@krambanan en vän till mig skildes från sin man nyligen. Inget roligt alls. En manipulativ
.
Hon och jag hade mycket diskussioner med utgångspunkt i nedan text hur man skulle hantera situationen. Tycker ditt ex påminner väldigt mycket om min väns ex. Framför allt sista stycket längst ner gav henne väldigt mycket.
NARCISSISM
Vad är det? Vardagens osynliga våld…
Dom finns överallt …omkring dig.
Dom är mer värda än andra.
Kräver mer än andra.
Dom har inga egna brister och svagheter.
Ingen medkänsla eller empati.
Kan inte ta kritik..
NARCISSISTERNAS ATTITYDER
Skamlöshet
Orealistiska föreställningar
Arrogans
Avund
Absoluta krav på lydnad
Utnyttjande
Diffusa gränser
HANTERA NARCISSISTER
www.narcissism.se
Lär dig så mycket som möjligt om narcissistisk personlighets störning. Om narcissisternas egna strategier, så som lögner, manipulation, projektioner, härskartekniker, känslomässig och ekonomisk utpressning, dubbla budskap och subtila hot.
Tänk inte med känslan, använd hjärnan tills det landar i hela dig, försök att se allt utifrån. Låt inte N lägga över skulden på dig, vilket gärna är en favoritstrategi. Tänk på att den enda personen som du kan ändra, är dig själv inte honom, han äger inte problemet, i hans värld är det bara ditt fel.
VÄND DIG OM, GÅ DÄRIFRÅN, OCH TITTA ALDRIG TILLBAKA
Gå aldrig in i diskussion med N, du har inte en chans, med hans manipulativa, skamlösa och oempatiska sätt. Måste du prata? Maila eller smsa, akta dig för att utrycka dig känslomässigt, N använder allt emot dig, vid ett annat tillfälle, var kort och konkret. Spara allt du skriver, annars kan N klippa och klistra.. Reagera inte på provokationer, N vill få dig ur balans, och ta din energi. Mindre kontakt desto bättre. Släpp och gå vidare.