Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Fast varför måste allt vara svart eller vitt??.. varför alltid antingen lösdrift eller grushage?
Jag har aldrig haft mina hästar i en liten grushage på 5x5 meter och kommer aldrig ha heller så länge hästen inte enligt vet pga skada skall stå i en sådan.
Jag tror att det bästa för feta hästar är att inte gå på fri tillgång det är det viktigaste, sedan om den går på lösdrift eller installad är av mindre betydelse.
Alla pratar om hur viktigt det är med analys på höet hit och dit.. men en analys på höet är helt värdelöst om du sedan har din häst på fri tillgång eftersom du inte har en aning om vad din häst får i sig.
Så för att ha nytta av en analys skall du räkna ut din häst underhållsbehov och sedan lägga till den träningen du gör. Lätt, medel, hård eller avel och sedan ge hästen exakt de du får ut att den ska ha.DÅ har du nytta av analys=)
Går den på lösdrift får man se till att den går i en hage under den tiden på året som det är mkt gräs i en hage som inte har så mkt gräs.
Perfekt är att släppa dessa hästar i en hage som redan är nerbetad av kor eller får.
Det finns lite småpill men inget de blir feta av.
Som sagt allt behöver inte vara svart vitt.
När jag hade min häst inhyrd i ett stall förr gick de ut 0730 och kom ut i en hage på 10 hektar och kom in 20-22 om kvällarna... jag kände inte mig som en dålig hästägare för det.
Hästen gick med massa polare både ston och valacker unga som gamla lekfulla som icke lekfulla hästpolare.
Klart att alla har olika syn på att ha sin häst men det får inte gå utöver hästena väl, vi är skyldiga att enligt FIPO att ta välhand om våra hästar och se ill att den varken är för fet eller för smal.
Jag som har haft en smällfet häst vet ju vilka nackdelar de ger en, jag kunde inte rida fullt ut, hästen var slö och trött hela tiden och bråkade så fort man skulle kräva lite.
Med all rätt igentligen för är det verkligen rätt att kräva att en fet häst skall kunna springa runt med en ryttare p ryggen och prestera lika bra som en vältrimmad häst??
Och jag vill ju att min häst skall hålla i många många år till, och får den gå runt med massa extra kilon ökar ju risken för spatt alltså förslitningar i leder, kotinflammationer och knäledsinflammationer och atros och fång framförallt.
Men sedan tänker ju jag även ekonomiskt, varför slänga pengarna i sjön??
Varför ha en hökostnad på 1000 kronor månaden när jag kan få ner den till 300 om jag ger den exakt vad den ska ha??
Så kan jag lägga 600 på annat skoj så som träningar/tävlingar och kurser=)
Jag tycker FIPO skall införa varningar ute på tävlingarna till ryttare som kommer in på banan med feta hästar.... De har inget inne på en tävlingsbana att göra enligt mig!
Likaväl som för smala hästar!