Nybliven förälder - for dummies

Min första kunde ha 50 i nästan 8 veckor, barn nr 4 kunde inte ha alls 50 alls, 56 fungerade en del. Nu är hon 5 veckor och har mest 62 men ngt kvar i 56.

En grej som jag ser att flera redan tagit upp, men jag tjatar lite till om det:

Vänta inte med att bajsa efter förlossningen! Du blir snabbt förstoppad och då har du ett jäkla elände. Om du är sydd och/eller har ont och det känns läskigt att ta i så tryck en binda eller lite toapapper mot mellangården och håll emot med handen. Det hjälper!

/KattenKorven som kom hem från BB med ett helt jäkla syslöjdsprojekt i snippan och var liiiivrädd för toabesök första dagarna.
Håller med! Och kan man inte, skäms inte för att be om laxeringsmedel! Säger hon som led av förstoppning en vecka på BB tills kramperna i magen var i klass med förlossningen:o

Till dom som blir ordentligt sydda och inte kan sitta. Blås upp en badring och sitt på den. Den satt jag på i tre veckor. Tur man glömmer snabbt;)

Fråga från en blivande dummy: när kommer liksom moderkakan ut? Jag funderar mycket på förlossningen och om pappan kommer kunna vara med. Och då tänker jag att jag eventuellt vill att pappa ska få barnet först medan jag liksom blir klar och kanske sydd osv. Hur har ni gjort?

Håller med! Och kan man inte, skäms inte för att be om laxeringsmedel! Säger hon som led av förstoppning en vecka på BB tills kramperna i magen var i klass med förlossningen:o

Till dom som blir ordentligt sydda och inte kan sitta. Blås upp en badring och sitt på den. Den satt jag på i tre veckor. Tur man glömmer snabbt;)

Även när man blir snittad så stannar magen helt och blir alldeles uppblåst. Hade ju inga problem i underlivet iom snitt men gud vad ont magen gjorde när den bara la av. Efter 3 dagar kunde jag äntligen fisa och det luktade typ död på toaletten :D sen funkade den som vanligt tack och lov!

Fråga från en blivande dummy: när kommer liksom moderkakan ut? Jag funderar mycket på förlossningen och om pappan kommer kunna vara med. Och då tänker jag att jag eventuellt vill att pappa ska få barnet först medan jag liksom blir klar och kanske sydd osv. Hur har ni gjort?

Min moderkaka kom nästan samtidigt med bebis men det är olika.

Att ge bebis till pappan efter bebis är vägd och mätt är inga problem.

Min vågade inte ta i bebis för han var så liten så jag hade bebis på bröstet med pappa och uska på var sida medan överläkaren tråcklade ihop snippan och jag andades lustgas. Massor av lustgas.

- Jag blödde massor. Stora trosor och största bindan undan. Sprang runt i sjukhusets kläder för jag ville ändåinte blöda ner mina egna. Hade med mig leggings men alltså nej det var för tajt.

- Jag hade string till samma dag jag födde. Efter det var det stora som gällde.

- Jag hade med mig sjukt mycket bebiskläder som ändå inte behövdes för hade henne ändå bara hud mot hud. Samma med kläder till mig. Jag ville som sagt inte bloda ner mina egna vanliga kläder så hade sjukhusets och åkte hem i fulmjukisar.
Hade med mig en massa godis och kakor som jag inte åt för vi blev överrösta med mat och efterrätter på bb. Under förlossningen hann jag inte äta något.
Parfym var också onödigt.
Om du tänkt amma så ta med kläder som är lätta att öppna upp framtill. Skippa tjocka hoodien.
Jag hade behövt flera trosor och strumpor.
Ta med ipad eller något att sysselsätta er mer. Och glöm inte mobilladdare!
Alltså parfym? Hade du verkligen packat med dig parfym? Till ett sjukhus? Eller missförstår jag dig?

Min första kunde ha 50 i nästan 8 veckor, barn nr 4 kunde inte ha alls 50 alls, 56 fungerade en del. Nu är hon 5 veckor och har mest 62 men ngt kvar i 56.

På tal om kläder. Skulle ha köpt några billiga begagnade pyjamaser i storlek vardera storlek 44, 50,56, 62 att ha och sedan kompletterat när bebis var ute beroende på storlek på bebis. Vet man om att man väntar en stor bebis kan man ju skippa 44.
Min hade st44 till 1 månads ålder, har nu stora 44-50-små 56 vid 6v.

Obs på att det skiljer MYCKET i storlek mellan olika märken och årgångar, har fått i present ett set från mini rodini i storlek 56 och det är gigantiskt (!) medan endel gamla grejer i 56 är nästan i "modern storlek" 44-50. Verkar som att även bebiskläder generellt har blivit mycket (!) större, speciellt när jag jämför med kläder som är från när jag var liten (dvs 30år gamla).

När dottern föddes så fick jag först henne i famnen och när de fått ut moderkakan och det var dags att sy tog maken dottern och stoppade henne innanför tröjan. :D

Har alltid en parfym i väskan så den åkte med av bara farten.
Jaha, okej då förstår jag. Jobbar inom vården och det är en så konstig tanke att folk tar på sig parfym på arbetsplatsen eller då.man går till sjukhuset. Är nog mest van vid att folk har parfym enbart på fest.

Även när man blir snittad så stannar magen helt och blir alldeles uppblåst. Hade ju inga problem i underlivet iom snitt men gud vad ont magen gjorde när den bara la av. Efter 3 dagar kunde jag äntligen fisa och det luktade typ död på toaletten :D sen funkade den som vanligt tack och lov!

Det är snarare vanligare/värre efter snitt. Eller ja det är vanligt med krånglande magar efter en bukoperation oavsett orsak :)

Det normala är att den kommer ganska snart efter barnet och sedan drar livmodern ihop sig så blödningen stannar av. Det blir som ett stort sår på livmodern när moderkakan lossnar.

Jag hade inga värkar alls på slutet så jag fick hjälp att få ut både barn och moderkaka. Min livmoder drog inte heller ihop sig som den skulle utan det blev ilfart till operation. Så pappan fick ta hand om bebisen det första halva dygnet. Men det gick såklart bra :).

Jag fick i alla fall hålla bebis en liten stund direkt när han var ute och det var häftigt. Jag hade skrivit i förlossningsbrevet att jag nog ville vara ifred men när han väl var ute så kändes det som om jag förlorat en arm eller ett ben när jag inte höll i honom. En jätteskum känsla.

Först kom bebis sen krystade man ut moderkakan, men alltså det är inte i närheten av lika jobbigt som att krysta ut bebis. :)

Jag fick bebis direkt när hon kom ut. Så amningen skulle komma igång. Sen ut med moderkakan, efter en stund klippte pappan navelsträngen. Bebis tvättas ren osv. Sen syddes jag. OBS på att bedövningen man får bränner något så jävulskt. Fick ha lustgas också så pappa höll bebis under tiden. Sen fick jag duscha. Så tog ändå en stund innan jag blev sydd.

Netflix var underbart. Jag bodde i soffan och kollade på netflix i flera timmar varje dag. Jag hade en svår förlossning, blev klippt rejält och stygnen sprack efter ett par dagar sä jag kunde inte gå alls. Då var det skönt att ha något att kolla på.

Isbindor i kombo med xylocain var också väldigt nice.

Mitt barn vill vara kall när han sover på natten. Jag har nog max 18 grader i sovrummet och ungen vägrar täcke. Så det är bara att acceptera.

Samsov! Jag tror inte det är möjligt att råka mosa sitt barn. Man vaknar ju bara de pruttar lite. Men kör med babynest om ni är oroliga.

Sjal och sele är kanon. Trikåsjal i början, sedan vävd eller sele och när de vill upp och ner hela tiden så är ringsjal bra. Man kan amma i sjalen medan man gör annat, t ex promenerar eller sitter på toa. Ta gärna hjälp av gruppen bärsjalar! på Facebook.

Ha alltid en vattenflaska till hands. När mjölken rinner till ordentligt så förvandlas munnen till en öken.

Jag fick i alla fall hålla bebis en liten stund direkt när han var ute och det var häftigt. Jag hade skrivit i förlossningsbrevet att jag nog ville vara ifred men när han väl var ute så kändes det som om jag förlorat en arm eller ett ben när jag inte höll i honom. En jätteskum känsla.
Och jag kände inte alls den känslan. Jag var sjuk och blev snittad, därmed fick pappan ta bebis de första timmarna och jag var helnöjd med att få sova i fred för jag ville bara vila. Jag visste ju att bebis var med den bästa människan i hela världen, jag har faktiskt aldrig känt den känslan som många mammor pratar om att det är jobbigt att lämna bebis till partnern.

Med detta vill jag bara säga att alla varianter är OK om föräldrar och bebis mår bra av det :)

När min plutt föddes så hivade de upp henne på min mage direkt och sen stannade hon i min famn tills jag blev upptvingad för att kissa och de passade på att väga och mäta och så och då fick pappan ta henne. Moderkakan kom ut ganska direkt efter att navelsträngen klipptes, men det märkte jag inte ens. De bad mig krysta ut den, så jag försökte ta i lite och sen var jag tvungen att fråga "Eh, kom den ut?" för jag kände verkligen inte alls att något hände. Men den hade tydligen kommit ut utan problem. Dottern låg i min famn då, det var inget som störde henne. (Hon låg hos mig medan de sydde också, det var en bra distraktion.)

Det mesta löser sig.
Dela nätterna så du orkar.
Barn kan äta bara broccoli/bröd/äpple rätt länge utan att det är farligt.

Vi gjorde tvärt om. Jag tog all nätter, pappan tog bebis på morgonen ett par timmar så jag fick sova. Han fick vara den starka ”fixaren” medan jag låg i soffan och ammade. Det funkade för oss. Så kän efter hur ni vill ha det. Bebis ville bara amma i början på natten ändå, så pappan gjorde inte så mkt nytta :-)

Älskar den här tråden!!!! :love::love: Har så mycket frågor inser jag som jag är glad att kunna ställa till några som har varit med förr.

- Hur mycket blöder man efter förlossningen? Kan man ha leggings på sig eller behöver man typ få plats med en blöja under byxorna? :o

- Behöver man/trivs man i stora trosor? Sådana där som går upp över magen typ? Jag kör fortfarande på mina vanliga, dvs string/halvhipsters, men tänker vad man vill ha på BB?

- Bästa tipsen till BBväskan? Vad kunde ni inte leva utan, vad hade ni packat med idag som ni inte visste att ni behövde då, vad var överflödigt?
1 kan nog variera, jag hade bindor a la blöja som fanns på förlossningen och bb. Sedan från dag tre/fyra har det räckt med rejäla nattbindor och successivt bytt till mindre. (Tog några av blöjvariant med hem från BB för första nätterna hemma):)
2 använde bbs stora shortstrosor i typ nät hela tiden på FL/bb även dessa följde med två stycken hem för första dagarna :o Sedan vanliga trosor efter det.
3 Sugrör!! Fantastiskt för att kunna dricka i alla positioner och när det är svårt att röra sig.
Stödstrumpor till dagarna efter FL.
En egen tekopp modell stor. (Är stordrickare av te och det finns oftast bara sådana fjantiga 2 dl koppar som ju knappt innehåller en klunk). Samt eget te.
Packade en massa som blev överflödigt men som hade kunnat komma till användning om situationen varit annorlunda, typ om vi åkt in i tid :angel: (var helt öppen när vi kom in så blev inte så mkt tid på FL innan bebis kom)

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka