kompisen som tog alla tillfällen att dricka hejdlöst.

Får vi barn så kommer de barnen inte att se oss dricka öl (eller vin) till vardags, helt enkelt för att ingen av oss gör det. Av Buke har jag förstått att det riskerar att göra våra barn totalalkade i framtiden :p.
Knappast.
Eftersom ni inte gör alkoholen spännande och förbjuden. Den är helt enkelt bara inte ett inslag i er vardag. Odramatiskt värre :)

@tanten Och min sambo är uppvuxen i ett hem där de aldrig dricker alkohol annat än på exempelvis bröllop (och då väldigt väldigt lite) och han dricker i princip aldrig. Hans yngre syster dricker heller aldrig.

Jag tror att det har med att göra hur man resonerar och talar med sina barn än huruvida man dricker eller ej. Mina föräldrar dricker vin och öl till maten i princip alltid men jag kan inte se några paralleller alls till mitt eget drickande där. Däremot vet vi ju hur våra diskussioner och samtal sett ut hemma och de har definitivt format mig.

Jag tog ett vitt år och FÖRVÅNADES över att så många tyckte att jag var "duktig".... Vadå? Duktig för att jag valde bort alkohol? Att jag kunde vara nykter?
Kan säga att den attityden SKRÄMDE mig!¨
Är man beundrandsvärd för att man INTE intar en drog???
Blir faktiskt bestört....
Om ingen läst Benny Haags bok Inte mer än fullt, tack, så rekommenderar jag den, liksom nedanstående länk...

http://pmnilsson.wordpress.com/2008/08/14/benny-haag-spritromantiken-ar-skadlig-kullenberg/

Frågan ts ställde är ju svår att besvara med så lite info.
Händer det hela tiden, en gång i månaden?.
Själv är jag oerhört måttlig och min öl gick visst tom ut i datum för att jag inte dricker hur som helst.
Men att nån vill ta en öl nån gång skulle jag inte reagera på.
Har varit sambo med en som slog upp en eller två rejäla groggar varje kväll efter att han sovit middag.

Dottern kunde heller inte gå på simskola på lördagar för då kunde han ju inte dricka
Så är det ett problem

Varför ska man försvara alkoholintag så in i bänken, så fort någon deklarerar sitt ointresse för alkohol? DET är nog en faktor i den där ölen klockan tre en måndag. Bara för att man höjer ögonbrynet lite för det när ens partner pyshar upp biran, behöver det inte betyda att man är dum i huvudet. Liksom.

Nej du behöver inte dricka om du inte vill, men du kan ju låta bli att tycka att andra människor är dåliga för att de inte tycker som du. Jag har valt bort vissa matvaror ur min kost men jag tycker det är oförskämt att höja på ögonbrynen när andra gör andra val än jag.

Jag vet, vis av bukeerfarenhet ;), att man ska tycka att det är helt okej, att alkohol är som att dricka en cola, att det är svennigt och beiget och trist att inte gilla när folk dricker alkohol etc etc etc. Tyvärr hjälper det inte mig, jag tycker ändå inte om det. Så nej, jag hade inte uppskattat om min sambo hade satt sig på dagarna och druckit öl efter jobbet, särskilt om han inte vet säkert att han inte kommer att behöva köra någonstans. Jag tycker inte att det är fel att dricka öl framför barn - så det är ingen moralism över barnperspektivet som jag är ute efter. Jag uppskattar bara inte att vara i en miljö där det liksom suktas efter öl jämt. "Nu är vi på semester - var kan jag dricka öl?", prio nr 1 liksom.

Och nej, jag kan inte förklara detta bättre och ja, jag har säkert SÅ fel men äsch, spela roll. Jag är inne på @honung s linje lite känner jag och är glad över att jag lever med någon som resonerar som jag gör. Får vi barn så kommer de barnen inte att se oss dricka öl (eller vin) till vardags, helt enkelt för att ingen av oss gör det. Av Buke har jag förstått att det riskerar att göra våra barn totalalkade i framtiden :p.

Jag väljer ofta mellan cola eller öl/vin ;). Allt är gott men ska inte överkonsumeras. Sedan är det väl inte beige att inte dricka, jag dricker sällan när jag äter borta eftersom jag vill kunna köra hem och det är väl lika trevligt det. Det enda som är synd är att maten ibland smakar bättre med rätt vin till. Jag umgås nog i HELT andra kretsar än vad du gör för jag känner ingen som suktar efter alkoholen eller har den som prio 1 på semestern.

1,5 FLASKA vin? Då hade jag legat och spytt på toaletten. Hur menas med riskfritt? Man blir väl redigt full ändå? Eller är jag bara liten och mesig för att jag inte supit mig till en redig bakfylla sen studenten?

@Snurrfian Till en god lasagne dricker jag vatten, oavsett veckodag ;)
Haha ja det blev lite fel! Jag tror det var 3 glas vin per tillfälle eller max 1,5 flaska i veckan. Men nej bakfylla är inte kul alls, usch för det!

Dotter hävdar att hennes uppväxt med den där okomplicerade relationen till alkohol gjorde henne bättre rustad för undomsårens drickande - dvs hon drack knappt alls. Till skillnad mot kompisen som tog alla tillfällen att dricka hejdlöst.

Well, mina föräldrar har alltid varit ett bra exempel för hur alkohol "ska" intas. Aldrig fulla, men druckit gott vin till middag, ett glas öl med maten nu som då. Framför oss BARNEN.

Jag söp som bara den i tonåren. Syrran var nykterist.

Nej du behöver inte dricka om du inte vill, men du kan ju låta bli att tycka att andra människor är dåliga för att de inte tycker som du. Jag har valt bort vissa matvaror ur min kost men jag tycker det är oförskämt att höja på ögonbrynen när andra gör andra val än jag.
Du tycker det är oförskämt att höja på ögonbrynen när någon gör annorlunda än du? Jahaja. Jag noterar det!

Var sa jag förresten något om att jag inte dricker alkohol?

Att ta en lättöl till maten tycker jag skulle känna ok NÅGON GÅNG. Men att ta en starköl en vardag skulle jag reagerat på om det varit min sambo/make. Har man dessutom barn som ska hämtas/lämnas, bor långt bort från stan så skulle jag bli arg. Nej, nej, det skulle jag aldrig acceptera!
Att ta en lättöl till maten är väl ok varje dag, varje måltid. Är inte det fullt med vitaminer och hum näring. Att dricka läsk till maten varje dag däremot kan man verkligen inte, brr (varning personlig åsikt om läsken).

(Kan tillägga att jag tycker lättöl smakar sådär, så jag dricker det inte själv.)

(Har till och med känt en nykterist vars familj var nykterister, men de drack en lättöl eller två under skörden.)

Det är inte "måndag klockan tre" som är problemet, det är väl långt mer komplicerat än så antar jag.

Jag hör till sorten som MER ÄN JÄVLA GÄRNA skulle förbjuda ÖÖÖÖÖL överhuvudtaget! Åren med mitt ex som verkar ha preciiiiiiis samma inställning som TS sambo, har gjort mig rabiat öl-allergisk. Utan öl i världen skulle alkoholismen initerad av öl-drickande, reduceras till ett minimum. Jag är övertygad om att det finns fler öl-alkisar än något annat och att öl är grunden och skälet till allt elände i världen jämte religioner och egon.

Mitt ex hade inga alkoholproblem. Han hade öl-problem. Ansåg jag. Vi tjafsade ständigt om det, inte minst av anledningar som nämnts här i tråden om exempelvis ansvar då man bodde på bystan och behövde bil till allt, OCH hade småbarn. Han drack långt ifrån alla dagar, långt ifrån för stora kvantiteter, men det var inställningen att ölen var en lifesaver, en belöning, en fysisk metafor för lycka, till rättighet, till något slags jäkla medelålders-man-trots.

Jag har aldrig gillat smaken av öl, ochhar innan åren med exet inte reflekterat så mycket över öl på det sättet annat än att under alla år då jag jobbat på restaurang ansett att öl gör folk både fattiga, dumma och kissnödiga. Men öl är så mycket mer för somliga. Exakt DÄR hade jag mitt problem med mitt ex's öldrickande. Inte att han kunde ta en öl klockan tre en måndagseftermiddag, utan hans upplevelse av ölen som hela tiden rosade väl för nästa öl, som kanske inte intogs förrän en annan dag.

I ett avslutande gräl i mitt och exets förhållande gick han och hämtade en knippe kalsonger och en platta öl och åkte hemifrån. Just sayín.
Jag förstår dina känslor för öl. Jag gillar öl och dricker ofta öl,däremot älskar jag att det har kommit så många goda alkoholfria alternativ! Nu kan jag ju äntligen njuta av en god kall öl utan att ens bli påverkad på några vis! :)

Pappa var ju alkis och drack sig full på öl i många år och när han blev full gick han och la sig och sov i flera timmar. Han övergick dock till sprit och somnade inte utan blev aggressiv och började misshandla och försöka mörda mamma nästan varje gång han var full- och som alkis var det ju ofta. Så så som du känner inför öl känner jag nog inför spriten istället.

Fast jag tror många har missat mitt stora ointresse för alkohol. Om man dricker hemma någon gång var tredje månad kanske man inte vill göra det vid en stökig middag med köttbullar och makaroner? Utan sedan när det är lugnt och skönt och man kan njuta utav det?
Fast inte behöver man väl ha en stökig middag med köttbullar och makaroner varje dag för att man har barn? Vi hade tex en livlig middag med kyckling, ris och svärmor i förra veckan, en onsdag. Ett glas vin till fungerade jättebra (och för alla hysteriker, svärmor bor i en annan stad så det är lite kul när hon kommer och äter middag någon gång varannan månad, vi åt efterrätt till råga på allt:eek: en onsdag, eek).

Varför ska man försvara alkoholintag så in i bänken, så fort någon deklarerar sitt ointresse för alkohol? DET är nog en faktor i den där ölen klockan tre en måndag. Bara för att man höjer ögonbrynet lite för det när ens partner pyshar upp biran, behöver det inte betyda att man är dum i huvudet. Liksom.
Jag ville faktiskt inte försvara alkoholintaget egentligen, det jag reagerade på i inlägget (men kanske inte borde skriva) var att jag tycker det är synd om barnen aldrig får äta lite festmat vid en välordnad middag istället för köttbullar och makaroner för att sedan rakas ur vägen inför riktiga middagen. (oavsett om man dricker vatten, bälgar i sig läsk eller dricker 1/2 glas vin till.)

(Jo jag har varit med om det vid ett flertal tillfällen och har man ett barn som faktiskt äter riktig mat känns det lite näringsfattigt att han ska mosas i färdiga köttbullar och snabbmackisar utan grönsaker en halvtimma innan riktiga maten serveras. Vissa verkar inte ens våga testa om laxen skulle gå ned. Det Är alltså fullt möjligt att ha en middag med 9 vuxna och 9 1-6 åringar i hyggligt lugn och de flesta ätandes ungefär samma sak.)

(Om man ska stoltsera med att dricka sällan och lite kan jag också göra det, men jag ser ingen poäng.)

Jag ville faktiskt inte försvara alkoholintaget egentligen, det jag reagerade på i inlägget (men kanske inte borde skriva) var att jag tycker det är synd om barnen aldrig får äta lite festmat vid en välordnad middag istället för köttbullar och makaroner för att sedan rakas ur vägen inför riktiga middagen. (oavsett om man dricker vatten, bälgar i sig läsk eller dricker 1/2 glas vin till.)

(Jo jag har varit med om det vid ett flertal tillfällen och har man ett barn som faktiskt äter riktig mat känns det lite näringsfattigt att han ska mosas i färdiga köttbullar och snabbmackisar utan grönsaker en halvtimma innan riktiga maten serveras. Vissa verkar inte ens våga testa om laxen skulle gå ned. Det Är alltså fullt möjligt att ha en middag med 9 vuxna och 9 1-6 åringar i hyggligt lugn och de flesta ätandes ungefär samma sak.)

(Om man ska stoltsera med att dricka sällan och lite kan jag också göra det, men jag ser ingen poäng.)
Nej, jag förstår faktiskt inte varför du skriver det. Tråden handlade inte om kvalitativ mat till barnen (BARNEN!), utan om vardagsknäppandet av en bira av en småbarnspappa på landet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 024
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 525
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar