Nya vovven äter inte

BulletForMyValentine

Trådstartare
Fick hux flux ta över en Kinapuff igår. Vi har passat henne en gång innan och då var hon väldigt kräsen, då fick vi med ett foder, små ljusbruna kulor, vet inte va det var för nått. Nu fick vi inte med nått. Vet inte heller vad hon fått innan.

Tips på vad man kan göra för att få henne äta? :)
Vägrar blanda i matrester/ burkmat, har haft ett helvete med en annan hund där man blandade i saker i torrfodret.
Best friends Balance vägrade hon äta, Pedigree åt hon några kulor av.
Hon älskar frolic men hon kan ju inte leva på godis bara.
Vet att hon måste stadga sig först i nya hemmet men vill inte se henne hungrig vilket hon verkar vara:( Hon går och äter ur dom andra hundarnas matskålar men där är det iblandat frolic, matrester och annat smått och gott:crazy: ena hunden äter dessutom bara frolic. Detta är inte mina hundar så det kan jag inte göra nått åt det.

Har märks att hon inte äter torra kulor utan jag blötlägger dom, hon verkar föredra små kulor oxå. Tips på foder?:)
Nått annat man ska tänka på?:)

Sv: Nya vovven äter inte

Jag fattar inte varför du inte kan ringa och fråga. Och varför hon går och äter ur några andra hundars skålar där det är iblandat "godisfrolic"?
Hon lär väl knappast bli hungrig av det?
Hur gammal är hon? En äldre hund kan gott få bli hungrig så den äter det som serveras.

Köp ett bra kvalitetsfoder (ju mörkare kulor desto bättre brukar man säga - högre köttinnehåll) och om hon nu gillar blötlagt så blötlägg.
Kolla henne i munnen om hon verkar ha svårt att tugga. Kanske har hon risig tandstatus.

Ge henne tid att bo in sig, de brukar även äta om de inser att det inte finns nåt godare att tillgå. Annars satsa på färskfoder. Min nya kinapuff åt jätte dåligt när hon kom hit & hade enligt förra ägaren aldrig varit någon storätare. När hon matvägrat mer eller mindre helt här en tid och tappat rätt mkt. i vikt gav jag upp med att försöka "vänta ut henne" och köpte färskfoder. Gav först färskfoder & torrfoder blandat men då åt hon ju såklart bara färskfodret så då gav jag 1 mål färskfoder och 1 mål torrfoder istället. Nu slukar hon maten, oavsett om det är färskfoder eller torrfoder, och blir jätte glad o ivrig när jag börjar skramla med skålarna.

Färskfoder är förpackat i korv liknande saker va? Och fryst? Har möjligt att förvara en eller
Kanske 2 såna men inte ett helt paket. Men kan vara möjligt om jag hittar en butik i närheten som har färskfoder:)

Jag har gett mina matvägrare Bravo plus med vom, det är förpackat 8 fyrkantiga "burgare" i varje förpackning. Tycker det är väldigt smidigt att ge när man har små hundar. Dock är just den sorten ganska fet så det är lätt att hunden blir lite rund av den, när de fått upp aptiten brukar jag byta till en magrare sort om jag vill fortsätta med färskfoder.

Skulle kunna höra med förra ägaren men undviker helst det för h*n är rätt så strulig:crazy:
Hon smiter dit och äter så fort jag släpper ögonen från henne. Naturligtvis får hon inte
äta de andra hundarnas mat! Hon är 3 år.

Vad tycker du är ett bra foder?
Har lite samma tänk som du, att hunden äter när den blir hungrig( om den motioneras och aktiveras ordentligt):)

Har sett att hon har lite tandsten som ska åtgärdas så fort jag har pengar.

Hur länge tar det ungefär för hundar att bo in sig?:)
Hon är rätt normalviktig nu men det kan ju rasa väldigt snabbt.
Vart kan man hitta färskfoder eller får man beställa hem det?

Har tänkt att börja klickerträna henne men jag använder ju godis då. Ska jag vänta med att börja klicka in henne imed att hon inte äter eller ska jag börja så hon får hjärngympa?:)

Dom burgarna låter rätt intressant! Ska kolla vidare på det:)

Det kan ta olika lång tid för hunden att bo in sig beroende på om den är van att flytta runt, vara tillfälligt hos andra osv. och hur trygg den är i sig själv.
Färskfoder kan du hitta i de flesta djuraffärer (i alla fall de lite större), de brukar tillhandahålla minst en sort, annars kolla på färskfodertillverkarnas hemsidor efter återförsäljare i din närhet, exempel på färskfodermärken är: Bravo, Fodax, Nordic, Priima, Vom og Hundemat och Klass. Någon sort borde ha ÅF där du bor eller i närheten. En del återförsäljare har hemkörning och Fodax brukar åka runt med en frysbil.

Jag tycker också färskfoder är bäst. Annars så funkar väl de vanliga märkena med bra köttinnehåll. Eukanuba, Brit care mfl. Finns massor.

Burgarna köper man i 8-pack och den med röd etikett är den med mest energi.

Du skulle också kunna prova ett lax med ris foder, t ex pur*na pro plan. Det luktar mer än foder med kött i.

En liten uppdatering: Idag åt hon upp nästan hela frukosten:laugh:
Hoppas hon fortsätter äta och det inte bara va en engångsföreteelse.

Passar på att fråga när jag ändå är igång:p
Hur mycket aktivering behöver en sån liten hund?
Har bara haft jakthundar innan och aldrig rena sällskapshundar. Just nu går vi bara promenader och pysslar i stallet:)
Inne tar hon det lugnt och sover och ute är det full fart:laugh:

Min Puff följer med på milslånga promenader och har ändå ork över att busa.

Däremot skulle jag inte ta med honom ut när jag rider då han har (det hade även min tidigare Kines) en tendens att vara under fötterna på en.

Tänk på att Kinesen inte har någon underull så täcke/overall/tröja är i princip ett måste när temperaturen är under +10ºC.

Tänk på att Kinesen inte har någon underull så täcke/overall/tröja är i princip ett måste när temperaturen är under +10ºC.

Fast puffen har ju underull och ska egentligen inte behöva kläder så länge den inte är nerklippt eller extremt frusen av sig. Kläder & puff brukar inte vara en så bra kombination såvida man inte tycker det är kul med tovutredning & inte är rädd om pälsen ;)

Till TS, mina kineser kräver inte så mycket aktivering men hänger glatt på det som erbjuds, oavsett om det är långpromenader, en träningspass på agilityplan eller nåt annat.

Senast ändrad:

ju mörkare kulor desto bättre brukar man säga - högre köttinnehåll

Ett extruderat torrfoder är ofta efter ångkoket sprejat med fett, blir mörkare än tex ett ungsbakat. Oavsett innehåll.

I övrigt håller jag med om att färskfoder är att föredra.

Jag upplever inte att min är så frusen så länge hon håller igång:). Så länge vi promenerar, busar i stallet osv så fryser hon inte men hon kan inte stå still längre stunder utan att börja darra. Då brukar hon vilja komma upp i famnen och in innanför jackan:o:p

Sen fundera jag på en sak, hon verkar bara vilja äta på morgonen? Då äter hon upp hela portionen men på kvällen petar hon inte ens i det? :confused:
Nån som har nån ide om vad detta kan vara? Hon får lite mer än en halv dl torrfoder per måltid som jag blöter upp. Är det lagom, för mycket, för lite? Just nu äter hon Pedigree.

Vet du nåt om hur hennes matrutiner har sett ut hos förra ägaren? tänkte om hon haft fri tillgång så kan hon ju vara en "morgonätare" som inte rör skålen förrän framåt morgontimmarna. Har hon fått 1 mål mat per dag kanske hon har fått det på morgonen. Annars kanske hon helt enkelt bara är mer hungrig på morgonen.

Är jätte svårt att säga nåt om hur mycket mat hon behöver, det beror på hur hon ser ut i hullet, hur stor hon är osv. Testa dig fram eller kolla på påsen hur mycket de rekommenderar till en hund av hennes storlek och utgå från det, sen kan du antingen behöva öka eller minska den givan. Det torrfoder jag ger mina kineser innehåller 24% råprotein och 20% råfett och de äter mellan 0,75-1½ dl två ggr per dag förutom tiken som äter färskfoder, hon får bara 0,25-0,5 dl torrfoder på kvällen.

Senast ändrad:

Tänkte uppdatera lite om hur det går:
Har pratat med förra ägaren och då sa han att hon hade ätit väldigt dåligt hos dom med. Hon hade fått Axess då. Det ända hon åt var Icas billiga burkmat men låter tveksamt med bara 4% kött i?!?
Har letat och forskat nu i veckan om olika foder och fått hem prover på pro plan och Klass Normal. Reaktionen på båda 2 var: Usch! Det där tänker jag inte äta!

Så är tillbaka på 0 känns det som:cry:
Vet inte vad jag ska göra, fortsätta med Pedigree, prova Axess eller fortsätta leta färskfoder? Har så jag kanske kan få tag på Vom o hundemat inom rimligt avstånd.
Hur är Axess som foder? Vill hitta nått bättre än Pedigree.
Kom o tänka på Vov burkmat, är den bra?
Hur mycket vågar man prova med olika sorter? Kan det sluta med att hon inte äter alls?

Hon har blivit tunnare än när hon kom hit, och då var hon lite lite tunn.
Har alltid haft hundar som ätit det som erbjudits så det har är otroligt jobbigt tycker jag:cry:

Kan tilllägga att jag har gett Pedigree i 4 dagar och hon kanske pillade i sig en halv dl på dom 4 dagarna.
Sen provade jag pro plan och idag Klass men icke:(

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 907
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 100
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 109
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Hej Behöver lite tips på hur vi kan hindra vår valp Ascot, 8 mån, från att äta bajs (även hundbajs). För snart 4 veckor sen hade...
Svar
14
· Visningar
6 591
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka