Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu står tvättmaskinen i köket och första tvätten är tvättad. Och jag har fixat det helt själv. :up:

Idag var det umgänge igen. Mini var jätteledsen efter en timme när jag kom in. :down::cry:

Och så är det något skumt på gång. Exet var alldeles för lugn mot förra gången. Och så har han tydligen uppdaterat sin Facebook med att idag är en bra dag och massa glada gubbar. Och då har han fått kommentarer av båda mina grannar (hans kumpaner). En om att "rättvisa finns trots allt" och en om att "den som såg sig som vinnare blev stor förlorare". Så har en stor klump i magen nu. :(

Han har säkert bara anmält om din tvättmaskin, men det är ju så gott som fixat så det kan han ju sitta och vara glad över om han vill.

Han vill bara stressa dig. Ignorera honom så mkt du bara kan tycker jag! Inget vettigt kan någonsin komma av att lyssna på eller ödsla någon form av energi på den mannen.
 
Håller med, kanske lika bra att blocka honom på FB och bara ha kontakt via telefoner eller medlare. Det man inte vet har man inte heller ont av, trots allt. :)

Han är blockad men har massa gemensamma vänner så det är oundvikligt att jag får reda på en del saker iallafall.

Ska gå och gräva ner mig nu. Åklagaren har lagt ner ALLA åtal.
 
Han är blockad men har massa gemensamma vänner så det är oundvikligt att jag får reda på en del saker iallafall.

Ska gå och gräva ner mig nu. Åklagaren har lagt ner ALLA åtal.
Men hur gick det till???
Och varför fick jag en känsla av att det var det som ditt ex hade på känn/visste med sin fb-status?
stor kram så länge !
 
Han är blockad men har massa gemensamma vänner så det är oundvikligt att jag får reda på en del saker iallafall.

Ska gå och gräva ner mig nu. Åklagaren har lagt ner ALLA åtal.
Kanske dags att plocka bort dom vännerna som inte är sanna vänner till dig längre och är mer på hans sida, t ex de du kallade hans "kumpaner" (om det inte är redan gjort förstås).

Håller med @cili ÖVERKLAGA och stå på dig! :heart
 
På vilka grunder är det nedlagt?
Överklaga!
Hur överklagar man menar du? Och på vilka grunder? Vad jag förstått så läggs åtal ner när åklagaren anser att det inte finns tillräckligt med bevis för en fällande dom. För att det ska återupptas krävs vanligen att det kommit fram mer, nya bevis.

Så har jag fått det förklarat för mig av en åklagare för typ två dagar sedan.
 
Hur överklagar man menar du? Och på vilka grunder? Vad jag förstått så läggs åtal ner när åklagaren anser att det inte finns tillräckligt med bevis för en fällande dom. För att det ska återupptas krävs vanligen att det kommit fram mer, nya bevis.

Så har jag fått det förklarat för mig av en åklagare för typ två dagar sedan.
Går det att t ex fråga berörd åklagare vad som krävs för form av bevis för att de ska ta upp åtalet igen?
 
Går det att t ex fråga berörd åklagare vad som krävs för form av bevis för att de ska ta upp åtalet igen?
Det bästa är att TS kontaktar den som står som handläggare/åklagare i pappren hon fått hem. Den personen kan förklara varför åtalet är nedlagt och hur allt fungerar.

Grejen är den att många åtal blir nedlagda pga brist på bevis. På buke hojtas det jämt om att man ska "överklaga" och "anmäla" och allt vad det är men min erfarenhet av nedlagda åtal är att du knappast bara kan "överklaga" och få igång nåt. Det funkar liksom inte så.
 
Hur överklagar man menar du? Och på vilka grunder? Vad jag förstått så läggs åtal ner när åklagaren anser att det inte finns tillräckligt med bevis för en fällande dom. För att det ska återupptas krävs vanligen att det kommit fram mer, nya bevis.

Så har jag fått det förklarat för mig av en åklagare för typ två dagar sedan.
Det står i brevet man får hem var man ska höra av sig, om jag inte minns fel.
Givetvis behöver man då komplettera, men om jag inte minns fel från tidigare i tråden verkar vissa grejer inte kommit med som dom borde i anmälningarna. Var det inte något om att TS vän som var med vid vapenhotet inte förhördes?
Att man inte kan överklaga och starta upp processen utan att tillföra något är jag medveten om.
 
@cili Vad bra att du hade koll på att nya bevis behövs. Jag tycker som sagt att TS ska tala med den som handlagt det hela innan hon funderar på att överklaga, så att hon har mer information och faktiskt vet varför det är nedlagt. Vet du inte varför det är nedlagt så vet du ju faktiskt inte hur korrekt beslutet är- även om vi givetvis tycker att killen är ett as som har betett sig för jävligt.
 
Ska ringa åklagaren. Står på flera ställen att uppsåt inte kan bevisas. T ex med fönstret. Han slog inte sönder fönstret med flit typ. Dubbla rutor och glas i hela köket? Ja han skulle säkert bara knacka lite. Samma med hoten. Han menade inget med dom? Bla bla bla. Hemfridsbrotten samma. Jag har ju bara vittne och ljudinspelning där jag gång på gång ber honom gå upprepade gånger vid TRE olika tillfällen. Jag fattar verkligen inte hur jag mer ska kunna bevisa hemfridsbrott?
 
Ska ringa åklagaren. Står på flera ställen att uppsåt inte kan bevisas. T ex med fönstret. Han slog inte sönder fönstret med flit typ. Dubbla rutor och glas i hela köket? Ja han skulle säkert bara knacka lite. Samma med hoten. Han menade inget med dom? Bla bla bla. Hemfridsbrotten samma. Jag har ju bara vittne och ljudinspelning där jag gång på gång ber honom gå upprepade gånger vid TRE olika tillfällen. Jag fattar verkligen inte hur jag mer ska kunna bevisa hemfridsbrott?
Har du haft nån advokat? Jag antar att man inte får nåt målsägarbiträde innan det blir nåt mål.
 
Kan inte riktigt allt om åtal och sånt, men om det inte är hot/hemfridsbrott kan man få det till något annat? Trakasserier?
 
Har du haft nån advokat? Jag antar att man inte får nåt målsägarbiträde innan det blir nåt mål.
Ja det har jag haft. Bad om samma som jag pratat om angående vårdnaden. Så han var med på förhöret. Pratade med honom igår när jag fått beskedet. Han skulle läsa igenom och återkomma. Under tiden skulle jag fundera ut vad jag tyckte var mest "häpnadsväckande" så ska vi begära omprövning. Men han trodde väl egentligen inte att det skulle leda någonstans. Han sa att det brukar bli nerlagt vid relationsvåld och han är inte imponerad av hur myndigheterna sköter "sånt här". Och så är han bortrest och upptagen med någon stor rättegång ett tag framöver. Så kommer dröja.

Jag är mest besviken på att polisen inte ens har hört av sig om den bevisningen jag velat lämna in. Får väl ligga på dom.

Jag ska sätta mig och göra en ordentlig sammanställning av ALLT och även skriva ner i ett brev från början till slut vad som hänt. Och trycka på hur jag känt. Att jag varit rädd. Känt och känner mig otrygg i mitt eget hem osv
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp