Oense om bodelning - tingsrätten

Försök att spela in det han säger och gör, du kanske kan knäppa på videokameran i mobilen i smyg om du t ex har den i fickan.

Lycka till med allt!

Har en del saker inspelade med en voice recorder app och nåt telefonsamtal med en annan app. Problemet är att det hörs rätt dåligt på dom. Och vet inte om jag direkt har något användbart inspelat. Började spela in för att han alltid vred och vända på allt i efterhand. Förnekade vad han sagt osv Och jag började tvivla på mitt eget förstånd. Frågan är om det ens går att använda som "bevisning"?

Dum som jag var raderade jag en del inspelningar för något år sen för "vi skulle börja om" och "glömma all skit" och "se framåt" (behöver jag säga att det var hans ord). Jag ville verkligen inte bli påmind om all skit som hade varit och ge det en ärlig chans. Och så var jag rätt hjärntvättad på den tiden. Det är lätt att vara efterklok. :banghead:

Tack!
 
Helt OT, men så häftigt. Jag var tvungen att logga in och kolla på SKV, det är verkligen en uppsjö varianter att välja på! Skulle tro det är utdrag ur folkbokföringsregister de vill ha, men det är bara en gissning...

Ja visst är det en liten chock? Jag trodde det fanns ett och thats it. :p

Ja det tror jag med så det blir det jag skickar med. Annars hör dom väl av sig.
 
Det är bättre att vara efterklok än att inte vara klok alls. Vi lär oss ju av våra misstag, och jag tror du har en dyrköpt läxa när det gäller manipulativa personer.

Var snäll mot dig själv, dessa människor har övat hela sitt liv, klart de blir bra på det de gör.

Ja jag har verkligen vaknat upp och insett att inte alla människor vill väl. Samtidigt som jag inte önskar min värsta fiende denna resan så har jag vuxit så otroligt som människa och lärt mig väldigt mycket om mig själv. Och ännu starkare och klokare kommer jag bli innan detta är över antagligen. :p
 
Och ännu starkare och klokare kommer jag bli innan detta är över antagligen. :p

Någonstans på resan tappade jag också (tillfälligt) tron på mänskligheten. Det är helt OK, för mig gick det över. Men somliga är verkligen energitjuvar som lyckas strippa av en det hopp jag ändå hyser om människan som någorlunda vettig art.
 
Någonstans på resan tappade jag också (tillfälligt) tron på mänskligheten. Det är helt OK, för mig gick det över. Men somliga är verkligen energitjuvar som lyckas strippa av en det hopp jag ändå hyser om människan som någorlunda vettig art.

Hoppet har han inte helt fått döda som tur var. Men tror det är nyttigt att inte vara så naiv som jag varit och tro så himla gott om alla jämt. Speciellt inte när dom till och med säger till en "du skulle ha det bättre utan mig" (jag tog såklart betet och bedyrade att det skulle jag inte alls det för han var det bästa som hänt mig). ;)
 
Har en del saker inspelade med en voice recorder app och nåt telefonsamtal med en annan app.

Glömde tillägga att jag så gott som alltid har inspelningsappen på när han är i närheten nu. Ifall han skulle få något slags "utbrott" så kommer det bli inspelat.Spelar även in alla telefonsamtal med honom även om vi väldigt sällan pratar i telefon. Och försöker ta så mycket som möjligt skriftligt (sms/messenger).
 
Idag kom han hem efter att ha varit och tittat på ett hus tydligen och kunde tänka sig att bli utköpt om han fick 50 000:- av mig och jag tog på mig huslånen. :meh: Han ska vara glad om han går härifrån skuldfri! Försökte förklara för honom men han vill inte lyssna (såklart). Han tror verkligen jag är helt blåst och inte har någon koll. Dessutom behöver ju han ta på sig blancolånet innan han köper ett annat hus för sen är det inte säkert att banken går med på att skriva det på bara honom. Det tror han inte heller jag fattar.

Han trodde inte heller på mig när jag sa att vinstskatten och mäklararvode (oftast) ska dras av från värdeökningen också. Han envisades med att skatten skulle han själv få betala sen så den tänkte han inte betala två gånger och när jag sa att om han bodelar mig huset så får han ingen skatt utan den får jag sen om jag säljer i framtiden så vägrade han lyssna. Och mäklaravgiften tänkte han minsann inte dra av för han hade minsann sålt sitt hus utan mäklare (det var jag som fixade att det blev sålt efter att mäklaren misslyckats). Så nu har jag sagt till honom att själv ringa banken och kolla. Kanske att han ändå börjar inse att han är den som förlorar mest på att dra det till tingsrätten. :confused:

Imorgon ska jag prata med en jurist om juridisk rådgivning enligt rättshjälpslagen iallafall.
 
Idag kom han hem efter att ha varit och tittat på ett hus tydligen och kunde tänka sig att bli utköpt om han fick 50 000:- av mig och jag tog på mig huslånen. :meh: Han ska vara glad om han går härifrån skuldfri! Försökte förklara för honom men han vill inte lyssna (såklart). Han tror verkligen jag är helt blåst och inte har någon koll. Dessutom behöver ju han ta på sig blancolånet innan han köper ett annat hus för sen är det inte säkert att banken går med på att skriva det på bara honom. Det tror han inte heller jag fattar.

Han trodde inte heller på mig när jag sa att vinstskatten och mäklararvode (oftast) ska dras av från värdeökningen också. Han envisades med att skatten skulle han själv få betala sen så den tänkte han inte betala två gånger och när jag sa att om han bodelar mig huset så får han ingen skatt utan den får jag sen om jag säljer i framtiden så vägrade han lyssna. Och mäklaravgiften tänkte han minsann inte dra av för han hade minsann sålt sitt hus utan mäklare (det var jag som fixade att det blev sålt efter att mäklaren misslyckats). Så nu har jag sagt till honom att själv ringa banken och kolla. Kanske att han ändå börjar inse att han är den som förlorar mest på att dra det till tingsrätten. :confused:

Imorgon ska jag prata med en jurist om juridisk rådgivning enligt rättshjälpslagen iallafall.
Jäklars vad duktig du är och jäklars vad det skett saker sedan du skrev första inlägget
:bow:
 
Verkar som han tagit sitt förnuft till fånga till sist (misstänker att en gemensam vän har ett finger med i spelet) för nu ska jag få köpa ut honom för lånen på huset. På två villkor; han vill gå skuldfri från huset och han vill kunna ha kvar sin saker ute i verkstaden tills han köpt sig något annat. Han beter sig riktigt trevligt också som omväxling. :bow:

Så jag hoppas nu jag kan hitta någon (banken eller jurist) som kan hjälpa oss skriva ihop ett papper om bodelningen imorgon redan helst. Innan han hinner ångra sig igen. Vill att vi låter någon som kan det göra det så allt verkligen blir rätt. Och så fort jag har det pappret kan jag gå till banken igen och få 100 % klart med lån och allt sånt.

Jag borde vara glad och fira (även om jag lärt mig att inte ta ut segern i förskott med mitt ex) men känner mig mest sorgsen. Har gjort det hela dagen. Vet inte om det är hormonerna som spökar eller bara rester av hjärntvätten bara för att han faktiskt varit lite trevlig idag. :(
 
Det där att han vill ha sina saker kvar "tills han köpt något annat" låter illavarslande. Som han har uppträtt hittills är jag rädd att det där köpet dröjer. Plus att det ger honom en anledning att "titta till sina grejor" = dig.
Exakt vad jag tänkte.
@krambanan jag förstår att du inte vill krångla med det nu när det finns en chans att det flyter på smidigt men någon form av kontrakt borde ni skriva om sakerna. I alla fall om någon form av uppsägningstid från din sida eller liknande.

Säg att det är för hans egna säkerhet så att du inte skall kunna hävda att det är dina saker eller något.

Detta är något du borde prata med om juristen innan du skriver på något.
 
Verkar som han tagit sitt förnuft till fånga till sist (misstänker att en gemensam vän har ett finger med i spelet) för nu ska jag få köpa ut honom för lånen på huset. På två villkor; han vill gå skuldfri från huset och han vill kunna ha kvar sin saker ute i verkstaden tills han köpt sig något annat. Han beter sig riktigt trevligt också som omväxling. :bow:

Så jag hoppas nu jag kan hitta någon (banken eller jurist) som kan hjälpa oss skriva ihop ett papper om bodelningen imorgon redan helst. Innan han hinner ångra sig igen. Vill att vi låter någon som kan det göra det så allt verkligen blir rätt. Och så fort jag har det pappret kan jag gå till banken igen och få 100 % klart med lån och allt sånt.

Jag borde vara glad och fira (även om jag lärt mig att inte ta ut segern i förskott med mitt ex) men känner mig mest sorgsen. Har gjort det hela dagen. Vet inte om det är hormonerna som spökar eller bara rester av hjärntvätten bara för att han faktiskt varit lite trevlig idag. :(
Jag tycker också att det låter lite farligt att han ska kunna ha sina saker kvar "tills han hittar något annat".

Vad skulle det finnas för anledning att skaffa något annat=betala hyra eller köpa?

Han ser nog fram emot att ha gratis tillgång till en verkstad där han dessutom kan ha en kontakt kvar med dig. Dvs din sinnesfrid - och allmänna frid - blir beroende av hans humör och uppförande.

Vore jag du skulle jag sätta ett sista datum för hans disponerande av verkstaden.

Efter det datumet ska han antingen vara ute, eller börja betala skälig (!!!) hyra.
 
Exakt vad jag tänkte.
@krambanan jag förstår att du inte vill krångla med det nu när det finns en chans att det flyter på smidigt men någon form av kontrakt borde ni skriva om sakerna. I alla fall om någon form av uppsägningstid från din sida eller liknande.

Säg att det är för hans egna säkerhet så att du inte skall kunna hävda att det är dina saker eller något.

Detta är något du borde prata med om juristen innan du skriver på något.

Ja det ska skrivas in i bodelningsavtalet med ett sista "utflyttningsdatum". Han ville ha året ut på sig och då det handlar om en del värdefulla och otympliga/skrymmande saker så är det något som faktiskt känns helt okej för mig. Han själv ska hyra en liten lägenhet av sin arbetsgivare tills vidare.
 
Och ja han är säkert inte ledsen över att kunna ha lite koll på mig samtidigt men jag kommer ju inte slippa honom helt i vilket fall som helst. Han ju kommer ha rätt att umgås med sitt barn när det är fött ändå. Och just nu har jag ingen som helst användning av verkstaden. På sikt hoppas jag hyra ut den till någon.
 
Ja det ska skrivas in i bodelningsavtalet med ett sista "utflyttningsdatum". Han ville ha året ut på sig och då det handlar om en del värdefulla och otympliga/skrymmande saker så är det något som faktiskt känns helt okej för mig. Han själv ska hyra en liten lägenhet av sin arbetsgivare tills vidare.
Bra! Bara så att du inte blir stående med saker som ställer till det för dig på något sätt men som du inte kan göra dig av med.

Frågan är vad som händer med sakerna om dom inte är bortflyttade på hans bekostnad (glöm inte att skriva in det) när utflyttningsdatumet är passerat? Tillfaller då dom dig? Har du rätt att avyttra dom då?
 
Bra! Bara så att du inte blir stående med saker som ställer till det för dig på något sätt men som du inte kan göra dig av med.

Frågan är vad som händer med sakerna om dom inte är bortflyttade på hans bekostnad (glöm inte att skriva in det) när utflyttningsdatumet är passerat? Tillfaller då dom dig? Har du rätt att avyttra dom då?

Tack för bra input. :up: Ska tänka på det när vi skriver avtalet.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 090
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 111
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp