Oavslutade byggprojekt

Lejonelle

Trådstartare
Inspirerad av lantlivstråden startar jag nu en egen tråd för att förhoppningsvis få veta att jag inte är ensam. Handen på hjärtat - hur står det till med dina oavslutade byggprojekt? Kommer de någonsin att bli klara? Eller ser du dem inte längre?

Sv: Oavslutade byggprojekt

Du är inte ensam!

Har mindre detaljer såsom taklister osv som inte är uppsatta efter större projekt som totalrenovering av kök och sovrum.

Sedan så är det mycket som SKA göras men som det aldrig blir att vi tar tag i, ska exempelvis göra om i ett av rummen, måla taket i vardagsrummet. Upptäckte när jag tapetserat och målat väggarna att taket inte var vitt... :angel:

Det värsta är nog att jag har en del saker som jag inte ser längre, så van vid att det inte är riktigt färdigt, har ju varit så sen jag flyttade in. Om jag tänker efter så är det säkerligen större saker som vi inte är klara med som jag inte ens kommer på just nu, just för att man är hemmablind :o

Nu kom jag på ett större projekt som skulle varit klart, men som ska (enligt plan) påbörjas nästa vecka istället, sadelkammaren. :idea:

När vi flyttade hit för 2,5 år sedan renoverade vi det mesta invändigt. Vi var väldigt entusiastiska till en början.. Och sen blev det inte så mycket mer.

Trappen som var "vit" och halvsunkig slipade vi. Det visade sig vara ett riktigt helvetesjobb och det är inte färdigt än.

Har flera dörrar som ska slipas och målas om, tycks aldrig hända.

Massor med tavlor som väntar på att komma upp på väggen.. Fönsterbrädor som ska fixas, hyllor som ska köpas, köksluckor som ska målas om..

Jag kan hålla på hur länge som helst. Och detta är bara invändigt ;)

Vi har dörr lister som ligger på hyllan och väntar och en halv altan som inte tycks bli klar. Någon gång kommer det bli klart men just nu renoveras golv, väggar, tak och dörrar i huset så resterade får allt vänta.

Hej!
Nej du är inte ensam!! Jag är själv glad gröna vågare med egen gård som säkert skulle beskrivas som "oslipad diamant, något för den händige". Och händig det är jag, fixar både det ena och det andra. Problemet är väl som för alla andra, att få ekvationen: tid + pengar = mängden jobb att gå ihop.

Jobbar fortfarande på den ekvationen.... Jag kommer inte att räkna upp alla oavslutade projekt för enligt mig är de nog bara vilande. Eller inte ens påbörjade utan mera en vision. Reparationer med högre prioritet har alltid en tendens att dyka upp just som man är motiverad att gärna något litet och trevligt.... och kommer därför alltid före till exempel den halvfärdiga ytterdörren, fönstrerna som skall kittas med linoljekitt (extremt kletigt..) eller vinkällaren, eller ommålning av något av alla husen.....

/Marie Antoinette

Jag har flera projekt på gång, men anser mig själv ha tummen mitt i handen så jag förlitar mig på att få hjälp. Vilket inte går så toppen eftersom jag nu har massor, MASSOR av oavslutade projekt som inte syns längre....

I veckan som var betsämde jag mig för att "kan andra så kan jag" så nu är ÄNTLIGEN mitt "gåinskafferi" klart!!

Kanske kan det börja hända saker här hemma nu, får hoppas att min nyfunna kunskap håller i sig!

Vi ska lämna in våra köksluckor på målning. Vet inte hur länge vi sagt det, men det är minst ett par år nu i alla fall. Det enda vi behöver göra är att ta ner dem och köra iväg dem. Så ska vi bygga en ö i köket, och det verkar gå ännu segare eftersom vi behöver bestämma vilken köksbänk vi ska lägga.

En vacker dag får vi nog tummen ur.

Öh. Oavslutade projekt? Joråsatte...Det finns det ett flertal. Och det blir svårare att få maken att fixa,han gjorde mycket för några årsen, men nu har han sååå många andra projekt som är ideella som han fixar med. Och jag kan inte göra allt själv. Men ska försöka måla lister i sommar.

Skönt att höra att vi inte är ensamma!
Vi bygger hela tiden men när vi är klara tycks det alltid bli lite kvar.

Vårt gästrum, tapetserat, målat och nya golv och lister. Men... det fattas en list över fönstret, gardinstången kom aldrig upp igen, och vi orkade aldrig måla om dörren.

Fick riva ut hela undervåningen för ett fuktproblem i krypgrunden förra året. Allt återställt utom.. en köksbänk som skulle bytas. Bänk köpt för evigheter sedan och skulle oljas in och skruvas på plats. Den står där den står. I väntan på det så kan inte heller vissa lister sättas dit. Och så skulle det tätas under diskbänken. Inte heller klart. Och så var det den där listen över altandörren... som aldrig kom på plats efter att vi gjorde i ordning köket FÖRRA gången, för sex år sedan.. och så måste vi tapetsera igen nu då efter fuktskadan. Inte heller klart. Nämnde jag att handtaget har lossnat på mikron? Skruvarna sticker ut, sedan ett år eller nåt? Men det är väl ingen brådska.

Och lilla toan.. gjorde vi i ordning för sju, åtta år sedan tror jag? Utom dörren då. För den skulle vi ta när vi fick tid.

Ytterdörren ja. Den målade vi och bytte handtag och lås på för ett par år sedan. Skulle målas invändigt också, ja, ja, det hinner vi sen...

Taket på ett uthus bytte vi förra året och då var det en plåt som skulle beställas, den gamla passade inte alls. Jaja ett tak är väl inte så viktigt.. det täcker väl GANSKA bra i alla fall?

Nya fina räcket kring vår brygga skulle visst målas vitt. Nån gång för fem år sedan.

Listan blir så lång så lång när man börjar skriva. Så bäst jag slutar här men det finns säkert fler projekt som inte blivit riktigt klara. Plus alla dem som vi inte har börjat med än förstås.

Ojoj vet inte var jag ska börja... Eller om ni ens är intresserade av att höra :D Men jag kör här kommer min lista på saker som vi startat upp sedan lagt vilande på obestämd framtid....:cool:

-Toaletten började vi renovera för 3 år sen den är fortfarande inte färdigmålad och eftersom den inte är färdig målad kan jag inte inreda den färdigt...
-Trappan vi slet bort den gamla heltäckningsmattan köpte dyr färg sen tog det stopp och har varit så i 2 år
-Hallen på övervåningen började vi måla när vi flyttade in den är fortfarande inte klar 4 år senare
-Groventrén som vi skulle använda till vardags har blivit ett förråd golvet som vi köpt till den står där bland 2 miljoner andra saker.
-Gästrummet isolerades sen tog det stopp så nu är det förråd
-Vinkällare började vi på för 3 år sen nu är även den förråd
-Alla fönster skulle renoveras.... Vi gjorde väl 5-6 fönster av kanske 15 sen var det inget kul mer....

Ja så ungefär ser det ut just nu... Och i sommar har vi 1000 nya projekt. Stallet ska målas om in och utvändigt, taket på stallet skall lagas, vi ska göra irodning ett nytt sovrum till oss och vi ska bygga ett växthus.

Jag HATAR att leva såhär!:cry: Och i år SKA allt bli färdigt annars säljer jag huset och köper en husvagn!!!!!

Sedan finns det mer eller mindre viktiga projekt. Att inte ha målat en dörr känns ju inte som världens undergång, men det faktum att vi har STORA snödrivor i stallet pga dörren som hängt sig kanske 20 cm känns väldigt jobbigt! Och särskilt som maken inte verkar orka bry sig. (Och ja, han rider också) Men min braiga inackordering har börja klura på projektet, och det bara MÅSTE ju bli klart innan vintern! Dessutom är övriga 3 stalldörrar också paj, men inte llika kraftigt. Uj uj...

Finns en del projekt här också....funderar på att göra som i Arga Snickaren; lista på vad som ska göras och vad som är prio 1, 2 osv.
Annars blir det väl som vanligt, man kan inte besluta sig för vad man ska göra och så slutar det med att man inte gör något alls....
Risken är väl att listan blir ofantligt lång och att man bara därför blir avskräckt.

Vi har i alla fall påbörjat att byta stockarna runt gräsmattan till sten. Första sidan är klar men resten väntar vi med till våren då vi har sett hur/om de rör mycket på sig vid tjällossning ( det rör på sig rejält just här) Vissa stockar pekar numera inte i den riktning vi önskar ...

Annars vore det ju bra om sambon kunde göra det elektriska klart i köket som vi satte in för tre år sedan. Det hänger sladdar fortfarande, delvis pga att jag envisas med att vilja ha belysning på ett besvärligare ställe (vilket skulle lysa precis där man står och jobbar och behöver belysning) och det är knepigt att få till.

Jag har saker jag påbörjat med ej avslutat men har nog lyckats förtränga dem ordentligt för just nu kommer jag inte ihåg dem....

Oj, jag vill inte ens se listan där jag räknar upp allt som behöver fixas...
Det är underbart med ett gammalt hus men sååå mycket som behöver renoveras. Värst är nog badrummet för det är så himla dyrt och inget man fixar själv.

Vi kämpar på!

Oavslutade? Näe, jag väljer att se dem som ständigt pågående :p

Lite sovjetisk planekonomi över det hela, långtidsprojekt typ 5- och 10-årsplaner :angel:

Jag gör lite här och lite där, och helt plötsligt är det nåt som är överhängande som måste prioriteras :rofl:

Ingenting är egentligen helt färdigt ;)

Sovejtisk planekonomi / det får bli min nya benämning på hela vårat hus!!!!
Särskilt toalett/badrummet, som "tappade" kaklet för 3,5(!!!) år sen och inte har fått något mer än lite tejp för att hålla det på plats.......
(fast det kanske, kanske ska åtgärdas i år, om svärfar och sambo hittar några veckor nu i sommar att göra det på)

Nu ska ni få höra - vi har faktiskt avslutat ett par byggprojekt igår!

Allt återställt utom.. en köksbänk som skulle bytas. Bänk köpt för evigheter sedan och skulle oljas in och skruvas på plats. Den står där den står. I väntan på det så kan inte heller vissa lister sättas dit. Och så skulle det tätas under diskbänken. Inte heller klart.

Nämnde jag att handtaget har lossnat på mikron? Skruvarna sticker ut, sedan ett år eller nåt? Men det är väl ingen brådska.

Handtag till mikro-luckan, CHECK!
Tätat under diskbänken, CHECK!
Ny köksbänk, CHECK!

Sen blev vädret fint och vi började jobba ute igen. Men kanske det regnar någon mer dag så att listerna kommer plats också.

Snyggt jobbat!

Här har vi nog inte så många oavslutade projekt men vi har istället problem med att vi har för många projekt vi skulle behöva göra men som vi inte har tid med eftersom vi redan har pågående projekt vi vill slutföra.

För att göra vår köksrenovering extra krånglig och tidskrävande har vi dock börjat bygga en lekstuga/lusthus parallellt...

För att känna sig ännu mer onyttig kan man bara titta över till grannen. I detta varma väder har de * bytt fönster, * bytt panel, * målat huset - och nu påbörjat målning av uthus.
Jag avlider bara vid tanken på något av detta i hettan....
Dock är de mer van värme, är till typ Thailand länge varje år.

I alla fall ska uthuset fixas till lite till helgen, av sambon och en granne. Det ser jag fram emot. Jag får väl heja på, i brist på traktor (de sitter i varsin).

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 888
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka