NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

*KL*

Hovslagaren skulle ha kommit idag, men glömde bort mig. Tur att det inte var jättenödvändigt just idag att sko. Snart dags för vinterskor åxå....

Laukur har vilat i 5 dagar nu, inte planerat, men jag blev sjuk och har inte orkat + att vi har grävt upp halv gården under helgen så det har inte funnits tid. Ska ta en tur ikväll, vill ha igång han innan helgen så han inte är helt hyper på kursen :p

Hoppas min hals blir bättre innan helgen, får knapra halstabletter annars.

Okej:) inget mot just dig men jag skulle aldrig varken köpa eller sälja en inriden häst utan att göra spattröntgen. Och inte heller nöja mig med en gårds besiktning, det finns flera saker man inte kan kolla utan klinik utrustning. Sist jag sålde häst gjordes en mkt nogrann besiktning, de kollade bl.a. Hals mun och svalg, longering på olika underlag, röntgen för spatt, röntgen av hovar mm. :)

Men hur vanligt är spatt egentligen?

Jag tycker det är ytterst sällan man hör om en häst med spatt. Ingen i min närhet har haft det, har hört om 2 hästar som fått det under alla år med islandshästar.

Jag tycker det är tillräckligt vanligt för att göra spattröntgen vid alla köp av inriden häst och har stött på många under mina 26 år med islandshästar.

Men hur vanligt är spatt egentligen?

Jag tycker det är ytterst sällan man hör om en häst med spatt. Ingen i min närhet har haft det, har hört om 2 hästar som fått det under alla år med islandshästar.

Varannan islandshäst över 12 år har spatt, om en bortåt tio år gammal statistik står sig. Det är alltså jättevanligt.

Var studien är gjord kommer jag dock inte ihåg. Boj brukar hålla bra koll på sånt...

Jag tycker det är tillräckligt vanligt för att göra spattröntgen vid alla köp av inriden häst och har stött på många under mina 26 år med islandshästar.

Under min korta karriär i islandshästvärlden stötte även jag på jättemånga. Jag köpte en sexåring och spattröntgade henne.

Jag antar att jag och många kring mig haft tur om det är så vanligt.

Visst är det otroligt vanligt, min Godi hade ju det till exempel.

Dock finns det ju många som har förändringar men som inte har problem med det. Om jag skulle röntga henne och se förändringar, men utan att hon uppvisade problem så skulle jag nog ändå ha köpt henne. Just för att jag vet att många fungerar utmärkt som ridhästar ändå.
Hade hon däremot känts ojämn på något sätt hade jag såklart backat direkt. Jag provred en annan som jag tyckte jättebra om, kanonfin och trevlig häst. Men jag kände att det var något, han kändes lite stel och lite knackig. Jag stod på mig och det kom senare fram att han hade problem med SI-leden. Inget köp där.

En besiktning säger ju bara hur hästen verkar just då, det ger ju ändå inga garantier. Så om hästen ser ut och känns frisk så tycker jag att det är tillräckligt.

Visst är det bättre med klinikbesiktning, men i detta fallet var det redan kört, jag var så totalt nerkärad i min Solstråle, så det hade krävts ett ganska så allvarligt fel för att få mig att backa.
Dock var det en ganska grundlig gårdsbesiktning, vi hade longerprov och böjprov, han kollade munnen (inte direkt tänderna, men slemhinnor och så), ben och hovar, rygg etc.

Men ingen röntgen såklart.

Fast ser du förändringar på röntgen kommer ju hästen att uppvisa problem så småningom, den gör det bara inte ännu. Spatt stannar sällan av, den är progressiv.

Som jag skrev: jag minns inte var studien gjordes. Men det var i ett gammalt nummer av Islandshästen jag läste om den.

Fast ser du förändringar på röntgen kommer ju hästen att uppvisa problem så småningom, den gör det bara inte ännu. Spatt stannar sällan av, den är progressiv.

Ja, och då menar jag att det är lika stor risk att jag köper en häst som inte ännu har några "spattfynd" enligt röntgen som får problem med det som att en häst som har det men som inte visar problem... än, får problem.
För som sagt, bara för att hästen inte har det idag finns det ju inga garantier. Det finns ju hästar som lever med spatt lääääänge utan att ha några problem. Enligt veterinären så hade Godi haft spatt länge, och han hade ju inte haft några problem innan, i alla fall inte under de sex åren jag kände honom.

Och på sex år kan ju vilken häst som helst utveckla spatt.

För vad jag förstått så är det inte alla hästar med spatt som har problem av det, alltså finns det inga garantier åt något håll, varken att de är problemfria eller att de får problem? :confused:

Jag menar inte att du gjorde fel, om man röntgar eller inte är ju upp till var och en.

Att jag röntgade berodde på att jag ville veta hur hästen såg ut just vid köpet - så att jag i alla fall inte betalade överpris för en häst som garanterat skulle få ont med tiden eftersom spatt är en progressiv sjukdom. Jag hade ju i alla fall 50 proc chans att hon inte skulle få spatt (vilket hon fick, så småningom).

Däremot, om jag var du, så skulle jag defintivt röntga nu.

Vi har fått tid till klinik på onsdag, veterinären ska tydligen vara känd för att vara duktig på hältor. Följer dock rekommendationen och kollar efter hovböld först även om det inte finns något som tyder på det. Så hovslagaren (som även hade extrautbildning för hovböld) kommer imorgon. Hoppas det går bra.

Jag har gjort precis som dej, ingen röntgen, som sagt, det kan ske när som. En äldre häst kanske.

Spatten kan ju som sagt uppträda bär som helst.
Friröntgar du ena dagen kan den likförbannat stå med spatt två dagar senare.
Jag har heller aldrig röntgat hästarna jag köpt (den ena endast tre år och den andra vet besiktade jag inte ens då jag haft henne över året och redan se körd, bytte inga försäkringar så tänkte att går hon sönder så gör hon. Men nädå, frisk som en nötkärna!)

Köparna av min senare häst valde dock att röntga henne innan köp då det rörde sig om mycket pengar, och det kan jag förstå!
Köparen av min valack valde att enbart besikta, även om det var en hel del pengar där också.

Man gör det man känner för helt enkelt.
Visas ingen reaktion vid böjprov så skulle inte jag få för mig att röntga.
Visas en reaktion så hade jag backat från köp, så då är set inte intressant i vilket fall som helst.

Okej:) inget mot just dig men jag skulle aldrig varken köpa eller sälja en inriden häst utan att göra spattröntgen. Och inte heller nöja mig med en gårds besiktning, det finns flera saker man inte kan kolla utan klinik utrustning. Sist jag sålde häst gjordes en mkt nogrann besiktning, de kollade bl.a. Hals mun och svalg, longering på olika underlag, röntgen för spatt, röntgen av hovar mm. :)

OK, det är en rimlig tankegång, lite beroende på.

Men du skriver "riden häst".

Så i mitt läge där jag köpte en femåring som inte var sutten på, "ska" man röntga eller inte? Vuxen häst, dock inte riden...

I verkligheten gjordes ingen veterinärbesiktning heller, utan jag åkte och tittade på hästen och tog honom med mig själv.

Det är vanskligt med hästköp - som man kan se här på Buke. Det finns många sätt för en hästaffär att gå åt skogen.

Jag har i stort sett bara köpt oridna unghästar, och inte brytt mig om veterinärbesiktning. En av dem var vet.besiktad ändå, eftersom säljaren lät göra det.
En av dem kanske jag borde ha gjort det på: en kbl-travare som skulle skolas om till ridhäst. Jag räknade dock med att han knappast kunde vara sönderkörd som fyraåring som inte kommit till start eftersom han inte ville bjuda framåt...

Har - tack och lov - haft väldigt lite hälsoproblem med hästarna.
Isa har haft en låsning till vänster i korset, övriga har varit hela och friska.

Alla får självklart göra precis som dem vill men jag skulle absolut inte köpt en obesiktad häst, oavsett inköps pris. Dels för att minska risken för oväntade skador som kan leda till stora kostnader och dels för hästens skull, vill veta att den är okej innan jag köper den och börjar rida.

Jag har bara spatt röntgat inridna hästar jag köpt, men som du i ditt fall köpte en inte riden 5 åring som bara grisepassar och inte travar hade jag med största sannolikhet röntgat samt gjort en utförlig besiktning av hästen.

Delvis kl jag har fått avliva en 7 åring i spatt, det var fruktansvärt och självklart kan man inte garantera att hästen inte får spatt längre fram men den har ju iaf inte det vid röntgen tillfället då. Och på två dagar kommer knappast spatt som någon skrev.

Senast ändrad:

"Vid 12 år hade 54,2 procent av hästarna spattförändringar." s 89 Islandshästen III Prestation och harmoni av Stina Helmersson

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 041
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka