Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad bra att du delar med dig. :heart
Jag tror att det som du skriver är ovärdeligt för TS och även för andra i liknande situationer.

Just det här med att få höra: jag är inte ensam om att uppleva detta, hjälper en att hantera sorgen som faktiskt alltid kommer med en separation. Sorg över att det inte blev som man tänkt, sorg över att den man en gång älskat visar sig vara ett rövhål.
Stressen och oron över hur ska allt gå, kommer mitt barn växa upp till en normalt fungerande människa, kommer JAG att gå ur detta som en normal människa?
Jag hade ett fantastiskt nätverk runt mig med ensamstående just då och det är just den funktionen Buke fyller, ett fantastiskt nätverk :heart
 
Just det här med att få höra: jag är inte ensam om att uppleva detta, hjälper en att hantera sorgen som faktiskt alltid kommer med en separation. Sorg över att det inte blev som man tänkt, sorg över att den man en gång älskat visar sig vara ett rövhål.
Stressen och oron över hur ska allt gå, kommer mitt barn växa upp till en normalt fungerande människa, kommer JAG att gå ur detta som en normal människa?
Jag hade ett fantastiskt nätverk runt mig med ensamstående just då och det är just den funktionen Buke fyller, ett fantastiskt nätverk :heart

Jag håller med! Att veta att man inte är ensam är till stor tröst.
Jag har själv varit utsatt/haft problem och verkligen blivit hjälpt att diskutera med andra likasinnade.
Mina problem har dock inte varit som TS, utan det har varit helt andra saker.
 
Ja det är fruktansvärt när ena parten är så förblindad av sin konflikt med exet att han använder barnet som vapen, utan att tänka på hur det påverkar barnet.

Precis så verkar ju @krambanan s ex göra. Och som åskådare blir man galen när man ser hur han förmodligen skiter fullständigt i sitt barn, han använder henne bara för att jävlas. Tänk så mycket resurser samhället lägger på sådana "onödiga" vårdnadstvister - och så många barn och vuxna som tar stryk.
Jag har fullt förtroende för att TS kan skilja agnarna från vetet i de svar som genereras i tråden. Om TS vill ha en djupare relation "stöd" utav någon utav oss är jag övertygad om att hon har förmågan att diskriminera o utse den utav oss som hon har mest förtroende för som bollplank.
Som bekant är inte allt som glimmar guld.
Dränkt kattavatar o undertecknad kommer på studs om du behöver hjälp med djurskötsel, du kan i princip rymma från ena timmen till den andra, bukisarna sköter marktjänsten.
 
Jag har fullt förtroende för att TS kan skilja agnarna från vetet i de svar som genereras i tråden. Om TS vill ha en djupare relation "stöd" utav någon utav oss är jag övertygad om att hon har förmågan att diskriminera o utse den utav oss som hon har mest förtroende för som bollplank.
Som bekant är inte allt som glimmar guld.
Dränkt kattavatar o undertecknad kommer på studs om du behöver hjälp med djurskötsel, du kan i princip rymma från ena timmen till den andra, bukisarna sköter marktjänsten.
Var det verkligen ett svar till mig? :confused:
 
Om ni kommit överens om att han ska ha voljären men han hämtar den utan att ni kommit överens om tidpunkten så räcker det nog knappast för egenmäktigt förfarande. Inte heller lär det räcka för hemfridsbrott att han kommer till gården för att hämta voljären.

Men det är klart att du ska fråga din advokat. Det som fick mig att skriva är bara det att jag månar om bilden av dig som stabil motpart som samarbetar så långt du kan, dvs om barnet. Om du anmäler saker som är mer praktikaliteter än t ex hot så riskerar du framstå som "grälsjukt ex i infekterad vårdnadstvist", tror jag. Om du står jäkligt stadigt blir det ännu tydligare hur jävla galen han är. Att det är han som på egen hand är infektionen.

Men som sagt, självklart fattar du själv de bästa besluten.

Självklart är det tillräckligt för anmälan om hemfridsbrott, han har klart och tydligt blivit ombedd att inte komma dit men gör det ändå. Han har aldrig hos henne att göra om han inte fått godkännande först!

/Camilla
 
Angående larm så är det bara väktare som kommer ja men polisen har 30 min hit (om dom inte av en slump har en bil i närheten). Så tänker att det är bättre än inget kanske? Och om väktaren inte själv ingriper så borde hen ju kunna ringa polisen iallafall?
Fördelen (i alla fall sm våra överfallslarm fungerar) är att du kopplas direkt till larmcentralen som börjar med att lyssna och inte själv ta någon kontakt om du inte själv tar det initiativet, sedan avgör dom av det dom hör om dom kontaktar polis direkt eller inte, och där är det helt klart en fördel om larmoperatören får information om anledningen till att larmet skaffades för då skrivs det en notis som dom får upp när du larmar så dom kan ta med det i beräkningen också, och även avgöra vad som skickas ut av väktare.
Vet vi hos om att det är ett "högriskärende" så ändras ju ofta vad som skickas ut, både för att vi ska kunna göra mesta möjliga nytta men även för väktaren säkerhet.

/Camilla
 
Självklart är det tillräckligt för anmälan om hemfridsbrott, han har klart och tydligt blivit ombedd att inte komma dit men gör det ändå. Han har aldrig hos henne att göra om han inte fått godkännande först!

/Camilla
Anmälan är en sak, åtal och fällande dom en annan.
 
Jag flyttade inte långt, typ 3-4 mil, men det var från staden ut på landet. Ex-sambon bosatte sig I staden så det blev ändå ett par mil mellan oss. Mina föräldrar bodde 200 meter från mig och det var fantastiskt att vara ensamstående och ha dem så nära.
Vår separation var bedrövlig, bl.a. länsade han lägenheten på möbler när jag låg inlagd på akuten med sonen för krupp, han hämtade sonen olovandes från dagis och höll honom gömd I flera dagar, han terroriserade mig konstant via telefon, han konfronterade mig oanmäld framför sonen, slet vagnen ur mina händer (för den hade HAN betalat minsann!! När vi fortfarande bodde ihop förvisso:confused:) han gjorde ALLT för att förpesta mitt liv. Det tog ett år ungefär, sen lugnade han ner sig. Men VÅR relation blev aldrig bra efter detta. Vi kan idag träffas och kallprata men inte mer.
Vad detta gjorde mot sonen orkar jag inte ens prata om:( allt tumult som var runt hämtningar/lämningar och den fientliga stämningen mellan oss som sedan aldrig försvann, har satt oerhörda spår I honom.

Trots detta har jag aldrig ångrat att jag lämnade honom, ALDRIG. Du kommer att ha det tuft men du kommer KLARA DET. Det KOMMER bli bättre. Men ta all hjälp du kan få.
Tveka inte att pm:a om det är något mer du undrar over. Stor kram till dig och minibananen:heart

Just det här med att få höra: jag är inte ensam om att uppleva detta, hjälper en att hantera sorgen som faktiskt alltid kommer med en separation. Sorg över att det inte blev som man tänkt, sorg över att den man en gång älskat visar sig vara ett rövhål.
Stressen och oron över hur ska allt gå, kommer mitt barn växa upp till en normalt fungerande människa, kommer JAG att gå ur detta som en normal människa?
Jag hade ett fantastiskt nätverk runt mig med ensamstående just då och det är just den funktionen Buke fyller, ett fantastiskt nätverk :heart

Tack @FreSus :heart

Jag har fullt förtroende för att TS kan skilja agnarna från vetet i de svar som genereras i tråden. Om TS vill ha en djupare relation "stöd" utav någon utav oss är jag övertygad om att hon har förmågan att diskriminera o utse den utav oss som hon har mest förtroende för som bollplank.
Som bekant är inte allt som glimmar guld.
Dränkt kattavatar o undertecknad kommer på studs om du behöver hjälp med djurskötsel, du kan i princip rymma från ena timmen till den andra, bukisarna sköter marktjänsten.

:heart:heart:heart
 
Det här med grov kvinnofridskränkning. Varför har polisen inte sagt något om det? Har känt en press från polisen att leverera datum och "bevis" på allt och att resten inte är någon idé att anmäla. Men det kan det ju visst vara?

Har dessutom fått fram många gamla sms/meddelanden till vänner där jag beskriver vad han gjort och när. Väntar ffa på att utredaren ska ringa mig angående att han var här förra helgen. Hon har svarat på mitt mail att hon skulle höra av sig men inte mer än så. Känns ju som åklagaren kanske ska ha allt innan det går vidare....
 
Det här med grov kvinnofridskränkning. Varför har polisen inte sagt något om det? Har känt en press från polisen att leverera datum och "bevis" på allt och att resten inte är någon idé att anmäla. Men det kan det ju visst vara?

Har dessutom fått fram många gamla sms/meddelanden till vänner där jag beskriver vad han gjort och när. Väntar ffa på att utredaren ska ringa mig angående att han var här förra helgen. Hon har svarat på mitt mail att hon skulle höra av sig men inte mer än så. Känns ju som åklagaren kanske ska ha allt innan det går vidare....
Har polisen inte sagt något om det? Det är konstigt, för kvinnofridskränkning blev ju en brottsrubricering när man ville komma åt kränkningar som löper över tid, även om varje händelse i sig inte är olaga hot, misshandel osv.

Även om jävelskaperna i ditt fall inte pågått evighetslänge så borde ju brottsligheten börja någonstans, som jag ser det. Och då skulle jag föra logg över allt som kan tänkas gå som kvinnofridsbrott. "15 januari, kom hit oanmäld och bråkade om barnet" typ.
 
Har polisen inte sagt något om det? Det är konstigt, för kvinnofridskränkning blev ju en brottsrubricering när man ville komma åt kränkningar som löper över tid, även om varje händelse i sig inte är olaga hot, misshandel osv.

Även om jävelskaperna i ditt fall inte pågått evighetslänge så borde ju brottsligheten börja någonstans, som jag ser det. Och då skulle jag föra logg över allt som kan tänkas gå som kvinnofridsbrott. "15 januari, kom hit oanmäld och bråkade om barnet" typ.

Nä dom har inte sagt något om det...

Detta har pågått länge. Oktober 2013 hade jag en tråd här om var gränsen för fysisk misshandel går. Och då har ju den psykiska/hoten pågått längre. Får ta allt med advokaten på måndag så får han avgöra.
 
Nä dom har inte sagt något om det...

Detta har pågått länge. Oktober 2013 hade jag en tråd här om var gränsen för fysisk misshandel går. Och då har ju den psykiska/hoten pågått längre. Får ta allt med advokaten på måndag så får han avgöra.
Aha, det är så längesedan. Ja, ta det absolut med advokaten.

Det är ändå konstigt med polisen. Någonstans måste man ju börja om det handlar om kvinnofridskränkning. Även om de inte tycker att det du utsatts för hittills inte är grovt nog så är det ju händelser över tid som räknas, sammantagna.
 
Har polisen inte sagt något om det? Det är konstigt, för kvinnofridskränkning blev ju en brottsrubricering när man ville komma åt kränkningar som löper över tid, även om varje händelse i sig inte är olaga hot, misshandel osv.

Även om jävelskaperna i ditt fall inte pågått evighetslänge så borde ju brottsligheten börja någonstans, som jag ser det. Och då skulle jag föra logg över allt som kan tänkas gå som kvinnofridsbrott. "15 januari, kom hit oanmäld och bråkade om barnet" typ.
Nej, nu kom jag ihåg fel. Från polisens web:


År 1998 infördes lag om grov fridskränkning och grov kvinnofridskränkning. För att en person ska dömas för något av dessa brott krävs att han eller hon ska ha begått flera straffbelagda gärningar mot en och samma person under en kortare eller längre tidsperiod, och att dessa gärningar varit ett led i en upprepad kränkning av personens integritet och självkänsla.

Brottet lyder under allmänt åtal vilket innebär att polis eller åklagare är skyldiga att utreda brottet, när det blivit känt av dem, även om den som är utsatt inte vill det.

Fridskränkning
Att gång på gång kränka en närståendes integritet för att skada personens självkänsla, genom att till exempel hota eller slå denna, är ett brott i sig. Brottsrubriceringen är då grov fridskränkning, eller grov kvinnofridskränkning om en man begår ett sådant brott mot en kvinna som han lever eller har levt tillsammans med.

Varje gärning behöver alltså vara straffbelagd. Det man inte behöver är att tala om exakt vilken dag det var som han drog en i håret ute i trappan, det räcker att beskriva händelsen.

Jag skulle dock ändå logga vad han gör, som en grund för anmälan.
 
Mötet med advokaten gick bra. Jag kommer troligtvis få rättshjälp. Vi räknade noga för att se till att jag fick så hög procent som möjligt. Bara att hoppas att det blir godkänt också.

Vi svarade på brevet från exets advokat. Vi skrev att relationen mellan oss är sån att gemensam vårdnad inte är möjlig. Att han utreds för brott mot mig och att jag är rädd för honom. Sen skrev vi umgänge till att börja med en gång/vecka med umgängesstöd/kontaktperson. Vi skrev inte med att jag tänkte flytta för advokaten trodde bara det skulle göra exet galen och jag håller med.

Min advokat verkar ha full koll på vem exet är redan och hur han funkar. :p Men han sa att varje nerlagt åtal stärker mitt i ex i att tro att han kan göra vad han vill så han tyckte jag skulle diskutera med polisen vad jag ska anmäla och inte. Han trodde inte det skulle bli några problem för mig att flytta iallafall.

Exet ville bjuda på kaffe och semla igår. :mad: Bad honom låta mig va. Då skrev han att varje dag jag inte låter honom träffa henne gör jag mig själv en björntjänst. Och att jag skulle börja ta lite ansvar. :banghead:
 
Men han sa att varje nerlagt åtal stärker mitt i ex i att tro att han kan göra vad han vill så han tyckte jag skulle diskutera med polisen vad jag ska anmäla och inte
Det där funderade jag också på när detta med anmälningar kom upp, men ville inte lägga mig i. Jag hade definitivt valt mina strider jädrigt noga med exet och likaså när det gäller vad som ska anmälas och inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp