Oense om bodelning - tingsrätten

Jag var med om det en gång under alla mina år inom familjerätten.

Det ska mycket till innan det går så långt. Den uppgivne fadern ska få många chanser att bemöta mammans uppgifter om att han är pappan, men tar han inte dem kan det sluta med en dom. Ärendet jag hade tog flera år, men där var problemet att mannen saknade folkbokföringsadress.

Jag tror egentligen inte han kommer motsätta sig faderskapet (att han är pappa till mitt barn ger ju honom en chans att fortsätta jävlas med mig) men han kommer säkert begära DNA-test bara för att försöka påskina att jag skulle varit ute på äventyr med andra.
 
Den där personlighetstypen är jag "ganska" bekant med, jag hade en far som var "fullkomlig" och tröck ner familjen, samt att jag haft en drabbning i en förening nyligen med en ordförande som var precis likadan (nej jag är inte kvar i föreningen, styrelsen (ordföranden) slängde ut mig och alla tassar på tå för honom eftersom han skrämmer folk till tystnad.

Här är en länk om du vill läsa, jag tycker det passar "ganska" bra på din sambo.

http://www.narcissism.se/

Mitt exs pappa var likadan och tyvärr verkar han själv gå i sin fars fotspår. Beklagar. Det kan inte ha varit lätt att växa upp så. :(

Har haft mina misstankar väldigt länge om att exet har starka narcisstiska drag så har läst rätt mycket om det. Men tack för tipset! :)
 
Jag tror egentligen inte han kommer motsätta sig faderskapet (att han är pappa till mitt barn ger ju honom en chans att fortsätta jävlas med mig) men han kommer säkert begära DNA-test bara för att försöka påskina att jag skulle varit ute på äventyr med andra.

Det är bra med dna-test. Även om du känner att du aldrig blir av med honom kan han aldrig använda någon form av tvivel kring faderskapet som vapen mot dig.
 
En sak som ingen nämner, som jag reagerar på är alla dessa lån som "egentligen är hans." Fungerar det verkligen så, dvs gör det någon reell skillnad för TS att kunna säga att det här var hans skulder som jag bakade in här och här för att hjälpa, och här står jag med som medlåntagare, återigen för att hjälpa. Är inte den bistra sanningen att TS har en massa lån och att det är allt bankerna kommer se?

Massa lån? Vi har ett huslån och ett blancolån. Vi har muntliga överenskommelser dessutom. Och jag kan bevisa rätt mycket av dom. Det som bakats in i huset har ju dessutom egentligen ingen betydelse då huset redan när vi köpte det var värt mer än vi gav. Så hans del av "värdeökningen" motsvarar ju ungefär det han har bakat in mer än mig dvs +-0 i slutänden för mig om jag får köpa loss huset för nuvarande lån.

Och ja visst var det dumt och naivt att stå med på blancolånet. Den läxan har jag lärt mig nu med bravur. Men är det verkligen så ovanligt att sambos hjälper varandra på det sättet?
 
Det är bra med dna-test. Även om du känner att du aldrig blir av med honom kan han aldrig använda någon form av tvivel kring faderskapet som vapen mot dig.

Ja och jag vill och hoppas ju trots allt att han ska vilja ha kontakt med sitt barn i framtiden.
 
Jag önskar dig all lycka till. Har själv ett barn med en "liknande person". Jag var dock "smart" att inte ha några lån med honom samt stod själv på hyreskontraktet I lägenheten vi bodde I. Tyvärr var jag naiv att tro att han var kapabel till gemensam vårdnad. Allt han var kapabel till var att jävlas med mig vilket också resulterade I att han jävlades med barnet. Jag ångrar DJUPT att jag inte begärde enskild vårdnad.
Jag hoppas du har bra familj/vänner runt dig för det kan du komma att behöva. Men jag tror du klarar det, du verkar klok och sansad utifrån det du skriver.
Ta ingen skit, ta all hjälp du kan få och vad du än gör, klandra inte dig själv. Dessa personer med dessa personlighetsdrag är så fruktansvärt manipulative.
Stort lycka till och KRAM!!

Tack! :heart Detsamma till dig!
 
Massa lån? Vi har ett huslån och ett blancolån. Vi har muntliga överenskommelser dessutom. Och jag kan bevisa rätt mycket av dom. Det som bakats in i huset har ju dessutom egentligen ingen betydelse då huset redan när vi köpte det var värt mer än vi gav. Så hans del av "värdeökningen" motsvarar ju ungefär det han har bakat in mer än mig dvs +-0 i slutänden för mig om jag får köpa loss huset för nuvarande lån.

Och ja visst var det dumt och naivt att stå med på blancolånet. Den läxan har jag lärt mig nu med bravur. Men är det verkligen så ovanligt att sambos hjälper varandra på det sättet?

Nej tyvärr är det mycket vanligt.
"vi ska ju ha bilen ihop"
"behöver pengar just nu så firman klarar sig"

Och det blir svårt, eller nära nog omöjligt att förklara för den som man har som sin livskamrat att man inte litar på honom/henne.
 
Mitt exs pappa var likadan och tyvärr verkar han själv gå i sin fars fotspår. Beklagar. Det kan inte ha varit lätt att växa upp så. :(
Nej inte var det lätt att vara honom till lags inte för allt jag eller mamma sa var antingen felaktigt eller lögn,,,,,,,ja enligt honom då. Det gick så långt att han fick min mamma att tro att hon var dum i huvudet men sen hon tog körkort och köpte egen bil (jag skrev in henne i körskolan samtidigt) så hade han plötsligt ingen koll på oss och när alla lögner kröp fram och det också kröp fram att han varit otrogen och spelat en hel del så flydde han och så var skilsmässan ett faktum. Dubbla bankböcker hade han också, samt konton min mamma inte hade en aning om. Fin människa det där. :grin:

Narcissister är nog dom mest otäcka människor som finns.
 
För att återgå till ämnet. :p Hur länge kan han dra ut på det här? Hur lång tid kan man räkna med att det tar att få en bodelningsförättare tilldelad? Hur lång är processen sen?

Försökt resonera med honom idag men borde lärt mig nu att det är som att dunka huvudet i en vägg. :banghead: Antingen vrider och vänder han på allt eller så gör han som nu bemöter det med total tystnad. Försökte tala om för honom att risken att han får första tjing på att köpa loss huset är rätt liten då jag är gravid med vårat gemensamma barn (till och med om han själv ägt huset innan vi ens var ihop hade jag haft goda chanser att få köpa det så länge jag kan ersätta honom ekonomiskt). Dessutom kommer jag begära kvarsittningsrätt och troligtvis få den. Då har han en vecka på sig att flytta. Sen kommer han få fortsätta betala på lånen på huset tills allt är avgjort trots att han inte ens får bo i huset...Så i slutänden kommer det kosta honom mest. Frågade om han verkligen tyckte det var värt det? Men inget svar. Dessutom har han åkt iväg idag och kommer inte hem förrän på torsdag.

Så nu har han iallafall fått en sista chans att ångra sig och göra upp detta. Men eftersom han inte ens kan bemöda sig med ett svar så kommer jag skicka in brevet till tingsrätten på vägen till jobbet imorgon och betala in ansökningsavgiftenså fort jag fått tag i tingsrätten imorgon och fått kontouppgifter. Och halva ansökningsavgiften kommer han få stå för.
 
Nej tyvärr är det mycket vanligt.
"vi ska ju ha bilen ihop"
"behöver pengar just nu så firman klarar sig"

Och det blir svårt, eller nära nog omöjligt att förklara för den som man har som sin livskamrat att man inte litar på honom/henne.

Ja tyvärr. Eller så gör man det för husfriden. Eller för att man är för snäll och den man är ihop med kan snacka för sig. Eller för att man helt enkelt är rädd för den man är tillsammans med. Så frågan är ju då om man kan ta sig ur det sen när det blir problem genom att bevisa vart pengarna har gått? Vem som "egentligen" har lånat? Och varför man står med på lånet? Eller får man alltid skylla sig själv?
 
Massa lån? Vi har ett huslån och ett blancolån. Vi har muntliga överenskommelser dessutom. Och jag kan bevisa rätt mycket av dom. Det som bakats in i huset har ju dessutom egentligen ingen betydelse då huset redan när vi köpte det var värt mer än vi gav. Så hans del av "värdeökningen" motsvarar ju ungefär det han har bakat in mer än mig dvs +-0 i slutänden för mig om jag får köpa loss huset för nuvarande lån.

Och ja visst var det dumt och naivt att stå med på blancolånet. Den läxan har jag lärt mig nu med bravur. Men är det verkligen så ovanligt att sambos hjälper varandra på det sättet?

"Massa" som i att summan var av vikt när bankerna tittar på vad som måste betalas varje månad, inte att antalet lån var ovanligt högt. My bad.
 
Ja tyvärr. Eller så gör man det för husfriden. Eller för att man är för snäll och den man är ihop med kan snacka för sig. Eller för att man helt enkelt är rädd för den man är tillsammans med. Så frågan är ju då om man kan ta sig ur det sen när det blir problem genom att bevisa vart pengarna har gått? Vem som "egentligen" har lånat? Och varför man står med på lånet? Eller får man alltid skylla sig själv?

Så är det, det är alltid svårt att i efterhand bevisa muntliga överenskommelser fattade bakom husets väggar.
På frågan om att skylla sig själv,
Tja, samhället har ju en kall teoretisk syn på det hela. Det anser att du får göra det.
Människor som läst vad du skriver har med all säkerhet en annan uppfattning.
Hoppas de rer sig för dig som di säger i mina trakter.
 
"Massa" som i att summan var av vikt när bankerna tittar på vad som måste betalas varje månad, inte att antalet lån var ovanligt högt. My bad.

Då är jag med. Det problemet verkar iallafall ha löst sig. Har en bank som är villig att låna vad jag behöver och till och med lite till. Men nu måste jag ju ha ett bodelningsavtal...
 
Så är det, det är alltid svårt att i efterhand bevisa muntliga överenskommelser fattade bakom husets väggar.
På frågan om att skylla sig själv,
Tja, samhället har ju en kall teoretisk syn på det hela. Det anser att du får göra det.
Människor som läst vad du skriver har med all säkerhet en annan uppfattning.
Hoppas de rer sig för dig som di säger i mina trakter.

Ja fast jag tycker ändå att jag kan bevisa det mesta som vi kommit överens om på andra sätt. Han kan ju inte bevisa ett skit av det han påstår. På något sätt måste ju en sån tvist kunna avgöras i domstol?

Tack!
 
Nej tyvärr är det mycket vanligt.
"vi ska ju ha bilen ihop"
"behöver pengar just nu så firman klarar sig"

Och det blir svårt, eller nära nog omöjligt att förklara för den som man har som sin livskamrat att man inte litar på honom/henne.
Jag tror att så länge allt är frid och fröjd är det nog få som är ute efter att sko sig på partnerns bekostnad. Det är efteråt när förhållandet tar slut som även intentionen att göra rätt för sig tar slut i samma veva, i synnerhet om uppbrottet är gnissligt och någon är sårad.
 
Så då kommer vi till brevet till tingsrätten. Vad ska jag skriva? Bara att vi vill ha hjälp med bodelning då vi inte är överens? Eller ska jag beskriva lite mer om varför vi behöver hjälp? Ska jag skriva med att jag är gravid? Ska jag ange redan nu att jag vill ha kvarsittning? Vilka personuppgifter ska med? Namn, adress, personnummer på oss båda? Telefonnummer?
 
Jag tror att så länge allt är frid och fröjd är det nog få som är ute efter att sko sig på partnerns bekostnad. Det är efteråt när förhållandet tar slut som även intentionen att göra rätt för sig tar slut i samma veva, i synnerhet om uppbrottet är gnissligt och någon är sårad.

Absolut men borde inte dom flesta vuxna människor ändå komma till sans efter ett tag och vilja göra rätt för sig? Speciellt när det finns ett kommande barn med i bilden? Eller har jag en väldigt naiv syn på människors "välvilja"?
 
Absolut men borde inte dom flesta vuxna människor ändå komma till sans efter ett tag och vilja göra rätt för sig? Speciellt när det finns ett kommande barn med i bilden? Eller har jag en väldigt naiv syn på människors "välvilja"?
Det borde vara så, men när det kommer till kritan så är många vuxna i själva verket väldigt små och ogina människor. Jag hoppas dock att majoriteten har lite heder i kroppen, men tyvärr verkar det ju väldigt vanligt när man ser till uppbrott att många kvinnor sitter med en hel hög nitlotter.
 
Absolut men borde inte dom flesta vuxna människor ändå komma till sans efter ett tag och vilja göra rätt för sig? Speciellt när det finns ett kommande barn med i bilden? Eller har jag en väldigt naiv syn på människors "välvilja"?

Förmodligen, tyvärr.

Vad gäller brev till tingsrätten skulle jag hålla det short&sweet, dvs att ni inte kan komma överrens och att det behövs hjälp med bodelningen. Vad gäller omständigheter etc kommer ni båda att få möjlighet att utveckla det hela.

Kan tillägga att jag inte behövt hjälp med något dylikt men hade kontakt med tingsrätten under det gångna året för att bli god man för min mamma. Det var många förfrågningar och möjligheter till yttranden.
 
Jag tror att så länge allt är frid och fröjd är det nog få som är ute efter att sko sig på partnerns bekostnad. Det är efteråt när förhållandet tar slut som även intentionen att göra rätt för sig tar slut i samma veva, i synnerhet om uppbrottet är gnissligt och någon är sårad.
Kan man bete sig vuxet, ta vuxna beslut och vuxet hänsyn så brukar det ju gå bra. Problemet är att det ofta är känslor inblandade och då vet man aldrig riktigt var det landar.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 090
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 110
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp