Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var fortfarande en uppfart som allmänheten inte hade tillträde till, men allmänheten skulle kunna förirra sig in på uppfarten. Och då riskerade de att hamna i kameran, därav föreläggandet att ta bort den.

Vi har ungefär det upplägget, d v s kameran tar med uppfarten (som är rätt lång). Det går dock inte att identifiera något som händer utanför tomten, eftersom det blir för oskarpt. OM det kommer till prövning skulle det vara en punkt att ta upp.

Nu tror jag inte Banananens situation ser ut så, det brukar gå utmärkt att sätta en kamera på gårdsplanen så den INTE tar uppfarten utan endast gårdsplanen och intressanta byggnader. Och sedan sätter man upp en skylt med kameraövervakning och privat område.
 
Nu tror jag inte Banananens situation ser ut så, det brukar gå utmärkt att sätta en kamera på gårdsplanen så den INTE tar uppfarten utan endast gårdsplanen och intressanta byggnader. Och sedan sätter man upp en skylt med kameraövervakning och privat område.

Så har vi hemma, och ingenting vi har behövt söka tillstånd för.
Våra kameror bevakar ingången till tomten (som man måste köra igenom för att komma in) samt valda uthus och byggnader. Det sitter en kameraskylt, samt obehöriga äga ej tillträde, ca 100m innan övervakningen börjar.
 
Så har vi hemma, och ingenting vi har behövt söka tillstånd för.
Våra kameror bevakar ingången till tomten (som man måste köra igenom för att komma in) samt valda uthus och byggnader. Det sitter en kameraskylt, samt obehöriga äga ej tillträde, ca 100m innan övervakningen börjar.
Nej, som jag skrev så behövs inget tillstånd, dock ett regelverk att förhålla sig till.
 
Nej, som jag skrev så behövs inget tillstånd, dock ett regelverk att förhålla sig till.

Ja, precis, det var bara ytterligare ett förtydligande.
Våra sattes upp av ett bolag med koll på reglerna, så det kan ju vara ett alternativ om man känner sig osäker.
Det är dock inga åtelkameror, utan filmkameror, om det nu gör någon skillnad.
 
Jag tycker bara det är lite synd att tonvikten hamnat så mycket på kameraövervakning. En kamera i det här läget tror jag är kontraproduktivt. Vill man framstå som en samarbetsvillig förälder som gör allt för att barnet ska få ha en relation till sin pappa också, och det har @krambanan hittills gjort på ett beundransvärt sätt, så tror jag att man riskerar framstå som motsatsen om man sätter upp en kamera och ringer polisen varje gång han sätter sin fot på tomten. Han har inte kontaktförbud, inga överträdelser behöver bevisas.

Jag ser alltså ingen nytta med kameraövervakning, tvärtom är jag rädd att den skulle ställa till det.
 
Jag tycker att det beror på lite vad syftet är med kameran.

Är syftet att få reda på när han är där, för att man är orolig och vill slippa överraskas av att han står i ett uthus t ex, är det annorlunda tycker jag. Jag kan ju tycka att det skickar en ganska tydlig signal om att man faktiskt känner sig allvarligt hotad och orolig, när man sätter upp en kamera.
Är det bara för att kunna anmäla så fort det går, så blir det så klart en annan sak.
 
Men krambanan, som äger hus och tomt, har uttryckligen förbjudit honom att komma dit. Han är inte behörig att vistas där och om han ändå åker dit gör han sig skyldig till hemfridsbrott. Så det krävs inte något kontaktförbud för att det ska vara tal om en överträdelse.
Fullt medveten om det. Men "hemfridsbrott" är ett sånt där småluddigt brott som lika gärna kan signalera Grannfejden eller infekterad vårdnadstvist som allvarlig situation.

Jag tror att det är bättre att lägga allt krut på processen i familjerätten och se till att bli av med hans grejer. Så länge de finns kvar kan han alltid spela dum och säga att han "bara skulle hämta grejerna, hon vill ju det".
 
Fullt medveten om det. Men "hemfridsbrott" är ett sånt där småluddigt brott som lika gärna kan signalera Grannfejden eller infekterad vårdnadstvist som allvarlig situation.

Jag tror att det är bättre att lägga allt krut på processen i familjerätten och se till att bli av med hans grejer. Så länge de finns kvar kan han alltid spela dum och säga att han "bara skulle hämta grejerna, hon vill ju det".

Det säger jag inget om, ville bara förtydliga att det visst skulle kunna vara tal om en överträdelse. :)
 
Det säger jag inget om, ville bara förtydliga att det visst skulle kunna vara tal om en överträdelse. :)
Ja, anmäla som en överträdelse skulle man nog kunna göra. Däremot är det nog inte säkert att man skulle få en fällande dom på det. Inte efter så här kort tid/få besök.
 
Fullt medveten om det. Men "hemfridsbrott" är ett sånt där småluddigt brott som lika gärna kan signalera Grannfejden eller infekterad vårdnadstvist som allvarlig situation.

Jag tror att det är bättre att lägga allt krut på processen i familjerätten och se till att bli av med hans grejer. Så länge de finns kvar kan han alltid spela dum och säga att han "bara skulle hämta grejerna, hon vill ju det".

Fast i det här fallet ser hon honom som "hotfull" och det är det rätten tar hårdast på ...
Ingen kan ta ifrån TS känslor för hur TS upplever situationen så även om du anser att "jaja" så är det just hur TS uppfattar situationen som är det viktiga...
Har varit i rätten själv pga utsatt för "ringa misshandel" ... Nu anser jag också att det var en ringa misshandel, men den kunde lätt slutat annorlunda (privat och ej i jobbet) och just att jag aldrig va "rädd" va just det som rätten tog "mest" på... Så hade jag suttit och menat på att just där och då var jag livrädd så hade straffet blivit hårdare... Nu va jag mest arg över situationen jag hamna i än rädd... Vilket inte är så "farligt" ur rättsynpunkt.

Och i det här fallet så är ju TS rädd för exet... Så med all rätt så ska det gärna bandas vad han gör ... Tänk om han faktiskt ger sej på TS när an är där... Då finns de ju på film...
 
Fast i det här fallet ser hon honom som "hotfull" och det är det rätten tar hårdast på ...
Ingen kan ta ifrån TS känslor för hur TS upplever situationen så även om du anser att "jaja" så är det just hur TS uppfattar situationen som är det viktiga...
Har varit i rätten själv pga utsatt för "ringa misshandel" ... Nu anser jag också att det var en ringa misshandel, men den kunde lätt slutat annorlunda (privat och ej i jobbet) och just att jag aldrig va "rädd" va just det som rätten tog "mest" på... Så hade jag suttit och menat på att just där och då var jag livrädd så hade straffet blivit hårdare... Nu va jag mest arg över situationen jag hamna i än rädd... Vilket inte är så "farligt" ur rättsynpunkt.

Och i det här fallet så är ju TS rädd för exet... Så med all rätt så ska det gärna bandas vad han gör ... Tänk om han faktiskt ger sej på TS när an är där... Då finns de ju på film...
Nu sätter jag punkt för det här spåret för min del för att inte kapa en viktig tråd. Men sluta halmgubba. Jag har aldrig sagt "jaja" eller på annat sätt förminskat krambanans upplevelse.
 
Personligen skulle jag ignorera exet så långt som möjligt och sköta all kontakt via soc. Sköta mina åtaganden men inte en smula mer än så.
Är man två välfungerande vuxna ska man anstränga sig, men i detta fall tycker jag alla broar är brända. Jag skulle om jag ansåg att hans uppdykande var ett problem ringa soc/polis och fråga hur jag ska hantera det.
 
Vill bara säga att om jag sätter upp kamera är det för att jag är rädd och inte vill komma ut på gården och springa på honom. Skakade i hela kroppen båda gångerna han kom hit. Och då är jag ändå väldigt känslomässigt avstängd insåg jag idag när min hund fick somna in. Jag var inte ens ledsen och jag brukar till och med lipa när jag tar bort andras djur. Denna hunden var min första och jag har haft honom nästan 13 år...

Överväger väldigt allvarligt att flytta "hem". Hon på kriscentrum trodde till och med att det kunde stärka min ståndpunkt i en ev vårdnadstvist. Ska träffa advokaten på måndag då ska vi gå igenom allt som har med dottern att göra.
 
Personligen skulle jag ignorera exet så långt som möjligt och sköta all kontakt via soc. Sköta mina åtaganden men inte en smula mer än så.
Är man två välfungerande vuxna ska man anstränga sig, men i detta fall tycker jag alla broar är brända. Jag skulle om jag ansåg att hans uppdykande var ett problem ringa soc/polis och fråga hur jag ska hantera det.

Ska kolla upp detta med socialen imorgon.

Både social och polis har sagt till mig att ringa 112 om han kommer hit.
 
Beklagar att du fick ta bort din hund mitt i allt detta kaos.

Läser i kulisserna och har tyvärr inte så mycket klokt att komma med men hejar på dig!
 
Beklagar igen sorgen över hunden.
Var beredd på att all sorg kanske lossnar vid ett tillfälle du inte anar, så du inte blir skrämd över det och framförallt att du har någon att vända dig till då.
Din familj verkar stå dig nära, som tur är.
Tänkte skriva nåt liknande. Sorg är svårt. Det kan göra en så handikappad om man inte hunnit hantera den än.
 
Tack! :heart

Ja jag fasar lite för när alla känslorna kommer komma i fatt mig. Har lidit av panikattacker när jag var yngre så hoppas iallafall att jag har verktyg att hantera det även om allt kommer samtidigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp