Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver synpunkter.

Exets advokat har svarat. Han nekar till brott men går med på umgängesstöd (fast han verkar inte förstå vad det är). Han föreslår två gemensamma kompisar (båda män). Den ena har jag rätt stort förtroende för men ingen av dom känner dottern. Han går med på umgänge en gång i veckan tre gånger (sen ska det utvärderas) men han vill då ha henne fyra timmar. Själv.

Fyra timmar känns väldigt länge med tanke på att dom inte träffats på 1,5 månad och hon helammar. Hon är 4,5 månad nu. Sen yrkar han så klart fortfarande på gemensam vårdnad.

Hur tycker ni jag ska svara? Jag tycker en timmes umgänge första gångerna räcker. Sen två timmar när det funkar. Och egentligen vill jag ha någon från socialen eller familjerätten med i början istället för en kompis. Med tanke på att han skrämt även dottern.

Ska jag överväga att ändå vara med för dotterns skull men då kräva att exet är på plats (var vi nu ska ha umgänget?) innan jag kommer och att jag får åka innan han får lämna. Det bästa vore ju egentligen att umgänget skedde hemma hos oss så Mini får vara i en bekant miljö iallafall. Och i såfall får umgängesstödet komma först och åka sist. Tror inte exet går med på att komma till oss dock. Men så länge jag har ensam vårdnad borde jag väl kunna styra var umgänget ska ske?

Så för att sammanfatta. Exet tycker alltså att hon ska hämtas av någon hon inte känner och köras hem till honom. Han ska sen ha henne fyra timmar själv. Direkt.

Men varför funderar du ens på att gå med på hans idéer? På riktigt, jag förstår inte? Han har skrivit "så här vill jag ha det", och du tänker "det vill inte jag - men jag kanske borde gå med på det ändå"? Eller?

Som du själv skriver har han inte ens förstått vad umgängesstöd är (varför har inte hans advokat förklarat det :confused:), vad finns det ens att gå med på?
 
Nej @krambanan, det här blir heltokigt. Det här är ngt som du enbart ska diskutera med ditt ombud. Inte här.

Om du ändå skulle känna att du måste ha ngn ytterligares åsikt tycker jag isf att du ska välja ut ett par st som du har förtroende för och PM. Men helst bör du bara ta detta med ombudet och ev ngn i din närhet.

Kram :heart
 
Av rent intresse surfade jag runt lite på just umgängesstöd. Jag har upptäckt att det för mig är väldigt nyttigt att se flera olika tankar kring ett visst ämne, för att få input och bilda mig en bra uppfattning utifrån vad som är fakta.

Hittade lite intressanta sidor, även om det inte är den absoluta lagen.
---
Barnets behov avgörandet
...
Om barnet inte kan antas vara tryggt utan sådant skydd, är umgängesstöd inte något alternativ. Personen som medverkar vid umgänget ska sätta barnets bästa i främsta rummet och förhålla sig neutral i föräldrarnas konflikt. Om det ändå skulle uppstå kritiska situationer, är han eller hon givetvis oförhindrad att kontakta socialnämnden eller vårdnadshavaren om att umgängesstödet inte fungerar som avsett, eller inte tillgodoser barnets behov.
---
http://www.socfamratt.se/vardnad/umgangesstod/137-vbau/umgaenge/592-barnets-behov-avgoerande

---
Ibland är problemen så stora inom en familj att en insats från samhället behövs.
---
http://www.familjestodsgruppen.se/oppenvard/umgangesstod-2/ (för att förtydliga att det är ingen kompisinsats det gäller, utan en person som utses och är opartisk)


Vad jag kan se är det tre timmar som är standard för t ex Göteborgs kommun (vad jag kunnat läsa), att föreslå fyra timmar för någon som är så liten verkar helt huvudlöst och ABSOLUT INTE med barnets bästa för ögonen (snarare pappas behov).

Hittade en avhandling som i sammanfattningen skriver "Att det bästa för barn är att ha tillgång till båda sina föräldrar är ett faktum, men var går gränsen då det föreligger en risk med att utöva umgängesrätten? När är det bäst och säkrast för barnet att inte alls ha något umgänge med umgängesföräldern, och när är det viktigt att barnets rätt till umgänge tillgodoses med hjälp av umgängesstöd? " http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2628914&fileOId=2629515

För mig har det varit ett stöd att i konflikter kunna visa på vad det finns för tankar och underlag för det jag vill framföra, ett sätt kan vara att surfa runt och se hur andra har löst situationerna och vad som kan anses vara gängse rutin.
 
I Göteborg sker dessutom umgängesstödet på en särskild umgängesverksamhet, Pappis. Det låter väldigt långt från att exet och hans kompisar ska komma och hämta barnet och vara borta i fyra timmar.

Om det stämmer som även jag läst mig till om umgängesstöd, så fattar jag inte vad han har för stolpskott till advokat som vidarebefordrar det där. Å andra sidan är det kanske bra att hen är ett stolpskott.

Skulle vara intressant att höra vad @Görel säger om det här.
 
I Göteborg sker dessutom umgängesstödet på en särskild umgängesverksamhet, Pappis. Det låter väldigt långt från att exet och hans kompisar ska komma och hämta barnet och vara borta i fyra timmar.

Om det stämmer som även jag läst mig till om umgängesstöd, så fattar jag inte vad han har för stolpskott till advokat som vidarebefordrar det där. Å andra sidan är det kanske bra att hen är ett stolpskott.

Skulle vara intressant att höra vad @Görel säger om det här.

Återkommer när jag uppdaterat mig vilket blir i helgen.
 
Tänk dig att du är på bio, och ska se en väldigt spännande film, som du längtat efter. filmen börjar och du sitter i salongen och plötsligt kommer du på att du glömt släcka ljuset hemma. HUr spännande och bra filmen är, kommer det vara svårt att koncentrera sig på den när oron sprider sig i kroppen. Typ så är det för små barn när anknytningssystemet slås på i kroppen, och barnet blir oroat av något. Balansen mellan nyfikenhet, som driver barnet att utforska världen, och trygghetssökande, som får barnet att vilja vara nära sin anknytningsperson är viktig. Balansen där är viktig och avgörande för tryggt eller otryggt anknutna barn. (Obs, detta gäller såklart inte bara mamman, utan för barnet, viktiga anknytningspersoner, oftast föräldrar.)

DEt är självklart att du inte ska gå med på 4 timmar på stört, och hon borde få ha med dig som hon känner till att börja med, plus någon från socialtjänst tex. Jag tror du känner och vet innerst inne att 4 timmar med exet och en av hans vänner inte är optimalt någonstans.
 
What?! 4 månaders bebis som helammas borta från mamma i fyra timmar.
Jag har en son på snart 10 månader. Han var ungefär 4 månader första gången han lämnades ensam med sin pappa ( som jag bor med och som har en bra kontakt) mellan två amningar ( vi ammade ca varannan var tredje timme och det var först då jag hade koll på när han ville ha mat nästa gång) Jag gick en stund på stan och kunde vara hemma inom 15 min.
Aldrig att jag skulle tillåta någon främling ( för barnet) ha hand om hen under någon längre tid innan barnet får isig föda på något annat vis än via mammas tutte.
Pappan (tillsammans med neutralt stöd ) får vänta med att ha hand om barnet tills barnet äter/ dricker annat än från tutte.
Vad har din personliga erfarenhet med den situationen TS befinner sig i?
 
Men varför funderar du ens på att gå med på hans idéer? På riktigt, jag förstår inte? Han har skrivit "så här vill jag ha det", och du tänker "det vill inte jag - men jag kanske borde gå med på det ändå"? Eller?

Som du själv skriver har han inte ens förstått vad umgängesstöd är (varför har inte hans advokat förklarat det :confused:), vad finns det ens att gå med på?

Nej @krambanan, det här blir heltokigt. Det här är ngt som du enbart ska diskutera med ditt ombud. Inte här.

Om du ändå skulle känna att du måste ha ngn ytterligares åsikt tycker jag isf att du ska välja ut ett par st som du har förtroende för och PM. Men helst bör du bara ta detta med ombudet och ev ngn i din närhet.

Kram :heart
Instämmer med båda! Du varken bör eller skall hoppa när exet säger hoppa!
Håll dig till att ha 0 kontakt med honom, allt, absolut allt skall gå via din advokat eller soc.
Han fortsätter ju bara att ideligen säga att du skall hoppa o får dig ur balans. Det är soc o familjerätten som skall bestämma i frågan, inte du o absolut inte exet.

Du kan även kräva att det är stödpersonen/personerna som hämtar o lämnar barnet, du skall öht inte behöva se honom IRL så länge du inte själv vill. Sluta dansa efter hans pipa!
Låt dig inte manipuleras!
 
Vad har din personliga erfarenhet med den situationen TS befinner sig i?
Egentligen ingen alls utom att vi båda är mammor till små barn och att jag mycket väl förstår att hon inte vill lämna Iväg dottern flera timmar till en så för dottern främling, särskilt som jag inte ens lämnade min som så länge till sin pappa som känner min son och har en bra relation till honom.
Jag vet inte hur du fungerar, men jag brukar försöka relatera till egna erfarenheter. I det här fallet erfarenhet av att vara mamma till bebis.
 
Tack för alla svar. Har inte prata med advokaten än. Han ska ringa upp alldeles strax. Har mailat ett förslag till honom. Men ska be att få helgen på mig att fundera igenom allt en gång till. Har även rådfrågat min lillasyster som jobbar inom socialtjänsten.

Helt sjukt att han har sånt grepp om mig fortfarande! När jag tänker några varv till så inser jag ju det. Men jag är också (kanske överdrivet) rädd att det är jag som ska få skit i slutändan om jag inte "samarbetar". Hade behövt mötet på kriscentrum i tisdags känner jag men hon var tyvärr sjuk.
 
Så är det säkert. Han är ju inte så smidig. Pratade med en inom familjerätten idag som lite fint uttryckte det som att han är "beslutsam och något svårpåverkad."

Menar snarare att advokaten gör så gott hen kan men att hens klient ändå kör sitt eget race. Och sina egna tolkningar trots förklaring.
 
Helt sjukt att han har sånt grepp om mig fortfarande! När jag tänker några varv till så inser jag ju det. Men jag är också (kanske överdrivet) rädd att det är jag som ska få skit i slutändan om jag inte "samarbetar".

Givetvis är det något att hålla sig medveten om, även du måste ju göra rätt även om det är himla lätt (och befogat :cautious:) att tänka på honom som skurken i sammanhanget.
Men jag tror att även för den biten vore det nyttigt för dig att släppa ditt fokus på honom, så mycket du bara klarar av (det är såklart en process och blir inte klart i en handvändning). Du är inte "den som bråkar" om du verkligen är helt kallsinnig och opåverkad av honom, och det blir mycket lättare för dig att både verkligen ha dotterns bästa för ögonen och kommunicera den bilden till andra.

Det är inte han som bestämmer! Det är mycket riktigt inte bara du som bestämmer heller, men det är två skilda saker. :)
 
Menar snarare att advokaten gör så gott hen kan men att hens klient ändå kör sitt eget race. Och sina egna tolkningar trots förklaring.

Ja alltså det var exet jag menade när jag skrev han. Jag är övertygad om att advokaten gör sitt bästa med vad hen har att jobba med. ;)
 
Givetvis är det något att hålla sig medveten om, även du måste ju göra rätt även om det är himla lätt (och befogat :cautious:) att tänka på honom som skurken i sammanhanget.
Men jag tror att även för den biten vore det nyttigt för dig att släppa ditt fokus på honom, så mycket du bara klarar av (det är såklart en process och blir inte klart i en handvändning). Du är inte "den som bråkar" om du verkligen är helt kallsinnig och opåverkad av honom, och det blir mycket lättare för dig att både verkligen ha dotterns bästa för ögonen och kommunicera den bilden till andra.

Det är inte han som bestämmer! Det är mycket riktigt inte bara du som bestämmer heller, men det är två skilda saker. :)

Det märks hur nyttigt kriscentrum är för det märks att jag inte varit där denna veckan. Hon är stenhård. :p

Och så har jag ju Buke som kan påminna mig när det behövs. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp