Behöver synpunkter.
Exets advokat har svarat. Han nekar till brott men går med på umgängesstöd (fast han verkar inte förstå vad det är). Han föreslår två gemensamma kompisar (båda män). Den ena har jag rätt stort förtroende för men ingen av dom känner dottern. Han går med på umgänge en gång i veckan tre gånger (sen ska det utvärderas) men han vill då ha henne fyra timmar. Själv.
Fyra timmar känns väldigt länge med tanke på att dom inte träffats på 1,5 månad och hon helammar. Hon är 4,5 månad nu. Sen yrkar han så klart fortfarande på gemensam vårdnad.
Hur tycker ni jag ska svara? Jag tycker en timmes umgänge första gångerna räcker. Sen två timmar när det funkar. Och egentligen vill jag ha någon från socialen eller familjerätten med i början istället för en kompis. Med tanke på att han skrämt även dottern.
Ska jag överväga att ändå vara med för dotterns skull men då kräva att exet är på plats (var vi nu ska ha umgänget?) innan jag kommer och att jag får åka innan han får lämna. Det bästa vore ju egentligen att umgänget skedde hemma hos oss så Mini får vara i en bekant miljö iallafall. Och i såfall får umgängesstödet komma först och åka sist. Tror inte exet går med på att komma till oss dock. Men så länge jag har ensam vårdnad borde jag väl kunna styra var umgänget ska ske?
Så för att sammanfatta. Exet tycker alltså att hon ska hämtas av någon hon inte känner och köras hem till honom. Han ska sen ha henne fyra timmar själv. Direkt.
Men varför funderar du ens på att gå med på hans idéer? På riktigt, jag förstår inte? Han har skrivit "så här vill jag ha det", och du tänker "det vill inte jag - men jag kanske borde gå med på det ändå"? Eller?
Som du själv skriver har han inte ens förstått vad umgängesstöd är (varför har inte hans advokat förklarat det ), vad finns det ens att gå med på?