NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Fast Gimlan skrev ju att revbenen är bortredigerade, alltså antar jag att de syns på originalbilden.

Hästen sträcker på sig, och då syntes revbenen ok? Och hon ser tunnare ut pga av att hon sträcker på sig, precis som jag påpekat tidigare.

Kryddelydd
Men nej, jag hade inte uppmärksammat att Gimlan skrev att hon redigerat bilden (vilket jag tycker är rätt onödigt gjort - för att visa upp vaddå?).

Och jag tog den bilden för det var den jag hittade just då.

Och det är väl bättre att jag berättar att revbenen är borttagna än låtsas som ingenting eller att ljuga?

Två vettar tittade på henne under den här tiden (av andra skäl) och trots att jag påpekade att hon var tunn var det ingen som reagerade kraftfullt utan påpekade att det var bättre än hon var överviktig eftersom många hästar är det idag.

Senast ändrad:

Håller med!

Och måste också återigen inflika att det är helt omöjligt att göra en helt korrekt bedömning av hull ifrån en bild! Man måste ju känna igenom hästen och se den ur olika vinklar för att faktiskt veta hur det ligger till eftersom det är från individ till individ på vilket sätt hästen lägger på sig och hur exteriör och muskulatur ser ut under.

Då borde det ju gälla även min häst antar jag?

Hästen sträcker på sig, och då syntes revbenen ok? Och hon ser tunnare ut pga av att hon sträcker på sig, precis som jag påpekat tidigare.

Ja, det är ok. :) Jag tror inte att du svälter dina hästar, min kommentar om att du redigerat bort revbenen var som svar till Kryddelydd, eftersom h*n kommenterade just att det inte syns några revben på hästen. Bara ett konstaterande och upprepande av vad du redan skrivit, ville inte påstå att din häst är sjukligt smal. ;)

Det enda jag egentligen vill säga till dig är att om det är okej för din häst att vara något tunn vid nåt tillfälle pga vissa omständigheter så borde det vara lika okej för en annan häst att ha lite mage vid nåt tillfälle pga vissa omständigheter (t.ex lite vila på höstbete efter en hård tävlingssäsong).

Det enda jag egentligen vill säga till dig är att om det är okej för din häst att vara något tunn vid nåt tillfälle pga vissa omständigheter så borde det vara lika okej för en annan häst att ha lite mage vid nåt tillfälle pga vissa omständigheter (t.ex lite vila på höstbete efter en hård tävlingssäsong).

Fast lite mage har jag aldrig sagt att det är fel. Jag vill inte ha det, mycket för att Saga varit en heffaklump.

Problemet som jag ser det är att många tycker att deras hästar bara har lite mage och/eller är kraftiga, fast de är feta med depåer.

Verkar som vi är på samma spår iaf :)

Kl.
Snart den 27e och dags för kurs igen.
Eller ja, om 4 veckor .. Shit vad långsamt tiden går när man ser fram emot något!

Tinna går från klarhet till klarhet även om allting tar tid, låååång tid.
Dressyrövningar tar hon till sig snabbt som bara den.
Öppna och skänkelvikningar sitter som ett smäll i trav nu och är påbörjade i galopp och det är riktigt härligt att känna utvecklingen gångartsmässigt iom rörelserna. Sluta i skritt börjar komma men det är jobbigt!
Tölten är på plats även om det är jobbigt, men det är ju det mesta när man tar i och utvecklas. Hon har galet mycket rörelser och det ska bli spännande att se vart vi är om 3-4 år. Aktionen, viljan och förutsättningarna finns absolut.
Börjar tycka om henne mer och mer :love:

Kl.
Snart den 27e och dags för kurs igen.
Eller ja, om 4 veckor .. Shit vad långsamt tiden går när man ser fram emot något!

Tinna går från klarhet till klarhet även om allting tar tid, låååång tid.
Dressyrövningar tar hon till sig snabbt som bara den.
Öppna och skänkelvikningar sitter som ett smäll i trav nu och är påbörjade i galopp och det är riktigt härligt att känna utvecklingen gångartsmässigt iom rörelserna. Sluta i skritt börjar komma men det är jobbigt!
Tölten är på plats även om det är jobbigt, men det är ju det mesta när man tar i och utvecklas. Hon har galet mycket rörelser och det ska bli spännande att se vart vi är om 3-4 år. Aktionen, viljan och förutsättningarna finns absolut.
Börjar tycka om henne mer och mer :love:

Hon är SÅ fin michis :love:

Okej, då var det ju lite skillnad. Vore ändå intressant att veta om det gällde alla hästar i alla lägen (tänker t.ex växande unghästar, hästar på lösdrift vintertid osv, då kan väl knappast undervikt vara bättre?).

Och nej, jag förespråkar inte alls tjocka hästar på något vis, jag vill ha mina hästar i bra hull, utan extrakilon och välmusklade. Dock har jag väldigt svårt att se hur några få extrakilon på magen skulle vara skadligt för en häst.

Det var inte formulerat att det fanns undantag för några hästar.
Sedan kan jag personligen anse att en riktigt gammal häst (25 plus) mår bättre av att ligga aningen i överhull (inte ordentligt överviktig för då blir det belastning).
Växande unghästar är ju ofta lite spinkiga och revben är ju vanligt att se på ett-tvååringar av andra raser än islandshäst och det borde inte finnas någon rasmässig skillnad i vad som är rätt.
Men nu är det mina egna åsikter som kommer fram utom i översta raden.

Det finns en bror till Tinna på Fors, undan Aska, som jag tror du skulle gilla ;)

/Malin

Det var inte formulerat att det fanns undantag för några hästar.
Sedan kan jag personligen anse att en riktigt gammal häst (25 plus) mår bättre av att ligga aningen i överhull (inte ordentligt överviktig för då blir det belastning).
Växande unghästar är ju ofta lite spinkiga och revben är ju vanligt att se på ett-tvååringar av andra raser än islandshäst och det borde inte finnas någon rasmässig skillnad i vad som är rätt.
Men nu är det mina egna åsikter som kommer fram utom i översta raden.

Det borde ju röra friska hästar i sina bästa år.

Jag ser också att äldre och yngre (om du menade det) hästar är i lite överhull.

Revben vill jag inte se på någon häst, inte heller knotiga rumpor osv.
En häst kan ju vara i bra hull utan att se ut som en slimmad vinthund. Det är ju som oss människor, spanner "normal" är ganska brett.

Jag menade att man ofta ser unghästar av andra raser än islandshäst som är lite "unghästspinkiga" där till och med synliga revben kan finnas.
Jag menar inte på något sätt att det är idealiskt, men i en tillväxtperiod är det rätt OK. Jag vill inte se tjocka unghästar. Jag vill egentligen att unghästar har samma normalhull som vuxna hästar.

Jag vill se hästar i normalt hull, och med normalt hull menar jag nu hästar som har fettdepåer i mankammen, som har fett mellan revbenen men där revbenen lätt kan kännas när man stryker med handen över hästen, som har fettdepå runt svansroten men som inte har så tjocka fettlager att de har en "kanal" längs ryggen. Varken på rumpa eller i övrigt längs ryggen. Jag tycker inte att hästar ska vara "feta om halsen" och med det menar jag en breddökad hals.
Jag vill inte se hästar med "gäddhäng" i ljumsken. Eller med fettvalkar som väller ut framför sadeln när man sadlar dem, eller med fett runt om så att sadelgjorden trycks in i fettet när man drar åt den.

Jag tycker inte att unghästens revben ska vara så inbäddade i fett att man måste "trycka" på hästen för att hitta revbenen utan man ska stryka över huden och då känna revbenen.

Riktigt gamla hästar kan i min värld få ha lite extra fett eftersom de har mindre reserver att hämta sig om de "faller ur" i hull.

Men det var mina åsikter, det.
Som jag tagit till mig efter att ha läst uppsatser i ämnet från SLU. Kommer inte ihåg vem som länkade till dem, men det var i denna tråd eller i någon annan här på Islandshästforumet.

Knapplån!

Åhhhhhhh haha jag är KÄÄÄÄR:love: i min "nya" sadel.. Vilka jäkla stöd jag fick OMG perfekt, och sätet är galet mjukt och skönt och omstoppningen Jorunn var nöjd hon med=)

I helgen blir det kurs!! Ska bli så grymt kul, har verkligen sett fram emot det!

Både igår och i förrgår så gick Sol så bra att jag blev alldeles till mig, så bra som hon gick i förrgår har hon aldrig gått med mig på ryggen. Helt galet!!! Jag avslutade redan efter 15-20 min och var helt salig. Galoppen var rund och tryckte jag på lite så lyfte hon steget istället för att bli lång och flack och tappa takten. Gick att samla ihop så kort och fint. :love: Tölten var helt gudomlig, bara studsade fram och det kändes att hon fick en helt annan rörelse och verkligen kom upp med framdelen ordentligt.
Och traven var så himla fin, hon sträckte ut och fick fint sväv och var helt balanserad. Underbart!!!

Och så idag gick allt åt skogen. :angel:
Vi red i paddocken och hon började med att fjanta i hörnen, jag trodde på riktigt att hon skulle bralla till och flyga iväg i världens fart, men hon höll sig på mattan efter ett par arga röstkommando. Sen var hon sådär jobbig som hon har varit till och från så att jag tror att något är fel. Sätter inte under ena benet, låser sig och blir jättestel, slänger sig på ytter framben istället för att vända runt inner bak. Bara allmänt piss i motvind-humör.

Lyckades tillslut trava på volt i båda varven, vilket jag kände var ungefär det bästa vi kunde åstadkomma för dagen.

Eftersom det är en tvådagarskurs hoppas jag att hon går såhär dåligt ena dagen och så bra som i förrgår andra dagen, så att jag får hjälp med båda delarna. :D

kl

frågar igen :D ingen som ridit för Anne Fornstedt, eller vet hur hon är att rida för? :)
På söndag är det dags för mig och Vigdís att rida kurs för henne. Längtar så jag smäller av :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka