NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Det finns sannerligen många hästar ute nu.
Sätt en ribba på hur mkt ni vill betala samt inom vilket område ni kan tänka er att åka.
Ta fram de hästarna inom de kriterierna och sortera därefter.
Därefter är det provridning som gäller, det finns inget annat sätt:crazy:

Garantier för att de ska/kommer att passa just för era behov kommer du aldrig kunna få men du kan försöka minimera riskerna genom att sätta upp de saker du absolut inte tummar på.

Nej det förstår jag :) Har typ alltid köpt unghästar som inte nån gjort nåt med alls innan för och kunna forma själv så nu kommer det kännas konstigt att provrida och leta vuxna inridna hästar.

Skulle gärna ha en unghäst till men känner att jag inte har tiden att utbilda en till just nu från start, jag har ju redan Laukur som är 5 år och som jag håller på och töltsätter.

Jag personligen skulle kunna tänka mig en som kan grunderna också och som har tölten men som man behöver vidareutbilda, men då blir jag osäker på om det är smart att sätta upp min sambo som egentligen inte kan rida på en sån häst?

Som sagt, svårt....

Några spontana tankar?
Önskemål?
Skulle ni komma som publik/tävlande?

Jättekul idé, men jag personligen är skeptisk till att köra med hästkärra på vintern. Som publik skulle jag gärna komma men vilja att det fanns nånstans att gå undan och värma sig :)

Jag håller också med om att det är en superbra idé! Det här behöver islandshästvärlden! Och att titta på Island vad de gör är inte en dum idé då de ju faktiskt fått sin Meistaradeildin att fungera superbra och den sänds ju t.o.m. på isländsk tv.
Jag skulle dock gärna se att man inte bara riktar in sig på eliten, även om elitklasser absolut ska finnas, utan att det även finns klasser för "vanliga" ryttare, så att fler kan förlänga säsongen. Elitklasser bör dock gå sist, antingen på eftermiddag eller kväll för att försöka dra publik.
Jag ser ett ridhus som en självklar tävlingsplats och då gäller det att inte bara gå enligt FIPO. Kanske köra lite gæðingastuk? Varför inte införa smali till Sverige?

En del marknadsföring behövs och kan man involvera lite press är det än bättre. Bra prispengar lockar eliten, men som sagt, glöm inte vanliga klasser också.

Kul initiativ!! Man kanske ska bo kvar i Uppsala ett tag ändå? :P

Det är tal om en ridhuscup här på västkusten under vintern. Håll ögon och öron öppna! ;) Vilken förening är du med i? :laugh:

Jag är huvudmedlem i Djarfur. Men är även med i Jor iår, glömde Vaengur iår, annars brukar jag stödja dom oxå. Vilken klubb är du med i?

Aha, det var ett par stycken. :D Jag är inte med i någon förening i år, har inte varit medlem i SIF på något år. Men nästa år kommer jag gå med i någon av föreningarna lite mer norr om Gbg! :)

KL.
Påminn mig igen varför jag har häst...:cool:

Dropitistel_zpsd1149c0a.jpg

För att du gillar att pyssla om dem och därför hägnar in kardborrarna i hagen med flit bara för att få chansen att pilla loss dem??:D

*kl*
Nu vill jag ha lite tankar från er.
Vi håller på och planerar att dra igång ett vintermästerskap i tre delar i vinter. Planeringen har kommit en bra bit på väg. Tanken är att förlänga vårsäsongen och få mer saker att hända inom islandshästvärlden även vintertid. Lite som på Island där det händer grejer hela tiden. Dessutom vill vi få tag på MYCKET prispengar så att vi kan få se många fina ekipage kämpa för titeln att bli vintermästare.

Några spontana tankar?
Önskemål?
Skulle ni komma som publik/tävlande?

Tycker att en cup är trevligt, med deltävlingar. Kan läggas upp lite olika, med trevliga priser till de tre första platserna.
Antingen att man rider valfritt antal grenar på specifik nivå, och räknar samman en totalpoäng, eller att man tar gren för gren.
För att delta i cupen krävs deltagande i minst två av tre deltävlingar.

Exempel: "öppen klass" cup: varje deltagare får delta i valfritt antal grenar i öppen klass. För första placering utdelas tio poäng, andra nio och så vidare, i varje gren. Efter tre deltävlingar räknar man samman de hopsamlade poängen och den med mest vinner uppenbarligen.
Eller så kan man lägga det i varje gren, så den som vid tre tillfällen sammanlagt lyckats få mest poäng vinner.
Och en cup i "lätt klass" upplagt på samma sätt som ovan.

skaffa fina sponsorpriser till de placerade i cupen.
En cup kan ju till exempel samarrangeras mellan olika klubbar som kör var sin deltävling under förutsättning att avstånden är rimliga.

Har personligen inga problem med att åka ut och köra med släp på vintern, möjligen att man får vara mer generös med återbetalning av startavgifter beroende på väder. Tror att många kan bli tveksamma till att anmäla eftersom det är ganska dyrt att tävla islandshäst, om man tror att vädret kan ställa till med för mycket. Snöstorm=pengarna tillbaka, till exempel.

Som publik: absolut om det fanns någonstans att värma sig. Eldtunnor eller liknande? Dessutom trevligt inslag i tävlingsmiljön.

KL

Vill svära alla ramsor i världen. Köpte sadel i maj till Spöket, 08:an. Jajjemän nu har hon växt ur den.

Precis!:idea:
Jag vill absolut inte galoppera över ängarna eller forza fram i ökad tölt på grusvägarna, näääää, jag vill tillbringa tiiiid i stallet med att pilla ut kardborrar alla dagar! Hela veckan!!! :rofl:

Låter som en superkul idé tycker jag!

Skulle antagligen både komma som publik och som tävlande (om det finns klasser för vanliga dödliga)! :D

KL

I slutet av månaden ska jag rida kurs för Anne Fornstedt, någon som har ridit för henne? Det ska bli såååå roligt :bump:

Idag ska Viggan klippas, herregud vilken lång päls hon fått redan :eek::D

Knapplån!

Efter en katastroflektion i Tisdags där jag kände att allt va hopplöst har det bara vänt! Bara poff så är min goa häst tillbaka och trotsmonstret flög sin kos ;)
Igår tog vi en promenad ut, och han älskade det!! Pigg o glad och nyfiken på allt nytt och spännande, jag bara mös av att se honom så tillfredsställd min lilla vän!
Idag tog vi en privatlektion och det gick! Vi kom faktiskt runt banan flera varv :D Min duktiga lilla häst!!

475632_10151055556755222_1304127742_o.jpg

Och han är så snäll och medgörlig med min dotter min fantastiska kille :)

396532_10151055557630222_774060161_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka