NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Men om det är okej att en häst får lite, lite undervikt under vissa speciella omständigheter, utan att det krävs någon form av "tvångsmatning", borde det då inte vara okej att en häst får lite, lite extra vikt under vissa speciella omständigheter, utan att den ska behöva panikbantas? Personligen tror jag ju att lite undervikt gör större skada än lite övervikt. Och ja, nu menar jag lite.

Jag har ju bara argumenterat för att många tror att deras hästar har lite mage och är kraftiga, när de i själva verket är feta.
Sen som sagt: Hon sträcker på sig och ser ännu tunnare ut än var hon faktiskt var, men visst var hon något tunn.

Och panikbanta har jag aldrig ens nämnt eller gjort

Fast många hästar där ägaren anser att den har en liten mage eller är kraftigt byggda där det stämmer. Det finns ett ganska vitt spann av acceptabel vikt, från väl tunn till lite mage. Varför förutsätta att folk ljuger/har fel tills det är visat/bevisat?

Och nu blev det plötsligt det omvända, din häst är åt det tunnare hållet och du börjar försvara och förklara....

Nu ska jag vara lite petig(jag med).

jättebra jobbat men samtidigt ser hon ut att ha väldigt lite muskler och ser ut att ligga nästan i underhull(tänker på ryggraden som ser spetsig ut och att bogen sticker ut lite)
sådär såg glampi ut i våras när han tappade för mkt och blev muskelfattig och för mager.

Jag tycker å andra sidan att hästen är fin på den nedre bilden, så långt man kan se på en bild. Lite muskelfattig, kanske det, men hullet är i mina ögon rätt.
Inga revben syns, hästen har depåer i mankammen (så långt det nu går att se), svansroten ligger inte "ovanpå". Rätt hull. Inte mager.

Som jag skrev tidigare: lite övervikt kan väl vara OK, men jag läste i en artikel från SLU som tidigare länkats till här under Islandshäst, att det bästa ur hälsosynpunkt sannolikt är lägre hullspannet och inte övervikt. Men visst, det var ett "antagligen" inpetat så visst var det en liten spekulation från SLU sida.

Vad gäller det som någon annan kommenterade "bantningshysterin" gällande människor.
Folk får väl se ut hur de vill.
Men om de söker sjukvården för överviktsrelaterade problem, kanske det är helt rätt att försöka få dem att åtgärda sin vikt.
Nu söker ju inte alla överviktiga för sådana problem men det är vanligt att människor söker sjukvården för och klagar över värkproblematik och övervikt är en vanlig bidragande orsak till sådana besvär. Andningsbesvär är heller inte ovanligt, och även där kan övervikt förstås bidra liksom vid allmän trötthet.

Så den där "bantningshysterin" kanske kan hänga samman med att man önskar även den överviktiga människan gott?

Hon är i underhull på bilden, det vet jag, men det var den bild från sidan som jag hittade. Tom några revben bortfixade i datorn ;)

Men då faller ju hela fetmadiskussionen ihop som ett korthus, om man kan photoshoppa sin egen häst och framställa den som ett föredöme. :crazy:

För övrigt reagerar jag lite på att så många pratar om hård bantning. Det går ju att motionera, dvs rida, bort en hel del kilon också. Man kan inte strypa maten hur långt som helst.

Inga revben syns, hästen har depåer i mankammen (så långt det nu går att se), svansroten ligger inte "ovanpå". Rätt hull. Inte mager.

Fast Gimlan skrev ju att revbenen är bortredigerade, alltså antar jag att de syns på originalbilden.

Sen känns det lite konstigt att jämföra "lägre hullspannet" med "övervikt". Det är väl en självklarhet att det lägre hullspannet är bättre då, i mitt tycke får man ju jämföra lika många kg åt båda håll om det ska bli rätt. Och de få kg som är okej att ta bort för att hästen ska vara i det "lägre hullspannet" och må bra, är knappast skadliga som övervikt heller. Åtminstone inte om hästen inte ska topprestera.

Men då faller ju hela fetmadiskussionen ihop som ett korthus, om man kan photoshoppa sin egen häst och framställa den som ett föredöme. :crazy:

Håller med!

Och måste också återigen inflika att det är helt omöjligt att göra en helt korrekt bedömning av hull ifrån en bild! Man måste ju känna igenom hästen och se den ur olika vinklar för att faktiskt veta hur det ligger till eftersom det är från individ till individ på vilket sätt hästen lägger på sig och hur exteriör och muskulatur ser ut under.

Liksom man måste gör med hästar i överhull. När hästen varken är fet eller direkt mager utan något mitt emellan så räcker det med en fördelaktig vinkel och tidpunkt för att lura de flestas ögon. Lägger man sedan till klippning/inte klippning så blir det ännu mer svårbedömt.

*kl*

Bryter denna viktdiskussion lite granna med lite depp-talk.

FY va deppig jag är just nu.
Igår var ja ute på morgonpromenad med hundarna.

Buffa, min boxer, kör ner huvuet i ett jordgetingbo och blir stucken rejält.
Svullnar upp som en ballong i huvudet och ögonen svullnar nästan helt igen, stackars lilla skruttan.
Så vi vänder om och går hemåt, som tur är hade vi inte långt hem, men På vägen hem ser jag att min Samojed, Love, haltar och detta blir bara värre under dagen....

Buffa får en dos kortisontabletter och blir bättre och bättre under dagen som går, idag är hon helt bra! :)

Love har blivigt sämre och troligen har han dragit av korssbandet i bakbenet, så det blir mest troligt operation och en lååååång rehabilitering. FY sjutton, hur håller man en 6 månaders valp i total stillhet lixom?`:(

Deppigt!!:(

Fast Gimlan skrev ju att revbenen är bortredigerade, alltså antar jag att de syns på originalbilden.

Sen känns det lite konstigt att jämföra "lägre hullspannet" med "övervikt". Det är väl en självklarhet att det lägre hullspannet är bättre då, i mitt tycke får man ju jämföra lika många kg åt båda håll om det ska bli rätt. Och de få kg som är okej att ta bort för att hästen ska vara i det "lägre hullspannet" och må bra, är knappast skadliga som övervikt heller. Åtminstone inte om hästen inte ska topprestera.

Jag formulerar om: lätt undervikt och normalvikt är enligt SLU sannolikt bättre för hästens hälsa än lätt övervikt/överhull, och definitivt bättre än kraftig övervikt.
alltså ansågs även lätt underhull vara bättre än lätt övervikt, för att inte tala om måttlig och grav övervikt.

Men nej, jag hade inte uppmärksammat att Gimlan skrev att hon redigerat bilden (vilket jag tycker är rätt onödigt gjort - för att visa upp vaddå?).

Red Barmi i förrgår, var lycklig över att känna att han börjar tänka trav. Inte så att han faktiskt har travat ännu, men det känns i ryggen när tölten viker mot trav hellre än pass.
Mer lösgörande torde ge stor nytta.
Galoppen blir också vettigare, om än fyrtaktig fortfarande.
Det är ett långtidsprojekt, och Barmi är en liten fetknopp som kommer att må bra av att gå ner 75-100kg i vikt vilket i sin tur får ta tid.
Mer ridning är bra...

Neej, vad tråkigt :( Hoppas han blir bra fort. En kompis hund skadade sig på liknande sätt och satt i bur väldigt länge för att hålla sig still. Håller alla tummar!

*KL*

Jag och Laukur var och tränade på ridbanan igåroch det gick suuperbra!

Han var jättetaggad och ofokuserad till och börja med och tyckte det var asfränt att komma från sin egen stallbacke ;) Men han fick jobba på och när vi var klarar var inget intressant förutom matte haha.

Han töltar faktiskt!!! Fy f*n va vi är bra! :p Träva på volt mot form och lite böjd funka också, att flytta sig i trav funka det med. På slutet ville han rinna iväg på volten för han börja bli trött men bara att peta med spö på bogen så höll han sig kvar.

Galopp i båda varven satt fint och sen jobba vi en del i skritt med förhållningar, halvhalter, sidoförflyttningar mm.

Vi var sletna båda två när vi gav oss efter 40 min intensiv träning :D

Är så glad att det går att lasta Laukur själv och åka iväg nu, förut ville han gärna backa när han stod där inne så jag hann inte gå runt och stänga, men nu backar han inte förrän jag säger att han får :)

563936_3839200385473_1823356419_n.jpg

Uppdatering.. Jorunn får en liten minisemester nu när sadeln är inlämnad. Hela 3 dagar vila=)

Imorgon åker jag och hämtar den.. då ska ni få se nya fina bilder på sadeln.. är sååå spännd på att se den=)

Annars rullar de på, har åkt på en axelskada så jag vilar just nu jag med..

Kl

Idag ställde jag upp kameran på stativet o fotade med fjärrkontrollen. Jag har hitintills aldrig haft så många bilder på en gång på Kveikja i tölt med nosen neråt ;) Hon går säkert på bogarna (som jag inte är duktig nog att se) men Halldor nämnde inget om det så jag kör på ändå. När hon verkligen ramlar ihop då brukar jag känna det, fast då är ju utgångsläget iofs att hon spänner sig o tittar på stjärnorna.

1tlttraning2.jpg

1tlttraning.jpg

Vi har ju börjat en bit på rätt väg, men den som har svårast för det är jag! Freyr försökte lära mig typ samma sak i somras, men då blev så himla mycket uteritter under sommaren att jag knappt satte en hov i paddocken så då tappade jag "Hur". Hoppas jag lyckas denna gång!

Jag formulerar om: lätt undervikt och normalvikt är enligt SLU sannolikt bättre för hästens hälsa än lätt övervikt/överhull, och definitivt bättre än kraftig övervikt.
alltså ansågs även lätt underhull vara bättre än lätt övervikt, för att inte tala om måttlig och grav övervikt.

Okej, då var det ju lite skillnad. Vore ändå intressant att veta om det gällde alla hästar i alla lägen (tänker t.ex växande unghästar, hästar på lösdrift vintertid osv, då kan väl knappast undervikt vara bättre?).

Och nej, jag förespråkar inte alls tjocka hästar på något vis, jag vill ha mina hästar i bra hull, utan extrakilon och välmusklade. Dock har jag väldigt svårt att se hur några få extrakilon på magen skulle vara skadligt för en häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka