Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där funderade jag också på när detta med anmälningar kom upp, men ville inte lägga mig i. Jag hade definitivt valt mina strider jädrigt noga med exet och likaså när det gäller vad som ska anmälas och inte.

Exakt samma här. Det här är ju på riktigt. Därför kan Bukes vanliga anmälningshysteri vara ett riskfyllt råd.

@krambanan Det låter som att du har en advokat med koll - och bra att du blockat!
 
Det där funderade jag också på när detta med anmälningar kom upp, men ville inte lägga mig i. Jag hade definitivt valt mina strider jädrigt noga med exet och likaså när det gäller vad som ska anmälas och inte.

Å andra sidan har kriscentrum rekommenderat mig att anmäla allt. Just för att det ska finnas dokumenterat om det händer något mer.

Och advokaten trodde en del grejer kunde vara värt att anmäla då jag har "bevis" i form av sms till kompisar och att jag ändå berättat för väldigt många vad som hänt. Men kommer som sagt diskutera med utredaren om hon bara kunde höra av sig...
 
Bara en ytterligare fundering om det här med att anmäla. Åklagaren kan ju lägga ner det innan det ens går till åtal dvs exet får inte ens reda på det men det finns dokumenterat. Så var det när jag anmälde honom för 3 år sen för hot osv. Jag gick ju till polisen efter och sa att jag inte vill vittna. Då las det ner och exet fick aldrig reda på något. Han vet fortfarande inte om det.
 
Å andra sidan har kriscentrum rekommenderat mig att anmäla allt. Just för att det ska finnas dokumenterat om det händer något mer.

Och advokaten trodde en del grejer kunde vara värt att anmäla då jag har "bevis" i form av sms till kompisar och att jag ändå berättat för väldigt många vad som hänt. Men kommer som sagt diskutera med utredaren om hon bara kunde höra av sig...
Man kan ju välja lite vad man skall anmäla.

Men det som kränker dig och/eller hotar dig på något sätt tycker jag är värt att anmäla även om det inte leder till fällande dom. Tex om han skickar 50 sms per dag till dig fast du sagt ifrån. Det är ju inte okej och är dessutom lätt att bevisa.

Sen är det väl inte någon större idé att anmäla att du tror att ditt ex snokar runt i din trädgård när du inte är hemma. Har du däremot bevis att han är där och snokar på regelbunden basis så är det en helt annan sak.
 
Har suttit och listat en hel del av det han gjort mot mig. Värst var det 2013. Tyvärr är ju då så gott som allt därifrån preskriberat (hot, ofredanden osv). Osäker på vad preskriptionstiden är för olaga frihetsberövande (maxtid några timmar). Verkar som grov kvinnofridskränkning inte alls tar hänsyn till sånt som är preskriberat heller.

Ska ringa utredaren imorgon för nu har jag väntat över en vecka på att hon ska höra av sig.
 
Har suttit och listat en hel del av det han gjort mot mig. Värst var det 2013. Tyvärr är ju då så gott som allt därifrån preskriberat (hot, ofredanden osv). Osäker på vad preskriptionstiden är för olaga frihetsberövande (maxtid några timmar). Verkar som grov kvinnofridskränkning inte alls tar hänsyn till sånt som är preskriberat heller.

Ska ringa utredaren imorgon för nu har jag väntat över en vecka på att hon ska höra av sig.

Grov kvinnofridskränkning fungerar jättemärkligt.
Det är precis som du nämner, varje enskild händelses preskriptionstid sätter preskripstionstiden för själva kvinnofridskränkningen, det enda brottet (vad jag känner till) där preskriptionstiden inte är speglad av straffskalan
 
Har suttit och listat en hel del av det han gjort mot mig. Värst var det 2013. Tyvärr är ju då så gott som allt därifrån preskriberat (hot, ofredanden osv). Osäker på vad preskriptionstiden är för olaga frihetsberövande (maxtid några timmar). Verkar som grov kvinnofridskränkning inte alls tar hänsyn till sånt som är preskriberat heller.

Ska ringa utredaren imorgon för nu har jag väntat över en vecka på att hon ska höra av sig.
Fy f-n, du har verkligen haft och har det för djävligt. :cry:
Jag fattar inte hur du orkar.
Han verkar bara så......störd, hemsk, elak. :wtf:
Jag fattar inte att såna människor kan se sig själva i spegeln varje dag och fortsätta med att plåga andra. :crazy:

Skickar lite styrkekramar. :heart
 
Grov kvinnofridskränkning fungerar jättemärkligt.
Det är precis som du nämner, varje enskild händelses preskriptionstid sätter preskripstionstiden för själva kvinnofridskränkningen, det enda brottet (vad jag känner till) där preskriptionstiden inte är speglad av straffskalan

Ja vilket är väldigt märkligt för samtidigt ska det ju ha pågått "under en längre tid".
 
Fy f-n, du har verkligen haft och har det för djävligt. :cry:
Jag fattar inte hur du orkar.
Han verkar bara så......störd, hemsk, elak. :wtf:
Jag fattar inte att såna människor kan se sig själva i spegeln varje dag och fortsätta med att plåga andra. :crazy:

Skickar lite styrkekramar. :heart

Tack. :heart

Jag fattar inte att jag inte lämnade honom för länge länge sen.

Efter vi varit ihop knappt ett halvår blev jag ju gravid mellan byte av p-medel. Innan det hade han sagt "Jag skulle inte bli ledsen om du blev gravid nu“. När jag då oplanerat faktiskt blev gravid så vände det helt. Första dagen sa han att han skulle stötta mig vad jag än valde att göra. När jag sen inte valde det han ville (abort) direkt utan tvekan så blev han riktigt svinig. Och då hade jag ändå påpekat att jag nog aldrig skulle kunna göra en abort när vi började ha sex. :mad:

Men som jag sagt innan så ångrar jag egentligen ingenting. För det första går det ju inte ändra ändå och för det andra har jag lärt mig så sinnessjukt mycket om mig själv och andra. Och jag har vuxit något enormt som människa. Jag hoppas att detta ska mynna ut i något bra till slut (förutom dottern som är det bästa som hänt mig såklart :love:). Jag hoppas att jag ska kunna hjälpa andra i framtiden.
 
Behöver synpunkter.

Exets advokat har svarat. Han nekar till brott men går med på umgängesstöd (fast han verkar inte förstå vad det är). Han föreslår två gemensamma kompisar (båda män). Den ena har jag rätt stort förtroende för men ingen av dom känner dottern. Han går med på umgänge en gång i veckan tre gånger (sen ska det utvärderas) men han vill då ha henne fyra timmar. Själv.

Fyra timmar känns väldigt länge med tanke på att dom inte träffats på 1,5 månad och hon helammar. Hon är 4,5 månad nu. Sen yrkar han så klart fortfarande på gemensam vårdnad.

Hur tycker ni jag ska svara? Jag tycker en timmes umgänge första gångerna räcker. Sen två timmar när det funkar. Och egentligen vill jag ha någon från socialen eller familjerätten med i början istället för en kompis. Med tanke på att han skrämt även dottern.

Ska jag överväga att ändå vara med för dotterns skull men då kräva att exet är på plats (var vi nu ska ha umgänget?) innan jag kommer och att jag får åka innan han får lämna. Det bästa vore ju egentligen att umgänget skedde hemma hos oss så Mini får vara i en bekant miljö iallafall. Och i såfall får umgängesstödet komma först och åka sist. Tror inte exet går med på att komma till oss dock. Men så länge jag har ensam vårdnad borde jag väl kunna styra var umgänget ska ske?

Så för att sammanfatta. Exet tycker alltså att hon ska hämtas av någon hon inte känner och köras hem till honom. Han ska sen ha henne fyra timmar själv. Direkt.
 
Behöver synpunkter.

Exets advokat har svarat. Han nekar till brott men går med på umgängesstöd (fast han verkar inte förstå vad det är). Han föreslår två gemensamma kompisar (båda män). Den ena har jag rätt stort förtroende för men ingen av dom känner dottern. Han går med på umgänge en gång i veckan tre gånger (sen ska det utvärderas) men han vill då ha henne fyra timmar. Själv.

Fyra timmar känns väldigt länge med tanke på att dom inte träffats på 1,5 månad och hon helammar. Hon är 4,5 månad nu. Sen yrkar han så klart fortfarande på gemensam vårdnad.

Hur tycker ni jag ska svara? Jag tycker en timmes umgänge första gångerna räcker. Sen två timmar när det funkar. Och egentligen vill jag ha någon från socialen eller familjerätten med i början istället för en kompis. Med tanke på att han skrämt även dottern.

Ska jag överväga att ändå vara med för dotterns skull men då kräva att exet är på plats (var vi nu ska ha umgänget?) innan jag kommer och att jag får åka innan han får lämna. Det bästa vore ju egentligen att umgänget skedde hemma hos oss så Mini får vara i en bekant miljö iallafall. Och i såfall får umgängesstödet komma först och åka sist. Tror inte exet går med på att komma till oss dock. Men så länge jag har ensam vårdnad borde jag väl kunna styra var umgänget ska ske?

Så för att sammanfatta. Exet tycker alltså att hon ska hämtas av någon hon inte känner och köras hem till honom. Han ska sen ha henne fyra timmar själv. Direkt.
spontant ( utan att ha inblick i det som är "rätt" från myndigheter etc ) så tycker jag att övervakat umgänge av OBEROENDE person är att föredra, för både din och dotterns skull. 4 tim tycker jag ( fortfarande personligen ) är helt åt h-vete för länge för en helammande bebis som är under 6 månader?

Du ska INTE ( tycker jag fortfarande personligen ) behöva vara närvarande personligen utan annan person ( opartisk ) är med samtidigt....

Hela vitsen med övervakat umgänge är ju att HAN förverkat det förtroende man normalt utgår från att en förälder ska ha när det handlar om dens egna barn....
Därmed tycker jag också att du har rätt i att det ska vara någon från socialen( tex) närvarande ..

Vad det gäller gemensam vårdnad så tycker jag INTE att han hittills har gjort sig "förtjänt av dyligt "
han har knappast dottern och hans förhållande som det primära i att vilja ha det......
 
Behöver synpunkter.

Exets advokat har svarat. Han nekar till brott men går med på umgängesstöd (fast han verkar inte förstå vad det är). Han föreslår två gemensamma kompisar (båda män). Den ena har jag rätt stort förtroende för men ingen av dom känner dottern. Han går med på umgänge en gång i veckan tre gånger (sen ska det utvärderas) men han vill då ha henne fyra timmar. Själv.

Fyra timmar känns väldigt länge med tanke på att dom inte träffats på 1,5 månad och hon helammar. Hon är 4,5 månad nu. Sen yrkar han så klart fortfarande på gemensam vårdnad.

Hur tycker ni jag ska svara? Jag tycker en timmes umgänge första gångerna räcker. Sen två timmar när det funkar. Och egentligen vill jag ha någon från socialen eller familjerätten med i början istället för en kompis. Med tanke på att han skrämt även dottern.

Ska jag överväga att ändå vara med för dotterns skull men då kräva att exet är på plats (var vi nu ska ha umgänget?) innan jag kommer och att jag får åka innan han får lämna. Det bästa vore ju egentligen att umgänget skedde hemma hos oss så Mini får vara i en bekant miljö iallafall. Och i såfall får umgängesstödet komma först och åka sist. Tror inte exet går med på att komma till oss dock. Men så länge jag har ensam vårdnad borde jag väl kunna styra var umgänget ska ske?

Så för att sammanfatta. Exet tycker alltså att hon ska hämtas av någon hon inte känner och köras hem till honom. Han ska sen ha henne fyra timmar själv. Direkt.
Prata med din advokat först men rent spontant så känner jag att jag inte hade gått med på det.

Dessutom hade jag inte velat att umgänget övervakades av en kompis till ditt ex. Inte ens om det var en gemensam kompis.

Fyra timmar utan amning är mycket om hon inte tar flaska. Tex min senaste behövde jag amma en gång i timmen vid din dotters ålder och hon tog inte flaska.

Hans krav tycker jag är en indikation på hur lite han egentligen vet om bebisar.

Hade jag varit honom hade jag begärt korta möten hemma hos dig flera ggr i veckan under övervakning av en person du känner dig trygg med.
 
Han har verkligen missförstått detta med umgängesstöd. Han kan inte välja några kompisar utan socialen väljer ut lämplig oberoende person. Han har inte heller någon realistisk syn på bebisar. Fyra timmar är lång tid och det kommer man upp i successivt över en längre tid.

Du ska inte känna att du behöver vara med utan personen som väljs ut som umgängesstöd ska fixa det. Ibland träffas man på helt neutral mark och i detta fallet kanske det är det bästa.

En massa kramar :heart Du är fantastisk :heart
 
Behöver synpunkter.

Exets advokat har svarat. Han nekar till brott men går med på umgängesstöd (fast han verkar inte förstå vad det är). Han föreslår två gemensamma kompisar (båda män). Den ena har jag rätt stort förtroende för men ingen av dom känner dottern. Han går med på umgänge en gång i veckan tre gånger (sen ska det utvärderas) men han vill då ha henne fyra timmar. Själv.

Fyra timmar känns väldigt länge med tanke på att dom inte träffats på 1,5 månad och hon helammar. Hon är 4,5 månad nu. Sen yrkar han så klart fortfarande på gemensam vårdnad.

Hur tycker ni jag ska svara? Jag tycker en timmes umgänge första gångerna räcker. Sen två timmar när det funkar. Och egentligen vill jag ha någon från socialen eller familjerätten med i början istället för en kompis. Med tanke på att han skrämt även dottern.

Ska jag överväga att ändå vara med för dotterns skull men då kräva att exet är på plats (var vi nu ska ha umgänget?) innan jag kommer och att jag får åka innan han får lämna. Det bästa vore ju egentligen att umgänget skedde hemma hos oss så Mini får vara i en bekant miljö iallafall. Och i såfall får umgängesstödet komma först och åka sist. Tror inte exet går med på att komma till oss dock. Men så länge jag har ensam vårdnad borde jag väl kunna styra var umgänget ska ske?

Så för att sammanfatta. Exet tycker alltså att hon ska hämtas av någon hon inte känner och köras hem till honom. Han ska sen ha henne fyra timmar själv. Direkt.
 
Har familjehem och där har "mina" barn övervakat umgänge med personal från socialen 2 tim, varannan vecka det handlar om barn i 10-12 års åldern så fyra timmar låter mycket med en så liten. Funderar lite hur han tänkt, vad gör han med en liten jättehungrig som bara skriker klarar han det? Det ska vara personal från socialen med på umgänget, de ska ju vara med för barnets del.
 
What?! 4 månaders bebis som helammas borta från mamma i fyra timmar.
Jag har en son på snart 10 månader. Han var ungefär 4 månader första gången han lämnades ensam med sin pappa ( som jag bor med och som har en bra kontakt) mellan två amningar ( vi ammade ca varannan var tredje timme och det var först då jag hade koll på när han ville ha mat nästa gång) Jag gick en stund på stan och kunde vara hemma inom 15 min.
Aldrig att jag skulle tillåta någon främling ( för barnet) ha hand om hen under någon längre tid innan barnet får isig föda på något annat vis än via mammas tutte.
Pappan (tillsammans med neutralt stöd ) får vänta med att ha hand om barnet tills barnet äter/ dricker annat än från tutte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp