Sv: Oavslutade byggprojekt
Det där med värme och vatten ska väl vara det knepigaste då! Vi rev ut gamla sjuttiotalselement och har numer en kamin med fläkt som värmer våra 37 kvadrat. Vattnet finns i köket, det består av en "vattenavstäningningskran" en sån med rött handtag, och vattnet tar vägen ner i en 15liters hink.
För att minnas vad vi pysslat med i år så måste jag börja från början..
Januari, februari, mars och april gick åt till att skotta all den evinnerliga snön som tyckte det var kul att fortsätta dala.
Maj - Målning av alla "stugorna", det vill säga: En stor villa, ett uthus, en bastu och den "lillstuga" som vi just nu bor i.
Juni - Tapetsering av vardagsrummet i lillstugan. Gipsning av väggarna inne i "stora" och påhängt väv och målat därinne. Målat samtliga golv i en mjuk grå nyans.
Juli - Bygge av trappor och terrasser. Med andra ord, en stor trappa upp till övervåningen inne, en trappa kombinerad med en liten terrass till uthuset, samt en stor terrass till bastubyggnaden. Bytte sida på dörren i bastun från ena väggen, till väggen tvärs över. Installerade bastukaminen, satte upp panel, delade av till duschrummet och relaxen, målade allt, la på vägg/golvmatta i duschen.
Augusti - Målning av tak på stora samt lilla huset. Byte av kök inne i lilla, samt byte av köksgolv.
September - Nya idéer! Vi har haft så tråkigt och så lite att göra, att varför inte bygga ut lillstugan? Sagt och gjort. Sovrummet påbörjas och avslutas. Mitt i allt börjar det regna så mycket att infarten blir oanvändbar. Så, vi gräver en ny infart och gör sorkåkern till grusad parkeringsplats för tre bilar.
Oktober - Men vatten då, det kanske vi skulle ha? Jo, det skulle vi. Börjar gräva för hand (skulle "bara" grävas cirka 50 meter. Tungt, märker vi efter sådär tre meter när trädrötterna brer ut sig. En snäll granne med traktor plöjer bort det översta lagret med gräs, och vi gräver ner ungefär 70cm längs hela skåran. För hand.
November - Vattenslangen ilagd i sista sekunden, hålet igenfyllt och gården full med lera. Bygger en toalett inomhus, dass var för jobbigt. Tvättmaskin, dusch och handfat inhandlas.
Så? Oavslutade projekt? Det finns en anledning till att jag dragit mig för att öppna den här tråden.. Det mesta av ovanstående är färdigt men "saknar några detaljer". I sovrummet hänger elkablarna, det blåser in i hörnet och lister är inte att tänka på. Toaletten saknar vattenrör och därmed vatten överhuvudtaget. Taket buktar och behöver antagligen bytas ut nästa år. Den nya utbyggnaden har fräsch fin och vit panel.. Alltså ska det bytas på resten av stugan också. Som för övrigt är röd. Och sen var det det där med att bygga en diskbänk i köket..
Och den korta listan var bara på den lilla stugan.
Tid, pengar eller måttligt begagnade byggarbetare mottages tacksamt!