NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Underbart att Filipuss är igång ingen, höll tummarna hela tiden! Och spännande att Braela äntligen är på väg hem :)

KL

Viggan var helt underbar igår att rida. Jag har bara ridit henne på tredelat bett nu och hon börjar äntligen kunna acceptera bettet och slappna av i munnen och överlinjen. Det är stor skillnad på att rida henne med tredelat nu och när jag precis bytt från stången.
Vi övar mycket skrittarbete. Skänkelvikningar, öppna och sluta. Mycket volter så hon blir smidig och mjuk i sidorna. Vi har börjat smyga in lite tölt och jobbar på samma sätt där som i skritten och hon är riktigt duktig. Fina fina häst :love:

Det är svårt att se hullet på bild, jag vill helst känna på hästen om det inte är ren uppenbart.

Så är det absolut, men jag såg mer fläsk än vad jag nånsin har på mina. De går dels aldrig på bete dels hålls medvetet i förhållandevis lågt hull för att vara fritidshästar.

Jag är likadan, tyckte lite samma ;) Men alla tänker vi olika..

Så är det ju absolut och som nämnt jag gillar att ha mina lite tunnare än vad många andra har. 01:an är iofs duktig på att hålla sig i lågt hull själv och 08:an växer och bygger muskler för fullt så det går väl åt en del energi.
Sen är båda låga i rang så det för ju inte mest mat i flocken direkt.

Så håller jag Jorunn med normal i hullet , de går runt alltför många feta hästar av alla dess raser som inte mår bra.
Helt klart att risken ökar för inflammationer i leder och andra förslitningsskador om hästen skall gå runt och bära p åen massa onödiga kilon.
Och det är inte rätt enligt mig att rida en fet häst och kräva att den skall prestera bra.

Feta människor får ofta ont och ledroblem i knäna/höfterna.. samma gäller häst.

Sommarbete är inte alltid det som är det bästa för hästen, framför allt inte för oss som äger ponnyraser där ponnyer har ökad ridk för att få fång och har lättaare att bli feta.

Mitt hbl jag hade kunde jag ha p åbete och hon gick upp 20 kilo på sin höjd.
Jorunn rullar fram efter några veckor och är farligt fet:crazy:
Fick snabbt inse att denna ponny inte kan gå på bete om jag samtidigt vill ha henne som ridhäst där hon skall kunna klara av att kunna prestera max.
Vilket jag vill eftersom tävlingsperioden just är vår/sommar tidig höst då hästen går på bete.

Många får dåligt samvete att åhh jag måste ha hästen på bete annars är jag ingen bra hästägare... vilket såklart inte stämmer:)

Är man lycklig lottad att äga en häst/ponny som inte går upp nämnvärt under bete så köp en trisslott.. för ni har tur=)

KL
Hemma från en mycket lyckad tävling. 2:a plats i T8, på 5.83. Det med en 6-årig häst som aldrig varit hemifrån innan, kan ju inte vara annat än nöjd, det var klart över förväntan! Fick 6: or för både tölt och galopp i fyrgången också, men fick ingen trav (vilket var väntat, traven har börjat komma nu under sommaren, men blir ju svårare när hon blir taggad) så totalpoängen vart ju inte så bra, men jag är nöjd ändå! Hon kommer bli en sjukt bra häst bara hon blir mer stabil. :)

Halvt KL
Jag tycker bara det känns onödigt och jobbigt att behöva banta hästen varje höst. Sen är jag en otroligt nojig hästägare som oroar mig för slitage, fång och annat så det är för att hålla mig själv lugn också.

KL
Hemma från en mycket lyckad tävling. 2:a plats i T8, på 5.83. Det med en 6-årig häst som aldrig varit hemifrån innan, kan ju inte vara annat än nöjd, det var klart över förväntan! Fick 6: or för både tölt och galopp i fyrgången också, men fick ingen trav (vilket var väntat, traven har börjat komma nu under sommaren, men blir ju svårare när hon blir taggad) så totalpoängen vart ju inte så bra, men jag är nöjd ändå! Hon kommer bli en sjukt bra häst bara hon blir mer stabil. :)

Roligt :banana:

Jag tycker inte min kille är överviktig! Eller han är inte överviktig helt enkelt! Lite sommarmage är det enda annars är han lagom i hullet, däremot är han rätt grovt byggd, det är inte fett ;) Sen är det rätt mycket päls så då ser han grövre ut än han är :)

Nån som är bra på det där med exteriör? :)

Hur ser min kille ut i kroppen? Lite rund om magen just nu, men det ger sig i höst ;)

561470_10151050709660222_293479408_n.jpg

Var är han tjock?? ;)

Din häst set lite smårund ut men det är svårt att avgöra utan att känna på honom. Kan du känna revbenen med lätthet eller måste du trycka? Och hur är det med mankammen, är den mjuk och fin eller ligger där ett fettlager?

Man måste ju känna på dem, men jag skulle känna lite extra på lår/rumpa och hals på den hästen. Ser ut som att det kan finnas lite extra fyllning där. Många valacker får ju sån eunuck-röv ;)
Dock tycker jag inte han är fet, men lite rund kan han säkert vara om man klämmer igenom honom. :)
Tror som du att det ger sig när ni kommit igång ordentligt. Håll ett extra öga bara, det är lätt att bli hemmablind, det vet jag av egen erfarenhet. Och många lägger fettet väldigt ojämnt, så man får vara lite detektiv och leta efter deras depåer och hålla stenkoll på dem, för de kan ändra sig fort.

Halvt KL
Jag tycker bara det känns onödigt och jobbigt att behöva banta hästen varje höst. Sen är jag en otroligt nojig hästägare som oroar mig för slitage, fång och annat så det är för att hålla mig själv lugn också.

Får jag fråga hur du gör om dina hästar inte går på bete? Här hos mig växer gräset i alla hagar förutom i de hagar som är så sönder-använda att det bara är torr mark eller lera, och de hagarna måste ju få vila.

Får jag fråga hur du gör om dina hästar inte går på bete? Här hos mig växer gräset i alla hagar förutom i de hagar som är så sönder-använda att det bara är torr mark eller lera, och de hagarna måste ju få vila.

Öppnar upp successivt. Utökar hagen lite lagom varje eller varannan dag. Och hade det inte varit möjligt så hade munkorg åkt på bums.

Senast ändrad:

Jag tycker inte min kille är överviktig! Eller han är inte överviktig helt enkelt! Lite sommarmage är det enda annars är han lagom i hullet, däremot är han rätt grovt byggd, det är inte fett ;) Sen är det rätt mycket päls så då ser han grövre ut än han är :)

Fast många tror att deras hästar är grova, fast de bara är feta. Kanske inte är så med din, men ofta är det så.

Har nog inte uppdaterat härifrån på ett tag. Så här kommer dagens uppdatering.

Sol's sadel har börjat åka fram igen, antiglid-padden funkar inte på vinterpälsen som bara åker med framåt. Så fort den har glidit fram känns det på stegen, plötsligt slutar hon röra sig som hon brukar. Så nu tänker jag rida i den bomlösa ett tag och se hur det funkar. Har ridit i den en del nu det sista och har lyckats få till inställningarna lite bättre så jag sitter helt ok.

Nästa helg är det kurs, ska bli superkul!! Tror jag ska be honom rida Solstrålen lite, är alltid lika kul att se när någon annan rider och extra kul när det är ett proffs!! I så fall åker filmkameran upp, det måste ju förevigas så att jag vet vad vi har att kämpa mot. :D

Om vädergudarna står på min sida imorgon ska jag filma både med bomsadel och bomlös och se om det blir någon skillnad, och framförallt om jag kan få ordning på min sits :p
Jag har fått mina nya säkerhetsstigbyglar nu, och fördelen med dem är att de löser ut när jag sitter fel (jag sitter jättefel i traven, kniper med knäna och drar upp benen och faller fram istället för att sjunka ner i sadeln). Så man kan ju lugnt säga att jag blir något mer motiverad att sitta rätt nu :angel: Sitt rätt eller sitt på marken är ett ganska enkelt val och jag blir liksom påmind om jag börjar dra upp benen. :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka