Nybliven förälder - for dummies

Tills barnet har nått sin födelsevikt SKA de väckas var tredje timme (vissa säger var fjärde men vanligaste rekommendationen är var tredje) och ammas.

Anledningen är att det annars är lätt för nyfödda bebisar att få för lågt blodsocker. Då orkar de inte amma utan somnar. Vilket leder till ännu lägre blodsocker. Vilket snabbt blir livsfarligt.

Men när födelsevikten är nådd igen så är det bara att låta ungen sova!

För min del var det aldrig ngr problem. Min skrutt sov oftast 10-45 min i taget och sedan dags för amning. När jag fick sova 1,5 timme i sträck på nätterna var det hallelulja!

Varför är födelsevikten en magisk gräns? Jag förstår inte, antagligen för att rådet låter oerhört generaliserande med tanke på att barn föds i så olika storlekar och med så olika förutsättningar.

Varför är födelsevikten en magisk gräns? Jag förstår inte, antagligen för att rådet låter oerhört generaliserande med tanke på att barn föds i så olika storlekar och med så olika förutsättningar.
Det är nog mer ett enkelt riktmärke för föräldrarna. Ingegärd om att barn inte ska äta honung före ett års ålder. Det är inte så att det händer ngt magiskt natten till de blir ett, utan det sker väl successivt. Men det är enkelt att säga ett.

Både hjälpmammor, och BBpersonal är slående överens om denna gräns (undantag finns alltid). Därför ser jag en fara med att sprida andra generella råd.

- Att ge flaska kan störa ut amningen. Framförallt i början innan bebis lärt sig amma. Så om det behöver tillmatas, och man gärna vill amma, använd kopp, sked eller tillmatningssett.

Eller också funkar det utmärkt. Jag tycker generellt att det är så mycket fokus på amning att många känner sig extremt misslyckade när de väljer att tilläggsmata med flaska istället för med kopp.

Men när infaller det enligt dig? Dygn två? Tre? Fyra? När vet man säkert att barnet kan amma och går upp i vikt?

Man vet det när barnet de facto går upp i vikt. Eller så väger man efter varje amning då vet man hur mkt de får i sig.

Det är nog mer ett enkelt riktmärke för föräldrarna.

Både hjälpmammor, och BBpersonal är slående överens om denna gräns (undantag finns alltid). Därför ser jag en fara med att sprida andra generella råd.

Jag vet folk som har blivit rådda att väcka barnen under lång tid., betydligt längre än tills barnet födelsevikten, alla dessa har undantagslöst varit barn som gått upp och ätit som de ska. Är barnet normalt och äter normalt och går upp i vikt som det ska så tycker jag att rådet att väcka barnen var 3:e timme är kass om man vill ha en chans till normal nattsömn.

Är väll någon sorts grundregel som sedan anpassas vid behov. Vi fick order om att väcka för matning på natten tills hon nådde 3kg, ½kg mer än födelsevikten dvs.

Det är nog mer ett enkelt riktmärke för föräldrarna. Ingegärd om att barn inte ska äta honung före ett års ålder. Det är inte så att det händer ngt magiskt natten till de blir ett, utan det sker väl successivt. Men det är enkelt att säga ett.

Jag hörde aldrig ett ord om detta och min bebis var inte speciellt stor med sina 3,2 kg. Nu nådde hon födelsevikten fortare än genomsnittet, men det kunde ju inte gärna sjukvårdspersonalen veta att hon skulle göra.

Är alldeles säkert motiverat att väcka vissa bebisar, men jag är skeptisk till alla alltför generaliserande råd.

Är väll någon sorts grundregel som sedan anpassas vid behov. Vi fick order om att väcka för matning på natten tills hon nådde 3kg, ½kg mer än födelsevikten dvs.

Det låter klart mer individanpassat. :)

Eller också funkar det utmärkt. Jag tycker generellt att det är så mycket fokus på amning att många känner sig extremt misslyckade när de väljer att tilläggsmata med flaska istället för med kopp.
.

Jag skrev kan - det är inte säkert. Men viktigt att veta så man kan göra ett medvetet val.

Angående väckningen låter det som vi ändå är överens. Man ska inte väcka ett barn som sover i onödan.

Så tänkte jag också, och kombinerat med lustgas och epidural var det ett vinnande koncept. :D Tror inte jag hade varit lite troende och välkomnande utan nämnda smärtlindring. :angel:

(Jag hör till de som säger "Smärtlindring? JA TACK!". Har full respekt för att vissa, av olika anledningar, vill avstå all eller viss typ av smärtlindring.)

Hör också till den skaran och tänker mig också både lustgas, epidural och varma bad. Förutsatt att det blir en förlossning som lämpar sig för det såklart!

the-only-part-of-parenting-scarier-than-childbirth-bpm-bad-22273244.png

Lägger till den här. :D:D:D

Ni som redan har barn, vilken information/tips tyckte ni var bra/hade ni velat ha innan förlossning eller som nyblivna föräldrar?

Att jag ställer frågan beror på att vi fått ett väldigt för tidigt fött barn och pga det slängts in i en helt okänd värld utan den information som vi annars skulle fått via vår barnmorska på mvc, föräldragrupper och sånt där. Vi försöker att både googla och ställa frågor till personalen på sjukhuset, men det finns så mycket som man inte ens vet att man borde veta om/tänka på. Och många småtips som också lätt missas. Min förhoppning är att tråden blir användbar även för andra, så svaren behöver inte matcha just vår situation

Har bara läst ursprungsinlägget så jag ber om ursäkt om jag upprepar råd du redan fått :).
Våra tvillingtjejer var också prematurer och vi låg inne en månad på neonatalen. Vi fick fantastiskt mycket och bra hjälp av personalen så passa på att fråga! Mina tips är; Om du ammar så använd neo:s bröstpump och be om en extra sladd så du kan pumpa båda brösten samtidigt, otroligt tidsbesparande. Jag fick sätta igång min amning själv och kanske är det även så för dig. Det är betydligt trixigare än när allt fungerar automatisk men pumpning var 3:e timme, vila mycket och drick vatten gjorde att det sedan kom igång bättre och bättre. Köp amningsnapp till brösten om barnet har svårt att få tag, prematurer har ju så små munnar och är dessutom många gånger sugsvaga. Gjorde all skillnad i världen för oss. Och fungerar inte amningen går det utmärkt att ge flaska!
Påspyjamas där nederdelen är en säck man drar ihop, toppensmidigt då man byter blöja. För oss fungerade det utmärkt att inte aktivt lägga barnen för natten när de var under året och inte hade någon speciell tid de behövde vakna. De somnade själva var än det var, från början i famnen, sedan bredvid i soffan, efterhand i en vagga vi tog in i tvrummet, efterhand i sovrummet etc. Vi samsov med våra barn och ibland försvann de liksom i täckena när de var riktigt små så jag tyckte det var toppen att ha en spjälsäng med öppen sida mot sängen så jag kunde stoppa in dem efter att jag ammat. Vi har försökt att undvika rutiner förutom de som blir av sig självt och tyckt att så länge mamma och pappa är med så fungerar det oavsett om omgivningen ändras. Vi har aldrig haft problem på resor eller hos bekanta utan barnen har somnat bra även där. Lycka till och grattis till lilla bebisen!

Senast ändrad:
Jag är förvånad över alla de som får rådet av BVC etc att väcka barnet på natten för att äta. Jag hade aldrig gjort det, såvida den inte var allvarligt sjuk eller gick kraftigt ner i vikt. Jag vet många som sabbat både sin och bebins rytm
Jag tror det är vanligare med det rådet när du har prematura barn eller barn som av någon anledning har låg födelsevikt eller inte verkar gå upp i vikt. 3h matningen blev vår rytm från neo och sedan hemmavid. Våra tjejer hade inte klarat sig utan att vi väckte dem, de sa inte till nog mycket medan vår minste som var sugstark med normal/hög födelsevikt var så tydlig och sa till när han var hungrig så där väckte vi aldrig. Jag tycker inte att det är ett dåligt råd att kunna väcka och mata var 3:e timme tills barnet är över födelsevikt, det har ju knappast hunnit bli så tydlig rytm innan det steget är avklarat.

De flesta går ju ner efter förlossningen så jag tänker att man vill säkerställa att det går åt rätt håll och barnet verkligen får i sig det barnet behöver. När det gäller prematura barn är det ju snarare den tänkta födelsevikten man får gå efter.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka