@Sofie_B jag var rätt ordentligt rädd inför förlossningen i början av graviditeten. (har dessutom sjukhus/sjukvårdsskräck sedan innan). Jag vill gärna ha kontroll och veta vad som händer. För mig hjälpte det att läsa ren fakta. Gudrun Abascals böcker rekommenderar jag. Genom att ta reda på hur normalförloppet går till samt lite om de vanligaste komplikationerna (absolut ingen skräckpropaganda) så kände jag mig mycket lugnare.
Skriva förlossningsbrev, prata med sambon, gå på någon föreläsning och besöka bb/fl innan på öppet hus var väl det vi gjorde.
Inför förlossningen kände jag absolut en viss oro, mest över att det inte går att kontrollera och hur jag skulle hantera smärtan, men samtidigt kände jag att "nu jäklar, kan alla andra så kan jag!".
Nu kom vi in på FL ganska sent, jag gick hemma och väntade på den där fruktansvärda smärtan skulle infinna sig, tänkte hela tiden att det skulle bli värre. Var helt öppen när vi kom in så smärtlindring hanns inte med.
Men jag kände mig väldigt lugn hela förlossningen! Visst var det jobbigt men jag kände ändå viss kontroll och att jag visste lite vad som skulle hända, vad de gjorde och varför. Personalen hjälper ju till och ger förslag på vad som kan fungera och vad ni kan prova.