Oense om bodelning - tingsrätten

Så då kommer vi till brevet till tingsrätten. Vad ska jag skriva? Bara att vi vill ha hjälp med bodelning då vi inte är överens? Eller ska jag beskriva lite mer om varför vi behöver hjälp? Ska jag skriva med att jag är gravid? Ska jag ange redan nu att jag vill ha kvarsittning? Vilka personuppgifter ska med? Namn, adress, personnummer på oss båda? Telefonnummer?

Sökande du själv personnummer, adressuppgifter motparten din sambo personnummer, adressuppgifter. Saken upplösning av samboskap nu fråga om bodelnimgsförrättare och kvarsittningsrätt. Jag ansöker om att tingsrätten utser en bodelningsförrättare att genomföra bodelning mellan.oss. Jag ansöker om kvarsittningsrätt i vår gemensamma bostad och så skriver du vilka skäl du har. Ungefär så kan du skriva. Glöm inte att skicka med personbevis.
 
Ska separera från min sambo. Är gravid och väntar barn i september (ett barn som han säger att han inte ska ha något med att göra). Han lovade mig att jag skulle få köpa ut honom från våran gård om jag lyckades få lån för att göra det. Men han har också hela tiden hävdat att jag minsann aldrig kommer få låna. "Det måste du ju fatta." Nu verkar det iallafall som det löser sig men då "ångrar" han sig och vill inte alls låta mig köpa ut honom längre. Nu vill han också ha huset. Egentligen tror jag aldrig han tänkte låta mig göra det.

Iallafall har jag tröttnat på honom och hans beteende (lååååång historia med bl a psykisk misshandel) och vill få det här uppgjort nu innan bebis kommer så jag kommer be tingsrätten att utse en bodelningsman. Det får kosta vad det vill nu. Skriver man bara ett brev dit? Är jag naiv om jag känner mig rätt säker på att jag kommer tilldömas huset då jag är gravid? Exet säger att han kollat upp det och han tar det gärna via tingsrätten (dvs han måste känna sig rätt säker på att dom kommer låta honom köpa ut mig inte tvärtom). Någon som har lite koll på hur det går till? Kommer se till att ha lönelöfte klart så jag kan visa att jag kan betala vad huset är värderat till. Något annat jag ska tänka på?

Till saken hör också att det finns ett blancolån på 160 000:- som egentligen är hans men som jag står med på för att han skulle få bättre ränta (och för att han ens skulle få igenom det med banken). Detta har försvårat för mig för att få låna såklart så jag har bett honom skriva över det på sig nu när han gjort slut. Men han vägrar. För då får ju han svårare att låna...Han har också bakat in gamla lån och krediter i huslånet efter vi köpte det motsvarande 150 000 kr. Jag bakade samtidigt in 50 000:- i skulder. Detta har han tjänat massor på då det var dyra lån han hade. Dealen var att han skulle lägga en frivillig amortering på huslånen på 2000 kr/månad tills han var ifatt. Detta har han inte gjort. Under tiden vi ägt huset har värdet gått upp 200 000:-. Så i dagsläget är lånen nästan exakt på husets värde. Sen ska ju vinstskatt och mäklararvode dras av egentligen.
 
Kl.
Bered dig på att detta kan ta tid och bli dyrt. Jag separerade själv från en narcissist för en del år sedan. Det tog nästan två år och kostade 75000 kr. Plus psykiskt lidande. Kom ihåg att dokumentera ALLT.
En sådan här person bryter överenskommelser på löpande band.
Mitt ex lyckades t.o.M. dupera bodelningsmannen och förhalade processen in absurdum.
 
Kl.
Bered dig på att detta kan ta tid och bli dyrt. Jag separerade själv från en narcissist för en del år sedan. Det tog nästan två år och kostade 75000 kr. Plus psykiskt lidande. Kom ihåg att dokumentera ALLT.
En sådan här person bryter överenskommelser på löpande band.
Mitt ex lyckades t.o.M. dupera bodelningsmannen och förhalade processen in absurdum.

Det är precis det jag är rädd för. :banghead:

Innan har han hotat med att bara försvinna och inte ha något mer med mig att göra. Men nu har han nog märkt att det inte skulle göra mig så mycket längre. :p Så nu ger det honom mer att jävlas och dra ut på det så mycket som möjligt istället. :arghh: Och jag klarar inte ens att låtsas att jag skulle bli ledsen om han bara försvann från jordens yta längre. :o
 
Usch. Det här påminner mig så mycket om min skilsmässa och bodelning. Mitt ex fick för sig att *jag* skulle bråka så han ansökte om bodelning. Jag kunde inte komma från honom fort nog och ville bara ha med mig de saker jag tagit med in i äktenskapet samt att jag var helt med på att han skulle köpa ut mig från huset och bilen, men så lätt skulle det inte gå. Han insåg att jag var helt ok med att dela på oss och att jag var mer än villig till att reda upp allt så snabbt och smärtfritt som möjligt. Det innebar att så fort vi var överens så hittade han på nya saker att tjafsa om. Så det blev bodelning och det tog ungefär 9 månader och väääldigt många tusenlappar (tror min del blev 20-30.000:- innan det var klart) innan allt var uppdelat och jag skulle få komma och hämta mina saker. Jag bodde på annan ort över 100 mil från honom och var dessutom sjukskriven efter en tuff operation och gick på kryckor i månader, men han ansåg ändå att jag var "farlig" och att jag skulle kunna komma mitt i natten och bära ut hans saker från vårt hus. Han lyckades få till att jag inte fick vara där och därmed inte heller kom åt mina grejor. Jag fick köpa i princip en helt ny garderob (jag drog rätt snabbt från huset pga olika omständigheter...) och vad jag än kunde behöva. Han fick igenom att få byta lås och jag skulle såklart stå hälften (han försökte med 100%, men det gick åtminstone inte, men han drog mig till tingsrätten för att försöka få rätt.) och när dagen äntligen kom och jag skulle åka upp och hämta mina saker så hade han ordnat så en polis skulle vakta eftersom han ansåg att jag kunde bära mig dumt åt. Inget kunde vara mer tokigt och polisen som kom blinkade menande till mig (han visste hurdan min f.d man var) och sa att han var i krokarna om det var något eftersom han inte väntade sig minsta problem från mig.
Mina saker låg delvis huller om buller och vissa grejor var trasiga. Jag kunde inte få ner mitt pick och pack fort nog och komma därifrån. Min pappa var med som tur var. Det var knappt att mitt ex gick med på att någon alls skulle få hjälpa till. Jag fick 3 timmar på mig att packa allt och försvinna därifrån. Han hade polisanmält mig för att jag tagit med mig mobiltelefonen som han ansåg att han hade köpt. Vi var alltså gifta och VI hade köpt varsin telefon för att använda men han polisanmälde mig så jag fick ett "trevligt" brev från polisen. Behöver jag säga att jag tog med mobilen upp och gav den till honom? Jag fick trots det betala ytterligare några tusen då han ansåg att jag skulle betala tills avtalet upphörde?!
Han fick också igenom att han skulle ha saker som var mina långt innan vi ens träffades. Trots att jag kunde bevisa att de var mina. Mitt ex manipulerade bodelningsförättaren ordentligt. Jag träffade aldrig den här personen eftersom jag befann mig över 100 mil bort och bodelningsförättaren och mitt ex verkade få någon typ av kompisskap. Mitt ex är *extremt* duktig på att manipulera folk och han är en tvättäkta psykopat. Jag är oerhört glad att jag kom ur det äktenskapet med blotta förskräckelsen.
När jag tänker tillbaka på den här tiden så fattar jag hur sjukt allting var. Jag trodde till slut att det var jag som var knäpp. Idag vet jag bättre.

TS, jag hoppas att ditt ex tar sitt förnuft till fånga och att ni kan reda ut det hela så bra som möjligt. Det helvete jag genomlevde då (2006) önskar jag ingen.
 
TS, jag hoppas att ditt ex tar sitt förnuft till fånga och att ni kan reda ut det hela så bra som möjligt. Det helvete jag genomlevde då (2006) önskar jag ingen.

Fy vilken mardröm! Kram :heart

Har kontakt med en av mitt exs fd flickvänner. Dom bodde ihop (hans hus som han fortfarande ägde när vi blev ihop). När det tog slut fick hon inte heller hämta sina saker utan blev utkastad. Efter mycket om och men fick hon 1 timme på sig att packa alla sin saker. Hon fick inte ha med sig någon som hjälpte henne heller. Det här har jag fått reda på i efterhand. Flickvännen efter det flyttade enligt ryktena mitt i natten och fick inte ens med sig alla sina saker. En del stod fortfarande kvar när jag flyttade in i hans hus. Men då var förklaringen att hon glömt dom bara.

Så jag är rätt säker på att jag har en tuff tid framför mig. O_o
 
@krambanan en vän till mig skildes från sin man nyligen. Inget roligt alls. En manipulativ :turd:.
Hon och jag hade mycket diskussioner med utgångspunkt i nedan text hur man skulle hantera situationen. Tycker ditt ex påminner väldigt mycket om min väns ex. Framför allt sista stycket längst ner gav henne väldigt mycket.

NARCISSISM
Vad är det? Vardagens osynliga våld…

Dom finns överallt …omkring dig.
Dom är mer värda än andra.
Kräver mer än andra.
Dom har inga egna brister och svagheter.
Ingen medkänsla eller empati.
Kan inte ta kritik..

NARCISSISTERNAS ATTITYDER

Skamlöshet
Orealistiska föreställningar
Arrogans
Avund
Absoluta krav på lydnad
Utnyttjande
Diffusa gränser

HANTERA NARCISSISTER www.narcissism.se
Lär dig så mycket som möjligt om narcissistisk personlighets störning. Om narcissisternas egna strategier, så som lögner, manipulation, projektioner, härskartekniker, känslomässig och ekonomisk utpressning, dubbla budskap och subtila hot.

Tänk inte med känslan, använd hjärnan tills det landar i hela dig, försök att se allt utifrån. Låt inte N lägga över skulden på dig, vilket gärna är en favoritstrategi. Tänk på att den enda personen som du kan ändra, är dig själv inte honom, han äger inte problemet, i hans värld är det bara ditt fel.

VÄND DIG OM, GÅ DÄRIFRÅN, OCH TITTA ALDRIG TILLBAKA

Gå aldrig in i diskussion med N, du har inte en chans, med hans manipulativa, skamlösa och oempatiska sätt. Måste du prata? Maila eller smsa, akta dig för att utrycka dig känslomässigt, N använder allt emot dig, vid ett annat tillfälle, var kort och konkret. Spara allt du skriver, annars kan N klippa och klistra.. Reagera inte på provokationer, N vill få dig ur balans, och ta din energi. Mindre kontakt desto bättre. Släpp och gå vidare.
 
@Tora jag gillar som i att det är så på pricken det du skriver - inte att jag gillar själva företeelsen.

Som en vän med erfarenhet sa - det kostar nånstans mellan 100 000 och 1 miljon att bli av med en narcisist/psykopat man har haft ekonomi ihop med.
 
@Tora jag gillar som i att det är så på pricken det du skriver - inte att jag gillar själva företeelsen.

Som en vän med erfarenhet sa - det kostar nånstans mellan 100 000 och 1 miljon att bli av med en narcisist/psykopat man har haft ekonomi ihop med.
Jo förstod det :D

Ja så är det tyvärr. Det som kostade min vän var advokatkostnaderna. Men hon valde en riktigt bra en som inte lät sig luras av mannen. Till slut så kommunicerade hon med sin man bara genom advokaten. Vad det än var så sa hon ta det med min advokat.
Synd bara om barnen :(
 
Fy vilken mardröm! Kram :heart

Har kontakt med en av mitt exs fd flickvänner. Dom bodde ihop (hans hus som han fortfarande ägde när vi blev ihop). När det tog slut fick hon inte heller hämta sina saker utan blev utkastad. Efter mycket om och men fick hon 1 timme på sig att packa alla sin saker. Hon fick inte ha med sig någon som hjälpte henne heller. Det här har jag fått reda på i efterhand. Flickvännen efter det flyttade enligt ryktena mitt i natten och fick inte ens med sig alla sina saker. En del stod fortfarande kvar när jag flyttade in i hans hus. Men då var förklaringen att hon glömt dom bara.

Så jag är rätt säker på att jag har en tuff tid framför mig. O_o
Kan man inte få polisstöd då?
 
Fy vilken mardröm! Kram :heart

Har kontakt med en av mitt exs fd flickvänner. Dom bodde ihop (hans hus som han fortfarande ägde när vi blev ihop). När det tog slut fick hon inte heller hämta sina saker utan blev utkastad. Efter mycket om och men fick hon 1 timme på sig att packa alla sin saker. Hon fick inte ha med sig någon som hjälpte henne heller. Det här har jag fått reda på i efterhand. Flickvännen efter det flyttade enligt ryktena mitt i natten och fick inte ens med sig alla sina saker. En del stod fortfarande kvar när jag flyttade in i hans hus. Men då var förklaringen att hon glömt dom bara.

Så jag är rätt säker på att jag har en tuff tid framför mig. O_o

Tack för kramen. Skickar flera tillbaka till dig som har din kamp framför dig. <3

Tyvärr har du nog en tuff tid framför dig, men det är så SKÖNT när man är ute på andra sidan. Mitt ex sade till alla att det var jag som följde efter honom och var jobbig på honom. Jag undvek honom allt jag kunde och det slutade med att jag uteslutande mailade eller skickade sms vid all kontakt för att jag skulle ha bevis på vad som sagts. Strax innan vi så att säga var klara med varandra så fick jag ett mail med en naken bild på honom. "Så du inte glömmer hur jag ser ut." Han var riktigt knäpp i huvudet och det visade sig mer och mer allteftersom tiden gick. Jag har inte ångrat en sekund att jag lämnade honom.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 090
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 111
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp