Oense om bodelning - tingsrätten

Gå aldrig in i diskussion med N, du har inte en chans, med hans manipulativa, skamlösa och oempatiska sätt. Måste du prata? Maila eller smsa, akta dig för att utrycka dig känslomässigt, N använder allt emot dig, vid ett annat tillfälle, var kort och konkret. Spara allt du skriver, annars kan N klippa och klistra.. Reagera inte på provokationer, N vill få dig ur balans, och ta din energi. Mindre kontakt desto bättre. Släpp och gå vidare.

Ja jag försöker ta så mycket som möjligt skriftligt. Problemet är att han inte är dum. Han bemöter det antingen med tystnad eller rätt neutrala svar. Sen "exploderar" han irl istället lite då och då. Oftast kan jag ignorera då men ibland lyckas han dra med mig i bråket. Som igår. Han gnällde om det ena och det andra som han påstår jag inte gör (saker som i själva verket är han som nästan aldrig gör). När jag sa emot så slutade det med att han höll en pall över huvudet på mig som att han skulle kasta den på mig. När han såg att jag inte blev rädd så slängde han den på golvet istället.

Då ledsnade jag och ifrågasatte hans lilla skämt om att sparka mig i magen så han slapp bekymret. Men det gav ju ingenting så klart mer än att han skyllde ifrån sig med den han hade skämtat med och tydligen har ringt honom idag. Jag var visst sjuk i huvudet också som tyckte det var ett jävligt osmakligt skämt. :banghead:

Idag är hans mamma här och en bekant till henne då mitt ex ska laga den bekantes bil. Exet beter sig som en riktigt idiot. Skriker och gapar på mig att om jag tyckte det var jobbigt nu är det inget mot vad det kommer bli (har hört det innan ungefär 2 miljoner ggr). Att han inte vill ha något med mig att göra. Hans mamma låtsas som det regnar... :rage:

Tror det blir ett besök till polisen och en anmälan snart. Men vill egentligen vänta tills vi inte längre bor ihop. Känns mer och mer som om jag kommer få flytta och driva det här från ett annat boende. Är rädd att det ska ge mig en nackdel i hela processen bara. Frågan är vart fan man tar vägen bara. Eller kan man påskynda processen med att få ut honom ur huset på något sätt? :arghh:

Så jävla sjukt att han ska vinna på att bete sig som en idiot! :mad:
 
Tack för kramen. Skickar flera tillbaka till dig som har din kamp framför dig. <3

Tyvärr har du nog en tuff tid framför dig, men det är så SKÖNT när man är ute på andra sidan. Mitt ex sade till alla att det var jag som följde efter honom och var jobbig på honom. Jag undvek honom allt jag kunde och det slutade med att jag uteslutande mailade eller skickade sms vid all kontakt för att jag skulle ha bevis på vad som sagts. Strax innan vi så att säga var klara med varandra så fick jag ett mail med en naken bild på honom. "Så du inte glömmer hur jag ser ut." Han var riktigt knäpp i huvudet och det visade sig mer och mer allteftersom tiden gick. Jag har inte ångrat en sekund att jag lämnade honom.

Ja jag längtar tills jag slipper bo med honom. Tyvärr får jag väl dras med honom på ett eller annat sätt 18 år framåt iallafall men bara att slippa ha honom i närheten jämt kommer vara en stor lättnad.

Vad snällt av honom att skicka en bild. :eek::wtf:
 
Jo förstod det :D

Ja så är det tyvärr. Det som kostade min vän var advokatkostnaderna. Men hon valde en riktigt bra en som inte lät sig luras av mannen. Till slut så kommunicerade hon med sin man bara genom advokaten. Vad det än var så sa hon ta det med min advokat.
Synd bara om barnen :(

Frågan är ju hur man hittar en sån advokat.
 
Japp det har jag gjort. Har en som verkar jobbat med det rätt länge som jag ska kontakta imorgon.
Skriv upp några problemställningar och fråga hur hon/han skulle hantera det. Tex att ditt ex med största sannolikhet kommer försöka dra ut på bodelningen bara för att jäklas med dig. Hur skulle strategin vara där?

Sen får du helt enkelt gå på magkänslan. För jag antar att du inte bor i närheten av Göteborg?
 
Ja jag försöker ta så mycket som möjligt skriftligt. Problemet är att han inte är dum. Han bemöter det antingen med tystnad eller rätt neutrala svar. Sen "exploderar" han irl istället lite då och då. Oftast kan jag ignorera då men ibland lyckas han dra med mig i bråket. Som igår. Han gnällde om det ena och det andra som han påstår jag inte gör (saker som i själva verket är han som nästan aldrig gör). När jag sa emot så slutade det med att han höll en pall över huvudet på mig som att han skulle kasta den på mig. När han såg att jag inte blev rädd så slängde han den på golvet istället.

Då ledsnade jag och ifrågasatte hans lilla skämt om att sparka mig i magen så han slapp bekymret. Men det gav ju ingenting så klart mer än att han skyllde ifrån sig med den han hade skämtat med och tydligen har ringt honom idag. Jag var visst sjuk i huvudet också som tyckte det var ett jävligt osmakligt skämt. :banghead:

Idag är hans mamma här och en bekant till henne då mitt ex ska laga den bekantes bil. Exet beter sig som en riktigt idiot. Skriker och gapar på mig att om jag tyckte det var jobbigt nu är det inget mot vad det kommer bli (har hört det innan ungefär 2 miljoner ggr). Att han inte vill ha något med mig att göra. Hans mamma låtsas som det regnar... :rage:

Tror det blir ett besök till polisen och en anmälan snart. Men vill egentligen vänta tills vi inte längre bor ihop. Känns mer och mer som om jag kommer få flytta och driva det här från ett annat boende. Är rädd att det ska ge mig en nackdel i hela processen bara. Frågan är vart fan man tar vägen bara. Eller kan man påskynda processen med att få ut honom ur huset på något sätt? :arghh:

Så jävla sjukt att han ska vinna på att bete sig som en idiot! :mad:
Jag är inte på något sätt en expert utan jag har bara min egna erfarenhet. Så ta inte det jag skriver som någon sanning utan se det som något du kan fundera över.

Min erfarenhet är att det är ingen som helst idé att gå in i en diskussion med människor som är som ditt ex. Du kommer aldrig att vinna något, få en ursäkt eller få slut på något. Allt kommer vridas och vändas och allt kommer bli ditt fel. Om du blir ledsen så är det ditt fel för du är för känslig. Det hela kommer att sluta med att du ber om ursäkt för att du blev ledsen för vad han sa. För det är ju faktiskt ditt ex det är synd om (enligt honom).

Det är ingen idé att försöka förklara hur du känner eller liknande.

Det enda man kan göra är att sätta gränser och då snäva gränser. Använd så få ord som möjligt och få meningar (om du nu absolut måste prata med honom).

Tex det här med sparka i magen. Säg bara "Nästa gång så polisanmäler jag det". Inget mer och så går du därifrån. Invänta inget svar.

När han börjar hitta på saker så säger du bara "Det där hittar du bara på". Inget mer och gå därifrån. Ge dig inte in i någon diskussion. Du kommer bara att förlora.

Börjar han prata skit om dig så säger du bara "Det där tramset behöver jag inte lyssna på". Inget mer och går därifrån.

Vill han diskutera hur ni skall göra med huset så säg bara "Ta det där med min advokat".

Sen måste jag säga att det hela gör mig orolig för dig. Det verkar inte stå helt rätt till i huvudet på honom. Vill inte att du skall bli ännu en siffra i statistiken över kvinnor som blivit misshandlade (eller tom dödade) av sin partner/ex partner.

Kanske du borde överväga att flytta ifrån honom (även om det kanske är till nackdel för dig). Nya gårdar och hästar kommer det alltid finnas men du har bara ett liv.

Många, många kramar :heart
(Önskar verkligen det fanns något jag kunde göra)
 
Jag är inte på något sätt en expert utan jag har bara min egna erfarenhet. Så ta inte det jag skriver som någon sanning utan se det som något du kan fundera över.

Min erfarenhet är att det är ingen som helst idé att gå in i en diskussion med människor som är som ditt ex. Du kommer aldrig att vinna något, få en ursäkt eller få slut på något. Allt kommer vridas och vändas och allt kommer bli ditt fel. Om du blir ledsen så är det ditt fel för du är för känslig. Det hela kommer att sluta med att du ber om ursäkt för att du blev ledsen för vad han sa. För det är ju faktiskt ditt ex det är synd om (enligt honom).

Det är ingen idé att försöka förklara hur du känner eller liknande.

Det enda man kan göra är att sätta gränser och då snäva gränser. Använd så få ord som möjligt och få meningar (om du nu absolut måste prata med honom).

Tex det här med sparka i magen. Säg bara "Nästa gång så polisanmäler jag det". Inget mer och så går du därifrån. Invänta inget svar.

När han börjar hitta på saker så säger du bara "Det där hittar du bara på". Inget mer och gå därifrån. Ge dig inte in i någon diskussion. Du kommer bara att förlora.

Börjar han prata skit om dig så säger du bara "Det där tramset behöver jag inte lyssna på". Inget mer och går därifrån.

Vill han diskutera hur ni skall göra med huset så säg bara "Ta det där med min advokat".

Sen måste jag säga att det hela gör mig orolig för dig. Det verkar inte stå helt rätt till i huvudet på honom. Vill inte att du skall bli ännu en siffra i statistiken över kvinnor som blivit misshandlade (eller tom dödade) av sin partner/ex partner.

Kanske du borde överväga att flytta ifrån honom (även om det kanske är till nackdel för dig). Nya gårdar och hästar kommer det alltid finnas men du har bara ett liv.

Många, många kramar :heart
(Önskar verkligen det fanns något jag kunde göra)

Tack! :heart

En bra dag klarar jag av att hålla det kort, känslolöst och inte bry mig. Vet ju att diskussioner leder ingenstans. Igår var dock ingen bra dag. :angel: Be om ursäkt gör jag dock inte längre. Det som tar hårdast är när jag får höra omvägar om all skit han snackar om mig. Men samtidigt vet jag att dom som är mina vänner har sett igenom honom för länge sen och bryr sig inte. Och resten behöver jag ju egentligen inte bry mig om.

Nä helt frisk i huvudet är han inte. Men trots allt känner jag honom rätt väl nu och tror mig iallafall veta att det är mycket snack och lite verkstad. Han vill skrämmas och ha kontroll. När han märker att det inte fungerar verkar han övergå till snacka skit och ignorera. Så är egentligen inte särskilt rädd för honom längre (jag har dock varit och åkt hemifrån några gånger pga det). Dessutom vet han att folk runt oss vet och har koll. Samt att jag kommer ringa 112 direkt nästa gång han rör mig. Det mest obehagliga är väl alla starka mediciner han har tillgång till. Fel kombination och han kanske kan spåra ur? Så jag är ändå försiktig och jag har flera back-up planer på vart jag och de flesta djuren kan ta vägen om det skulle bli akut.
 
Tack! :heart

En bra dag klarar jag av att hålla det kort, känslolöst och inte bry mig. Vet ju att diskussioner leder ingenstans. Igår var dock ingen bra dag. :angel: Be om ursäkt gör jag dock inte längre. Det som tar hårdast är när jag får höra omvägar om all skit han snackar om mig. Men samtidigt vet jag att dom som är mina vänner har sett igenom honom för länge sen och bryr sig inte. Och resten behöver jag ju egentligen inte bry mig om.

Nä helt frisk i huvudet är han inte. Men trots allt känner jag honom rätt väl nu och tror mig iallafall veta att det är mycket snack och lite verkstad. Han vill skrämmas och ha kontroll. När han märker att det inte fungerar verkar han övergå till snacka skit och ignorera. Så är egentligen inte särskilt rädd för honom längre (jag har dock varit och åkt hemifrån några gånger pga det). Dessutom vet han att folk runt oss vet och har koll. Samt att jag kommer ringa 112 direkt nästa gång han rör mig. Det mest obehagliga är väl alla starka mediciner han har tillgång till. Fel kombination och han kanske kan spåra ur? Så jag är ändå försiktig och jag har flera back-up planer på vart jag och de flesta djuren kan ta vägen om det skulle bli akut.
Bara du hinner iväg. När det slår slint kan det gå fort.

Var rädd om dig.
 
Ansökan om förordnande av bodelningsförättare

Jag vill ha hjälp med att få en bodelningsförättare utsedd av tingsrätten då jag och min sambo ska separera och vi ej kan enas om bodelning av vår gemensamma bostad och våra övriga gemensamma tillgångar.

Till saken hör också att jag är gravid med vårat gemensamma barn som beräknas födas 17/9. Jag ansöker därför också om kvarsittningsrätt i bostaden tills bodelningen är klar då vi ej kan bo ihop som läget är nu.

Vi godtar den bodelningsförättare som tingsrätten utser.

Sökande:
xx

Motpart:
yy

Ort 2015-07-07

Underskrift




Tillräckligt? Har beställt personbevis på mig att skicka med också.
 
Ja jag försöker ta så mycket som möjligt skriftligt. Problemet är att han inte är dum. Han bemöter det antingen med tystnad eller rätt neutrala svar. Sen "exploderar" han irl istället lite då och då.

Försök att spela in det han säger och gör, du kanske kan knäppa på videokameran i mobilen i smyg om du t ex har den i fickan.

Lycka till med allt!
 
Jo, det är därför man inte ska stå som medsökande på lån för att man vill "vara snäll". Om den exet i TS's fall struntar i att betala så åker hon på att betala trots att det inte var till henne lånet gällde.

sorry för trådkap, men, hur kommer man bort från att vara medköpare på t.ex. en bil? Min (ex) sambo köpte en ny bil i maj förra året och behövde en medköpare, men tydligen skulle man kunna skriva bort det om han betalade utan problem efter ett halvår? Nu har det ju gått ännu längre tid än så och vi har inte direkt tänkt på det eftersom tja, vi skulle ju som leva ihop.

I söndags bestämde han att "du är dum, mina vänner är skitviktiga så jag kan inte stå upp för dig mot dom så jag väljer dom före dig!" och idag fick jag nycklarna och ett "du kan ju eftersända posten" så hur gör vi nu? Som pricken över i så är ju såklart bilfirman bilen köptes på semesterstängd hela den här veckan -.-

och måste jag vara med eller kan han typ gå in å bara "tja skriv bort henne"
 
sorry för trådkap, men, hur kommer man bort från att vara medköpare på t.ex. en bil? Min (ex) sambo köpte en ny bil i maj förra året och behövde en medköpare, men tydligen skulle man kunna skriva bort det om han betalade utan problem efter ett halvår? Nu har det ju gått ännu längre tid än så och vi har inte direkt tänkt på det eftersom tja, vi skulle ju som leva ihop.

I söndags bestämde han att "du är dum, mina vänner är skitviktiga så jag kan inte stå upp för dig mot dom så jag väljer dom före dig!" och idag fick jag nycklarna och ett "du kan ju eftersända posten" så hur gör vi nu? Som pricken över i så är ju såklart bilfirman bilen köptes på semesterstängd hela den här veckan -.-

och måste jag vara med eller kan han typ gå in å bara "tja skriv bort henne"

Enklast är att kolla med kreditgivaren. Fast jag misstänker att den som ska ha bilen måste ta ett nytt lån som den personen står själv på. När man behöver en medsökande för lånet så beror det ju för det mesta på att den huvudsökande inte är kreditvärdig nog för att stå själv på lånet.

/Lizzie
 
Som bevis på att du faktiskt bor/är folkbokförd på adressen, tror jag.
Ja kanske det. När jag pratade med tingsrätten så sa hon också att jag skulle skicka med personbevis. Tyvärr glömde jag fråga vilket personbevis (finns ju massa olika) men antog att det var det med adress så skrev ut ett sånt.
 
Ja kanske det. När jag pratade med tingsrätten så sa hon också att jag skulle skicka med personbevis. Tyvärr glömde jag fråga vilket personbevis (finns ju massa olika) men antog att det var det med adress så skrev ut ett sånt.

Helt OT, men så häftigt. Jag var tvungen att logga in och kolla på SKV, det är verkligen en uppsjö varianter att välja på! Skulle tro det är utdrag ur folkbokföringsregister de vill ha, men det är bara en gissning...
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 090
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 111
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp