Ok att dricka starköl kl 3 en måndag?

Av någon anledning läste jag titeln som att sambon tog tre öl direkt efter jobbet, och tänkte att japp, där var något obra... Läste att det handlade om en öl (förmodligen bara ibland?) och svängde istället över till att det möjligen var något obra i TS förhållande till alkohol. Tydligen går min gräns nånstans vid 1 (-2?) öl ibland, så nu har jag lärt mig något nytt om mig själv! :up:

Jag tycker alltså inte att en öl på eftermiddagen någon gång ibland är det minsta konstigt. Däremot kan det vara icke OK ändå om det påverkar ansvarsförhållandet i familjen, med skjuts osv. Handlar det dock om en öl som blir flera, och/eller en öl jämt, och/eller rejält supande på lediga dagar, då hade jag blivit bekymrad.

En öl en måndag är ju inte värre än en öl en lördag, men det är lika dåligt med en öl en måndag som en öl en lördag om den där ölen ställer till med saker för en själv och andra. T.ex om man lovat hämta/lämna barn, blir full och otrevlig mot andra, inte kan sluta dricka efter en öl o.s.v.

Bekymret är väl inte när han väljer att dricka sin öl utan kanske varför oc hur.

Eftersom jag själv är dotter till en alkis och barnbarn till två alkisar så tycker jag den här diskussionen om alkohol och genetik är intressant! Jag dricker inte mycket för jag gillar inte alkoholens effekter. Dock har jag kommit på mig själv att i jobbiga situationer i livet den senaste tiden faktiskt tänka att jag hade velat supa mig rejält full så jag slipper bekymmer och tankar. Detta alltså trots att jag aldrig dricker nästan och då bara dricker ytterst lite och trots att jag logiskt vet att det inte funkar så. Tanken på att jag kunde tänka så är rätt skrämmande och jag dricker alkoholfria alternativ nu.

Det tänker jag också. Som att målet och meningen med hela arbetsveckan är att bli ledig och äntligen få ta ett järn. Det är ungefär den minst avspända inställningen till alkohol jag kan tänka mig.

Jag håller absolut med.

Problemet i TS fall blir väl att vardagar innehåller fler aktiviteter som kräver nykterhet, ex. hämta barn, handla, etc. Om min sambo då hade tagit en öl efter jobbet varje dag så hade jag inte tyckt att det vore ok.

Jag ser inget problem med att ta en öl vilken eftermiddag som helst, inte heller om det skulle vara på förmiddagen en ledig dag.
Att ta e n öl varje dag, sju dagar i veckan innebär inte heller att man har problem.

Problem har man när det inte finns någon botten, när det huttas och dricks alltsomoftast.

Jag o min sambo har väldigt olika syn på alkoholintag. Han kan gärna ta en öl mitt på eftermiddagen om han slutar tidigt på jobbet. Jag tycker han har problem medan han tycker att en öl är bara en öl. Jag är rädd att han inte kan låta bli att ta den där ölen bara för att den finns hemma samt att jag tycker det är jäkligt onödigt då vi bor rätt "långt ute i skogen" o behöver ta bilen till allt. Ungar som ska skjutsas eller vad som helst.
Vad tycker ni?
Att ta en lättöl till maten tycker jag skulle känna ok NÅGON GÅNG. Men att ta en starköl en vardag skulle jag reagerat på om det varit min sambo/make. Har man dessutom barn som ska hämtas/lämnas, bor långt bort från stan så skulle jag bli arg. Nej, nej, det skulle jag aldrig acceptera!

Det är inte "måndag klockan tre" som är problemet, det är väl långt mer komplicerat än så antar jag.

Jag hör till sorten som MER ÄN JÄVLA GÄRNA skulle förbjuda ÖÖÖÖÖL överhuvudtaget! Åren med mitt ex som verkar ha preciiiiiiis samma inställning som TS sambo, har gjort mig rabiat öl-allergisk. Utan öl i världen skulle alkoholismen initerad av öl-drickande, reduceras till ett minimum. Jag är övertygad om att det finns fler öl-alkisar än något annat och att öl är grunden och skälet till allt elände i världen jämte religioner och egon.

Mitt ex hade inga alkoholproblem. Han hade öl-problem. Ansåg jag. Vi tjafsade ständigt om det, inte minst av anledningar som nämnts här i tråden om exempelvis ansvar då man bodde på bystan och behövde bil till allt, OCH hade småbarn. Han drack långt ifrån alla dagar, långt ifrån för stora kvantiteter, men det var inställningen att ölen var en lifesaver, en belöning, en fysisk metafor för lycka, till rättighet, till något slags jäkla medelålders-man-trots.

Jag har aldrig gillat smaken av öl, ochhar innan åren med exet inte reflekterat så mycket över öl på det sättet annat än att under alla år då jag jobbat på restaurang ansett att öl gör folk både fattiga, dumma och kissnödiga. Men öl är så mycket mer för somliga. Exakt DÄR hade jag mitt problem med mitt ex's öldrickande. Inte att han kunde ta en öl klockan tre en måndagseftermiddag, utan hans upplevelse av ölen som hela tiden rosade väl för nästa öl, som kanske inte intogs förrän en annan dag.

I ett avslutande gräl i mitt och exets förhållande gick han och hämtade en knippe kalsonger och en platta öl och åkte hemifrån. Just sayín.

Det är väl svenskt också att tycka att man inte kan dricka alkohol en måndag? När jag bodde på Malta togs det alltid en öl vid 11-tiden innan lunchen (inte jag då, dricker inte alkohol). Inget konstigt alls där nere.

Finns inge godare än en iskall öl :d ..skulle lätt kunna ta en öl alla dagar i veckan och jag som jobbar natt o varannan helg har mina "helger" lite då o då ändå

Det är väl svenskt också att tycka att man inte kan dricka alkohol en måndag? När jag bodde på Malta togs det alltid en öl vid 11-tiden innan lunchen (inte jag då, dricker inte alkohol). Inget konstigt alls där nere.
Men vi i sverige har lägre alkoholism bland medborgarna än många andra länder också.

kl
Nej, jag hade inte varit glad på min sambo om han tog öl kl 3 en dag, vi dricker kaffe halv fyra och han har knappt hunnit sluta jobba på helgerna klockan 3.
Jag tycker inte heller att man dricker när barnen är vakna också, jag skulle inte vilja att min son tycker det är normalt att dricka starköl en vardagsförmiddag. Sen när barnet är äldre så kommer det kanske hända att han är vaken någon gång eller att vi dricker vin till middag

Hade TS med sambo bott i ett samhälle där det gått bra att cykla/gå och hämta barn till och från aktiviteter så hade det troligen inte varit ett problem med att han tog en öl när han kom hem från jobbet någon gång ibland.

Men när man bor så att bil är enda alternativet så friskriver han sig omedelbart från ALLT skjutsande och dumpar det på TS, utan att verka reflektera över det.

Hans vilja att dricka en öl när han känner för det går före familjens behov. DET är ett problem.

Jag tycker inte heller att man dricker när barnen är vakna också,
Hoho där kom den, BARNEN! Tänk på BARNEN! :rofl:

Att inte ens låta barnen se en ta en öl eller ett glas vin låter verkligen som en osund inställning till alkohol. Då har man ju någon slags skräck för alkohol och distansierar barnen från det på ett laddat vis.

Mina föräldrar drack måttligt och väldigt avdramatiserat under min uppväxt. De gjorde det så pass bra att jag starkt förknippar lukten av martini med positiva barndomsminnen/-känslor (husvagnssemester i Spanien :love:). Fast jag är inte förtjust i att dricka det.

Jag o min sambo har väldigt olika syn på alkoholintag. Han kan gärna ta en öl mitt på eftermiddagen om han slutar tidigt på jobbet. Jag tycker han har problem medan han tycker att en öl är bara en öl. Jag är rädd att han inte kan låta bli att ta den där ölen bara för att den finns hemma samt att jag tycker det är jäkligt onödigt då vi bor rätt "långt ute i skogen" o behöver ta bilen till allt. Ungar som ska skjutsas eller vad som helst.
Vad tycker ni?

En öl är ingen fara, t o m om man så tar en öl om dagen..

För mig beror det helt och hållet på vad man har för slags relation till ölen eller alkoholen - gott eller för att klara av något i vardagen? I vilka mängder relaterat till hur ofta även.

Men däremot om det är så att ni bor långt bort och ofta behöver vara bilburna är det ju kanske ganska onödigt, det kan man diskutera absolut iom att en förälder inte ska vara den som enbart ska köra barnen tex

Hoho där kom den, BARNEN! Tänk på BARNEN! :rofl:

Att inte ens låta barnen se en ta en öl eller ett glas vin låter verkligen som en osund inställning till alkohol. Då har man ju någon slags skräck för alkohol och distansierar barnen från det på ett laddat vis.

Mina föräldrar drack måttligt och väldigt avdramatiserat under min uppväxt. De gjorde det så pass bra att jag starkt förknippar lukten av martini med positiva barndomsminnen/-känslor (husvagnssemester i Spanien :love:). Fast jag är inte förtjust i att dricka det.
Tja, vi dricker kanske något var tredje månad varför skulle man då göra det framför barnet? Sen när den blir äldre kanske jag gör omvärdering.
Jag vill är glad att jag jag slapp spritminnen om mina föräldrar, första gången jag uppfattade att någon av mina föräldrar var lite på örat var jag tonåring.
Jag drack väldigt lite som tonåring också.

Sen skräck för alkohol, jag antar att du inte har alkoholister i din familj? Det har jag och ja det ger en skräck för alkohol.

Tja, vi dricker kanske något var tredje månad varför skulle man då göra det framför barnet? Sen när den blir äldre kanske jag gör omvärdering.
Jag vill är glad att jag jag slapp spritminnen om mina föräldrar, första gången jag uppfattade att någon av mina föräldrar var lite på örat var jag tonåring.
Jag drack väldigt lite som tonåring också.

Sen skräck för alkohol, jag antar att du inte har alkoholister i din familj? Det har jag och ja det ger en skräck för alkohol.
Men varför absolut inte framför barnen?

Du antar fel. Mina föräldrar har som sagt aldrig haft alkoholproblem men det finns i familjen. Sådant finns i de allra flesta familjer tror jag.

Men varför absolut inte framför barnen?

Du antar fel. Mina föräldrar har som sagt aldrig haft alkoholproblem men det finns i familjen. Sådant finns i de allra flesta familjer tror jag.
Varför framför? Det finns så mycket alkoholkultur här runt oss så de behöver inte hemifrån heller. Här brukar någon ungdom köra ihjäl sig inom 10 års intervaller och det köps ut friskt och sups friskare. Någonstans måste man väl lära sig att det inte är så alkohol ska användas.

Varför framför? Det finns så mycket alkoholkultur här runt oss så de behöver inte hemifrån heller. Här brukar någon ungdom köra ihjäl sig inom 10 års intervaller och det köps ut friskt och sups friskare. Någonstans måste man väl lära sig att det inte är så alkohol ska användas.

Lär man sig hur alkohol ska användas genom att helt censurera bort det?

Jag är uppvuxen med föräldrar som är vinintresserade. Det gav mig synen på alkohol att det är något trevligt, gott, som man kombinerar med mat eller annat emellanåt. Själv blev jag ölnörd istället, men kulturen är densamma. Mina vänner har, ve och fasa, med sig BARNEN till puben redan när de hänger i sjalen. I skolåldern vet de mer om öl som kulturuttryck än de flesta vuxna. Det känns inte direkt som att uppmuntra svartsprit och tonårsfylla...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 017
Senast: Enya
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 525
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar