Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mandalaki @vallhund och @ainasoja summerade exakt det jag hade tänkt skriva så jag begränsar mig till hålla med.

Du har en advokat, jag tycker du skall låta all kontakt mellan er gå via honom/henne, info om mini via soc. Hans inviter kan du ignorera. Dom är inte värda papperet dom är skrivna på!

Hot är en sak för sig och skall givetvis anmälas och är du osäker om det är ett hot, anmäl för säkerhetsskull.
 
fast det där är "där allmänheten har tillträde" och det har man väl inte direkt på en privat tomt.
"

http://www.natursidan.se/nyheter/vi-reder-ut-vad-som-galler-for-atelkameror/

Det har spekulerats, kanske framför allt på diskussionsforum om jakt, om att det skulle vara tillåtet att sätta upp åtelkameror på privat mark utan tillstånd. Vi ringde upp Tommy Lindh, pressinformatör på polisen i Värmland, för att få svar på den frågan.

– Åtelkameror likställs med all form av kameraövervakning. Om kameran riktas mot egen tomt så är det tillåtet, men enbart om det fotograferar ett område som allmängheten inte har tillträde till. En tomt eller gårdsplan går bra, men i en skog eller på en åker är det i stort sett omöjligt att få tillåtelse eftersom allemansrätten går före.
 
Troligen får hon inte dokumentera. För att kameror ska få spela in krävs särskilt tillstånd.
http://www.datainspektionen.se/frag...r-man-spela-in-bilder-fran-kameraovervakning/

"Den som vill spela in bilder måste kunna visa att det finns ett behov av att göra det, till exempel om platsen som ska övervakas är särskilt utsatt för brott. I så fall måste den som vill kameraövervaka kunna dokumentera behovet, till exempel i form av tidigare brottsanmälningar eller motsvarande."

Nu kan jag inte ge källa men i domstol har de accepterat kamera övervakning/inspelning för att bevisa brott utan tillstånd.
 
"Den som vill spela in bilder måste kunna visa att det finns ett behov av att göra det, till exempel om platsen som ska övervakas är särskilt utsatt för brott. I så fall måste den som vill kameraövervaka kunna dokumentera behovet, till exempel i form av tidigare brottsanmälningar eller motsvarande."

Sätt upp den för att kunna räkna småfåglar, det är ju @krambanan s nya stora intresse i livet.
 
Det här inlägget kan du slänga i papperskorgen om du vill, än en gång, du gör som du vill :) - jag ska bara förklara hur jag tänkte.

Jag TROR att ditt ex får en massa näring och energi av ALLT du gör som respons på honom. Det brukar halvgalna människor få. Han gör en massa saker för att hålla dramat mellan er igång, och när du svarar med en reaktion så känner han YES, hon fortsätter att kommunicera med mig, jag betyder något, jag kan fortfarande påverka henne.

Därför skulle jag - men du gör som du vill - svara så lite som möjligt. BARA det som behövdes när det gäller barnet. I övrigt skulle jag moltiga. Slänga blommor i papperskorgen utan kommentar, gnissla tänder men inte visa det om han hämtar grejer på fel tider. Det typ SISTA jag skulle jag göra var att börja joxa med kameror och grejer, det skulle kännas helt uppåt väggarna för mig. För jag kan bara se hur nöjd han skulle bli över att han påverkar dig så mycket. Jag ser ingen anledning till att spana på honom med kameror, han kommer ju inte i smyg. Att du börjar bygga fort omkring dig skulle vara en stor seger för honom, det skulle visa hur stor betydelse han fortfarande har i ditt liv.

Ja, han har dålig respekt för dig. Men ett sätt att sätta sig i respekt tror jag är att visa "Du betyder shit för mig. Jag bryr mig inte".

Så tänker jag. Men som sagt, släng det i papperskorgen om du vill. ;)

Jag håller med. Och jag försöker ge honom så lite som möjligt. Och jag blir bättre och bättre på det även om jag så klart halkar dit emellanåt. ;)

Att han kommer hit oanmält känns som ett hot för mig. Och en oerhörd kränkning. Därför gör jag en markering att det är inte ok och polisanmäler. Känner honom rätt bra och vet att det var ett sätt för honom att visa att han gör minsann som han vill. Så i detta fallet överväger fördelarna med att ge honom lite näring nackdelarna tycker jag.

Angående kameror så har jag nu en jag kan få låna. Jag kommer så klart se till att det är lagligt det jag ev gör med den.

Tipset om info via socialen ska jag kolla upp. Då kan han ju inte heller påstå att han inte fått den. Tack.
 
Jag tycker att det brottet hon utsätts för räcker för att filma in allt som rör hennes fastighet.
:D

Vi har domstolar som "tycker" vad som är brott. Det brukar inte hjälpa vad vi tycker. ;)

Men visst, vilken villaägare som helst kan sätta upp kamera för att skydda sig mot inbrott så länge hen följer reglerna. Kameran får t ex inte visa något utanför tomten.
 
:D

Vi har domstolar som "tycker" vad som är brott. Det brukar inte hjälpa vad vi tycker. ;)

Men visst, vilken villaägare som helst kan sätta upp kamera för att skydda sig mot inbrott så länge hen följer reglerna. Kameran får t ex inte visa något utanför tomten.

Men fortfarande finns det stöd i den länken du visade...

"Den som vill spela in bilder måste kunna visa att det finns ett behov av att göra det, till exempel om platsen som ska övervakas är särskilt utsatt för brott. I så fall måste den som vill kameraövervaka kunna dokumentera behovet, till exempel i form av tidigare brottsanmälningar eller motsvarande."

Det är inget "tyckande" från min sida alls eftersom det har anmälts brott från krambanan innan, men nog om det :)
 
Det här inlägget kan du slänga i papperskorgen om du vill, än en gång, du gör som du vill :) - jag ska bara förklara hur jag tänkte.

Jag TROR att ditt ex får en massa näring och energi av ALLT du gör som respons på honom. Det brukar halvgalna människor få. Han gör en massa saker för att hålla dramat mellan er igång, och när du svarar med en reaktion så känner han YES, hon fortsätter att kommunicera med mig, jag betyder något, jag kan fortfarande påverka henne.

Därför skulle jag - men du gör som du vill - svara så lite som möjligt. BARA det som behövdes när det gäller barnet. I övrigt skulle jag moltiga. Slänga blommor i papperskorgen utan kommentar, gnissla tänder men inte visa det om han hämtar grejer på fel tider. Det typ SISTA jag skulle jag göra var att börja joxa med kameror och grejer, det skulle kännas helt uppåt väggarna för mig. För jag kan bara se hur nöjd han skulle bli över att han påverkar dig så mycket. Jag ser ingen anledning till att spana på honom med kameror, han kommer ju inte i smyg. Att du börjar bygga fort omkring dig skulle vara en stor seger för honom, det skulle visa hur stor betydelse han fortfarande har i ditt liv.

Ja, han har dålig respekt för dig. Men ett sätt att sätta sig i respekt tror jag är att visa "Du betyder shit för mig. Jag bryr mig inte".

Så tänker jag. Men som sagt, släng det i papperskorgen om du vill. ;)

Jag är böjd att hålla med. Mitt ex var riktigt, riktigt jobbig och elak när vi gick isär. Skickade ständigt de mest hårresande sms även om han inte gjorde något annat (alltså långt ifrån det ts ex håller på med). Jag bestämde mig tidigt för att bara svara sakligt på sådant jag behövde svara på - praktiska saker om isärflytten, dottern osv - och bara vägrade sänka mig till hans nivå av påhopp och elakheter. Och till slut hjälpte det. Det tog åtta månader och många ilsketårar och mycket tandgnisslande i det tysta, men till slut slutade han. Så det kan definitivt vara ett sätt att hantera det - att inte ständigt mata dramat och konflikten.
 
"Nu kan jag inte ge källa men i domstol har de accepterat kamera övervakning/inspelning för att bevisa brott utan tillstånd.

Det är fri bevisprövning i Sverige. Det betyder att du får lägga fram ungf vad som helst som bevis. Gränsen går vid erkännanden som kommit till under tortyr. Ett sådant bevis får inte ens komma in i rättssalen. Sen blir det upp till rätten att bedöma värdet av bevisningen. Värdet kan definitivt sänkas på grund av sättet som bevisningen har kommit till på.

Därefter blir det en egen fråga om personen som skapat beviset ska ställa till svars för den handling som denna gjort sig skyldig till, när denne skapade beviset.

Jämför med att en inbrottstjuv blir vittne till ett mord. Att tjuven gjorde inbrott hindrar inte att denne vittnar i mordrättegången. Att tjuven vittnar i mordrättegången hindrar inte heller att tjuven ställs till svars för inbrottet.
 
@DressyrMupp

Nu är kameraövervakning inte något som jag har satt mig in i och har ingen åsikt om huruvida TS potentiella övervakning är tillåten eller ej.

Men det är viktigt att hålla isär sådan kameraövervakning som är tillåten utan tillstånd (om den någonsin är det) och sådant som kan anföras som skäl till att få tillstånd.
 
Sätt upp den för att kunna räkna småfåglar, det är ju @krambanan s nya stora intresse i livet.
Det är faktiskt urkul med viltkameror och få se djurlivet. Vi fick en film med en ekorre som satte i sig en stor karl johan svamp en gång:D
Så jag tycker det låter som en ytterst vettig hobby! Eller kanske det är så att ena hästen har rymt någon gång och hon vill hålla koll på hur det skedde.
 
Äsch, det står ju i länken om åtelkameror.

"– Åtelkameror likställs med all form av kameraövervakning. Om kameran riktas mot egen tomt så är det tillåtet, men enbart om det fotograferar ett område som allmängheten inte har tillträde till. En tomt eller gårdsplan går bra, men i en skog eller på en åker är det i stort sett omöjligt att få tillåtelse eftersom allemansrätten går före."

Något annat är det väl inte tal om i det här fallet?

Här gäller det ju att försöka se om det är en räv eller grannhunden som går in och stjäl mat på trappan. Eller för all del om klövmärkena på bårdplanen är en hjort. Eller ett rådjur.
 
Äsch, det står ju i länken om åtelkameror.

"– Åtelkameror likställs med all form av kameraövervakning. Om kameran riktas mot egen tomt så är det tillåtet, men enbart om det fotograferar ett område som allmängheten inte har tillträde till. En tomt eller gårdsplan går bra, men i en skog eller på en åker är det i stort sett omöjligt att få tillåtelse eftersom allemansrätten går före."

Något annat är det väl inte tal om i det här fallet?

Här gäller det ju att försöka se om det är en räv eller grannhunden som går in och stjäl mat på trappan. Eller för all del om klövmärkena på bårdplanen är en hjort. Eller ett rådjur.
Men alltså, man behöver inte hitta på någon förevändning om t ex att titta efter djur för att ha kamera på sin tomt. Man behöver inte heller söka tillstånd, så länge man håller sig till reglerna. De säger bland annat just att kameran bara får övervaka den egna tomten, ingen mark som allmänheten har tillträde till.

Och det där kan vara lite knixigt. Jag har sett ett föreläggande till en villaägare om att ta bort kameran från garageuppfarten för att uppfarten inte var tillräckligt avgränsad från trottoaren. Det var fortfarande en uppfart som allmänheten inte hade tillträde till, men allmänheten skulle kunna förirra sig in på uppfarten. Och då riskerade de att hamna i kameran, därav föreläggandet att ta bort den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp