Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag tycker är mest konstigt är hemfridsbrotten. Har ju både vittne och ljudinspelning på hur jag ber honom gå gång på gång. Hur mycket mer bevis vill dom ha?

Jag vet inte O_o

I mitt fall så fanns det DNA både på det som blivit förstört och på en trasig kniv som låg slängd alldeles bredvid. Det räckte inte. Vet också att det inte räckte med en inspelad film på en misshandel heller.
 
Så himla tråkigt att de tar så lätt på det. Kanske inte är så konstigt att siffrorna för skadligt (och dödligt!) våld mot kvinnor i nära relationer ser ut som de gör. Vad väntar de på? Att du ska bli en i statistiken? :(

(Nu menar jag inte att skrämma dig men karln verkar ju inte klok, vem vet vad han kan hitta på.)
 
Så himla tråkigt att de tar så lätt på det. Kanske inte är så konstigt att siffrorna för skadligt (och dödligt!) våld mot kvinnor i nära relationer ser ut som de gör. Vad väntar de på? Att du ska bli en i statistiken? :(

(Nu menar jag inte att skrämma dig men karln verkar ju inte klok, vem vet vad han kan hitta på.)

Ja speciellt nu. När han fått kvitto på att han inte gjort något fel (i hans ögon är det ju så)...
 
Jag vet inte O_o

I mitt fall så fanns det DNA både på det som blivit förstört och på en trasig kniv som låg slängd alldeles bredvid. Det räckte inte. Vet också att det inte räckte med en inspelad film på en misshandel heller.

Men va? Sjukt! :mad:

Vad det gäller fönstret har han ju sagt att det var han men att han inte menade att slå sönder det. Han skulle ju bara knacka lite... :confused:
 
Men va? Sjukt! :mad:
Ja när det gäller fönstret har han ju sagt att det var han men att han inte menade att slå sönder det. Han skulle ju bara knacka lite... :confused:

Precis - det är ju det som är grejen det räcker med en "rimlig" förklaring. I mitt fall gick det inte att bevisa att det var just personen som gjort sönder saken trots DNA't för personen hade ett alternativt scenario hur det kom sig att DNA fanns på både kniv och sak.
 
Precis - det är ju det som är grejen det räcker med en "rimlig" förklaring. I mitt fall gick det inte att bevisa att det var just personen som gjort sönder saken trots DNA't för personen hade ett alternativt scenario hur det kom sig att DNA fanns på både kniv och sak.

Och det är ju just det jag trodde man avgjorde i en rättegång. Vems version som är mest trolig(givet att det finns viss bevisning så klart)? Men jag kanske sett för många amerikanska filmer...
 
Det är så tragiskt att sitta här på åskådarplats och bevittna hur tam lagstiftningen verkligen är, när det kommer till händelser ute i verkliga livet. Överallt talas och skrivs det om nolltolerans mot kvinnofridsbrott. Hårdare tag mot fridsbrott med barn inblandade. Och så läser man här, där det är helt uppenbart att en part vill kontrollera den andra och inte drar sig för hot och våld, förstörelse och manipulation.

Läser man hos polisen är det ju solklart: https://polisen.se/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/Brott-i-nara-relationer/. Och polisen uppmanar också att anmäla.

Mäns brott mot kvinnor och den rätt män tar sig i relationer eller avslutade relationer är så avskyvärt att jag blir illamående. Hur det i vissa fall blir en sport att "komma åt" kvinnan och gärna använda barnet som slagträ.

TS, jag hoppas att du kan ta till dig vårt stöd, vi är många som tänker på dig.
 
Och det är ju just det jag trodde man avgjorde i en rättegång. Vems version som är mest trolig(givet att det finns viss bevisning så klart)? Men jag kanske sett för många amerikanska filmer...
Åklagare får inte åtala om hen inte räknar med fällande dom. Det är nog det som spelar in här. (Därmed inget sagt om huruvida det är "rätt" i ditt fall eller inte).
 
Åklagare får inte åtala om hen inte räknar med fällande dom. Det är nog det som spelar in här. (Därmed inget sagt om huruvida det är "rätt" i ditt fall eller inte).

När du skriver det så har jag nog hört nått liknande förut.

@krambanan Har du ansökt om besöksförbud? Det kanske du kan få nu och speciellt när det blev nedlagt?

@Zewz Min erfarenhet är att de inte gör nått, jag anmälde en jag misstänkte for illa. Allt blev nedlagt inom en arbetsvecka. 1½ år senare blev kvinnan grovt misshandlad, framför ögonen på sitt 1a barn! 2 veckor efter det andra barnet blivit förlöst med akut kejsarsnitt 8 veckor före BF. :(
 
Åklagare får inte åtala om hen inte räknar med fällande dom. Det är nog det som spelar in här. (Därmed inget sagt om huruvida det är "rätt" i ditt fall eller inte).
Ja, precis så är det. Jag var på föreläsning med en åklagare häromdagen, han hade arbetat i över fyrtio år som åklagare, och han sa att ungefär en tredjedel av hans arbetstid gick till att arbeta med fall som inte gick till åtal. Nåt sånt.

@jerseyko Att få kontaktförbud kan vara väldigt svårt, särskilt när man har barn ihop som den andra parten har rätt att träffa. Vad jag har förstått är det något man inte kan räkna med att få alls.
 
@jerseyko Att få kontaktförbud kan vara väldigt svårt, särskilt när man har barn ihop som den andra parten har rätt att träffa. Vad jag har förstått är det något man inte kan räkna med att få alls.[/QUOTE]

Är ju värt att testa i alla fall tills du flyttat?
 
Är ju värt att testa i alla fall tills du flyttat?
Givetvis ska TS prova att ansöka om det, i fall att hon känner att det är nödvändigt. Jag vill bara lyfta fram att det kan vara svårt att få det beviljat, så att hon inte blir besviken om det inte går igenom.
 
Givetvis ska TS prova att ansöka om det, i fall att hon känner att det är nödvändigt. Jag vill bara lyfta fram att det kan vara svårt att få det beviljat, så att hon inte blir besviken om det inte går igenom.

Men jag då trodde de va TS som svarade mig! Ja det är svårt eller i princip omöjligt. Men tycker det ska prövas iaf. Svar brukar man få ganska snabbt.
 
Eftersom förundersökningen om brott mot TS just lagts ner verkar det rätt ostrategiskt att ansöka om kontaktförbud just nu. Jag skulle tippa att sannolikheten att få det beviljat är minimal, just pga den nedlagda förundersökningen.

Dessutom räknar ju dåren allting som läggs ner som en seger för honom själv, uppenbarligen. Synd att bjuda honom på fler i onödan.
 
Eftersom förundersökningen om brott mot TS just lagts ner verkar det rätt ostrategiskt att ansöka om kontaktförbud just nu. Jag skulle tippa att sannolikheten att få det beviljat är minimal, just pga den nedlagda förundersökningen.
Jag var på en föreläsning häromveckan, om just kontaktförbud, av en tjej som varit utsatt för brott under en längre tid. Åtalet lades ned men kontaktförbud beviljades för tre månader. Där var det dock inte fråga om gemensamma barn eller dylikt, vilket ju kan försvåra.

Hade jag varit TS hade jag dock bara ansökt om det om jag verkligen ansåg att det var nödvändigt. Just för att han, som du säger, får vatten på sin kvarn så fort nåt läggs ned och risken är så stor att det inte blir beviljat.
 
Ju mer jag tänker och funderar ju mer besviken blir jag på polisen. Jag känner varken att jag fått den informationen jag behövt eller stöttning. Varför blev jag till exempel inte informerad om det med grov kvinnofridskränkning? Varför har dom inte ringt upp mig för att samla in mer bevis trots att jag mailade utredaren i början av februari om det! Varför har inte dom sista anmälningarna jag ville göra ens blivit gjorda? Osv

Jag fattar att dom har mycket att göra men deras sida "Kom till oss" om hur dom gör en kraftansträngning mot våld i nära relationer känns som ett hån. Varför fick jag inte ens information om den? Där står ju en hel del som jag hade haft nytta av.

Som tur var är det ju inte för sent. Nu kommer jag helt enkelt åka in nästa vecka och lämna över ALLT. Inte vänta på att utredaren återkommer som hon sa att hon skulle göra.
 
Jag bedömer chansen att få igenom ett kontaktförbud som minimal nu när allt är nerlagt så jag kommer inte ens försöka. OM förundersökningen tas upp igen ska jag överväga det. Fick t ex ett sms av exet häromdagen (innan allt las ner) att jag skulle sluta anmäla honom. (?) Idag önskade han mig glad påsk på sms. :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp