Enya
Trådstartare
Det är inte pga risken att bli blind som min ögonläkare inte vill operera utan det är för att det inte går, det är omöjligt att förändra, en operation skulle inte göra något alls eftersom det inte går.Jag är född för tidigt, klena muskler leder, hade flaskbottenglas till glasögon och låg ändå med näsan i böcker på skolan för att se vad det stod och vad jag skrev. Min ögonläkare sa det samma som din sa de ville inte operera pga jag kunde bli blind... men det var då... för ett par år sen opererades jag för starr bägge ögonen med någon månad emellan. De tog bort gamla linsen och satte in ny i bägge ögonen och läkaren frågade samtidigt om jag ville ha slipning på linsen så att jag inte behövde så starka glas. Eftersom jag är skelögd, så ville de inte göra operationen i vaket tillstånd utan jag sövdes och när jag vaknade såg jag "KLART" för första gången på 40 år... UTAN glasögon... så jag sitter vid datorn utan glasögon, läser utan glasögon och har glasögon med liten skärpa i övrigt.
Det sved lite första två dagarna och jag fick droppar att droppa i ögonen en tid efter. Men jag hade INGET ont utan kan bara rekommendera det. Även om det fanns en hel hop med gamla tanter som tyckte det värkte och var krångligt med droppar och fel på både det ena och det andra...
Örebro är kända för sin ögonexpertis och tar ofta emot patienter från när o fjärran för diverse ögonåkommor Det kom bland annat en man, som fått nånting från spikpistol i ögat pga att han o praktikanten "lekt"... Och jo, ögat och synen gick att rädda...![]()
Morfar hade både grå och grön starr och har opererat båda ögonen, men han blev blind och levde de sista 20 åren i stort sett helt utan syn. Han kunde se färger bara. Så starr förvånar mig inte om jag får, har för mig det är rätt vanligt? Du blev sövd vid starroperation?