Nybliven förälder - for dummies

Ännu en fråga! Bärsjal - bu eller bä? Något särskilt man ska tänka på? Något särskilt märke som är extra bra? Jag är lite sugen på Baby K'tan just för att man inte behöver knyta den själv utan att det mer är som att ta på sig en tröja (lätt att göra när man är ensam med bebis tänker jag och även lätt om man är utomhus osv).

Försök låna och prova först. Både dottern och vi föräldrar ogillade sele/sjal och använde det bara i nödfall. Varmt och tight och klibbigt och inte alls mysigt, enligt oss. :p

Och våra nappflaskor var hopplösa att få rena för hand så vi körde bara i maskin. Kan det bero på vattnet (hårt/mjukt)? Om det är ersättning eller bröstmjölk? Vi provade flera sorters diskmedel men det blev liksom alltid en hinna kvar, även om vi hade så hett vatten det gick utan att skålla händerna.
Vad märkligt! Vi får en hinna kvar om vi kör i diskmaskin. Jag minns inte att vi hade det problemet när vi körde med Hipp till dottern men med Althera var det tvärkört med maskindisk och även nu när vi ger Nan HA. Tanken är att försöka fasa över till Hipp nu när lillkillen passerat 3 månader så jag får testa om det blir hinna då också :)

Vi använder för övrigt sån här flaskborste från Esska, kan varmt rekommenderas:
esska-cleany-flaskborste-1.jpg

Vi (jag och bebis 9v) älskar vår bärsjal, trikåvarianten. Typ enda gången han sovit dagtid under dessa två månader.

Försök låna och prova först. Både dottern och vi föräldrar ogillade sele/sjal och använde det bara i nödfall. Varmt och tight och klibbigt och inte alls mysigt, enligt oss. :p

Ett bra tips när det gäller det mesta faktiskt! Det finns så otroligt mycket bebis- och barngrejer och det som den ena inte kan leva förblir oanvänt hos en annan...

(Vi har nästan uteslutande burit våra barn, men jag har aldrig gillar sjal utan föredragit sele)

Ta med eget, MJUKT toapapper! Landstingets sträva är INTE skönt för en nyförlöst snippa :crazy:
Gör det väldigt ont så kissa i duschen med en mjuk, ljummen vattenstråle på snippan, det underlättar.
Bebisars bajs har alla färger som i en 70-talsgardin :D Helt normalt!
Vissa bebisar bajsar två gånger i veckan och vissa 5 gånger om dagen. Så länge bebis följer sin egen rutin så är det lugnt.
Lyssna inte så mycket på den äldre generationen som tycker att bebisar ska ligga och skrika lite eller så, du känner din bebis bäst.
Var beredd på hormonoverflow!
Tredagars baby blues är väldigt vanligt.
Eftervärkar gör svinont!
Avslaget luktar illa utan att det är någon infektion inblandat.

Köp många amningsbhs om en ska amma! Typ 3 att sova i och 4-5 vanliga och så kanske 2-3 finare. Jag hade runt 10 st olika och det behövdes, man behöver ju tvätta de emellanåt och då är det skönt att ha flera.

Köp många amningsbhs om en ska amma! Typ 3 att sova i och 4-5 vanliga och så kanske 2-3 finare. Jag hade runt 10 st olika och det behövdes, man behöver ju tvätta de emellanåt och då är det skönt att ha flera.
Ja, och i bra material! När jag ammade för sex år sen så hade Triumph en amningsbh som var som i baddräktstyg fast ännu tunnare och mjukare. Den var suverän för att den torkade så fort vid eventuellt läckage :up:

Vad märkligt! Vi får en hinna kvar om vi kör i diskmaskin. Jag minns inte att vi hade det problemet när vi körde med Hipp till dottern men med Althera var det tvärkört med maskindisk och även nu när vi ger Nan HA. Tanken är att försöka fasa över till Hipp nu när lillkillen passerat 3 månader så jag får testa om det blir hinna då också :)

Vi använder för övrigt sån här flaskborste från Esska, kan varmt rekommenderas:
esska-cleany-flaskborste-1.jpg

Inte ens på området ”Hur man bäst diskar en nappflaska” finns det några raka svar. :D

Ja, och i bra material! När jag ammade för sex år sen så hade Triumph en amningsbh som var som i baddräktstyg fast ännu tunnare och mjukare. Den var suverän för att den torkade så fort vid eventuellt läckage :up:

Plus att de torkar fortare efter tvätt om det är bra material, värt lägga lite extra på det faktiskt. Glammom har många fina om en vill ha lite snyggare och inte bara en bh som finns där men inte är så fin.

Apropå amning - mjölken sprutar ut som i ett igenkalkat duschmunstycke i alla riktningar! Det kommer inte i en fin stråle liksom :D
Om det kommer för mycket så att bebis sätter i halsen så kan det funka att trycka rätt in på bröstvårtan några sekunder och sen lägga till bebis till bröstet. Det liksom stannar upp flödet lite.

Man kan aldrig ha för lite småhanddukar :D

När kan man veta vilka man gillar? Kan jag köpa på mig några redan nu eller är det något som händer när det väl är dags för amning som gör att man kanske gillar andra än man trott att man skulle gilla? Jag tänkte beställa ett 2-pack från H&M som var fina i spets och en i spets från Lindex som någon här på Buke tipsade om, ska man börja så och sen köpa på sig mer efter förlossningen eller kommer jag känna direkt när jag tar på mig dessa om jag gillar dom och i så fall är det lika bra att köpa på sig fler innan förlossningen?

När kan man veta vilka man gillar? Kan jag köpa på mig några redan nu eller är det något som händer när det väl är dags för amning som gör att man kanske gillar andra än man trott att man skulle gilla? Jag tänkte beställa ett 2-pack från H&M som var fina i spets och en i spets från Lindex som någon här på Buke tipsade om, ska man börja så och sen köpa på sig mer efter förlossningen eller kommer jag känna direkt när jag tar på mig dessa om jag gillar dom och i så fall är det lika bra att köpa på sig fler innan förlossningen?
Köp inte för mycket innan, och ta större storlek än vad du har nu! Boobsen blir större av mjölken liksom :D

Tack för tipset! Slängde ut frågan till dom mammor jag känner så får vi se om jag får något napp.. Är ju dumt att köpa på sig saker man ändå inte kommer använda. Bara att börja läsa på om olika saker gör en ju snurrig. Som babysitters till exempel - finns ju huuuur många som helst, alltifrån lite enklare till "rymdskepp" som min man kallar dom. Hur ska man veta vad bebis gillar bäst?

Tack för tipset! Slängde ut frågan till dom mammor jag känner så får vi se om jag får något napp.. Är ju dumt att köpa på sig saker man ändå inte kommer använda. Bara att börja läsa på om olika saker gör en ju snurrig. Som babysitters till exempel - finns ju huuuur många som helst, alltifrån lite enklare till "rymdskepp" som min man kallar dom. Hur ska man veta vad bebis gillar bäst?
Hos oss användes babysittern mest av katten :angel:

Det vet man inte, och lagom till att man listat ut det ändrar de sig. :D

Jag (alltså rent personligt jag nu då) gillade inte H&M eller LIndex/Kappahl. Men jag har sillisar 75F i vanliga fall, när jag ammade hade jag 75H och så stora finns inte H&M och Lindex i. Så jag var tvungen köra på ganska dyra från Change, Glammom och Abecita. För mig var det viktigt att de var snygga, jag vill känna mig fin :)

Tror spontant inte att jag kommer gilla stora trosor, men kanske bra att packa med ändå? Är ju inte som att jag kan ha stor binda i stringtrosor liksom. :D
Jag skulle verkligen rekommendera det. Behöver ju inte gå upp till naveln och vända men jag hade verkligen ont och ville stora.

Kl
För övrigt hade ingen sagt till mig hur ont det kan göra efteråt.
Eftervärkar kommer när man ammar och de kan göra så ont att man bara vill kräkas.
Jag hade ont i svanskotan.
Googla mjölkstas och mjölkstockning och kolla på tips för att underlätta.

Det är ingen tävling i lidande och har du ont ska du få hjälp. Mina första veckor var en ren misär i smärta som avlöste varandra.

Men(!) det är skitkul med barn och hon ger mig så sjukt mycket glädje varje dag. Faser går över och på det stora hela handlar det om så kort tid.

Om du vill ge din bebis napp men hen inte gillar den, prova en annan! Första vi provade gick inte hem men så provade vi en från mam (fick i en gratis babybox) och den tar hon! Så kom ihåg att smaken är som baken och testa er fram.

Jag fick skicka iväg sambon för att köpa eftersom jag inte hunnit fixa nåt sånt innan, så det blev ett tvåpack från hm (typ 250kr för enfärgade i vitt och grått, i vanligt tyg och storlekar med bokstav istället för vanliga bhstorlekar) utan att varken känna eller prova själv före. Men dom är supermjuka och passar bra till vardags (dvs inte särskilt snygga men heller inte hiskeligt fula) och att sova i.
Skulle helt klart helst haft två st sånna förberedda sen innan så jag kunnat använda dom direkt, och sen köpa på mig fler och ev dyrare efteråt ifall det skulle behövas annan storlek då

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka