Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens to-do: Komma på en lösning på avloppet från tvättmaskinen. Tvättmaskin (och torktumlaren) står ute i stallet och går i samma avlopp som handfatet där ute dvs rätt ut på grannens åker. :o Någon som har en idé om hur jag löser det tillfälligt? Är en av sakerna exet garanterat kommer försöka sätta dit mig för.
 
Dagens to-do: Komma på en lösning på avloppet från tvättmaskinen. Tvättmaskin (och torktumlaren) står ute i stallet och går i samma avlopp som handfatet där ute dvs rätt ut på grannens åker. :o Någon som har en idé om hur jag löser det tillfälligt? Är en av sakerna exet garanterat kommer försöka sätta dit mig för.

Har du ett annat avlopp i närheten någonstans??
 
Dagens to-do: Komma på en lösning på avloppet från tvättmaskinen. Tvättmaskin (och torktumlaren) står ute i stallet och går i samma avlopp som handfatet där ute dvs rätt ut på grannens åker. :o Någon som har en idé om hur jag löser det tillfälligt? Är en av sakerna exet garanterat kommer försöka sätta dit mig för.

Kånka in tvättmaskinen i boningshuset?
Vet inte hur de ser ut där du bor men har för mig du har en källare? Är nog enklare att dra en vattenslang till tvättmaskinen än försöka dra ett avlopp.
 
Har du ett annat avlopp i närheten någonstans??
Det finns ett avlopp som sticker upp jämte boningshuset som förra ägarna skulle ha till en utbyggnad (som vi rivit en del av för det var så dåligt gjort). Om jag inte är helt ute och cyklar så är det ihopkopplat med avloppet från huset. Tror att det skulle gå att koppla på där från stallet. Handlar om kanske 10 m. Då får det gå på marken så länge så får man gräva ner det senare.

Kånka in tvättmaskinen i boningshuset?
Vet inte hur de ser ut där du bor men har för mig du har en källare? Är nog enklare att dra en vattenslang till tvättmaskinen än försöka dra ett avlopp.

Hade funderingar på att sätta in den i köket. Men då får jag riva ut två underskåp och det är redan ont om skåp i köket. Inne finns tyvärr inget annat ställe att ha den på.

Har en liten liten källare under toan/köket. Där nere står varmvattenberedare och vattenpump. Den skulle få plats där men då är frågan hur jag kopplar på den på avloppet? Det går i taket i källaren (från kök och badrum) och därifrån ut i marken genom väggen.
 
Det finns ett avlopp som sticker upp jämte boningshuset som förra ägarna skulle ha till en utbyggnad (som vi rivit en del av för det var så dåligt gjort). Om jag inte är helt ute och cyklar så är det ihopkopplat med avloppet från huset. Tror att det skulle gå att koppla på där från stallet. Handlar om kanske 10 m. Då får det gå på marken så länge så får man gräva ner det senare.
Då hade jag helt enkelt bara kopplat på en vattenslang på tvättmaskinen och sen dragit ut den i avloppet därute. och när du har tid kan du ju gräva ner den.
 
Då hade jag helt enkelt bara kopplat på en vattenslang på tvättmaskinen och sen dragit ut den i avloppet därute. och när du har tid kan du ju gräva ner den.

Får nog bli så. Ett annat alternativ är att ställa den där diskmaskinen står nu och vara utan diskmaskin tills jag löst det på något annat sätt. Inför en försäljning känns det ju kanske bättre också om tvättmaskinen står inne än i stallet?
 
Får nog bli så. Ett annat alternativ är att ställa den där diskmaskinen står nu och vara utan diskmaskin tills jag löst det på något annat sätt. Inför en försäljning känns det ju kanske bättre också om tvättmaskinen står inne än i stallet?
Hmm ja alla är ju olika. Jag personligen hade nog hellre haft diskmaskinen i köket och tvätt maskinen någon annanstans ( för att slippa se tvätten hela tiden :D). Men det finns nog dem som hellre har tvättmaskin inne och ingen diskmaskin.
 
Det finns ett avlopp som sticker upp jämte boningshuset som förra ägarna skulle ha till en utbyggnad (som vi rivit en del av för det var så dåligt gjort). Om jag inte är helt ute och cyklar så är det ihopkopplat med avloppet från huset. Tror att det skulle gå att koppla på där från stallet. Handlar om kanske 10 m. Då får det gå på marken så länge så får man gräva ner det senare.



Hade funderingar på att sätta in den i köket. Men då får jag riva ut två underskåp och det är redan ont om skåp i köket. Inne finns tyvärr inget annat ställe att ha den på.

Har en liten liten källare under toan/köket. Där nere står varmvattenberedare och vattenpump. Den skulle få plats där men då är frågan hur jag kopplar på den på avloppet? Det går i taket i källaren (från kök och badrum) och därifrån ut i marken genom väggen.

Vår beredare har avtappning till avloppet, kolla om din oxå har de så kanske de går att koppla ihop?
 
Lite bakgrund för den som orkar:
http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/

Är långt och komplicerat så ska försöka få med det viktigaste.

Exet/dotterns pappa har nu fått för sig att stämma mig på vårdnaden (han säger iallafall att han kontaktat advokat). Dottern är 11 veckor och bor så klart med mig. Jag har inte skrivit på om gemensam vårdnad då exet är väldigt svår att samarbeta med.

Jag har absolut inte hindrat något umgänge, tvärtom. Han har vägrat att komma till mig för umgänge så jag har varit snäll och åkt till honom och mer eller mindre "bott" där i början. Allt för att dom skulle få så bra kontakt som möjligt redan från början.

Han fick vara med på förlossningen. Han vägrade dock köra in mig om han inte fick en ursäkt för att jag lagt till en kille han inte gillar på min Facebook någon-några veckor tidigare (detta tjatade han om nör jag ringde honom mitt i natten med värkar och behövde in till förlossningen). Jag hade dock redan en reservplan eftersom jag vet hur han är så min mamma körde in mig och var även hon med på förlossningen.

Jag informerar honom om allt. Bjuder in honom att vara delaktig i beslut/bvc-besök osv Jag har också sagt till familjerätten att jag är öppen för gemensam vårdnad i framtiden OM samarbetet funkar (vilket jag tyvärr aldrig tror det kommer göra).

I början funkade det förvånansvärt bra. Men efter tre-fyra veckor var det som vanligt igen. Jag fick en utskällning för jag inte burit in ved (i hans hus när han var på jobbet och jag varit snäll och sovit där med bebis för att dom skulle få umgås). Han vägrade sluta bråka om det så jag tog bebis och körde hem efter att gett honom flera chanser att lugna ner sig. Då började hoten. Om jag åkte skulle han anmäla mig till socialen (??!!) och jag skulle aldrig mer vara välkommen. Han skulle inte ha med dottern att göra. Och så har det fortsatt. Så fort han blir sur på mig över något så träffar han inte dottern och säger att om inte jag börjar "bete" mig så ska han inte träffa henne mer. Han tjatar om att han vill att vi ska bli ihop igen och en familj (och att jag ska flytta till honom) för att i nästa minut säga att han inte ska ha med oss att göra.

Han försökte komma undan underhåll så det fick jag ta via Försäkringskassan (han tror dessutom delad vårdnad innebär att han slipper underhållet). Han begärde DNA-test trots att han inte har någon anledning att tvivla på att han är pappan (för att fördröja saker). Han har inte köpt en enda grej till bebis.

Två gånger har han kommit hit och bråkat och vägrat gå när jag bett honom/kommit in ovälkommen. En gång satt jag och ammade bebis. Han kom och gormade och skrek så bebis blev helt förskräckt. Tog mobilen och skulle ringa polisen. Då kommer han fram och rycker och drar i mig för att ta mobilen och slår till mig på benet (jag har fortfarande bebis i knäet). Fick till slut tillbaka mobilen så jag kunde sms en kompis som kom. Båda gångerna har jag en kompis som är vittne på hur jag gång på gång ber honom gå! Är det lönt att anmäla det som hemfridsbrott?

Han försöker ibland hota mig. "Du kommer aldrig vinna detta". "Du får betala tillbaka alla föräldradagar jag skulle haft sen". "Försäkringskassan låser alla föräldradagar vid en tvist". "Du får betala mina advokatkostnader när du förlorar." Och ibland försöker han muta med att om jag skriver på gemensam vårdnad så får jag alla hans föräldradagar utom dom 60 pappadagarna.

Han har suttit på familjerätten när vi skrev faderbekräftelsen och sagt att han kommer vägra samarbetssamtal (och han har ju sagt det hela tiden sen jag blev gravid i princip att han tänker inte prata med någon så vi kan få hjälp).

I tisdags var vi på möte med kuratorn där han går för sin adhd. Fick knappt en syl i vädret där men hon rekommenderade iallafall honom att vänta med en vårdnadstvist. Hon ville också göra en orosanmälan till socialen om vi inte gick på samarbetssamtal. Så nu är varsitt enskilt möte med familjerätten iallafall inbokat.

Finns massa mer att skriva. Har säkert glömt häften.

Behöver tips/tankar/synpunkter!

Usch vilken situation!

Tips: dokumentera så mycket du kan. Spara/spela in mobiltelefonsamtal, spara det som finns i text.
Tacka ja, av hela ditt hjärta, till den orosanmälan som hans (?) kurator pratade om!
En kontakt med socialen är nog bara fördelaktig även om det kan kännas lite obehagligt.
 
Får nog bli så. Ett annat alternativ är att ställa den där diskmaskinen står nu och vara utan diskmaskin tills jag löst det på något annat sätt. Inför en försäljning känns det ju kanske bättre också om tvättmaskinen står inne än i stallet?

Jag tycker att det senare låter som den bästa lösningen ur försäljningssynpunkt.
 
Jag hade låtit diskmaskinen varit kvar. Den används varje dag, tvättmaskinen mer sällan. Det bästa hade första varit om även tvättmaskinen fick bo inne i huset men man kan ju göra klart för ev. köpare att det går bra att ha tvättmaskinen i köket om de önskar så.
 
Diskmaskinen är kvar. Ett par köksskåp är utrivna (efter lite omplanering i skåpen som är kvar så finns det tillräckligt med utrymme ändå). Nu väntar jag bara på hjälp att bära in tvättmaskinen. Kommer bli kanon. :up:

Hade inget avlopp på varmvattenberedaren för övrigt. Men tack ni som tipsade om att det kunde finnas.
 
Diskmaskinen är kvar. Ett par köksskåp är utrivna (efter lite omplanering i skåpen som är kvar så finns det tillräckligt med utrymme ändå). Nu väntar jag bara på hjälp att bära in tvättmaskinen. Kommer bli kanon. :up:

Hade inget avlopp på varmvattenberedaren för övrigt. Men tack ni som tipsade om att det kunde finnas.

Där ser du - you can do it! :):up:
En sak i taget bara.
 
Nu står tvättmaskinen i köket och första tvätten är tvättad. Och jag har fixat det helt själv. :up:

Idag var det umgänge igen. Mini var jätteledsen efter en timme när jag kom in. :down::cry:

Och så är det något skumt på gång. Exet var alldeles för lugn mot förra gången. Och så har han tydligen uppdaterat sin Facebook med att idag är en bra dag och massa glada gubbar. Och då har han fått kommentarer av båda mina grannar (hans kumpaner). En om att "rättvisa finns trots allt" och en om att "den som såg sig som vinnare blev stor förlorare". Så har en stor klump i magen nu. :(
 
Nu står tvättmaskinen i köket och första tvätten är tvättad. Och jag har fixat det helt själv. :up:

Idag var det umgänge igen. Mini var jätteledsen efter en timme när jag kom in. :down::cry:

Och så är det något skumt på gång. Exet var alldeles för lugn mot förra gången. Och så har han tydligen uppdaterat sin Facebook med att idag är en bra dag och massa glada gubbar. Och då har han fått kommentarer av båda mina grannar (hans kumpaner). En om att "rättvisa finns trots allt" och en om att "den som såg sig som vinnare blev stor förlorare". Så har en stor klump i magen nu. :(
De kanske bara försöker få dig att må dåligt, om det nu skulle vara så tycker jag det är konstigt att du inte fått reda på något. Så jag tror inte det är något allvarligt. Kämpa på och låt honom/de inte vinna! :heart
 
Nu står tvättmaskinen i köket och första tvätten är tvättad. Och jag har fixat det helt själv. :up:

Idag var det umgänge igen. Mini var jätteledsen efter en timme när jag kom in. :down::cry:

Och så är det något skumt på gång. Exet var alldeles för lugn mot förra gången. Och så har han tydligen uppdaterat sin Facebook med att idag är en bra dag och massa glada gubbar. Och då har han fått kommentarer av båda mina grannar (hans kumpaner). En om att "rättvisa finns trots allt" och en om att "den som såg sig som vinnare blev stor förlorare". Så har en stor klump i magen nu. :(
Han har någon enstaka kumpan. Du har Buke. Jag förstår din oro men många här är villiga att hjälpa dig om det blir kaos. Dessutom har väl soc klart för sig att han verkar helt knäpp? Det ordnar sig! Han vill stressa dig och han har ett underläge.
 
@krambanan
Han må ha en eller ett par kumpaner som är lika fyllda av småsint hat och uppdämt bekräftelsebehov som de fyller genom att trycka ner andra och då mår lite bättre för stunden.
Men du har en hel armé bakom dig som är fylld- och driven av kärlek, omtanke, välvilja, sympati och så mycket positiv jävlaranamma att du aldrig kommer behöva stå ensam oavsett hur trött du blir, hur mycket han jävlas eller vad för hjälp du kan behöva. Och finns det nånting som historien bevisat så är det att kumpaner som drivs av hat och småsinthet- de vänder till slut kappan och springer åt andra hållet när det verkligen kniper för de är innerst inne rädda och osäkra. Men arméer, som den som du har bakom dig de står starkare och tätare tillsammans ju kallare vinden viner, lite som kejsarpingviner :).
 
Nu står tvättmaskinen i köket och första tvätten är tvättad. Och jag har fixat det helt själv. :up:

Idag var det umgänge igen. Mini var jätteledsen efter en timme när jag kom in. :down::cry:

Och så är det något skumt på gång. Exet var alldeles för lugn mot förra gången. Och så har han tydligen uppdaterat sin Facebook med att idag är en bra dag och massa glada gubbar. Och då har han fått kommentarer av båda mina grannar (hans kumpaner). En om att "rättvisa finns trots allt" och en om att "den som såg sig som vinnare blev stor förlorare". Så har en stor klump i magen nu. :(

Typisk skrämseltaktik. Han har tagit (eller hittat på) en liten sak och blåst upp den till värsta grejen inför sina kumpaner. Alternativt pratat med nån ytligt bekant som minsann VET hur man tas med ex-flickvänner.
Som sagt, har han något I görningen så kommer du att få reda på det. Försök att inte stressa. Han kommer att bygga hinder för dig ett bra tag framöver, ta vardera hinder när de kommer, du kan aldrig förutse dem.
Du kommer bli en grym problemlösare av denna tråkiga historia!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp