Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Nu ska jag vara lite petig(jag med).
jättebra jobbat men samtidigt ser hon ut att ha väldigt lite muskler och ser ut att ligga nästan i underhull(tänker på ryggraden som ser spetsig ut och att bogen sticker ut lite)
sådär såg glampi ut i våras när han tappade för mkt och blev muskelfattig och för mager.
Jag tycker å andra sidan att hästen är fin på den nedre bilden, så långt man kan se på en bild. Lite muskelfattig, kanske det, men hullet är i mina ögon rätt.
Inga revben syns, hästen har depåer i mankammen (så långt det nu går att se), svansroten ligger inte "ovanpå". Rätt hull. Inte mager.
Som jag skrev tidigare: lite övervikt kan väl vara OK, men jag läste i en artikel från SLU som tidigare länkats till här under Islandshäst, att det bästa ur hälsosynpunkt sannolikt är lägre hullspannet och inte övervikt. Men visst, det var ett "antagligen" inpetat så visst var det en liten spekulation från SLU sida.
Vad gäller det som någon annan kommenterade "bantningshysterin" gällande människor.
Folk får väl se ut hur de vill.
Men om de söker sjukvården för överviktsrelaterade problem, kanske det är helt rätt att försöka få dem att åtgärda sin vikt.
Nu söker ju inte alla överviktiga för sådana problem men det är vanligt att människor söker sjukvården för och klagar över värkproblematik och övervikt är en vanlig bidragande orsak till sådana besvär. Andningsbesvär är heller inte ovanligt, och även där kan övervikt förstås bidra liksom vid allmän trötthet.
Så den där "bantningshysterin" kanske kan hänga samman med att man önskar även den överviktiga människan gott?