Oense om bodelning - tingsrätten

Det kan vara läge att skriva avtal med någon om övertagande av verkstaden från 2016-01-01 och redan nu skriva in det i hans avtal. Så det inte finns någon missuppfattning kring att han måste vara ute och ha städat senast 1 januari.
Håller ett sådant avtal gällande en gemensam lokal? måste inte båda delägarna skriva på?
om man nu inte har ett avtal bodelningsparterna emellan innan vill säga..
 
Nu pratar vi ju om att TS löser ut sambon, så gemensam lokal ska hon inte hyra ut. Hon ska hyra ut SIN lokal.
Då är alltså svaret NEJ. Man kan inte skriva ett gällande kontrakt i förväg. Jag misstänkte det.
"om man nu inte har ett avtal bodelningsparterna emellan innan vill säga.."
Äger man lokalen själv får man väl hyra ut till vem man vill.
 
Då är alltså svaret NEJ. Man kan inte skriva ett gällande kontrakt i förväg. Jag misstänkte det.
"om man nu inte har ett avtal bodelningsparterna emellan innan vill säga.."
Äger man lokalen själv får man väl hyra ut till vem man vill.

Sitter du och hittar på egna scenarion och argumenterar om? Det är ju ingen som har nämnt den bild du målar upp.

Och varför hittar du på egna scener och argumenterar i?
 
Sitter du och hittar på egna scenarion och argumenterar om? Det är ju ingen som har nämnt den bild du målar upp.

Och varför hittar du på egna scener och argumenterar i?
Jag undrar vem som spånar?
Innan ett avtal är klar, innan en person har full kontroll över en fastighet kan han eller hon inte hyra ut den. ej heller skriva avtal om framtida bruk av den fastigheten. så vitt jag förstår, men du har måhända andra spelregler?
 
För visst var det här en tråd där man plötsligt ska hoppa in med egna, konstiga scenarion och åsikter samtidigt som man försöker få det att se ut som om alla andra inte vet ett skit?

Heja @krambanan
Nä, det här och många andra trådar är när matchen är slut, domaren har blåst av spelet och alla andra står i duschen när någon snubblar på sina egna fötter och missar målet. Eller så har jag missuppfattat diskussionen men hoppar glatt in och talar om för alla andra hur fel de har om någonting helt annat, som du sagt men som jag säger så mycket bättre och så det låter att du inte vet vad du pratar om. Eller, va? :angel: :crazy: :confused:
 
Nä, det här och många andra trådar är när matchen är slut, domaren har blåst av spelet och alla andra står i duschen när någon snubblar på sina egna fötter och missar målet. Eller så har jag missuppfattat diskussionen men hoppar glatt in och talar om för alla andra hur fel de har om någonting helt annat, som du sagt men som jag säger så mycket bättre och så det låter att du inte vet vad du pratar om. Eller, va? :angel: :crazy: :confused:

Kanske. Men om man ska bygga ett hus så behövs tillstånd. Oavsett. Det gröna har alltid varit så.
 
Hellre dra upp ett scenario för mycket än för lite?
Kan inte ni coola ner lite och sluta prata om päron. Nog för att @landsbygdsbo kommit in och "förstört" men det har ju ni också nu med ert prat om lila gödsel. Någon vis människa sa att man inte ska sänka sig till "deras" nivå. Subjektivt, men fungerar ofta.

Höj nivån lite, och heja TS!! :)
 
Det kan vara läge att skriva avtal med någon om övertagande av verkstaden från 2016-01-01 och redan nu skriva in det i hans avtal. Så det inte finns någon missuppfattning kring att han måste vara ute och ha städat senast 1 januari.

För att gå tillbaka till den riktiga frågan då...

@krambanan

Jag skulle inte skriva något avtal med en tredje part med inflytt dagen därpå om jag misstänker att din sambo kan ställa till med strul. De trubbel som den tredje parten drabbas av kommer ju hen att ta med dig som avtalet är med, och då står du där mittemellan. Kan vara bra att ha lite "lösa-trubbel-marginal" innan nästa hyresgäst ska flytta in sina grejer, utifall att det skulle behövas...

Jag skulle dock säga till sambon att en ny hyresgäst ska flytta in 2016-01-01. :angel:

Heja dig! Hoppas det hela löser sig utan alltför mycket tjaffs från sambon...:banana:
 
För att gå tillbaka till den riktiga frågan då...

@krambanan

Jag skulle inte skriva något avtal med en tredje part med inflytt dagen därpå om jag misstänker att din sambo kan ställa till med strul. De trubbel som den tredje parten drabbas av kommer ju hen att ta med dig som avtalet är med, och då står du där mittemellan. Kan vara bra att ha lite "lösa-trubbel-marginal" innan nästa hyresgäst ska flytta in sina grejer, utifall att det skulle behövas...

Jag skulle dock säga till sambon att en ny hyresgäst ska flytta in 2016-01-01. :angel:

Heja dig! Hoppas det hela löser sig utan alltför mycket tjaffs från sambon...:banana:
Eller så skriver man att han har rätt att ha verkstaden till 1/3 men är han kvar efter årsskiftet så betalar han en marknadhyra, som skrivs in i kontraktet. Då ökar motivationen att flytta under de sista månaderna, men det finns ändå lite marginal.
 
@krambanan det viktiga är att rätten till det som finns kvar tillfaller dig vid ett specifikt datum och att du då kan göra vad du behagar med dom (slänga dom, sälja dom, ge bort dom eller vad du nu vill göra med dom). Och att alla kostnader av för kvarglömda sakerna och eventuell utebliven städning sker på ditt ex bekostnad. Dvs du har rätt att fakturera honom för eventuella kostnader du har om han inte flyttar allt och/eller städar efter sig.

Detta för att minska risken att han skall "råka" glömma saker kvar där eller "råka" glömma städa efter sig.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 090
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 111
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skal/regnjacka för vandring.
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Tävling i julsnaps

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp