Nybliven förälder - for dummies

Många bra tips!

Någon frågade om barn i kallt sovrum. Ikeas sovpåsar är super, finns i Stl 0-6 och 6-18 månader. Tjockare än filt, ligger på plats när barnet börjar snurra och är varm och go när man flyttar en sovande bebis.

Vill också slå ett slag för trikåsjal. Aldoria på sommaren när det är varmt och den tjockare och ngt stadigare Tricon slen om det är svalare. Mycket mysigt bära hud mot hud! Selen Beco Gemini är ergonomisk och kan användas nästan från start. Med en prem får man kanske vänta något.

Om man planerar att amma vill jag tipsa om Amningshjälpens hemsida samt facebookgrupperna Amningshjälpens slutna grupp samt Hjälpmammor svarar. Där finns all välbelags fakta om amning.

Bloggarna Babybaby.se samt Sagogrynet är jättebra! Korrekt fakta, enkelt och ta till sig och Babybaby har många bra filmer om t ex liggamning, bra tag, aktiv amning, hur man knyter trikåsjal, hur man ammar i sjal osv osv.

Åh just ja! Nu är det avklarat för TS men jag har förstått att andra som ännu inte fött följer tråden.

Till er rekommenderar jag att kolla vad som gäller på era närliggande förlossningar. Här i Stockholm skiljer det sig mycket från sjukhus till sjukhus trots samma landsting. På ett sjukhus köper man (iaf partnern) fika i ett fikarum - bra med växel i en påse i bb-väskan. På ett annat måste partnern köpa/ha med egen fika och mat = förbered matsäck. Vi födde på DS förlossning där partnern fick fika men vi fick båda köpa lunch.

Kom på att jag ju kan ge några tips från mitt eget yrke. Om det är svårt/gör ont att hosta så prova att huffa istället, vilket är så man gör när man vill andas imma på en spegel, fast med lite mer kraft och högre hastighet. Då får man upp slem utan att ta i lika mycket med magmusklerna.

Om det ändå inte hjälper så fyll en flaska med vatten så att ett sugrör når ner 10-15 cm, blås sen bubblor (så som barn gör, "koka kaffe"). Tio blås per timme brukar göra susen.

Sovpase är bra om bebisen tycker om det.
Min bebis är 5veckor och sover med pyamas, sovpase i ull eller en fran ikea. Sen ligger hon under mitt duntäcke upp till midjan ungefär (det är inte att rekomendera egentligen, bebisar ska sova med eget täcke.) Sover hon ngn gang i sin egen säng har hon en ullfilt ocksa upp till midjan. Vi har kallt i sovrummet.

Annars haller jag med övriga om att lyssna pa tips och rad fran andra men det är ni som känner er bebis bäst, lita pa magkänslan och prova er fram vad som passar/fungerar bäst för er och er bebis, alla bebisar och föräldrar är olika.

Ingen bebis har fatt men av att skrika ngr minuter, sa ga pa toaletten/fixa ngt att äta/hämta ett glas vatten utan daligt samvete. Däremot behöver bebisar inte "lära sig" att ligga själva och de blir inte bortskämda av att blir uppplockade när de vill och bli burna pa.

Vagn eller sjal är en sak som man ocksa maste prova vad som passar. Jag har fyra barn, tre har tyckt om att att bli burna, en ville hellre aka vagn.

Ngn skrev om att diska flaskor. Vi har glasflaskor, de är jättelätta att fa rena. Bara att skölja ur sa känns den fräsch igen om det skulle vara ett nödfall och man inte kan/hinner diska ordentligt.

Pappan till mitt barn tyckte förlossningen verkade vara sjukt läskig och när jag försökt prata med honom om det så låste han sig bara och lite nonchalerade bort det. Vi började lyssna på podden Vattnet går och det gjorde att vi kunde prata ner konkret om olika situationer som kunde uppstå och han kände sig mer säker.

Vill också slå ett slag för trikåsjal. Aldoria på sommaren när det är varmt och den tjockare och ngt stadigare Tricon slen om det är svalare. Mycket mysigt bära hud mot hud! Selen Beco Gemini är ergonomisk och kan användas nästan från start. Med en prem får man kanske vänta något.

Om man planerar att amma vill jag tipsa om Amningshjälpens hemsida samt facebookgrupperna Amningshjälpens slutna grupp samt Hjälpmammor svarar. Där finns all välbelags fakta om amning.

Bloggarna Babybaby.se samt Sagogrynet är jättebra! Korrekt fakta, enkelt och ta till sig och Babybaby har många bra filmer om t ex liggamning, bra tag, aktiv amning, hur man knyter trikåsjal, hur man ammar i sjal osv osv.
Håller med om allt ovanstående! :bow:

- det är jättemysigt att köpa en massa nya kläder i storlek 50, men ungen kommer byta storlek typ varannan vecka och man ledsnar ganska snabbt på att lägga så mycket pengar på pyttekläder. Köp begagnat och fråga släktingar och vänner om bebiskläder!

Inte så glamourösa tips kanske, men uppfödning av minimänniskor är inte en speciellt glamourös business. :p
Köpa begagnat i dom små storlekarna håller jag absolut med om. Däremot kan man inte i förväg veta hur snabbt bebis växer ur kläderna eller hur stor hen är när hen föds.
Jag hörde samma råd av i princip alla, så vi hade en uppsättning kläder i 50. Massor i 56.
Dottern föddes på BF, drunknade i 50 och bytte in till 56 förrän hon var 8v gammal.
Så vi fick komplettera med en hel del och alla storlekar har hon haft i minst 8v innan vi kunnat byta till nästa. Jag har i princip hunnit tröttna på kläderna och längtat till nästa storlek som ligger upptvättat och väntar ;)

Jag tyckte också att den grejen verkade sjukt bra! Då har man den istället för babynest alltså?

En sak jag oroar mig för är hur varm som är lagom varm, speciellt på natten. Vi har ganska svalt i vårt sovrum och sover båda två nakna men med tjocka duntäcken. Är det då verkligen lagom för bebis med pyjamas och en tunn filt? Jag har förstått att man inte vill lägga på dom för tjocka täcken men kanske man isf ska ha en fleecepyjamas åtminstone?

Och vart hittar ni alla pyjamaser med dragkedja? ALLA säger ju att det är det bästa men ändå hittar jag mest bara pyjamaser med tryckknappar. :confused:
Lindex och kappahl :)

Ett till tips, tråkigt men nödvändigt. Gör era knipövningar! Det finns en app som heter Tät som är bra. Jag tror den är gratis. Även de som inte läcker urin behöver jobba med knipövningar och det finns inga genvägar. Jag brukade tänka att jag säkert stärker bäckenbotten genom min vanliga träning men så är det inte - enda sättet att träna bäckenbotten är att göra knipövningar.

Ett till tips, tråkigt men nödvändigt. Gör era knipövningar! Det finns en app som heter Tät som är bra. Jag tror den är gratis. Även de som inte läcker urin behöver jobba med knipövningar och det finns inga genvägar. Jag brukade tänka att jag säkert stärker bäckenbotten genom min vanliga träning men så är det inte - enda sättet att träna bäckenbotten är att göra knipövningar.
Bara för det så sitter jag och kniper i soffan :p bäst att börja i tid!

Skulle säga köp mkt begagnat! 10-20kr/plagg på loppis för fina kläder sparar in mkt pengar. Köp gärna för stort när du hittar ngt fint - det kommer växas i.

Och köp inte ”hela uppsättningar” av varje storlek. Olika märken är olika stora. Vi körde alltid två storlekar samtidigt. Att det är lite stort gör inget. Så halv uppsättning 56 och halv uppsättning 62= full uppsättning. När 56 börjar bli för trångt stoppar man undan plaggen en efter en, och öser ner 68 i lådan.

En grej som jag ser att flera redan tagit upp, men jag tjatar lite till om det:

Vänta inte med att bajsa efter förlossningen! Du blir snabbt förstoppad och då har du ett jäkla elände. Om du är sydd och/eller har ont och det känns läskigt att ta i så tryck en binda eller lite toapapper mot mellangården och håll emot med handen. Det hjälper!

/KattenKorven som kom hem från BB med ett helt jäkla syslöjdsprojekt i snippan och var liiiivrädd för toabesök första dagarna.

Köpa begagnat i dom små storlekarna håller jag absolut med om. Däremot kan man inte i förväg veta hur snabbt bebis växer ur kläderna eller hur stor hen är när hen föds.
Jag hörde samma råd av i princip alla, så vi hade en uppsättning kläder i 50. Massor i 56.
Dottern föddes på BF, drunknade i 50 och bytte in till 56 förrän hon var 8v gammal.
Så vi fick komplettera med en hel del och alla storlekar har hon haft i minst 8v innan vi kunnat byta till nästa. Jag har i princip hunnit tröttna på kläderna och längtat till nästa storlek som ligger upptvättat och väntar ;)

Min behövde ju 44 från början och har fortfarande vid 9 månader 62 i vissa märken, så här har vi inte växt ur särskilt snabbt heller.

Min behövde ju 44 från början och har fortfarande vid 9 månader 62 i vissa märken, så här har vi inte växt ur särskilt snabbt heller.
Sådär var det här med med första.. Trean däremot, som är 11 månader nu, kan vi i princip lägga över treåringens urvuxna kläder till.. Visst, de är lite stora.. Men det funkar :p
Så, inte ens med med helsyskon vet man hur det blir det där med storlekar :p

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka