Nybliven förälder - for dummies

Älskar den här tråden!!!! :love::love: Har så mycket frågor inser jag som jag är glad att kunna ställa till några som har varit med förr.

- Hur mycket blöder man efter förlossningen? Kan man ha leggings på sig eller behöver man typ få plats med en blöja under byxorna? :o

- Behöver man/trivs man i stora trosor? Sådana där som går upp över magen typ? Jag kör fortfarande på mina vanliga, dvs string/halvhipsters, men tänker vad man vill ha på BB?

- Bästa tipsen till BBväskan? Vad kunde ni inte leva utan, vad hade ni packat med idag som ni inte visste att ni behövde då, vad var överflödigt?

Älskar den här tråden!!!! :love::love: Har så mycket frågor inser jag som jag är glad att kunna ställa till några som har varit med förr.

- Hur mycket blöder man efter förlossningen? Kan man ha leggings på sig eller behöver man typ få plats med en blöja under byxorna? :o

- Behöver man/trivs man i stora trosor? Sådana där som går upp över magen typ? Jag kör fortfarande på mina vanliga, dvs string/halvhipsters, men tänker vad man vill ha på BB?

- Bästa tipsen till BBväskan? Vad kunde ni inte leva utan, vad hade ni packat med idag som ni inte visste att ni behövde då, vad var överflödigt?

Första timmarna ganska mycket sedan räcker det en rejäl binda om man orkar byta ofta (man vill men det kan vara lite jobbigt att resa sig, olika för alla förstås).
String skulle jag skippa men bytte till mina vanliga när blödningen avtog, innan använde jag sjukhusets nättrosor, bekväma :D

Hade barnet hud mot hud så en tjock tröja med dragkedja var guld. Tofflor och tjocka sockor.

Jag drack helst Witamin Well så det hade jag några med. Var inte så hungrig så sjukhusets mat räckte, åt lite godis på natten när vi väntade på att något skulle hända. Sambon kollade serier på paddan men jag surfade mest, lite svårt med koncentrationen ;)

Långa laddsladdar till mobil/platta och powerbank var bra.

Bebis var för liten för kläderna vi hade med så pappan fick köpa nytt till hemgången :rofl: På BB hade han blöja, filt och mössa eftersom han som sagt mest låg och bars hud mot hud.

Blödde inte så farligt. Använde aldrig de där förlossningsbindorna man hör om utan helt vanliga från Always. Kunde ha vanliga kläder/träningstights ;)

Hade aldrig såna trosor bara vanliga. Min mage satt högt upp hela tiden så trosorna var inte i kontakt med magen. Efter förlossningen hade jag vanliga trosor typ hipsters.

Vi hann typ inte använda något eftersom det blev så akut på en gång när vi kom in och så akutsnitt kort därefter men tofflor var skönt efteråt + amningsinlägg och amningsbh!! Sjuuukt vad det rann mjölk.

Tillägg det är SÅ kul att ha barn! När jag var gravid läste jag mest hur jobbigt och hemskt alla tyckte det var. Jag tycker det är superkul och har världens coolaste mini-me :love:

Men GUD! Nu tror jag du förändrade (och förbättrade!) mitt liv lite. :eek: Hade ingen aning om att den prylen fanns, men det var precis en sån som jag uppgivet beskrev för min man och tyckte "Varför finns inte en sån produkt?!" under typ hela dotterns första år. Och så FINNS den! Ska definitivt inhandlas innan lillasyskonet anländer!

(Ursäkta off topic, TS. Blev bara så till mig. :o)

Den var ascool ju! Vi ska inte ha barn två förrens 2020 tänker vi men tänker köpa en sån där nu så att vi har en :D

- Jag blödde massor. Stora trosor och största bindan undan. Sprang runt i sjukhusets kläder för jag ville ändåinte blöda ner mina egna. Hade med mig leggings men alltså nej det var för tajt.

- Jag hade string till samma dag jag födde. Efter det var det stora som gällde.

- Jag hade med mig sjukt mycket bebiskläder som ändå inte behövdes för hade henne ändå bara hud mot hud. Samma med kläder till mig. Jag ville som sagt inte bloda ner mina egna vanliga kläder så hade sjukhusets och åkte hem i fulmjukisar.
Hade med mig en massa godis och kakor som jag inte åt för vi blev överrösta med mat och efterrätter på bb. Under förlossningen hann jag inte äta något.
Parfym var också onödigt.
Om du tänkt amma så ta med kläder som är lätta att öppna upp framtill. Skippa tjocka hoodien.
Jag hade behövt flera trosor och strumpor.
Ta med ipad eller något att sysselsätta er mer. Och glöm inte mobilladdare!

@lil-sis & @BernT jag har sett att det tipsas om tofflor, men vad för typ av tofflor? Man har det för att det är kallt och man inte har skor på sig eller? Mvh / en som aldrig någonsin använder tofflor :o

- Jag blödde massor. Stora trosor och största bindan undan. Sprang runt i sjukhusets kläder för jag ville ändåinte blöda ner mina egna. Hade med mig leggings men alltså nej det var för tajt.

- Jag hade string till samma dag jag födde. Efter det var det stora som gällde.

- Jag hade med mig sjukt mycket bebiskläder som ändå inte behövdes för hade henne ändå bara hud mot hud. Samma med kläder till mig. Jag ville som sagt inte bloda ner mina egna vanliga kläder så hade sjukhusets och åkte hem i fulmjukisar.
Hade med mig en massa godis och kakor som jag inte åt för vi blev överrösta med mat och efterrätter på bb. Under förlossningen hann jag inte äta något.
Parfym var också onödigt.
Om du tänkt amma så ta med kläder som är lätta att öppna upp framtill. Skippa tjocka hoodien.
Jag hade behövt flera trosor och strumpor.
Ta med ipad eller något att sysselsätta er mer. Och glöm inte mobilladdare!

Tror spontant inte att jag kommer gilla stora trosor, men kanske bra att packa med ändå? Är ju inte som att jag kan ha stor binda i stringtrosor liksom. :D

Jag blödde sjukt mycket (men inom normalspannet) och köpte med mig ett paket med såna där megabindor från BB. De var jag väldigt glad att ha hemma de första dagarna. Använde sjukhusets nättrosor på BB eftersom det var enklast och bekvämast. Tog inte på mig vanliga kläder förrän vi åkte hem efter två dygn.

Man behöver nog inte trosor som går upp till naveln, men string skulle jag nog kanske inte rekommendera efter en förlossning. ;)

Jag packade med alldeles för mycket kläder i väskan. Hade själv bara sjukhuskläder under BB-vistelsen och barnet hade bara blöja och låg hud mot hud.

@lil-sis & @BernT jag har sett att det tipsas om tofflor, men vad för typ av tofflor? Man har det för att det är kallt och man inte har skor på sig eller? Mvh / en som aldrig någonsin använder tofflor :o

Jag köpte vanliga gosiga innetofflor från H&M för 99. Sen slängde jag de när vi åkte hem pga kändes ''smittade'' eftersom de varit på sjukhus (haha alltså jaa jag resonerade faktiskt så då). Det var skitkallt på golvet!

Okej nu har jag klurat lite till på ämnet ”saker man inte vet men önskar att man vetat”:

• bebisar bajsar kolsvart först, de kan även kräkas svart. Det är normalt.
• bajset byter sedan färg och kan bli alltifrån ”babybajsbrunt” till grönt. Det är normalt.
• bajset kan vara flytande med klumpar i. Det är normalt.
• bebisar kräks när magen är full, det är normalt.
• första dagarna kommer ingen mjölk från brösten, bara några gula droppa- råmjölk. Denna räcker för bebis!
• det kan ta 4-5 dagar innan den riktiga mjölken kommer igång. Når den gör det så gör det skitont. (Mjölkstas)
• Alla bebisar tappar vikt första dygnen, ju högre födelsevikt ju mer tappar dom. Upp till 10% är okej.
• anledningen till att bb propsar på mat minst var 3e timme i början är för att bebis annars kan få lågt blodsocker och inte orka vakna själv. När de kommit upp o födelsevikten igen brukar man kunna få slappna av.
• bebisar får som finnar i ansiktet och på kroppen. Det är hormonplitor och försvinner av sig självt. Helt normalt.
• bebisar kan få som fjälliknande beläggning på huvudet, det är mjölkskorv och är helt normalt.
• bebisar ska inte badas i varmt vatten, bara typ 37-40grader.

Och på temat mamman:
• det är supervanligt att bli jättekänslig, gråta och bli deppig dagarna efter födseln.
• man kan ha avslag (blöda) upp till 12v efter förlossningen och det är normalt.

Typ så. Just nu. Återkommer när jag kommer på mer!

Flikar in med en fråga, hoppas OK TS. :angel:

Babysitter/gunga - någon ni kan rekommendera? Är det värt att satsa på en mer avancerad med motor, vibrationer, ljud etc eller är bebis lika nöjd med en som den gungar själv?

Vi har en "vanlig" (inga speciella finesser alltså) från Babybjörn som funkade utmärkt. Den gungade när hon rörde på sig, vilket verkade räcka för att hålla henne nöjd och tillfreds. :)

Ännu en fråga! Bärsjal - bu eller bä? Något särskilt man ska tänka på? Något särskilt märke som är extra bra? Jag är lite sugen på Baby K'tan just för att man inte behöver knyta den själv utan att det mer är som att ta på sig en tröja (lätt att göra när man är ensam med bebis tänker jag och även lätt om man är utomhus osv).

Ännu en fråga! Bärsjal - bu eller bä? Något särskilt man ska tänka på? Något särskilt märke som är extra bra? Jag är lite sugen på Baby K'tan just för att man inte behöver knyta den själv utan att det mer är som att ta på sig en tröja (lätt att göra när man är ensam med bebis tänker jag och även lätt om man är utomhus osv).

Baby k'tan är fantastisk! Hade sån till dottern. Fick alltid kommentarer från folk att det såg sååå mysigt ut haha. Den var superbra och väldigt smidig.

Hade med bara den när dotter var runt 10 veckor och vi åkte och hälsade på min familj ensamma. Åkte tåg sen stadsbuss + lite promenad och hon satt och sov i den utan problem. Samma när vi skulle hem igen.

Hade en Aldoria när han var pytte. Lätt att knyta och man behöver inte knyta om varje gång. Och ett tag en Sjala Ulltrikå. Båda knyts innan man sätter dit bebis.

Sen gick vi över till sele när han var stor nog. Ergobaby 360 och Connecta/Integra använder jag mest.

Okej nu har jag klurat lite till på ämnet ”saker man inte vet men önskar att man vetat”:

• bebisar bajsar kolsvart först, de kan även kräkas svart. Det är normalt.
• bajset byter sedan färg och kan bli alltifrån ”babybajsbrunt” till grönt. Det är normalt.
• bajset kan vara flytande med klumpar i. Det är normalt.
• bebisar kräks när magen är full, det är normalt.
• första dagarna kommer ingen mjölk från brösten, bara några gula droppa- råmjölk. Denna räcker för bebis!
• det kan ta 4-5 dagar innan den riktiga mjölken kommer igång. Når den gör det så gör det skitont. (Mjölkstas)
• Alla bebisar tappar vikt första dygnen, ju högre födelsevikt ju mer tappar dom. Upp till 10% är okej.
• anledningen till att bb propsar på mat minst var 3e timme i början är för att bebis annars kan få lågt blodsocker och inte orka vakna själv. När de kommit upp o födelsevikten igen brukar man kunna få slappna av.
• bebisar får som finnar i ansiktet och på kroppen. Det är hormonplitor och försvinner av sig självt. Helt normalt.
• bebisar kan få som fjälliknande beläggning på huvudet, det är mjölkskorv och är helt normalt.
• bebisar ska inte badas i varmt vatten, bara typ 37-40grader.

Och på temat mamman:
• det är supervanligt att bli jättekänslig, gråta och bli deppig dagarna efter födseln.
• man kan ha avslag (blöda) upp till 12v efter förlossningen och det är normalt.

Typ så. Just nu. Återkommer när jag kommer på mer!
Det är som med allt annat som rör kvinnan med andra ord. Allt är heeeelt normalt. Alltid. :p

Mina bästa tips:

- följ bebis så mycket det går. Vill bebis äta - mata. Vill bebis sova nära - låt bebis göra det. Vill bebis bli buren - gör det. Ju mindre principer och regler en har, desto enklare blir livet.

- alla bebisar gillar inte vagn, eller sele, eller sjal. Alla bebisar tycker inte det är OK att ligga själv. Alla bebisar lär sig inte samma saker i samma takt, på samma sätt. Låt bli att jämföra din bebis med andras.

- se till att partner verkligen blir förälder redan från början. Låt bebis ligga hud mot hud mot partnern och låt partnern bära massor, massor, massor.

- se till att ni är hemma bägge två så mycket det går i början. Se också till att ni har bebis lika mycket när ni är hemma, så inte du har bebis och partnern avlastar genom att diska och laga mat.

- det är inte säkert att du blir himlastormande förälskad i bebis på en gång. Eller så blir du det. Båda grejerna är lika normala och okej. Känslorna kommer, även om de inte kommer direkt.

- gör en plan för att båda ska ta vara föräldralediga lika mycket. Om du ammar, planera gärna för att partner ska vara hemma ännu mer än dig, eller att ni är hemma bägge två när det går.

- amning kan vara knepigt, men praktiskt. Må inte dåligt om det inte funkar på en gång. Känns det för jobbigt och slitigt så är ersättning och flaska även det utmärkt mat för bebis.

- amningsilägg är jäkligt bra. Köp också en skön BH som går att sova i.

- var snäll mot dig själv. Du är den bästa föräldern till din bebis. Mer än så kan du inte begära av dig själv.

- alla skitjobbiga faser går över, och det blir roligare och roligare att ha barn!

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka