Ok att dricka starköl kl 3 en måndag?

Jag o min sambo har väldigt olika syn på alkoholintag. Han kan gärna ta en öl mitt på eftermiddagen om han slutar tidigt på jobbet. Jag tycker han har problem medan han tycker att en öl är bara en öl. Jag är rädd att han inte kan låta bli att ta den där ölen bara för att den finns hemma samt att jag tycker det är jäkligt onödigt då vi bor rätt "långt ute i skogen" o behöver ta bilen till allt. Ungar som ska skjutsas eller vad som helst.
Vad tycker ni?
Svårt att veta, det beror väl på vad "gärna en öl mitt på eftermiddagen efter jobbet" betyder. Betyder det någon enstaka veckodag eller kanske två dagar i veckan skulle jag inte tycka det var mer än liite underligt att han inte kunde nöja sig med mellanöl istället för starköl. Om det var varje dag eller som någon sa, fler dagar i veckan med öl än utan, så skulle jag reagera negativt.

(Sedan tycker jag nog också att strikt helgdrickande är lite underligt, ger vibbar om -från fredag till söndag kan man supa skallen av sig, och det kan man faktiskt inte heller. Alkohol dricker man väl när det känns att det passar tillfället eller maten och inte för mycket, oavsett veckodag.)

En starköl på eftermiddagen när barnen är hemma skulle jag också tycka var märkligt. Det kan ju behöva göras ärenden, köras bil, tas ansvar för saker (och det finns bra alkoholfria "finöl" om det är smaken man vill åt).

Och sker det varje eftermiddag skulle jag betrakta det som ett fult sätt att skolka från ansvaret med barnen.

En starköl på en vardagskväll när allt är färdighaft ser jag inga problem med.

Nu är det så orättvist att alla inte kan ha ett avspänt, spontant förhållande till alkohol. Det som bara är socialt, "friskt" drickande hos en person, är farligt och destruktivt för personer som är genetiskt disponerade för alkoholism. Det bästa för sådana personer är nog att avstå, men vill man inte avstå får man omgärda intaget med regler. Tack @Karfitsa för bra artikel!

Jag var kanske otydlig men jag menade källa på detta:

"En person som troligen är genetiskt disponerad bör ha strikta regler för sitt alkoholintag, (typ dricker bara mellan 19-23 på fredagskvällen, eller på måndagseftermiddagen.....)."

För att ytterligare förtydliga så är jag inte säker på att strikta regler är rätt väg att gå, men det är möjligt att vetenskapen säger annat.

Om "en öl på måndagen efter jobbet" betyder just det, ordagrant, så ser jag inget problem. Om en öl tidigt på eftermiddagen betyder att man sedan dricker öl efter öl tills man går och lägger sig, och det är så nästan alltid när man är ledig, så funkar det ju inte.

Jag förstår inte varför öl på vardagar skulle vara mer alarmerande än öl på helgerna. Jag tycker att det är mer obehagligt med folk som är smått uppspelta hela fredagseftermiddagen inför att de äntligen ska få dricka på kvällen.

Om en öl betyder just en öl, så är det väl egentligen bara bilkörning och möjligen andra saker som kräver mycket precis koncentration som blir omöjligt, så om man inte måste göra sådant, spelar det väl ingen roll. (Själv dricker jag hellre kaffe än öl vid den tiden efter jobbet, men det beror mest på att öl är så kaloririkt.)

Skriver under på detta @Petruska :

"Jag förstår inte varför öl på vardagar skulle vara mer alarmerande än öl på helgerna. Jag tycker att det är mer obehagligt med folk som är smått uppspelta hela fredagseftermiddagen inför att de äntligen ska få dricka på kvällen."

Det om något borde väl trigga igång belöningssystemet tänker jag?

Nu är det så orättvist att alla inte kan ha ett avspänt, spontant förhållande till alkohol. Det som bara är socialt, "friskt" drickande hos en person, är farligt och destruktivt för personer som är genetiskt disponerade för alkoholism. Det bästa för sådana personer är nog att avstå, men vill man inte avstå får man omgärda intaget med regler. Tack @Karfitsa för bra artikel!

Fast samtidigt kan man inte utifrån det faktum att TS sambos mamma var alkoholist dra slutsatsen att TS sambo är genetiskt disponerad för alkoholism.

Dessutom säger innehållet i Karfitsas länk inget direkt om alkoholism, utan om den genetiska dispositionen att uppleva alkoholens effekter som positiva. Steget från att TS sambo möjligen bär på gener som gör att han upplever alkoholens effekter som positiva till ett påstående om att han bör begränsa sitt alkoholintag till vissa tidpunkter (för att inte riskera alkoholism) är enormt.

Fast samtidigt kan man inte utifrån det faktum att TS sambos mamma var alkoholist dra slutsatsen att TS sambo är genetiskt disponerad för alkoholism.

Dessutom säger innehållet i Karfitsas länk inget direkt om alkoholism, utan om den genetiska dispositionen att uppleva alkoholens effekter som positiva. Steget från att TS sambo möjligen bär på gener som gör att han upplever alkoholens effekter som positiva till ett påstående om att han bör begränsa sitt alkoholintag till vissa tidpunkter (för att inte riskera alkoholism) är enormt.
Naturligtvis kan vi inte dra några som helst säkra slutsatser av den information vi har. Två saker tycker jag pekar på att sambon de facto kan ha problem. 1) Lill76 är så bekymrad över sambons alkoholkonsumtion att hon tagit upp frågan här. 2) Sambons mamma hade alkoholproblem och dog en alkoholrelaterad död.

Fast alltså bara för att man har alkisar i släkten så betyder inte det att man är alkis, att man ska bli behandlad som en alkis eller att man ens har förmågan att bli alkis. Jag har då på något märkligt sätt överlevt det vilda festandet i ungdomen utan några som helst bekymmer trots att jag har alkisar både på mammas och pappas sida (inkl minst en a-lagare och en som dog med flaskan i handen).

Naturligtvis kan vi inte dra några som helst säkra slutsatser av den information vi har. Två saker tycker jag pekar på att sambon de facto kan ha problem. 1) Lill76 är så bekymrad över sambons alkoholkonsumtion att hon tagit upp frågan här. 2) Sambons mamma hade alkoholproblem och dog en alkoholrelaterad död.

Men varför är det per automatik TS sambo som har problem? Det kan inte vara så att det är TS som har en snedvriden syn på alkohol?

Faktum är att vi inte kan dra några slutsatser alls.

Faktum är att vi inte kan dra några slutsatser alls.

Precis. Det intressanta är ju t.ex genomsnittlig veckokonsumtion. Om sambon inte dricker något på helgerna eller möjligen en öl framför TV:n så är det väl inte något att oroa sig för.

Faschineras över hur lustig inställningen till alkohol är. Att ta en öl en vardag är tecken på något suspekt men fredagsmys med BiB är helt OK. Det är ju inte så att alkohol blir mindre skadligt om den dricks fredag-lördag... Lite som en kompis ex. som blev mycket upprörd när han lyxade till tisdagkvällens skjortstrykning med en whisky men samtidigt ansåg sina norrländska bröders helgfestande som helt normalt trots att de hade en mycket högre veckokonsumtion...

Jag dricker när jag känner för det. Det kan innebära ett glas champagne eller en drink på krogen kl 14.00 en tisdag eller ett glas rött till maten en måndag. Kan AW:a och dricka drinkar en vanlig vardag mitt i arbetsveckan. Men jag dricker inte ofta och sällan några mängder. Jag styr helt enkelt inte mitt drickande till specifika dagar(helgen). Skulle aldrig få för mig att dricka bara för att det är helg utan jag dricker om jag känner för det vilket jag gör om jag ansträngt mig extra mycket med middagen och tycker det passar med ett glas vin till alternativt i sociala sammanhang. Så det blir verkligen inte varje helg. Har inga problem att avstå i sociala sammanhang heller, avstår ofta helt enkelt för att det är så bekvämt att kunna ta bilen eller för att jag inte är sugen på alkohol just då.

I det här fallet verkar det dock röra någon som väljer att ta en öl trots att han behöver kunna skjutsa barn. Det hade jag sett som ett problem rent praktiskt(inte shjysst), men också som en indikation på att det kan finnas ett problem? Om den där starkölen är viktigare än familjens behov så är det ju inte sunt. I övrigt tycker jag inte det låter som några konstigheter att dricka en måndag så länge det är just en måndag det gäller och inte måndag, tisdag, onsdag o.s.v.

Om man bara fick dricka alkohol på helger och förutsatt att man är ledig så skulle jag aldrig få ta ett glas :) Veckodag är inte relevant men om det finns barn att hämta och annat som skall göras som inte går att förena med den där eftermiddags ölen så hade mitt enda aber vart att vi var överens om att det är jag som ska köra etc

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 017
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 525
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar