Det här hör egentligen inte hit men jag måste fråga och eftersom många här är proffs på bebisar så kör jag
Såhär - jag har aldrig haft nåt intresse av att skaffa barn men har ändå läst den här tråden med stort intresse. Vet ej varför. Men alltså, det som går upp för mig är hur SVÅRT och äckligt det verkar med bebisar
ÄR det så?
Med äckligt tänker jag på t.ex. navelsträngen (som ska hänga kvar och typ ruttna bort?!
), att man blöder så mycket att man typ behöver blöja (hur länge då?), att bebisar kan läcka fett (?!) ur huden (whaaat?!
), läste nånstans att de rekommenderade att man smörjer in brösten med bröstmjölk efter man ammat för det ska tydligen vara bra (luktar inte det?
), svart bajs, att det kan läcka mjölk ur brösten lite hur som helst (hur mycket? när då?), att man kan spricka i underlivet och måste sys ihop (AJ
), man måste föda ut moderkakan osv osv.
Och svårt är ju ett ännu större kapitel! Bebisar ska tydligen vägas och väckas och matas hela tiden. Och så får föräldrarna typ aldrig sova ordentligt. Och blöjor ska bytas och grejas och har nån resår som ska ligga på rätt plats annars läcker det? För att inte tala om alla "redskap" som finns. För skojs skull satt jag igår och tittade på olika sorters hjälpmedel för amning (jag är uppenbarligen konstig som, helt ointresserad av egna bebisar, läser om amning
) och det finns ju HUR mycket som helst! Hur svårt är det att amma egentligen? Och hur ont kan det göra?
Det verkar vara en hel vetenskap och allt möjligt som kan gå fel, man måste ha koll på hur mycket bebisen äter och pumpa ur (varför?) osv osv. Varför är det så svårt? Hur vet man att man gör rätt? ÄR det så svårt för de flesta eller är det oftast så lätt som jag gått omkring och inbillat mig?
Och hur fattar man ens vad bebisen vill? Om bebisen skriker, är det som i sims att man måste prova allt möjligt eller lär sig föräldrar hur bebisen skriker för olika saker? Hur sjutton gör man för att få ett nöjt och glatt barn?
Det här verkar verkligen vara något värt en högskoleutbildning, minst
Barn har som sagt aldrig varit min grej personligen, även om jag tycker det är "intressant" med barn osv. Men den här tråden har gett mig SÅ många nya frågetecken och rädslor!! Och ändå är den så intressant...