Nya vovven äter inte

Sv: Nya vovven äter inte

Min puff är också kinkig med maten.

Han får Bravo färskfoder och har fri tillgång till torrfoder (Royal Canin Dermacomfort) av vilket han äter ½-dl/dag. Det tog tid iian han började äta så mycket som han gör idag och åker vi bort är det inte alls ovanligt att han inte äter alls på 1-2 dagar.

Han har på de dryga 16 månader jag haft honom ökat ca 4 hg fast egentligen bör han helst öka 1-2 till.

Mina kineser tyckte heller inte om Klass, de tyckte det var för blött tror jag.
Är nu din puffla är väldigt liten i maten (och hon absolut inte vill äta färskfoder) hade jag nog satsat på ett högenergifoder, det smakar ofta lite godare också eftersom det är fetare. Jag vet även kinesuppfödare som ger sina kineser Royal Canin Mini Starter hela livet. Jag fick tipset att ge det till min ena kineshane när han matvägrade helt när han var yngre, tydligen smakar det fodret gott och är extra näringsrikt eftersom det egentligen är till dräktiga o digivande tikar samt små valpar. Jag hann dock aldrig testa eftersom jag fick tag i Bravon innan.
Ett annat foder, som inte är ett högenergifoder eller ett valpfoder, som jag hört är populärt och verkar gå hem hos många kräsna kineser är Acana Lamb & Apple (mina äter det som godis...). Går säkert att få hem smakprov på det.
Vom brukar även vara populärt hos kräsna hundar, luktar s*tan, men vad gör man inte ;). Vom finns i en del färskfoder så om du vill köra på färskfoder skulle jag satsa på en sort med vom, annars brukar det finnas torkad vom i djuraffärerna som man kan köpa i lösvikt. Det kan man låta svälla i vatten och sen blanda i torrfodret OM man vill försöka med nåt sånt (alltså blanda i nåt extra i fodret).

Sen skulle jag vara ihärdig med det fodret jag väljer, de är smarta små rackare och lär sig snabbt att om jag inte äter det här så kommer det nåt annat på ett tag. Ge inte upp efter en dag eller två utan var envisare än henne, så länge hon inte är sjuk kommer hon inte svälta ihjäl.

Senast ändrad:

Har en blandning med bland annat kines, uppfödaren hade haft alla hundar inom familjen varav morfar tror jag det blir som var renrasig kines och hon påstod att kineserna allmänt var lite kinkig med maten, om det är sant eller en ren myt vet jag inte men min är lite kinkig ibland.

Kollat tänderna på henne? Tandproblem (bortfall och tandsten) är hyfsat vanligt hos små hundar och speciellt kineserna.

Kan trösta med att min valp i början tyckte att det gamla skitfodret med bara några procent kött var mycket godare än det på pappret bättre fodret som jag bytte till då det uppfödaren skickat med började ta slut, han kollade på skålen, luktade lite och gick iväg men äter nu med god aptit bara jag blöter det :)

Tack för alla svaren:)

Velar nu om jag ska testa vom o hundemat eller Axess?
Ska jag köpa Axess premium eller vanliga orginal då? Hon behöver ju inte äta lika mycket ju "kraftigare" fodret är. Fördelen med Axess är ju att dom lämnar smakgaranti, så jag får ju tillbaks pengarna om hon inte äter det.
Vad tycker ni?

Veterinär är bokad torsdag nästa vecka för tandvård.:)

En fråga till, hur länge ska man hålla fast vid ett foder? Innan man byter och provar nått nytt?

Senast ändrad:

VoH har ju klart mkt. bättre innehåll än Axess men om jag skulle gett Axess så hade jag gett Premium.

Tror jag testar en Voh korv, äter hon det inte så finns det 4 hundar till i hushållet som säkert äter:p
Annara får det bli Axess .
Hur länge ska jag hålla fast vid Voh innan jag provar Axess då?:)

Eller det är kanske bäst att vänta med att mixtra med maten tills efter veterinärbesöket?

Bara att läsa innehållsförteckningen. Hur stor del av innehållet är animaliskt o vad är resten?

Voh med lax var blää enligt henne:cry: Hon åt 3 tuggor igår kväll och inget i morses:(
Tillbaka till 0 och jag vet varken ut eller in hur jag ska göra nu. Ska jag fortsätta det Voh o 2-3 dagar till så jag vet säkert att hon inte äter? Eller byta till klass som hon iaf åt upp en portion av?
Prova torrfoder igen?

Hjälp mig:cry:

Mina föredrar VoH kyckling. Laxen slank ner efter ett tag, men kycklingen äter dom med väldigt god aptit..även min italienska vinthund som är väldigt kräsen och i princip levde på köttbullar, skinka, ost och matrester hos förra ägarna.

Och ett litet tips, jag brukar värma maten på 30sek i micro innan den serveras. Ger jag den "rå" så slickar dom bara lite o sen går ifrån.. Men lite uppvärmd älskar dom den!

Varför värmer du maten? Nyfiken:)
I morses nosade hon bara lite på maten och gick o la sig igen:(
Hur lång tid tog det innan dina åt laxen?

Ja som jag skrev, för att dom tycker den smaker bättre när den är lite varm :) Konsistensen ändras lite oxå då då maten blir lite "tillagad" och mer köttfärslik, och inte sån "geggamoja" :p

Alltså dom åt ju laxen direkt. Dom åt den dock bättre i början direkt när jag bytte från deras tidigare mat (torrfoder), men ju längre tiden gick desto mindre sugna var dom på den. Så jag bytte o testade kycklingen istället och den blev väldigt populär och är det fortfarande.

Ge inte upp, en del hundar som aldrig ätit färskfoder tidigare kan vara väldigt skeptiska till en början.

Hon verkade tycka värmd mat va godare för ikväll slickade hon till och med skålen helt ren:p hoppas det fortsätter så:laugh:

Tack för all hjälp!

Nu så jag i ditt sista inlägg att hon tyckte om varm mat så det är ju bra att hon börjat äta. Men det första jag tänkte på innan jag läst hela tråden var hon hennes tänder var kollade? Är det inte den rasen väldigt drabbad av dåliga tänder och dåligt bett? Ont i munnen kan ju vara en orsak till att en hund inte vill äta.

Vad jag har sett när jag tittat är att hon har en del tandsten. Men veterinär är bokad till på torsdag så då vet jag om det är nått fel eller inte:)

En fråga till:angel:
Nu verkar hon äta färskfodret med lax om jag värmer det lite, hon får 200 gram/ dag, 2% av kroppsvikten vilket rekomenderades från djuraffären. Men hon verkar fortfarande hungrig, ska jag ge henne mer eller finns det nått som ger bukfyllnad?:)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 907
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 100
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 109
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Hej Behöver lite tips på hur vi kan hindra vår valp Ascot, 8 mån, från att äta bajs (även hundbajs). För snart 4 veckor sen hade...
Svar
14
· Visningar
6 591
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka