NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Vi tolkar Gimlans inlägg olika helt enkelt, jag tolkar det som att man definierar fet olika, att man har olika syn på fetma. Inte "jag vill inte ha en fet häst, men det vill du" (som jag antar att du tolkar det som).
Tack!

KL

75116_10151251719149612_605148999_n.jpg

Foto: JL

304338_10151253037769612_1596048836_n.jpg

Foto: Marion Jegefalk Björn

Sagisen är sällskapshäst åt en kompis häst och har hittat en bästis :love: Fast lite jobbigt för hon ska bara bo där nån månad till :cry:

Om det är som Elina skriver, att du menar att vi definierar fet olika, menar du då att vi som inte anser att det är skadligt med lite extra mage nu på sensommaren/förhösten inte kan se när våra hästar är feta och inte? Annars får du gärna förklara hur du menar, för det är det enda jag kan få det hela till då. Men inte måste man väl definiera fet på ett annat sätt bara för att man anser att hästen inte tar skada av att ha några få extra kg runt magen? Ja, jag pratar alltså om några få, inte 50 som du verkar tolka det som. Precis som att jag inte tar skada av om min mage blir lite "pluffsigare" och blir intryckt av tighta byxor. Fysiskt i alla fall, det blir ju inte direkt mycket extra att bära på. ;)

Det är hon! Älskade banan, dessutom. :) Har dock insett att jag måste skaffa en snyggare tävlingsmin om jag ska vara med på fler bilder framöver, haha!

Vad roligt :) haha äsch det är väl inget! Jag brukar sitta och tok-le när jag rider min häst, det ser jättetöntigt ut!

Jag vill verkligen inte ha en fet häst med fångrisk som följd. Men alla är vi olika. Hon går fö på begränsat bete.

Alla feta hästar får inte fång. Orsaken till fång är inte helt klarlagt heller även om rejäl övervikt är en risk. Det talas om fångtendens kan vara något hästen ärver, men huruvida det är belagt vet jag inte.

Av de hästar jag ägt har två haft tendens rulla fram, men de har fått gå på bete som alla mina andra. Där har jag haft tillgång till lämpligt bete och väldigt stora hagar så jag har inte behövt bekymra mej.

Där har jag haft tillgång till lämpligt bete och väldigt stora hagar så jag har inte behövt bekymra mej.

Just ordentliga, stora, hagar där hästarna måste ströva lite sträckor för att ta sig överallt tror jag är en viktig faktor. Många stirrar sig blinda på endast gräsmängden.

Jag gillar tränset. :) Det enda minuset är att jag tycker nosgrimman spänns på fel sida men det är små pettitesser. :)

KL

Viggan börjar lossna mer och mer. Idag smög vi in lite trav och hon klarade faktiskt av att trava några varv på volt i avslappnad trav. Tölten går det bra med, hon är avslappnad mest hela tiden. Ska försöka fixa lite nya ridbilder snart :p annars blir det nog i helgen på Anne kursen :laugh:

Alla feta hästar får inte fång. Orsaken till fång är inte helt klarlagt heller även om rejäl övervikt är en risk. Det talas om fångtendens kan vara något hästen ärver, men huruvida det är belagt vet jag inte.

Jag vet, men det är för mig en viktig orsak, samt att det inte är bra överhuvudtaget att ha en fet häst. 01:an var fet som en gris när jag köpte henne och hon fick inte fång, men det var bannemig ingen glad häst.

Om det är som Elina skriver, att du menar att vi definierar fet olika, menar du då att vi som inte anser att det är skadligt med lite extra mage nu på sensommaren/förhösten inte kan se när våra hästar är feta och inte? Annars får du gärna förklara hur du menar, för det är det enda jag kan få det hela till då. Men inte måste man väl definiera fet på ett annat sätt bara för att man anser att hästen inte tar skada av att ha några få extra kg runt magen? Ja, jag pratar alltså om några få, inte 50 som du verkar tolka det som. Precis som att jag inte tar skada av om min mage blir lite "pluffsigare" och blir intryckt av tighta byxor. Fysiskt i alla fall, det blir ju inte direkt mycket extra att bära på. ;)

Fast många hästar har betydligt mer än lite plufs på magen.

Jag vet, men det är för mig en viktig orsak, samt att det inte är bra överhuvudtaget att ha en fet häst. 01:an var fet som en gris när jag köpte henne och hon fick inte fång, men det var bannemig ingen glad häst.

Kan bara säga detsamma, Godi var också frisk när han var fet som ett gödessvin. Men inte sjutton var det en go och glad häst som njöt av livet. :cry:

När han gick ner i vikt blev han som en helt annan häst, han blev så pigg och framåt och verkligen glad. Han fick en helt annan livsgnista i ögonen och var verkligen en glad och lycklig häst. Den gnistan försvann sen när hans spatt blev värre, och då valde jag att ta bort honom. Det känns ganska hemskt att veta att han under flera års tid hade samma avsaknad av livsglädje som när han hade så fysiskt ont att han som var ledarhästen blev bortjagad av de som stod lägst i rang och inte ens försvarade sig.
Ja, då inser jag ju hur dåligt han mådde när han var fet. För mig är det inget alternativ att låta en häst bli så fet. Aldrig att jag låter någon genomlida det.

Men nu handlade det ju inte om max 20 trivselkilon (som Sol fortfarande släpar på trots att hon är i full gång) utan om 100 kg övervikt. Men på Godi märkte jag skillnad redan vid 50 och där var det måååååånga som tyckte att han var färdigbantad, att det var så han skulle se ut, han var ju färdigbantad... bla bla bla.

Här kommer lite mer eller mindre bra hullbilder så kan man jämföra.

450 kg
bilderfrnmobilen023.jpg

380 kg och här tyckte de flesta att han var lagom i hull och att han absolut inte skulle gå ner mer i vikt.
IMG_0105.jpg

320 kg Här tyckte jag han var lagom, han hade fortfarande en del extra sparat i depåer som lätt kunde öka 20 kg om man inte passade sig. Men jag tycker inte att det var så farligt så länge det höll sig inom det spannet.
Foto0432.jpg

Inga bra bilder, men det visar hur olika man tycker. Jag tyckte på den tiden att han hade gått ner MASSOR mellan de två första bilderna, men idag tycker jag han är smällfet på båda. Jag har svårt att förstå att någon tyckte han var lagom när han hade 50 kg övervikt. 50 kg övervikt var ju inte direkt bara lite extra fluff på magen, utan han var rejält fet i mina ögon.

*kl*
Tack för all feedback inför Vintermästerskapen. (Keep it coming!) Formen är så gott som spikad. Tre tävlingar i ridhus (första tävlingen kommer tidigt, redan i slutet av januari som planeringen ser ut just nu) med öppna klasser med mycket prispengar samt två lättklasser, alla klasser öppna för alla även om vi hoppas med hjälp av mycket prispengar dra dit eliten också. För att vinna titeln "Vinterskapsmästare" måste man vara med på två av de tre tävlingarna. Vi vill göra tävlingarna publikbefriande och roliga för ryttarna. Planering är verkligen i full gång och det är jättebra att läsa era kommentarer.

Förhoppningen är ju att första året går bra och ger oss något att jobba vidare på och utveckla formatet till nästa år.

sagada.jpg

2009: Saga vinner fetma-VM (nyköpt) och spelar i samma liga som Godi, ev en division högre tom :eek:

litensagosaga.jpg

2011: Får inte ens kvala in till fetma-SM. :D

Fast många hästar har betydligt mer än lite plufs på magen.

Håller med. Tycker att det är väldigt många som rider och tränar på överviktiga hästar. Många hästar som anses vara "välmusklade" när de egentligen bara är tjocka.
Tyvärr är hull på häst en känslig fråga, likaväl som det är när det kommer till vikt på oss människor. Ibland är det som om man förolämpar matte/husse om man kommenterar andra hästars hull, men det är lätt att bli hemmablind och hästen blir inte gladare av att få gå omkring med "trivselkilon". Ibland tror jag att vi överför vårt eget tänk på våra hästar. Min häst blir inte ledsen av att någon tycker att den är för tjock..

Kollar jag på mina egna hästar så tycker jag att de allihop har en del att ta av, så jag är verkligen inte någon perfekt förebild, men planen är ju att de ska vara i normalhull och inte överviktiga.
Lite överhull är kanske inte så farligt, men det är heller inte optimalt, precis som för oss människor, så sliter det på kroppen och ökar risken för andra sjukdomar.

Tycker förövrigt att man kan se hur olika hull-normen är i olika stall. I vissa stall är alla hästar feta, i andra är alla nerbantade till vinthundsize. Vad som är normalvikt blir helt plötsligt hur de övriga hästarna ser ut. En normalviktig häst i ett stall med många överviktiga, kan helt plötsligt upplevas vara tunn osv.

Huua, fast jag tror nog de spelar i samma liga i alla fall. Har andra bilder där men ser ryggen snett uppifrån och det är en rätt rejäl fåra från manke till svans. Han hade nog mindre mage men definitivt större rumpa. :o

Nu kör jag det tredje inlägget på raden..
Idag var jag på en endagars kurs för Johanna Elgholm med Eros.
verkligen jättebra. Jag har hamnat i någon form av mesig ridning där Eros fått lite för fria tyglar (bokstavligt talat) och inte behövt göra något som var jobbigt. Det tog en kvart och sen satt jag på en helt ny häst. Han var SÅ fin.
Jag tror aldrig att han har gått så bra någon gång. Fick mycket positiv feedback och hela dagen kändes som en boost för självförtroendet och jag är numera ännu kärare i min häst. :love:

Hade ingen fotograf med mig men fick några som tittade på att ta några bilder på oss. Det var dock i början av första lektionen innan jag fick honom än mer lösgjord och samlad så att han på riktigt började runda sig mer, men jag tycker ändå att det ser trevligt ut. Vad tycker ni?

skritt
kurs02-700x542.jpg

kort tölt
kurs03-700x532.jpg

kurs07-700x556.jpg

Finns lite fler bilder här.

Såhär blev förövrigt rakningen, vilken skillnad det gjorde!
kurs06-682x1024.jpg

Huua, fast jag tror nog de spelar i samma liga i alla fall. Har andra bilder där men ser ryggen snett uppifrån och det är en rätt rejäl fåra från manke till svans. Han hade nog mindre mage men definitivt större rumpa. :o

Fast jämför Sagas rumpa nu och då :crazy: Nu har hon plötsligt ett sluttande kors :crazy:
Men hur som helst: Våra hästar var DYNGFETA :crazy:

Tycker att det är väldigt många som rider och tränar på överviktiga hästar. Många hästar som anses vara "välmusklade" när de egentligen bara är tjocka.
Tyvärr är hull på häst en känslig fråga, likaväl som det är när det kommer till vikt på oss människor. Ibland är det som om man förolämpar matte/husse om man kommenterar andra hästars hull, men det är lätt att bli hemmablind och hästen blir inte gladare av att få gå omkring med "trivselkilon".

Lite överhull är kanske inte så farligt, men det är heller inte optimalt, precis som för oss människor, så sliter det på kroppen och ökar risken för andra sjukdomar.

Tycker du slår huvudet på spiken i ditt resonemang :)

Vad fin din Eros är!

Kl*

Kan snart hoppa in här igen då jag ska börja med en liten grå snart.
Han kom från Island förra hösten och ska börja hans inridning lite smått nu i höst (07:a)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka