Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hur vanligt är spatt egentligen?
Jag tycker det är ytterst sällan man hör om en häst med spatt. Ingen i min närhet har haft det, har hört om 2 hästar som fått det under alla år med islandshästar.
Siffror och statistik hit och dit.
Mig veterligen finns det inget försäkringsbolag som har rester ruiner mot att försäkra oröntgade hästar... Det säger väl en hel del?
Sen det här med att ha de att trava på vet. Besinning har vi väl alla varit igenom... :-p
Nej precis snålar inte heller vid besiktning! Verkligen skrämmande siffror ang spatt, kanske borde vara med stona som med hingstar att de måste röntgas innan de går i avel så att säga.
De som köper föl vet undersöker ni fölet och plåtar den?
Fast longering, böjprov, kolla hjärta, tänder osv är ju inte en nogrann gårdsbesiktning utan en vanlig gårdsbesiktning.
Jag har bara besiktigat en häst av 4 köpta. 2 köptes som 1 åringar och då resonerade jag som Kvandi. En shettis köptes som 2 åring och resonemanget var väl likadant där.
Hilda köptes som 5 åring och hon gårdsbesiktades och var inte alls mycket riden därav ingen spattröntgen. (Men hon är röntgad efter det u.a som 9 åring).
Skulle jag köpa en ny ridhäst akulle jag inte nöja mig med gårdsbesiktning. Helst hade jag velat använda mig av min kiropraktor som har en helt otrolig känsla för hästars hälsostatus. Och kompletera med röntgen osv.
Alla får självklart göra precis som dem vill men jag skulle absolut inte köpt en obesiktad häst, oavsett inköps pris.