Nyss börjat med NH - hästen nafsar när jag ber den flytta undan

Lillflickan

Trådstartare
Har fått en ny medryttarhäst och vill börja med att lära känna den från marken. Började igår med att få den att gå fram och flytta fram och bakdel. Igår gick det bra. Idag gick det bra till en början. Men sedan efter ett tag när jag bad henne flytta bakdelen eller backa så gjorde hon det men hon la öronen bakåt och nafsade mot mig. Antar att det är för att hon blir sur när jag får övertaget och bestämmer över henne. Nu ignorerade jag det bara och tänkte att det kanske går över när hon accepterar att det är jag som bestämmer.
Hur hade ni gjort?

Sedan en till fråga när jag ändå skriver. Hon stannar och så när jag säger till. Men när jag stannar tar hon några steg till och hamnar precis bakom eller vid sidan av mig. Men då kommer hon ju in på mitt område tänker jag, är det okej eller hur gör jag?
Sedan när jag ber henne trava så gör hon det men hon traffar ofta ikapp mig så hon hamnar vid sidan om mig och inte bakom, lite samma där att hon går in på mitt område. Borde jag stanna henne och backa eller något då?

Sv: Nyss börjat med NH - hästen nafsar när jag ber den flytta undan

Man ska inte bossa runt sin häst "bara för att". och framförallt inte ston. De behöver man vara kompis med. Flytta bara på din häst när det är logiskt för hästen, t.ex. om du måste flytta på henne för att komma runt till andra sidan och kratsa hovarna. Gör ingen affär av det hela, umgås med din häst och ha skoj tillsammans.
Vid ledning av häst bör man undvika att ha hästen bakom sig om det inte är absolut nödvändigt pga trånga utrymmen. Vi har inte ögon i nacken utan behöver kunna kommunicera med våra hästar.

Om du säger stanna så ska hästen stanna. Tar hon några extra steg så backa henne till den punkt du vill ha henne, OBS! du ska inte backa med hästen, utan stå stilla på samma plats.

När du leder hästen så ska hästen gå vid sidan, du ska vara jäms med bogen. Hamnar du lite framför bogen fungerar du som bromsande, hamnar du lite bakom bogen så fungerar du som framåt drivande. Vid bogen är du "neutral", men detta måste man också lära hästen -att bli ledd vid bogen utan att "putta ut" dig, samt måste man lära den att bli känslig (el. mer okänslig) för dessa "hjälper".

Går hästen in på ditt område så ska du såklart flytta bort den.
Jag tycker inte att du ska traggla detta så mycket med hästen, att flytta bog osv. Jag brukar göra detta ca 1 gång i månaden och då flyttar jag hästen kanske bara 1gång åt varje håll för att se att hästen fortfarande "kan" och lyssnar på vad jag vill, man checkar bara av att det funkar. Funkar det på första försöket så slutar man efter det och gör något annat.

Om man nu skall hålla på med detta Du gör, jag hoppas Du fått ok från hästens ägare så.....

kan det också vara så att Du inte släpper trycket när hästen gör rätt, dvs du är för sen med eftergift och en smart häst talar om detta på sitt sätt.

Jag förstår dock inte riktigt varför Du skall flytta bakdel, sida m.m. om Du ändå inte riktigt vet vad Du kan förvänta Dig. Om Du nu nödvändigtvis skall hålla på med det som Du gör är det bättre att göra det för en duktig tränare som kan korrigera Dig, då hästen alltid gör rätt utifrån de signaler Du ger.

Vet hästens ägare att du håller på?

Det låter som en traditionellt uppfostad häst som kan sin sak o tycker att du är orättvis o kör med den i onödan.
Du kan på så sätt provocera den till att bli "bråkig"

Du är inne på hästens område o då får du oxå tolerera att den vill vara hos dig- med dig.

Rid den istället o gå med den på sidan av- som den är lärd.

[---] Men sedan efter ett tag när jag bad henne flytta bakdelen eller backa så gjorde hon det men hon la öronen bakåt och nafsade mot mig. Antar att det är för att hon blir sur när jag får övertaget och bestämmer över henne. Nu ignorerade jag det bara och tänkte att det kanske går över när hon accepterar att det är jag som bestämmer.
Hur hade ni gjort?[---]

Om hon nafsar efter dig tycker inte hon att du har något övertag. Hon tycker bara du är jobbig och tänker sätta dig på plats.

Bry dig inte om att göra grejor som du inte är säker på! Hantera hästen som den är vand vid. Som andra redan sagt, vad säger ägaren? Tycker h*n att det är OK att du håller på med någon slags amatörNH? Hur hanterar ägaren hästen?

Man ska inte bossa runt sin häst "bara för att". och framförallt inte ston. De behöver man vara kompis med. Flytta bara på din häst när det är logiskt för hästen, t.ex. om du måste flytta på henne för att komma runt till andra sidan och kratsa hovarna. Gör ingen affär av det hela, umgås med din häst och ha skoj tillsammans.
Vid ledning av häst bör man undvika att ha hästen bakom sig om det inte är absolut nödvändigt pga trånga utrymmen. Vi har inte ögon i nacken utan behöver kunna kommunicera med våra hästar.

:bump::bow::bump::bow::bump::bow:

blir så trött...

sluta tjafsa med hästen. Snacka om att skaffa sig problem som inte behöver finnas. Jag skulle bli galen om jag var hästägaren.

du bestämmer inte över henne bara för att du flyttar henne, och det är antagligen därför hon blir förbannad också, med all rätt.

Har fått en ny medryttarhäst och vill börja med att lära känna den från marken. Började igår med att få den att gå fram och flytta fram och bakdel. Igår gick det bra. Idag gick det bra till en början. Men sedan efter ett tag när jag bad henne flytta bakdelen eller backa så gjorde hon det men hon la öronen bakåt och nafsade mot mig. Antar att det är för att hon blir sur när jag får övertaget och bestämmer över henne. Nu ignorerade jag det bara och tänkte att det kanske går över när hon accepterar att det är jag som bestämmer.
Hur hade ni gjort?

Sedan en till fråga när jag ändå skriver. Hon stannar och så när jag säger till. Men när jag stannar tar hon några steg till och hamnar precis bakom eller vid sidan av mig. Men då kommer hon ju in på mitt område tänker jag, är det okej eller hur gör jag?
Sedan när jag ber henne trava så gör hon det men hon traffar ofta ikapp mig så hon hamnar vid sidan om mig och inte bakom, lite samma där att hon går in på mitt område. Borde jag stanna henne och backa eller något då?

I båda situationerna hade jag med fejkat allvarligt tonläge (dvs med bus i rösten ;)) frågat min häst "Vad gör du din buse?!" och i båda situationerna hade han nog garanterat stannat upp och glott under lugg på mig och undrat vad jag nu ville leka och jag hade därmed direkt berömt honom och knallat vidare.

Var vän med din häst och kör inte med den :laugh: Både jag och min häst klampar dagligen in i "varandras områden" pga oförsiktigthet, gos, eller för att vi vill flytta varandra. Vilket jag tycker är helt okej, så länge BÅDA är med och tar hänsyn till den andre och så länge min häst går undan för mig när jag ber honom. Varför ska man testa det tusen gånger om det redan fungerar?

Skulle jag flytta runt honom mer än ett par gånger ex på gårdsplanen bara för att flytta runt honom skulle han oxå i frågasätta eller bli less. Och jag ser ingen mening med att ha en sådan blind lydnad att man kan köra runt hästen fram och tillbaka. Det blir lite av en cirkus för mig. Jag vill ha fokus av min häst precis hela tiden när vi är tillsammans och jag ger honom lika mycket fokus tillbaka, men jag förstår inte varför man hela tiden ska påkalla det genom att lägga på tryck. Jag pratar med min häst i stället :love:

:bump::bow::bump::bow::bump::bow:

blir så trött...

håller med... och det är precis pga fall som dessa som jag är mkt spektisk till NH som "ideologi", folk som inte förstår vad, och främst varför, de gör vad de gör...

Varför ska du flytta runt hästen utan anledning? Är det inga problem med den t.ex. när du ska flytta den, varför hålla på som du gör? Jag förstår hästens reaktion... Krångla inte till det, utan flytta bara hästen när det behövs... DET kallar jag naturlig hästhållning och det behövs enbart sunt förnuft till det

sluta tjafsa med hästen. Snacka om att skaffa sig problem som inte behöver finnas. Jag skulle bli galen om jag var hästägaren.

du bestämmer inte över henne bara för att du flyttar henne, och det är antagligen därför hon blir förbannad också, med all rätt.

:bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 978
Senast: Enya
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar