Oavslutade byggprojekt

Sv: Oavslutade byggprojekt

Jag bor på 26.5 kvadrat. Jag har följande som måste göras: Fixa taklister... SUCK fem år sen jag tapetserade om. Byta köksbänken, ta tag i en röris som drar om diskmaskinsslangen. Fixa klart hallgolvet och slipa om trösklarna. Golvet i rummet är sliten parkett och behöver antingen slipas eller bytas, men det skiter jag i :P

Jag hittade den här underbara tråden nu och jag bor ju på en "liten hästgård med potential, ett fynd för den händige". :p

Jag tänker INTE räkna upp alla halvfärdiga projekt som finns här för då går bukes server ner för räkning. :o
Jag har en tidsplan (nån som hört det förr) :grin: och det är att färdigställa stallrenoveringen och flytta dit själv inom 2 år, dvs. innan kåken rasar ihop helt. :o
Jag har dom som mer än gärna kontaktar arga snickarn men jag behöver inte mer skit, det räcker med en rutten kåk där taket läcker som ett såll och är halvruttet, stommen är rutten och golven oisolerade. Nämnde jag att det också saknas centralvärme i halva kåken och enda vattnet finns på toa? :cool:

Det där med värme och vatten ska väl vara det knepigaste då! Vi rev ut gamla sjuttiotalselement och har numer en kamin med fläkt som värmer våra 37 kvadrat. Vattnet finns i köket, det består av en "vattenavstäningningskran" en sån med rött handtag, och vattnet tar vägen ner i en 15liters hink.

För att minnas vad vi pysslat med i år så måste jag börja från början..

Januari, februari, mars och april gick åt till att skotta all den evinnerliga snön som tyckte det var kul att fortsätta dala.
Maj - Målning av alla "stugorna", det vill säga: En stor villa, ett uthus, en bastu och den "lillstuga" som vi just nu bor i.
Juni - Tapetsering av vardagsrummet i lillstugan. Gipsning av väggarna inne i "stora" och påhängt väv och målat därinne. Målat samtliga golv i en mjuk grå nyans.
Juli - Bygge av trappor och terrasser. Med andra ord, en stor trappa upp till övervåningen inne, en trappa kombinerad med en liten terrass till uthuset, samt en stor terrass till bastubyggnaden. Bytte sida på dörren i bastun från ena väggen, till väggen tvärs över. Installerade bastukaminen, satte upp panel, delade av till duschrummet och relaxen, målade allt, la på vägg/golvmatta i duschen.
Augusti - Målning av tak på stora samt lilla huset. Byte av kök inne i lilla, samt byte av köksgolv.
September - Nya idéer! Vi har haft så tråkigt och så lite att göra, att varför inte bygga ut lillstugan? Sagt och gjort. Sovrummet påbörjas och avslutas. Mitt i allt börjar det regna så mycket att infarten blir oanvändbar. Så, vi gräver en ny infart och gör sorkåkern till grusad parkeringsplats för tre bilar.
Oktober - Men vatten då, det kanske vi skulle ha? Jo, det skulle vi. Börjar gräva för hand (skulle "bara" grävas cirka 50 meter. Tungt, märker vi efter sådär tre meter när trädrötterna brer ut sig. En snäll granne med traktor plöjer bort det översta lagret med gräs, och vi gräver ner ungefär 70cm längs hela skåran. För hand.
November - Vattenslangen ilagd i sista sekunden, hålet igenfyllt och gården full med lera. Bygger en toalett inomhus, dass var för jobbigt. Tvättmaskin, dusch och handfat inhandlas.

Så? Oavslutade projekt? Det finns en anledning till att jag dragit mig för att öppna den här tråden.. Det mesta av ovanstående är färdigt men "saknar några detaljer". I sovrummet hänger elkablarna, det blåser in i hörnet och lister är inte att tänka på. Toaletten saknar vattenrör och därmed vatten överhuvudtaget. Taket buktar och behöver antagligen bytas ut nästa år. Den nya utbyggnaden har fräsch fin och vit panel.. Alltså ska det bytas på resten av stugan också. Som för övrigt är röd. Och sen var det det där med att bygga en diskbänk i köket..
Och den korta listan var bara på den lilla stugan.

Tid, pengar eller måttligt begagnade byggarbetare mottages tacksamt!

Alla som får upp sina lister har min stoooora respekt :bow: :bow:
Hoppas ni blev nöjda med golvet också.

Vi brukar sätta upp listerna innan vi tapetserar!!!! Men vi måste verkligen ha lister eftersom det kan vara stora glipor mellan golv och vägg eller vägg och tak. Gammalt hus som är snett och vint... Med listerna på så syns iget :angel:

Min man är faktiskt bra på att avsluta projekt. Sen vi i sommras fick ordning på skafferit i köket och äntligen kunde tapetsera och göra klart köket så blev de två hallarna klara av bara farten!!!

Nu är det barnrummet som står på tur. Golvet har varit upprivet där i flera år, men eftersom det är en stängd dörr dit så har vi inte kommit igång. Men det mesta materialet finns hemma. Men golvet måste reglas och och tillägsisolera i väggarna. Sen är det så mysigt att ha barnet i samma rum som vi sover i :D

Sen har vi vårat badrum som vi verkligen behöver ta tag i. Men det kommer innebära att vi måste bila upp hela golvet och regla om och fixa. Finns inte så mycket pengar till ett badrum nu.

Sen har vi "vävstugan" sdär vi blev tvugna att riva upp golvet för att lägga ny kulver till vattnet in till huset då den en höstdag för fyra år sedan sprack någonstans på vägen. Där behöver vi riva ut golvet och lägga in nytt. Sen är det bara fixa väggarna där.

Sen har vi det nybyggda hönshuset som har satt sig efter de två kalla vintrarna. Det lutar så dörren går inte att stänga. Plus att vi aldrig har fått dit plåttaket så nu kommer vi behöva byta lite tak eftersom takpappen har släppt.

Sen är det panelen på huset som behöver bytas. Vi har några fönster kvar att renovera.
Sen har vi ett drömprojekt som är sist, det är vagnslidret som gubben ska göra om till garage, med pelarlyft så han kan mecka med bilarna där.

Det var nog de stora grejerna vi har kvar. Nej kom på att vi har en kattvind där verktygen förvaras som ska gipsas och målas väggar i. Men det kommer ske samtidigt som vi gipsar i barnrummet.

Nu har jag kommit igång i stallet, första hörnstolpen ska lyftas på plats imorgon för pallen den ska stå på är gjuten och klar nu. Hela stolpresningen är rutten så alla stolpar måste bytas och pallar gjutas så inte stolparna hamnar nere i fukten igen. Fö. är stallet nu hopdraget och fixerat med vajrar kors och tvärs och gaveln är riktad och fäst vid en gigantisk björk 30 meter ut i hagen med vajerspelet. Detta kommer att ta sin lilla tid men inget fusk, det får ta tid. Undrar förresten om det är nån mera som tar rostfri plåt istället för syllpapp,,,,,,,,,vadå "överkurs"? ;)

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 888
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka