Håller med senaste råden men jag skulle dokumentera med kamera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Troligen får hon inte dokumentera. För att kameror ska få spela in krävs särskilt tillstånd.Håller med senaste råden men jag skulle dokumentera med kamera.
"Troligen får hon inte dokumentera. För att kameror ska få spela in krävs särskilt tillstånd.
http://www.datainspektionen.se/frag...r-man-spela-in-bilder-fran-kameraovervakning/
fast det där är "där allmänheten har tillträde" och det har man väl inte direkt på en privat tomt.
"
Det har spekulerats, kanske framför allt på diskussionsforum om jakt, om att det skulle vara tillåtet att sätta upp åtelkameror på privat mark utan tillstånd. Vi ringde upp Tommy Lindh, pressinformatör på polisen i Värmland, för att få svar på den frågan.
– Åtelkameror likställs med all form av kameraövervakning. Om kameran riktas mot egen tomt så är det tillåtet, men enbart om det fotograferar ett område som allmängheten inte har tillträde till. En tomt eller gårdsplan går bra, men i en skog eller på en åker är det i stort sett omöjligt att få tillåtelse eftersom allemansrätten går före.
Troligen får hon inte dokumentera. För att kameror ska få spela in krävs särskilt tillstånd.
http://www.datainspektionen.se/frag...r-man-spela-in-bilder-fran-kameraovervakning/
"Den som vill spela in bilder måste kunna visa att det finns ett behov av att göra det, till exempel om platsen som ska övervakas är särskilt utsatt för brott. I så fall måste den som vill kameraövervaka kunna dokumentera behovet, till exempel i form av tidigare brottsanmälningar eller motsvarande."
Det här inlägget kan du slänga i papperskorgen om du vill, än en gång, du gör som du vill - jag ska bara förklara hur jag tänkte.
Jag TROR att ditt ex får en massa näring och energi av ALLT du gör som respons på honom. Det brukar halvgalna människor få. Han gör en massa saker för att hålla dramat mellan er igång, och när du svarar med en reaktion så känner han YES, hon fortsätter att kommunicera med mig, jag betyder något, jag kan fortfarande påverka henne.
Därför skulle jag - men du gör som du vill - svara så lite som möjligt. BARA det som behövdes när det gäller barnet. I övrigt skulle jag moltiga. Slänga blommor i papperskorgen utan kommentar, gnissla tänder men inte visa det om han hämtar grejer på fel tider. Det typ SISTA jag skulle jag göra var att börja joxa med kameror och grejer, det skulle kännas helt uppåt väggarna för mig. För jag kan bara se hur nöjd han skulle bli över att han påverkar dig så mycket. Jag ser ingen anledning till att spana på honom med kameror, han kommer ju inte i smyg. Att du börjar bygga fort omkring dig skulle vara en stor seger för honom, det skulle visa hur stor betydelse han fortfarande har i ditt liv.
Ja, han har dålig respekt för dig. Men ett sätt att sätta sig i respekt tror jag är att visa "Du betyder shit för mig. Jag bryr mig inte".
Så tänker jag. Men som sagt, släng det i papperskorgen om du vill.
Sätt upp den för att kunna räkna småfåglar, det är ju @krambanan s nya stora intresse i livet.
Sätt upp den för att kunna räkna småfåglar, det är ju @krambanan s nya stora intresse i livet.
Nej, det gäller olika regler på privat mark och annan. Men hittar du något om inspelning?fast det där är "där allmänheten har tillträde" och det har man väl inte direkt på en privat tomt.
"
Jag tycker att det brottet hon utsätts för räcker för att filma in allt som rör hennes fastighet.
Vi har domstolar som "tycker" vad som är brott. Det brukar inte hjälpa vad vi tycker.
Men visst, vilken villaägare som helst kan sätta upp kamera för att skydda sig mot inbrott så länge hen följer reglerna. Kameran får t ex inte visa något utanför tomten.
Det här inlägget kan du slänga i papperskorgen om du vill, än en gång, du gör som du vill - jag ska bara förklara hur jag tänkte.
Jag TROR att ditt ex får en massa näring och energi av ALLT du gör som respons på honom. Det brukar halvgalna människor få. Han gör en massa saker för att hålla dramat mellan er igång, och när du svarar med en reaktion så känner han YES, hon fortsätter att kommunicera med mig, jag betyder något, jag kan fortfarande påverka henne.
Därför skulle jag - men du gör som du vill - svara så lite som möjligt. BARA det som behövdes när det gäller barnet. I övrigt skulle jag moltiga. Slänga blommor i papperskorgen utan kommentar, gnissla tänder men inte visa det om han hämtar grejer på fel tider. Det typ SISTA jag skulle jag göra var att börja joxa med kameror och grejer, det skulle kännas helt uppåt väggarna för mig. För jag kan bara se hur nöjd han skulle bli över att han påverkar dig så mycket. Jag ser ingen anledning till att spana på honom med kameror, han kommer ju inte i smyg. Att du börjar bygga fort omkring dig skulle vara en stor seger för honom, det skulle visa hur stor betydelse han fortfarande har i ditt liv.
Ja, han har dålig respekt för dig. Men ett sätt att sätta sig i respekt tror jag är att visa "Du betyder shit för mig. Jag bryr mig inte".
Så tänker jag. Men som sagt, släng det i papperskorgen om du vill.
"Nu kan jag inte ge källa men i domstol har de accepterat kamera övervakning/inspelning för att bevisa brott utan tillstånd.
Det är faktiskt urkul med viltkameror och få se djurlivet. Vi fick en film med en ekorre som satte i sig en stor karl johan svamp en gångSätt upp den för att kunna räkna småfåglar, det är ju @krambanan s nya stora intresse i livet.
Idag var han här igen! Vet inte hur länge. Han körde fem minuter efter jag såg honom. [/QUOTE
Skrev om lås men läste sedan ikapp och såg att jag var 2:a på bollen...
Men alltså, man behöver inte hitta på någon förevändning om t ex att titta efter djur för att ha kamera på sin tomt. Man behöver inte heller söka tillstånd, så länge man håller sig till reglerna. De säger bland annat just att kameran bara får övervaka den egna tomten, ingen mark som allmänheten har tillträde till.Äsch, det står ju i länken om åtelkameror.
"– Åtelkameror likställs med all form av kameraövervakning. Om kameran riktas mot egen tomt så är det tillåtet, men enbart om det fotograferar ett område som allmängheten inte har tillträde till. En tomt eller gårdsplan går bra, men i en skog eller på en åker är det i stort sett omöjligt att få tillåtelse eftersom allemansrätten går före."
Något annat är det väl inte tal om i det här fallet?
Här gäller det ju att försöka se om det är en räv eller grannhunden som går in och stjäl mat på trappan. Eller för all del om klövmärkena på bårdplanen är en hjort. Eller ett rådjur.