Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Ibland kan ju bilder ljuga, och ursäkta mig, men det ser ut som pålle skulle må bra av att gå ner i vikt. Men det kanske ni redan tänkt på
Fast så farligt överviktig är hästen inte. Titta i ljumskarna, där många islänningar har väldigt mycket skvalp. Den här hästen har tunt och fint hudveck i ljumsken.
Red Isa för instruktör i onsdags, och oj vad trevligt hon gick! Vi har tränat en hel del på avslappnade galoppfattningar det senaste, efter att jag upptäckt att hon helst tog korsgalopp i stället för vänster galopp vid uteritt, och det har gett effekt. Inte jobbat med tölt eller samling eller så mycket med skolorna på ett par veckor men det varierar vad som behöver tränas på för stunden.
Igår uteritt med nästan bara springa i olika gångarter. Hon var då glad över att få tölta vilket gjorde även mig glad. Testade med viss framgång att samla henne i sluta i skritt och så starta tölten därifrån för att få med baken bättre. Kul när "stressmoster" vågar ta reda på vad jag egentligen vill att hon ska göra.
Barmi fick en uteritt igår, han är så trevlig! Det börjar vara dags att jobba honom också i paddocken, mest för att jag då kan utnyttja tunnor och andra hjälpmedel för att han ska börja böja kropp, ha precision i svängar, och flytta bakdel. Innan han säkert förstår de detaljerna, känner jag att det är lite meningslöst att jobba med gångarterna. Hittills har jag ridit "rakt fram" och visst använder jag halvhalter i magen för att få honom att välja tölt hellre än grisepass när vi springer, och jag har börjat använda bäckenrörelser för att vagga in honom i galopp från tölten vilket fungerar hyfsat. Även om galoppen blir fyrtaktig så blir det åtminstone inte korsgalopp på det här sättet.
Barmi har i stort sett tre gångarter: skritt, grisepass (och möjligen "riktig" pass när det går fort) och tölt.
Trav kan han inte alls, och galoppen är som sagt inget vidare heller. Nu börjar vi dock klara fyrtaktig galopp några steg innan han helst slänger över i tölt igen.
En helt annan gångartsmässig sammansättning än Isa och Karl som båda har helt rena och starka grundgångarter.
Snorri har jag ju inte börjat rida än eftersom han bara är tre år, men han har också rena grundgångarter dock betydligt flackare än både Karl och Isa när han rör sig i hagen. Har sett grisepass och enstaka töltsteg på honom också men jag förmodar att han kommer att bli ungefär som Isa och Karl nrä han ska ridas in.
Dagmar, Isas avkomma, är ju bara ett år men ytterligare en modell i gångartssammansättningen. Hon visar skritt, trav, tölt och båda galopperna i hagen. När hon är ivrig att gå in i stallet och därför är oförskämd nog att dra i grimma/grimskaft, går hon över i tölt. Men som sagt även där rena grundgångarter.
Och det är ju det som är sporten med islänningar för mig: utmaning ridmässigt att utveckla gångarter.
Över huvud taget drivs jag i ridningen av att utveckla mig som ryttare och det är ju därför som jag har så många olika typer av hästar.
Lukas, min nordistravare, blir bara bättre och bättre och börjar nu bli riktigt bra på samlingen i framför allt galoppen. Klarar hyfsade piruetter men behöver centreras lite till, klarar bytena bra utan att bli särskilt lång efter bytet, klarar att bära sig på en 6 meters volt i galopp utan att behöva just något tygelstöd. Härligt!
Och har visat sig fungera utmärkt till westerngrenen trail. Imorgon ska vi till Sandviken för riksfinalen i westernallsvenskan, vilket jag förstås ser fram emot! Lukas och jag, alltså. Har ingen islänning som är utbildad på den nivån.
Nu ska jag ut och rida i blåsten!