Nybliven förälder - for dummies

Det är skitjobbigt att vara päron. Men inte hela tiden, då behöver man hjälp.

Och typ allt ungar gör är normalt men känns det fel i magen, be om hjälp.

Man skämmer inte bort barn med mycket närhet och man kan gå på toa med barnet i sele/sjal.

Termosmugg till te/kaffe, inte minst för att det kan vara varmt tills det är slut :D

Och sov som barnet vill (tillsammans, egen säng etc kvittar bara de sover.)

Jag tycker inte alls om kläder med fötter på :rofl: dom sitter inge bra på sonen och han drar ur sina fötter ur fötterna och så blir det bara trassligt. Trots att han är lång så att kläderna med fötterna inte bör vara för långa!
Håller med! Dessutom tycker jag ofta att fotdelen är i fel strl, så plagget liksom blir urvuxet onödigt tidigt:down:
Men däremot.. Strumpbyxor!! Är ju bästa uppfinningen för att slippa leta efter dessa miniminismå strumpor :D

Andra har gett så många bra praktiska tips men ska tillägga: googla/läs inte för mycket! När ni är trötta och hormonerna flödar känns allt så mycket större/värre än det kanske är på riktigt. Då börjar man inbilla sig att ungen har det ena och det andra och själv är man världens sämsta förälder.

ALLA är livrädda i början.

Följ din magkänsla och lyssna inte på alla goda råd från släkten (men ta tillvara på de bra).

Ni känner ert barn bäst!

Jag tycker det började kännas rätt ok efter typ 3 månader, innan dess var det mer eller mindre panik konstant. :p

Amning är bra mycket svårare än vad man kan tro men den är guld värd.

Några tankar:

• Se till att snoppen pekar nedåt vid blöjbyte på pojke, i annat fall kommer nästa kissning åka rakt upp och ut vid midjan.
• Kolla så att benvolangerna på blöjan sitter rätt, annats läckagevarning.
• Glöm alla tankar om att planera saker innan bebis kommer. För även om JAG tycker att samsovning är en sådär bra idé innan födelsen, så kommer jag tycka att det är bästa idéen någonsin om bebis tycker att det är det. Allt för att bebis att sova på nätterna. A L L T.
• Amning (kan vara) svårare än man tror. Det ska vara rätt suggrepp från bebis för att undvika sår och obehag osv. Be om hjälp på BVC/BB/amningsmottagning tills det verkligen känns bra!
• Amning gör grisont i början, det går över efter ett tag.
• Du kan aldrig ge för mycket kärlek och närhet till en bebis, dom vet inte vad bortskämd är.
• Det är okej att fulgråta när det känns övermäktigt.
• Även om du helammar - ha flaska och ersättning/pumpad mjölk i frysen hemma. Man vet aldrig när nåt skiter sig och någon annan måste ta bebis en stund.

Och typ mest:
Skit i hur alla andra gör och vad alla andra postar på sociala medier - ni är er egen unika familj och gör precis så som passar er bäst!

Mina grundprinciper:
1. Keep it simple. Ta genvägarna som förenklar livet. Skit i onödiga borden och måsten.
2. Väck inte den bebis som sover. En (frisk) bebis som sover mår bra. Stör den inte. Sömn föder sömn, och aptit.
3. Alla barn är olika. Olika varma, olika humör, olika hungriga, olika sömnbehov osv. Hitta det som är rätt för er. Lyssna måttligt på andra. Det är en del experimenterande men man kommer snabbt in i det.
3. Vad det än är som är jobbigt: det blir bättre! Magknipsperioderna (om bebisen har såna) går över, sömnen blir bättre, mammakroppen läker och oron minskar.
4. Köp inga barnkläder till ordinarie pris. Det är reor och kampanjer precis hela tiden och det finns enormt mycket begagnat på Tradera, Blocket och köp- och säljgrupper på Facebook. Man får mycket info om kampanjer genom att följa olika butiker på instagram och anmäla sig till deras nyhetsbrev.

Detaljerade produkttips:
1. Polarn o Pyrets lite tunnare strumpor med dubbelvikt skaft är bäst. Sitter väldigt bra. Även H&M och Åhlens har liknande modell.
2. Pyjamas med tvåvägsdragkedja så man inte behöver öppna hela vägen vid blöjbyte
3. Stokkes vikbara badbalja. Värd varenda krona. Gärna med badstöd (måste inte vara Stokkes)
4. Nappflaskor med få delar ex Philips Avent eller Twistshake. Mam är inte de enda som har antikolikfunktion och de har onödigt många delar och är krångliga att sätta ihop. Vi handdiskar nappflaskorna för de blir inte rena i diskmaskin.
5. Bärsele och bärsjal. Prova några olika och hitta en ni gillar. Så mysigt att få ha barnet nära och guld att kunna ge närhet men ändå ha händerna fria. Jag har aldrig riktigt fastnat för sjal men bär fortfarande 3-åringen i sele varje vecka.

Till att börja med får jag ödmjukast be om ursäkt att jag trasslar mig in i tråden fast jag inte har egna barn MEN jag hade ju som du vet min systers barn otroligt mycket när hon var liten så pass att hon försökte ljuda mitt namn innan mamma mitt i natten och kom faktiskt på en ganska smidig sak som syrran skrattade gott åt men tog efter.

Ha ett snickarbälte/trädgårdsbälte eller liknande om midjan så kan man lätt och smidigt ha saker enkelt tillgängliga och perfekt att trycka ner napp, flaska osv i utan att behöva fundera på var sakerna är eller hur man ska nå dom när det omgående behöves eller bli av med.
Inte stiligaste lösningen men fruktansvärt praktiskt när man minst anar det. :)

/hallonsaft tassar diskret vidare ut i cyberrymden till ställen jag hör mera hemma i.

Lita på din magkänsla. Den finns där även om det inte känns så ibland.

Det är en chock att få barn alldeles för tidigt. Tillåt er att gråta, att tycka att det är jobbigt, tillåt er helt enkelt att må som ni mår, försök inte klistra på ett leende när ni gråter inombords och känns det jobbigt så be om hjälp. På neo ska det finnas kurator/psykolog att prata med och att prata om sina jobbiga känslor som ibland känns helt förbjudna, bara att få säga dem högt, gör att det känns lättare. I den ibland totaltekniska värld man befinner sig i på neo kan det vara svårt att känna, att ens veta vad man känner och det är också helt okej att känna att allt det här är skit. Det är svintufft när barnets mående går upp och ner så be om och ta emot det stöd som finns.

Ta hand om er :heart

Min favoritpryl, alla kategorier, är en Cocoonababy! Jisses vad bra mitt barn sov i den från start! Och man kunde sova lugnt för att hon låg på plats utan risk att kväva sig eller rulla fast någonstans. En sån rekommenderar jag till alla, och ser fram emot att få plocka fram den till nästa bebis :)

Men GUD! Nu tror jag du förändrade (och förbättrade!) mitt liv lite. :eek: Hade ingen aning om att den prylen fanns, men det var precis en sån som jag uppgivet beskrev för min man och tyckte "Varför finns inte en sån produkt?!" under typ hela dotterns första år. Och så FINNS den! Ska definitivt inhandlas innan lillasyskonet anländer!

(Ursäkta off topic, TS. Blev bara så till mig. :o)

Men GUD! Nu tror jag du förändrade (och förbättrade!) mitt liv lite. :eek: Hade ingen aning om att den prylen fanns, men det var precis en sån som jag uppgivet beskrev för min man och tyckte "Varför finns inte en sån produkt?!" under typ hela dotterns första år. Och så FINNS den! Ska definitivt inhandlas innan lillasyskonet anländer!

Det är helt lugnt! Jag ser gärna att tråden kommer till nytta även för andra!

Och till er som svarat: Tack för att ni tar er tid! Jag försöker att trycka gilla på allt ni skriver, så om jag missat någon beror det antingen på att jag glömt eller på det svajiga internet vi har här på sjukhuset

Ni som redan har barn, vilken information/tips tyckte ni var bra/hade ni velat ha innan förlossning eller som nyblivna föräldrar?

Att jag ställer frågan beror på att vi fått ett väldigt för tidigt fött barn och pga det slängts in i en helt okänd värld utan den information som vi annars skulle fått via vår barnmorska på mvc, föräldragrupper och sånt där. Vi försöker att både googla och ställa frågor till personalen på sjukhuset, men det finns så mycket som man inte ens vet att man borde veta om/tänka på. Och många småtips som också lätt missas. Min förhoppning är att tråden blir användbar även för andra, så svaren behöver inte matcha just vår situation

Jag önskar att någon hade berättat att:

- varje jobbig fas kommer gå över innan man ens är färdig med att oroa sig för hur man ska hantera den.
- många bebisar bara kan sova om man samsover, men varken BVC eller personalen på BB får tipsa om det, vilket ledde till en massa onödigt nojande för mig.
- det är helt normalt att en nyfödd vill äta hela hela tiden och bajsar varje gång hen äter. Jag gick i skytteltrafik mellan soffan och skötbordet första två veckorna och kände "ska livet vara såhär nu?", men sen blev det plötsligt lättare och lättare.
- det är jättemysigt att köpa en massa nya kläder i storlek 50, men ungen kommer byta storlek typ varannan vecka och man ledsnar ganska snabbt på att lägga så mycket pengar på pyttekläder. Köp begagnat och fråga släktingar och vänner om bebiskläder!
- slarva inte med att torka halsveck och bakom öronen och under armarna etc. Det blir kaos direkt.
- pysventilen Windi kan verka som en konstig produkt, men räddade hela vår tillvaro när dottern var pytteliten och gasig. Köp ett storpack direkt!

Inte så glamourösa tips kanske, men uppfödning av minimänniskor är inte en speciellt glamourös business. :p

Vi handdiskar nappflaskorna för de blir inte rena i diskmaskin.

Och våra nappflaskor var hopplösa att få rena för hand så vi körde bara i maskin. Kan det bero på vattnet (hårt/mjukt)? Om det är ersättning eller bröstmjölk? Vi provade flera sorters diskmedel men det blev liksom alltid en hinna kvar, även om vi hade så hett vatten det gick utan att skålla händerna.

Om ni är kvar på BB är mitt bästa tips - var inte rädd för att fråga personalen om dina bekymmer också! Även om det kan kännas pinsamt att berätta att dina hemorojder blöder eller att du kissar på dig så är de proffs på att hjälpa till med sånt. Vad det än är, är det något som är obekvämt så säg till för de har hört värre förut!

Lita på er själva! Tror ni som föräldrar att ert barn är hungrig eller trött så är ni förmodligen de som är bäst lämpade att avgöra det. (Kan inte sägas nog många gånger)

Har du några goda vänner omkring dig som har barn i ungefär samma ålder (äldre och yngre går också bra, bara det är kloka personer), starta gärna en chattgrupp så att du när som helst kan kräka ur dig om du behöver eller ställa frågor. Buke går förstås också att använda men ibland kan det kännas skönt med folk man känner.

Grattis till föräldraskapet!

Jag tyckte också att den grejen verkade sjukt bra! Då har man den istället för babynest alltså?

En sak jag oroar mig för är hur varm som är lagom varm, speciellt på natten. Vi har ganska svalt i vårt sovrum och sover båda två nakna men med tjocka duntäcken. Är det då verkligen lagom för bebis med pyjamas och en tunn filt? Jag har förstått att man inte vill lägga på dom för tjocka täcken men kanske man isf ska ha en fleecepyjamas åtminstone?

Och vart hittar ni alla pyjamaser med dragkedja? ALLA säger ju att det är det bästa men ändå hittar jag mest bara pyjamaser med tryckknappar. :confused:

Slarva inte med dina egna toabesök! Det blir så mycket jobbigare om man blir förstoppad/får problem med magen p.g.a. att man struntat i eller stressat igenom sina egna toabesök!

Ta hand om dig själv så orkar du ta hand om bebisen!

Och vart hittar ni alla pyjamaser med dragkedja?

ex Lindex!
S0000007670277_F_W40_20171026080907.png

Och appropå pyjamasar med dragkedja brukade jag försöka hålla ett finger mellan släden på dragkedjan och bebisen när jag knäppte för att undvika att nypas. Tänkte att om jag alltid gjorde så var risken mindre att jag lyckades nypa ungen när jag satte på pyjamas mitt i natten och var dum i huvudet av sömnbrist ...

Flikar in med en fråga, hoppas OK TS. :angel:

Babysitter/gunga - någon ni kan rekommendera? Är det värt att satsa på en mer avancerad med motor, vibrationer, ljud etc eller är bebis lika nöjd med en som den gungar själv?

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka