Nyår igen...

Sv: Nyår igen...

Bor på ett välbefolkat bostadsområde med mycket barn, så det var mycket som smällde runtomkring, samt att det var första nyåret för mig som hundägare och första nyåret för lillskrutten (5 månader). Jag trodde att det skulle gå åt fanders, men jag försökte inte tänka på det, utan uppföra mig som vanligt, bara. Och det gick så fint så! Vid tolvslaget stod vi utanför dörrn (med dörren öppen såklart) och drack skumpa och rökte cigarr och han gick in och ut och verkade knappt höra raketerna! Sen lade han sig och sov utan problem. Han var så himla duktig, lilla plutten! :love:

KL

Vi for som sagt till skogen, vi och en familj till. Vi såg raketerna hur de blekade på himlen, men inte ett ljud. Sex glada hundar sprang o busade som galningar :)
Innan vi kom iväg smälldes det dock endel. Men den enda berörda var pappas ena som vi visste om sen tidigare.
Våran valp (10 mån idag :D ) brydde sig inte för fem öre! Skönt!

Skönt att höra:). Hoppas du inte råkar ut för det som hände min, att ungar skulle ha roligt och kasta smällare mot min hund. Hade jag fått tag på dom så hade deras föräldrar inte fått roligt. Fattar själv inte hur någon kan tycka det är roligt att med vilja kasta smällare åt djur då även barn fattar att de kan skadas och blir livrädda:cry:

*KL*

Jag blev ganska road igår när jag tittade på hur hundarna betedde sig. Gammeldamen sov, som väntat.
Unghunden däremot.. jises vad hon tyckte att det var spännande! Hon låg på sängen och tittade ut genom fönstret. Tittade, tittade och följde allt mycket intresserat. :D

*kl*

Min hund fick nozinan, inget roligt :( Vi brukar alltid läsa andras erfarenheter men gjorde inte det i detta fallet, otroligt korkad. Hon kunde inte stå eller gå utan stöd och var helt utslagen...

kl

Här har det också gått bra. Lilleman brydde sig inte alls speciellt mycket, låg och sov större delen av kvällen (inkl runt tolvslaget). Skällde lite vid 10 så då fick han sitt ben, det räckte några timmar så han hölls upptagen.

*lån*

När det smällde som värst:

091231-rix-valpar.jpg

*delvis kl* Underbar bild Gnist :D

Här har det smällt som bara den i en veckas tid men vi gjorde en lek av det och "jagade busar", inte för att han brydde sig något nämnvärt från första början men hellre förekomma än att förekommas.

Hade ett oanvänt DAP-halsband liggandes som började närma sig utgångsdatum så det åkte på och om det hjälper eller inte vette sjutton, han har sovit inne och varit pigg och alert ute, precis som vanligt.

Nyårsafton inleddes med att jag och unge herr Weim sprang Sylvesterlopp på 7km och sedan tog vi det bara lugnt. När det närmade sig 12-slaget gick vi ut (bor alldeles intill ett område där de samlas och skjuter upp raketer) och så knatade vi ner till ett lugnt område där vi kunde se fyrverkerierna och höra knallarna men slapp det värsta visslandet och fräsandet från dem och det fungerade utmärkt.

Fick lite oväntad hjälp av en liten vettskrämd kanin. När unge herr Weim fick syn på den så fanns det inga raketer i världen som kunde störa :D

*kl*

Min hund som för tre år sedan låg och flämtade, skakade och var okontaktbar under ett bord i ett fönsterlöst rum låg inatt 00:05 och SOV (!) framför soffan trots att persiennerna var uppdragna och tv stod på lagom volym.

:banana::banana::banana::banana::banana:

Testade ett DAP-halsband och det gjorde faktiskt skillnad även om övrig träning också bidragit förstås. Jag hade ena benet över hunden medans hon låg för att känna ev. reaktioner = inte minsta skakning.

Kl*

Så sorgligt att läsa om er som har hundar som är så rädda för raketer. Stackarns vovvar :(

Själv så ringde jag till morsan vid tolvslaget och frågade hur det var där ute med smällarna. (första nyår hon bor i det huset) Och det va visst rätt mycket liv om man säger så. Grannarna sköt en hel del (1 granne). Men Atlas lekte med en av de andra collierna. De övriga 3 collierna brydde sig inte om smällarna men morsans jack russell skällde visst lite. Så skönt att veta att det hade gått bra. Nästa nyår får Atlas vara hemma hos mig :)

Jag är hemma, drar ner persiennerna och slår på tv:n med ganska högt ljud. Har fyra hundar men det är bara en som bryr sig om fyrerkerier och hon reagerar mer på att det "lyser på himlen" än att det smäller.

Det här nyåret behövde jag inte ta till några åtgärder för vovvan som tidigare varit lite skraj för fyrverkerier brydde sig inte alls :) Var ute och snabbkissade dem vid 23-tiden och det smällde på håll men ingen fyrbent reagerade. Likadant inne i lägenheten, ingen brydde sig och jag kunde ha persiennerna uppdragna så vi tvåbenta kunde sitta och titta ut på alla fyrverkerier vid tolvslaget. Hundarna låg och sov på soffan ;)

Vi hade faktiskt en väldigt chillad nyårsafton.

Jag bor ju i lägenhet i stan, så det smällde rätt rejält här kring tolvslaget (som vi för övrigt missade när vi satt och letade tik på nätet:D)
Vi hade hur som haver, fem sovande hundar här.
En salig blandning som innehöll ett stycke schäfer, en finsk lapphund, en cane corso, en vit dvärgschnauzer och en dvärgpinscher:p

När vi var ute och rastade hundarna innan så smällde det rätt nära men ingen av hundarna reagerade och det känns SÅ skönt!
Tycker så synd om de som har berörda hundar, det måste vara jättejobbigt för både matte och hund.

*KL*

Kommer hemska jag som lämnade mina hundar ensamma hemma under nyår.
Vi åkte strax efter kl 21 och kom hem mellan 03-03.30
Innan vi åkte så var vi ute med doggsen, då var många barnfamiljer redan ute och sköt raketer.
Väl hemma så gick dom och lade sig, jag satte förvisso på radion på lägre volym innan vi åkte, mest för sakens skull.
När vi kom hem så var det precis som vanligt, nyvakna vovvar.:p
Ut med dom igen och det smalls fortfarande, ingen berördhet.

Mina hundar har aldrig reagerat på varken skott, smällare eller fyrverkerier. Så kände mig därför helt trygg med att lämna dom ensamma hemma under nyår för en gångs skull.:D

Senast ändrad:

*kl*

Min hund fick nozinan, inget roligt :( Vi brukar alltid läsa andras erfarenheter men gjorde inte det i detta fallet, otroligt korkad. Hon kunde inte stå eller gå utan stöd och var helt utslagen...

Har du provat plegicil? Annars skulle jag det nästa år. Jag gav nozinan till B, som var extremt skotträdd. Han fick bäras in/ut, precis som du beskriver så kunde varken gå eller stå. Sen fick jag när jag bytte veterinär plegicil, och jisses vilken skillnad. Han var precis som vanligt och helt med i matchen, men inte rädd alls.

Nu är ju effekten inte nödvändigtvis lika på alla hundar (vi provade innan med pleg, för att se om/att det gav effekt och i vilken dos, jag drogade och sköt sen knallpulver), men värt testa?

*KL*

Det smällde tydligen rätt vilt här. Viktor var helt obekymrad och sov vidare. Som väntat alltså, men ändå väldigt SKÖNT att få bekräftat. Jag njuter av varje år utan skotträdda vovvar, det är ett helvete både för dem och för stackars mattar/hussar.

Nej det har vi inte provat, får göra det till nästa år eller kanske till påsk!
Skönt om dom kan vara som vanligt men inte rädda.
Nu idag, dagen efter, så har min hund ätit i morse, gått ut två gånger och kissat utanför dörren och sedan rört sig mellan dessa platser och sängen.

Kissat inne har hon också gjort såg vi nu, hon har nog inte orkat gått ut idag utan gjort inne..

Nyår var visst inte slut, påväg hem ifrån stallet tändes en stor "tårta" 20 meter framför bilen, vovve var med och satt och tittade ut åt ett annat håll, det var inte intressant nog med alla "blommor" på himlen, men var lugn. Skönt! :)

*KL*

Jag är som många andra också glad att ha orädda hundar. Nu bor jag i centrala stan och det smälls faktiskt inte så mycket där dagarna före och efter nyår. Förra året bodde jag i utkanten av stan, då smälldes det heeela tiden. Ungarna drog runt i gäng och brände av småraketer titt som tätt.

Igår var jag hos min mor. En av vändorna ute så brände dom av en raket på andra sidan huset när vi preciiis passerat. Min tvååriga afghan vände sig om och tittade, valpen fortsatte bara busa och försöka bli fri från det tråkiga kopplet och pansarvagnsdobbisen bara lufsade på framåt. Tvååringen kan reagera på höga tjutljud och pysljud, men inte mer än att han snurrar runt, tittar och sedan släpper det med en gång. Så jag är nöjd ändå.

Själva tolvslaget så låg valpen och gamlingen och sov. Tvååringen satt i sängen och kikade på alla människor som samlats nedanför. Att det small, tjöt och blinkade saker på himlen verkade inte lika intressant. Och efter några minuter gick även han och lade sig.

Jag lider med alla som har skotträdda hundar och är väldigt tacksam att mina inte är det.

Vi är kvar hemma i stan.
Riktig långpromis på morgonen på nyårsafton och sen en till längre variant innan det blir mörkt. När det är mörkt (dvs det har börjat smällas mer) så blir det kortare turer, en vid 21tiden så hon klarar sig till efter tolvslaget. Sen ut på en kissrunda runt 1tiden när folk somnat och smällarna är slut (så gott som).

Inne bryr hon sig inte, men vi ser till att ha tv på och persienner neddragna för säkerhets skull.

Har en rejält skotträdd hund, men har tränat och tränat med skiva så nu går det alldeles utmärkt med ett par smällar ute i dagsljus. Hon lyssnar och bryr sig inte. I mörker är hon fortfarande rädd, men har inte helt panik längre, så det går framåt.
Träningen fortsätter till sista april och sen igen inför nästa nyår.

Har du provat plegicil?

Nya rön jag hört är att men inte ger Plegicil längre då man kommit fram till att hundarna blir trötta i kroppen, men hör lika bra och mycket - att de blir "instängda i sin egen kropp" med andra ord.

Vet flera vet som inte skriver ut pleg längre just därför.

Där jag jobbar så rekommenderar vi starkt träning också, just för att man ska slippa använda läkemedel i "onödan".

Senast ändrad:

Min hund bryr sig inte nämnvärt om smällare,men kan bli lite trampig precis vid 12-slaget när det smäller som värst!

Men då brukar hon gå in i dotterns rum och lägga sig på hennes stora golvkuddar,och där verkar hon kunna koppla bort smällarna!

Smäller det lite på dgaen eller tidigt på kvällen,kan hon lyfta på huvudet och titta lite men reser sig inte,sen är det lugnt igen!

Så jag har nog en ganska oberörd hund,med tanke på hur rädda vissa hundar är,och dessa hundar lider jag verkligen med!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 145
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 975
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 469
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka