Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Jag vet, men det är för mig en viktig orsak, samt att det inte är bra överhuvudtaget att ha en fet häst. 01:an var fet som en gris när jag köpte henne och hon fick inte fång, men det var bannemig ingen glad häst.
Kan bara säga detsamma, Godi var också frisk när han var fet som ett gödessvin. Men inte sjutton var det en go och glad häst som njöt av livet.
När han gick ner i vikt blev han som en helt annan häst, han blev så pigg och framåt och verkligen glad. Han fick en helt annan livsgnista i ögonen och var verkligen en glad och lycklig häst. Den gnistan försvann sen när hans spatt blev värre, och då valde jag att ta bort honom. Det känns ganska hemskt att veta att han under flera års tid hade samma avsaknad av livsglädje som när han hade så fysiskt ont att han som var ledarhästen blev bortjagad av de som stod lägst i rang och inte ens försvarade sig.
Ja, då inser jag ju hur dåligt han mådde när han var fet. För mig är det inget alternativ att låta en häst bli så fet. Aldrig att jag låter någon genomlida det.
Men nu handlade det ju inte om max 20 trivselkilon (som Sol fortfarande släpar på trots att hon är i full gång) utan om 100 kg övervikt. Men på Godi märkte jag skillnad redan vid 50 och där var det måååååånga som tyckte att han var färdigbantad, att det var så han skulle se ut, han var ju färdigbantad... bla bla bla.
Här kommer lite mer eller mindre bra hullbilder så kan man jämföra.
450 kg
380 kg och här tyckte de flesta att han var lagom i hull och att han absolut inte skulle gå ner mer i vikt.
320 kg Här tyckte jag han var lagom, han hade fortfarande en del extra sparat i depåer som lätt kunde öka 20 kg om man inte passade sig. Men jag tycker inte att det var så farligt så länge det höll sig inom det spannet.
Inga bra bilder, men det visar hur olika man tycker. Jag tyckte på den tiden att han hade gått ner MASSOR mellan de två första bilderna, men idag tycker jag han är smällfet på båda. Jag har svårt att förstå att någon tyckte han var lagom när han hade 50 kg övervikt. 50 kg övervikt var ju inte direkt bara lite extra fluff på magen, utan han var rejält fet i mina ögon.