NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Gaefa kommer bli sjukt fin! Jag älskar den hästen, är riktigt ledsen över att jag inte har råd att ha två... Oddi har helt klart ett hjärta av guld! Det är nog den mest ärliga hästen jag nånsin stött på. Troligtvis kommer vi väl ut på tävlingsbanorna till våren. :)

Gud vad kul! Måste komma och kika på er då och klappa lite :D
Skulle vara kul att se hur Gaefa blivit också, senast jag såg henne var hon mest dryg och bebis ;)

Haha lite bebis finns allt kvar, hon ska alltid tugga på saker fortfarande... Men vi fick sexor för både tölt och galopp igår, så lite häst börjar det bli av henne. ;)

Haha det kan jag allt tänka mig! Nämen, bra jobbat! Måste se om någon har bilder :)

Bilder finns! Folk är bara förbannat långsamma på att få ordning på dem... ;)

Inte alla, absolut inte. Min 01:a vilar sig igenom höstarna för att hon dels är påverkad av pälssättningen dels har svårt att hålla hullet. Sommar får man hålla koll på så hon får i sig det hon ska, men på bete skulle hon säkert bli fet.

Förutsättningen för att de ska kunna lägga på hullet är att de får gå och beta. Vilket din inte gör om jag förstår vad du skriver ovan.

Förutsättningen för att de ska kunna lägga på hullet är att de får gå och beta. Vilket din inte gör om jag förstår vad du skriver ovan.

Jag vill verkligen inte ha en fet häst med fångrisk som följd. Men alla är vi olika. Hon går fö på begränsat bete.

Definitivt JAA!!

Jag har mött måååååånga som tycker att det är fullt naturligt med några "trivselkilon" a la 100-150 kg övervikt. Att hästen är lite "sommarrund" pga bete och sen har lite "hömage" på vintern eftersom man vill ha fri tillgång, för det är ju så naturligt. I själva verket är hästen smällfet året om. Det beror till viss del på okunskap, till viss del att de är hemmablinda. Men visst vet de att hästarna är feta, även om de kanske inte inser allvaret i det.

Jag kanske ska omformulera mig så sdet inte blir missförstånd.

Tror du att det är mer än någon enstaka här som verkligen vill ha en häst som de själv anser är fet. Inte att folk har dåligt koll och dåligt omdöme och tycket synd om hästen och ger den extra, utan folk som medvetet satsar på att övergöda hästarna. Jag skriver det som reaktion på Gimlans "Jag vill verkligen inte ha en fet häst med fångrisk som följd. Men alla är vi olika."

De flesta gör sitt bästa, sedan kan det bästa vara tämligen misslyckat, men det är en annan femma. Ibland kan man också tvingas prioritera annat såsom att inte sätta igång och hårbanta en sommarrund nyinköpt häst.

Det är hon! Älskade banan, dessutom. :) Har dock insett att jag måste skaffa en snyggare tävlingsmin om jag ska vara med på fler bilder framöver, haha!

Vi tolkar Gimlans inlägg olika helt enkelt, jag tolkar det som att man definierar fet olika, att man har olika syn på fetma. Inte "jag vill inte ha en fet häst, men det vill du" (som jag antar att du tolkar det som).

Och jag har som sagt träffat på många som vet om att deras hästar är feta (och då menar jag inte lite runda, utan verkligen sjukligt överviktiga) men som inte tycker att det gör så mycket "för det hör ju till rasen". Och även om jag gärna vill se det som ren okunskap så handlar det i en del av fallen bara om olika synsätt. Så ja, jag kan hålla med om Gimlans "vi tycker olika". För även om folk troligtvis inte vill att hästen ska bli sjuk, så tycker de å andra sidan inte att det gör något att hästen är fet, vilket i min värld är samma sak. Om hästen är väldigt fet så är det stor risk att den blir sjuk, och om man tycker att det är ok att hästen är fet så tycker man i min värld att det är ok att hästen riskerar att bli sjuk också. Man kan ju tyvärr inte välja att hästen inte ka få fång, men det gäller ju inte bara feta hästar, det finns ju andra orsaker till att hästen får fång också.

Jag kanske ska omformulera mig så sdet inte blir missförstånd.

Tror du att det är mer än någon enstaka här som verkligen vill ha en häst som de själv anser är fet. Inte att folk har dåligt koll och dåligt omdöme och tycket synd om hästen och ger den extra, utan folk som medvetet satsar på att övergöda hästarna. Jag skriver det som reaktion på Gimlans "Jag vill verkligen inte ha en fet häst med fångrisk som följd. Men alla är vi olika."

De flesta gör sitt bästa, sedan kan det bästa vara tämligen misslyckat, men det är en annan femma. Ibland kan man också tvingas prioritera annat såsom att inte sätta igång och hårbanta en sommarrund nyinköpt häst.

Jag tror som tidigare framförts i tråden, att många inte ser hur feta deras hästar är. Jag är också nojig när det gäller hull på hästar, eftersom jag haft en häst med tidigare fång (dessvärre avlivad under sommaren) och därför på ett påtagligt sätt blivit varse om problemen. Vill tillägga att jag köpte hästen i fråga i stället för slakt, hon hade då haft aktivt fång ett par år tidigare.

Av mina hästar är det en som är fet, och det är goe Barmi. Han går så sakteliga ner i vikt, bantar honom inte men han får precis som de andra en begränsning i fodret, och jag har börjat motionera honom. Det kommer att ge resultat på sikt och det nöjer jag mig med. Jag har åtta-tio grabbar i samma hage och då blir det lite osäkert vilken häst som får i sig hur mycket mat och det får jag leva med. De som är lite åt det tunna hållet får tillskott med kraftfoder.

Ett par av mina hästar anses säkert som mycket tunna av många andra men om man kollar SLU hullbedömningsskalor, så ligger även mina tunnare exemplar i "normalt hull".

Men visst är det olika hur petig man är med hullet. Och de flesta islandshästar jag ser ligger i överhull/övervikt, dock inte så uttalat att det egentligen är ett hälsoproblem. Visst har de sämre förutsättningar vid ridning om de har 50 kg eller mer övervikt, visst blir det jobbigare för dem och visst ökar risken för belastningsrelaterade problem. Men fångrisken är inte särskilt påtaglig med måttlig övervikt, som på Zannahgirls bild (jo, jag tycker också att hästen är överviktig dock inte gravt). Jag skulle antagligen inte heller hålla hästen i det hullet men som också framförts: när hästen börjar motionera, kommer det att rätta till sig.

Och för att vara tydlig: med tjock menar jag överviktig, men det betyder inte "gravt överviktig". Bilden från REIN är ett riktigt skräckexempel på fet häst, eloge till REIN som lyckats få den hästen normal och fin i kroppen!
Snacka vanvård av häst i rent oförstånd att låta den få en sådan grav övervikt!

OT men kom hem igår kväll med ett silver i westernallsvenskan i lag, och ett överraskande silver i Distriktsmästerskapen i Trail med min nordistravare.
Ska börja träna lite trail med Karl när jag börjar rida honom igen. Mentalt utmanande men inte så jobbigt för kroppen.

Klart inte folk förhoppningsvist göder upp sina hästar medvetet.
Men ska man ha häst måste man faktiskt lära sig att se när en häst är fet och inte fet och göra något åt situvationen när man står där med en fet häst.
För fakta är det är inte bra med feta djur.

Kanske måste man flytta till ett stall som har hagar som är lite mindre alt mindre gräs typ inget bara lite småplock... gärna att man går och klipper gräser och låter hästen gå där om dagarna och in om naten.
Att man inte har sin feta häst ute på bete hur mkt man än vill låta hästen få gå ute dygnet runt och "må bra"

Och att man kanske köper ett hö med lite lägre näringsvärden så man kan ge en 7-8 kilo utan att hästen blir fet, för ju högre värde på höet du jköper dessto mindre hö kan du ge hästen innan den kommer upp i sitt dagsbehov.

Det finns bara 2 sätt att få ner en häst i vikt, antingen ökar du ridningen eller du drar du ner på fodret.

Min häst går 6 kilo hö när jag vill att hon varken ska gå upp eller ner vill jag få ner henne i vikt får hon 5 kilo hö.
Hon kan få 1 kilo halm då och då om hon kommer in lite tidigare så hon har nått att pilla med.
Så ni kan ju tänka er hur mkt överskott hon får när hon går på fri illgång och äter ca 30-40 kilo om dagen:crazy:

Det är ju rätt dumt att bokstavligen slänga bort dessa pengar i sjön på hö när man kan ha mkt roligare för pengarna=)
Om höet kostar 2 kr kilot blir det en extra onödig kostnad på ca 2000 kronor i månaden:crazy: Galet onödigt!

En häst behöver inte gå på bete för att gå upp i vikt, man kan ge den hö i boxen utan problem så den går upp i vikt, och extra luzern i kraftfodret gör att den går upp snabbare=)

Då skulle ju alla fånghästar vara benrangel enligt din teori

Knapplån!

Wiiii idag åkte jag till Strömsholm och lämnade in min sadel för total omgjörelse:D

Nya större stöd skall in, mjukare säte samt omstoppning åhhh vad jag är spänd på att se hur de ser ut sen=)

Är nog den enda i Sverige som kommer ha denna version av Globus Gloí sen:D

*kl*

Efter lång tids tystnad så är jag tillbaka igen. :) Vattar har jag fortfarande kvar och det går framåt för oss. Om ca en månad flyttar jag tillbaka till Snäcksjön där jag en gång började mitt islandshästliv. Och det känns bara såååå bra! :bump:

pic_505041b19606ee0f152ce580.jpg

Det där tränset har jag kollat på också, vad tycker du om det? :) Det är snyggt!

*KL*

Min häst töltar! Om än inte långa sträckor eller nåt tempo att tala på än men det är tölt!:bump:

Ska låna ridbanan vid mitt gamla stall i morgon och rida igenom honom ordentligt på volter mm, ska bli roligt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat