Jag tror de vill ha bebis på mammas mage/bröst direkt, för amning och anknytning. Nu hade min bebis rätt jobbigt sista stunden innan han kom ut, men där var det direkt upp på min mage (vet inte hur det gick till då jag låg på sidan, de vände mig nog utan att jag riktigt var medveten om det). Han behövde stimuleras lite för att komma igång så värme från mig var nog extra viktigt. Hade i vårt fall inte gått att ge honom till pappa i alla fall.Fråga från en blivande dummy: när kommer liksom moderkakan ut? Jag funderar mycket på förlossningen och om pappan kommer kunna vara med. Och då tänker jag att jag eventuellt vill att pappa ska få barnet först medan jag liksom blir klar och kanske sydd osv. Hur har ni gjort?
Han låg sedan kvar på mig medan vi väntade på moderkakan. I mitt fall tog det en timme vilket var precis på gränsen då de var på väg att köra mig till operation. Kändes knappt när den kom ut, kände mest att bm tryckte rätt hårt på min mage.
Bebis låg sedan kvar på mig även när de sydde. Tog ungefär tre timmar från födsel tills jag kunde komma av förlossningsbritsen. Då fick pappa hålla bebis medan de försökte få mig på fötter och över i en säng.