NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Men för h-te tycker ni är lite väl dömande nu faktiskt alla har inte möjlighet att hålla hästen tävlings slimmad om man är inackorderad tro mig jag vet. Tror nog hon gör så gott hon kan. Jag 'föredrar' oxå att hålla mina hästar smala men det är ju för att jag har möjlighet nu men vet hur svårt det var när man var inackorderad. Han är säkert smal snart när de börjar fodras o hon kan rida mer han verkar ju lite bråkig nu! Och det är ju inget konstigt med en ny häst tar ett tag att landa.

Jag håller med dig om att allt för många övergöder sina hästar med diverse onödiga kraftfoder och för mkt och för näringsrikt grovfoder. Men du glömmer att bete inte bara är bete dvs en 30 hektar stor vall med 2 shettisar! Precis som grovfoder man köper har bete olika närings innehåll och är olika kraftigt. Givetvis ställer man inte en lättfödd ponny med risk för fång på samma vall som ett magert digivande fullblod. Men många gör ju det av någon underlig anledning. Jag skulle aldrig få för mig att låta mina hästar gå i samma lilla 4kant till hage utan sällskap året runt o bli fulla med mask när man kan anpassa betet dvs kraftigt nedbetat bete till tjockisar gärna med skog och om de ska gå på mer gräs så på med en
betes reducerare men aldrig kraftigt bete dvs odlad vall eller liknande till lättfödda hästar helst naturbeten. Och aldrig ge onödigt mkt mat och maxa deras kroppar med näring det är då det inte krävs mkt för att det lilla extra ska utlösa fång.

Jag tror på detta iaf och att göra så gott man kan för att hålla hästarna i bra hull och ha bra kommunikation med stallägaren om man är inackorderad så hästen inte riskerar att bli för fet för de depåerNa är svåra att bli av med! Det tog flera år att bli av med thengills.

vakkmtreplats1.jpg

Det gick bra på vår tävling igår! Två tredjeplatser, T7 5,25p och V5 5,3p. Skönt att äntligen ligga över 5-strecket!!

vakkmtlt1.jpg

Nästa år blir målet 5,5p istället! Bättre tränat o bättre ridning!

Imorgon kommer Halldor Gudjonson till oss o håller kurs! Skall bli jättekul och häftigt! Undrar vad han skall säga om lilla Kveikja....

Var är han tjock?? ;)

Han kanske inte är den mest slimmade hästen jag sett, men min ser likadan ut. Jag är inackorderad i lösdrift och det är inte så lätt att reglera hur mycket de äter då. Jag är väl naiv men jag har inbillat mig att han kommer att smalna av när det blir höst och sämre bete..
Skäll nu inte allt ni orkar, vi har alla olika idéer om hästhållning jag inser det.
Jag tror att han mår rätt bra av att vara ute med sina kompisar och slippa gå i en gruspaddock ensam hela dagarna.
Jag förstår att om hästen har lätt att få fång så måste man göra så, men lite sommarmage på min, det tycker jag är ok.
Jag är ganska ny här men jag tycker att det lätt blir en mästrande och storasysteraktig ton i svaren här..
Kan inte olika sätt passa olika hästar och människor, finns det bara ett rätt sätt?:confused:

Fast många tror att deras hästar är grova, fast de bara är feta. Kanske inte är så med din, men ofta är det så.

Det är många hästar som är överviktiga där ägaren inte inser det, men för den skull så innebär det knappast att man på bilder på en till synes småmullig häst kan peka finger och sägs att den behöver banta. Det är knepigt hästar, när det handlar om de som inte är ordentligt feta eller slimmade så kan man mest bara gissa utifrån en bild.

Grattis, vad roligt! :)

KL
Gällande fet-diskussionen håller jag med Lobelia. Personligen tycker jag dessutom det här (sensommaren/början på hösten) är den svåraste perioden att hålla hästarna i bra hull. Sommartid kan man begränsa betet och motionera hästen ordentligt, så brukar det kunna gå att hålla vettigt hull (självklart är det olika lätt beroende på hur lätt hästen har att lägga på sig, men håller man extrafettet lågt så brukar det gå relativt lätt att banta bort sen). Nu har ju näringen sjunkit i gräset, vilket gör att hästarna lätt blir bukiga och man måste stödfodra med grovfoder. Samtidigt som man inte kan ge för mycket av det heller, för då blir de feta eftersom näringen i gräset inte är helt slut... Sen är jag en sån som tycker att de gärna kan få lite vila och gå på höstbete på heltid ett tag nu efter säsongen är slut. Och ja, lite mage lägger de på sig då, eftersom de vilar, men det brukar vara lätt som en plätt att banta bort sen.

Så man får ju se lite till häst och situation också, är inte hästen i full träning så är det svårt att hålla den i perfekt hull, även om man begränsar fodret (att svälta en häst hoppas jag att ingen här är för). Sen visst, är det en häst som är på gränsen till skadligt fet, då är det ju jättebra att påpeka det för en omedveten ägare. Dock finns det hästar som är byggda på ett sätt att de ser tjocka ut även när de är i bra hull, precis som det finns de som ser slimmade ut trots att de bär på lite extra.

Fast varför måste allt vara svart eller vitt??.. varför alltid antingen lösdrift eller grushage?:confused:

Jag har aldrig haft mina hästar i en liten grushage på 5x5 meter och kommer aldrig ha heller så länge hästen inte enligt vet pga skada skall stå i en sådan.

Jag tror att det bästa för feta hästar är att inte gå på fri tillgång det är det viktigaste, sedan om den går på lösdrift eller installad är av mindre betydelse.

Alla pratar om hur viktigt det är med analys på höet hit och dit.. men en analys på höet är helt värdelöst om du sedan har din häst på fri tillgång eftersom du inte har en aning om vad din häst får i sig.
Så för att ha nytta av en analys skall du räkna ut din häst underhållsbehov och sedan lägga till den träningen du gör. Lätt, medel, hård eller avel och sedan ge hästen exakt de du får ut att den ska ha.DÅ har du nytta av analys=)

Går den på lösdrift får man se till att den går i en hage under den tiden på året som det är mkt gräs i en hage som inte har så mkt gräs.
Perfekt är att släppa dessa hästar i en hage som redan är nerbetad av kor eller får.
Det finns lite småpill men inget de blir feta av.

Som sagt allt behöver inte vara svart vitt.

När jag hade min häst inhyrd i ett stall förr gick de ut 0730 och kom ut i en hage på 10 hektar och kom in 20-22 om kvällarna... jag kände inte mig som en dålig hästägare för det.
Hästen gick med massa polare både ston och valacker unga som gamla lekfulla som icke lekfulla hästpolare.

Klart att alla har olika syn på att ha sin häst men det får inte gå utöver hästena väl, vi är skyldiga att enligt FIPO att ta välhand om våra hästar och se ill att den varken är för fet eller för smal.

Jag som har haft en smällfet häst vet ju vilka nackdelar de ger en, jag kunde inte rida fullt ut, hästen var slö och trött hela tiden och bråkade så fort man skulle kräva lite.
Med all rätt igentligen för är det verkligen rätt att kräva att en fet häst skall kunna springa runt med en ryttare p ryggen och prestera lika bra som en vältrimmad häst??

Och jag vill ju att min häst skall hålla i många många år till, och får den gå runt med massa extra kilon ökar ju risken för spatt alltså förslitningar i leder, kotinflammationer och knäledsinflammationer och atros och fång framförallt.

Men sedan tänker ju jag även ekonomiskt, varför slänga pengarna i sjön??
Varför ha en hökostnad på 1000 kronor månaden när jag kan få ner den till 300 om jag ger den exakt vad den ska ha??
Så kan jag lägga 600 på annat skoj så som träningar/tävlingar och kurser=)

Jag tycker FIPO skall införa varningar ute på tävlingarna till ryttare som kommer in på banan med feta hästar.... De har inget inne på en tävlingsbana att göra enligt mig!

Likaväl som för smala hästar!

Ja visst är det så, det håller jag med om, men om man ser till eliten de som tävlar där högst upp så har närmare inga sina hästar varken på lösdrift eller ute på sommarebete.
Vilket tyder på att det är nog svårt att kombinera tävlingskondition och fri tillgång på mat/lösdrift.

För om det skulle vara möjligt tror jag fler elitryttare skulle hålla sina hästar så..
Man spar ju massa tid på att slippa mocka och in och utsläpp, täckesbyten fodringar.
Om man hade alla på lösdrift och man skulle kunna lägga mer tid till att rida och tjäna mer pengar på träningshästar osv.

Men uppenbart har dessa ryttare insett att fri tillågng på mat inte är så bra för hästen och att resultatet har gett sig genom att det går sämre ute på tävlingarna då hästen inte orkar lika mkt.
Helt klart att detta har nog ett samband de tror jag iallafall.

Jag som haft bägge delarna kan ju bara se vilken förändring jag har fått på min häst. Jag har helt klart ändrat uppfattning på installade hästar. Förr var det enda rätta enligt MIG att ha ute på lösdrift med fritillgång.. Men handen på hjärtat från mig var det mest för min egna skull jag hade på lösdrift.

1: Det var billigt
2 jag slapp åka ut varje dag
3 jag slapp m,ocka och göra iordning maten varje dag
4 inga jourpass

Sedan att hästen vart rund som en boll de såg jag inte eller såg men jag blundade eftersom jag trivdes med att ha hästen på lösdrift.

Men till slut fick jag öppna upp ögonen och inse att min häst mådde inge bra och löpte stor risk för att utvecka både fång och förslitningsskador och jag började tröttna på att rida då vi trampade på samma ruta dag ut och dag in. Men hon orkade helt enkelt inge mer än att gå i dålig form.
Det är min erfarenhet och idag har både jag och hästen de betydligt bättre trots att jag inte trode det från början.. men tji fick jag!
Man lär sig alltid något nytt även i vuxen ålder=)

Man kan ju ha en häst på lösdrift utan att ge den fri tillgång till mat.

Fast varför måste allt vara svart eller vitt??.. varför alltid antingen lösdrift eller grushage?:confused:

Ja det kan man fråga sig och en lösdrift i sig har inget med fodertillgången att göra över huvudtaget. Man kan ha en lösdrift i en grushage om man så önskar.

Alla pratar om hur viktigt det är med analys på höet hit och dit.. men en analys på höet är helt värdelöst om du sedan har din häst på fri tillgång eftersom du inte har en aning om vad din häst får i sig.
Nu är det du som generaliserar. Man kan ha fri tillgång och veta på grammet vad hästen sätter i sig, det är bara en fråga om att ha uppstalling och rutiner som stödjer detta. Analys gör man för att se höets sammansättning och om möjligt välja ett lämpligt foder och om det inte är möjligt komplettera så hästen får i sig vad den behöver. Det är väldigt viktigt om hästarna får fri tillgång. Är stråfodret proteinfattigt så lär hästarna äta mer för att kompensera och exempelvis få i sig det protein som sakans.

Så för att ha nytta av en analys skall du räkna ut din häst underhållsbehov och sedan lägga till den träningen du gör. Lätt, medel, hård eller avel och sedan ge hästen exakt de du får ut att den ska ha.DÅ har du nytta av analys=)
Det är ett sätt att använda analysen, Men den är som sagt nyttig annars också. Ett effektivt sätt att använda en analysen är att se till att ha en bra proteinkvot, på de flesta hästar behöver man sedan bara kolla hullet och öka/minska fodermängden efter behov + komplettera med de mineraler som eventuellt fattas.

Jag tycker FIPO skall införa varningar ute på tävlingarna till ryttare som kommer in på banan med feta hästar.... De har inget inne på en tävlingsbana att göra enligt mig!

Likaväl som för smala hästar!

Ingen dum idé, men i så fall borde det vara veterinären som ger en muntlig varning eller startförbud. Jag antar att det kan ske redan nu, hästar ska inte släppas in på banan i icke tävlingsbart skick. Nu är det inte längre obligatorisk veterinärbesikning på alla tävlingar dock. Jag ser det inte som ett större problem med feta hästar bland de som tävlar, det är förmodligen värre problem bland de hästar som inte rids/tränas eller tävlas alls.

Jo fast nej. Jag vet flera tävlingshästar som går på lösdrift ;)
Och då pratar vi högre klasser. Man får rida mer bara. Återkommer med bilder när jag har dator :)

Ja visst är det så, det håller jag med om, men om man ser till eliten de som tävlar där högst upp så har närmare inga sina hästar varken på lösdrift eller ute på sommarebete.
Vilket tyder på att det är nog svårt att kombinera tävlingskondition och fri tillgång på mat/lösdrift.

Ingen är att ta i, jag vet inte andlen men både inom trav och islandshästvärlden finns det elithästar som får gå i betesharar och lösdrift. Om man sätter likhetstecken med sommarbeta och inte träna så är det förståss få.

För om det skulle vara möjligt tror jag fler elitryttare skulle hålla sina hästar så..
Man spar ju massa tid på att slippa mocka och in och utsläpp, täckesbyten fodringar.
Om man hade alla på lösdrift och man skulle kunna lägga mer tid till att rida och tjäna mer pengar på träningshästar osv.

Man spar tid på bra rutiner oavsett uppstallningsform, men om man tror att man det tar kortare tid att fodra, mocka och byta täcken bara för att en häst går på lösdrift så är man ute och cyklar. Rider man hästen så tar man för övrigt in och ut den ur lösdriften mest varje dag och missar den fördelen också.

Men uppenbart har dessa ryttare insett att fri tillågng på mat inte är så bra för hästen och att resultatet har gett sig genom att det går sämre ute på tävlingarna då hästen inte orkar lika mkt.
Helt klart att detta har nog ett samband de tror jag iallafall.
Återigen, fri tillgång på mat har inte ett dyft med uppstallningsform att göra.

Jag som haft bägge delarna kan ju bara se vilken förändring jag har fått på min häst. Jag har helt klart ändrat uppfattning på installade hästar. Förr var det enda rätta enligt MIG att ha ute på lösdrift med fritillgång.. Men handen på hjärtat från mig var det mest för min egna skull jag hade på lösdrift.

1: Det var billigt
2 jag slapp åka ut varje dag
3 jag slapp m,ocka och göra iordning maten varje dag
4 inga jourpass
Flertalet här har säkerligen erfarenhet av både lösdrift och uppstallning, till exempel jag, det du beskriver är mer skillnaden mellan olika stall än olika typer av uppstallning. Det ända som egentligen stämmer generellt är att det oftast är billgare med lösdrift, tar du prisuppgifter från stall med både och så är lösdrift i regel några bundralappar billigare.

Knapplån och svar!

Nu blev det en väldans hej och hå ang feta hästar!!
Min häst är inte fet!! Han är grovt byggd, ser lätt tjock ut men är det inte! Han har liiite hull med sig från sommaren vilket jag ser som fullt naturligt. Alltså precis enl planen!
Han är däremot ej musklad och inte i kondition fullt ut. Sparsamt riden hos förra ägaren och nej jag har inte satt fokus på att banta honom från dag ett! Han har varit hos mig inte ens en månad och fokus ligger inte på att få honom i tävlingsform! Utan att lära känna varandra, känna sin nya miljö, få gå med sina kompisar i hagen.. Han är lite smårund vilket är fullt naturligt om man ser till ovanstående faktorer och detta känns som att ni vill komma med pekpinnar bara.. Han mår alldeles utmärkt och är en glad och nöjd häst som inte äter okontrollerat! Jag kommer aldrig ställa honom ensam i en grushage för att han ska bli smal, aldrig!! Han ska ridas i form i höst punkt! Jag och Farri är nya i den här tråden och hade hoppats på stöd och hjälp här, men det letar jag nog vidare efter! Och han är INTE FET!! :(

Väldigt trist. :( Självklart ska du kunna skriva här och få hjälp och stöd, jag hoppas du väljer att stanna och göra det ändå. Jag har också nyss skaffat en ny häst som är lite rund om magen, men det är precis som för dig - fokus ligger på ett helt annat plan än att banta hästen det första jag gör. Så länge man ser till att hålla fettet i skick, så det inte blir "för mycket" och påverkar hästens välmående, så finns det absolut ingen anledning till att stressa med det. Det kommer ju senare i samband med mer ridning och hårdare träning ändå. :)

Viker man ut sig som du på ett forum får man nog finna sig i att alla inte gillar det man gör, det finns ingen anledning att ta åt sig dock, och jag är säker på att det inte var illa ment. Vill du bara ha 100% positiv feed-back så är buke inte rätt forum, men vet e katten om det finns någon väg att gå i så fall. Det är nyttigt att inte alltid få medhåll. Se det possitiva i det, nu kan du kolla din fina häst extra noga, det är lätt att bli hemma blind. Gör du bedömningen att han är lagom är han säkert det, utifrån bilderna kan man lätt säga att han i vart fall inte är tokfet i behov av akutbanting,

PS min häst är i rundaste laget, läger jag ut en bild här efter en ridtur är det få som skulle reagerat. Hon lägger inte på sig på ställen där det är väl synligt, inte i första taget åtminstone.

Äsch, slappna av, du har precis köpt honom du har andra saker att tänka på än att få bort några trivselkilon pronto.

Vill folk se på feta hästar så kan jag än en gång bjuda på min älskade Godi som vägde 450 kg när jag köpte honom. När han var i fin form vägde han sen 320 kg.
Sol var också rätt så tjock när jag köpte henne, men inte lika illa som Godi. Hon har slimmat till sig rejält men har fortfarande lite att ta av, men i dagsläget bryr jag mig inte ett jota (har i och för sig inte brytt mig nämnvärt om hennes vikt tidigare heller för det har gått i rätt riktning hela tiden) eftersom det finns andra saker som väger tyngre. Tex så tycker jag att det är viktigare att hon får gå i hagen med sin kompis och att hon har tillräckligt med hö inne för att hålla magen glad (har problemmage). Så hon får hellre ha lite extra fyllning, för det är ingen övervikt som skadar henne även om jag hellre vill ha dem något i underkant än överkant.

Jag har dessutom många års erfarenhet av att ta hullbilder (för att kunna följa viktnedgången) och vet att på ett foto kan hästen se ut som en sumo, och sekunden efter kan man ta ett kort där hästen ser ut som en sportponny. Så det går verkligen inte att gå efter bilder.

Förresten, vad är det för häst du har?
Jag får ingen bild i huvudet. Kan du inte lägga ut nån? :)

Precis! Fri tillgång vet jag ytterst få som ger. Jag har mer eller mindre alltid haft mina hästar på olika typer av lösdrifter, men hos alla har vi haft ett reglerat foderintag med fodringar och anpassade hagar och flockar utefter hästtyp.

KL*

Jag skriver inte så mycket här längre, för jag har inte så mycket att uppdatera om. Men ni skall veta att jag läser och håller koll på er ;)

Min lilla häst är fantastisk som vanligt. Jag njuter varje gång jag får tillfälle att vara hos honom, och gråter minst lika mycket för att jag känner att jag försummar honom...

Han trivs nog som vanligt och har tillsyn men det gör lite ont i hjärtat att bara veta att han står och att jag inte får vara där och pussa på honom. Letar lösningar men hittar inget som passar direkt bra och vill inte heller skicka iväg honom till vem som helst sådär nu när han äntligen fått komma till ro här. Däremot pratade jag och min mor lite på att han kanske skall få åka ner till deras gård i småland och få leva livet som pensionär i underbara hagar, bra kompisar och enormt mycket kärlek och tillsyn. Men....vad jag skulle sakna honom :(

Jag tycker din häst är tjock. Men med det menar jag överhuvudtaget inte skadligt överviktig eller fet, han är bara lite i överhull! Det går nog snabbt att få ner om du vill ha honom i en snyggare form, och skall du dessutom börja rida och bygga muskler nu så föredrar jag personligen hellre lite extra att ta av både till träningen och när sämre bete nu nalkas.

Sen inte minst skall man också komma ihåg hur svårt det är att bedöma hull utifrån bilder. Alla hästar är byggda olika, och vissa är direkt feta utan att det syns så mycket på en bild från sidan ex.

Ta det lugnt, ta inte till dig av det du själv inte känner stämmer! Kom ihåg att detta är ett forum och det bara är du själv som vet hur det ligger till i verkligheten :)

Välkommen hit också!

Min häst när jag fick hem honom.
180101_496431146813_6363286_n.jpg

100kg senare.
225952_10150185911891814_2369550_n.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka