NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Men vad var det för fel på din häst?
hovböld är ju inget allvarligt det kan ju drabba vilken häst som helst.

Håller med.
Jag hör till dem som tycker att hovböld är en väldigt bra sorts hälta. Det läker nämligen och kräver ingen större eftertanke vid igångsättning.
Däremot är det trist med de få individer som har dålig hovkvalitet och drabbas av återkommande hovbölder (som min frieser - han var vet besiktad och inga anmärkningar gällande hovarna).

Dessutom, inte alls säkert att hästen visade symtom på hovböld vid vet.besiktning.

Jag som är en slarva vad gäller vetbesiktningar, ser en hel del tråkigheter med människor som blir arga när det dyker upp fel trots vetbesiktning ua.

Jaja. Hästar är levande varelser så vid hästköp, betalar man tusenlappar för att skaffa sig potentielle problem;)

Du förstod precis vad jag menade när jag skrev dem istället för de, det är väl bara barnsligt att anmärka på.
Fast jag fattar inte din tankegång riktigt, du skrev att röntgen känns överflödigt på hästar i den prisklassen? Spelar verkligen inköps priset nån roll?..

Senast ändrad:

jag tycker inte du ska klippa mer(om du klippt nyligen annars kanske du får klippa samma mönster en gång till).
snart kommer kylan.

Jag tror ju du har rätt och jag tycker inte hon verkar alls besvärad av att hon blir varm och genomsvettig men du vet hur man är, man vill göra det bästa för sina fina fyrbenta :love:

Är också i klippfunderingarna, hade ju tänkt göra det innan den här helgen då han ska på kurs hela helgen. Måste ha hjälp eftersom han aldrig blivit klippt förut plus att det regnat mycket så han inte varit nog torr....

Men han blir bara svett om han går ett hårdare pass än vad han normalt gör och aldrig sjösvett, inte än iallafall. Så jag tror han kan få vara som han är tills jag märker att han blir jättevarm av att bli riden :)

KL En fiiin bildserie.
Ungefär såhär ser Spöket ut
402936_10151218181399612_1975933054_n.jpg

Eller såhär
388844_10151267389719612_1475772470_n.jpg

Men hon hade en annan ide:
560513_10151267391934612_90173040_n.jpg

Och hon fixade...
561830_10151267393484612_1028796912_n.jpg

Ordentligt...
534413_10151267394799612_1322915879_n.jpg

Klart!
527353_10151267395529612_651675823_n.jpg

KL En fiiin bildserie.
Ungefär såhär ser Spöket ut
Ursäkta men tror jag dör av skratt :rofl: Inte för att de va så roligt för dig som ska få rent den där sedan men är det inte så typiskt?, ibland är det så att man tror dem gör det för att jävlas :angel:
Speciellt när dem är riktigt finputsade

Jag har blivit van att ha en skitig häst förjämnan :o Det går ju liksom inte att hålla henne ren. Om jag inte skaffar henne nånsorts kroppsstrumpa :D

Skyller ofta på att hon antingen är skimmelskäck eller färgväxlare :idea:

Ursäkta men tror jag dör av skratt :rofl: Inte för att de va så roligt för dig som ska få rent den där sedan men är det inte så typiskt?, ibland är det så att man tror dem gör det för att jävlas :angel:
Speciellt när dem är riktigt finputsade

(Jag skrattade också rätt gott...:D)

Jag tror att deras uppfattning om vad som är fint och vad som luktar gott skiljer sig en hel del från vad vi uppfattar som fint. Min gör ALLTID så där när han är nyborstad och nykammad och glänser fint. Tror att han vill försöka kamoflera (hur faan stavas det??) sig mot rovdjur och vill då dölja sin glänsande fina päls med något som smälter in i omgivningen. Och lukta gott?? Det kommer inte på fråga, helst ska man lukta jord och skit. Och se ut som en jordhög också..:rofl:

Hon rullade sig verkligen INTENSIVT. Vet inte hur många rull hon fick till, helt galet länge +att hon gnuggade halsen ordentligt :grin:

Men men, VIT sla stå på minusssidan nästa gång jag köper häst :D

Fast jag fattar inte din tankegång riktigt, du skrev att röntgen känns överflödigt på hästar i den prisklassen? Spelar verkligen inköps priset nån roll?..

Ja, det tycker jag.
Om jag köper en häst för 10000kr känns det överflödigt att lägga ut nästan halva summan på röntgenplåtar.

Om jag köper en vuxen häst för 10000kr bör jag räkna med att det kan finnas någon skavank hos hästen.
Antingen i form av brister i registrering, eller hanteringsproblem, eller problem vid ridningen, eller kanske inte topp-kvalitet. Jag ser det alltså som en kalkylerad risk.
Men det är det å andra sidan alltid när man köper häst.

Vad gäller röntgen är det ju också så att det sällan är helt säkert att ett röntgenfynd nu eller senare kommer att korrelera med ett problem. Det finns massor av hästar med oklara röntgenfynd, men som aldrig får problem.
Det finns massor av hästar med olika problem, där röntgen inte visar något avvikande alls.

Jag bor på egen gård så det skulle inte göra så mycket för mig om en av mina sexton hästar inte fungerar till ridning. Så länge den inte lider så är det OK även om den inte går att använda.
Ett exempel är min lille Karl som skadade sig i somras. Jag utgår från att han kommer att fungera till ridning framöver, men helt säkert är det ju aldrig efter en sådan skada som han fick. Staketskada in till men inte genom senskidan, senan fick en ordentlig kontusion. Hållbarhet på sådan häst är verkligen inte garanterad.
Så länge han inte har ont, så ska han finnas kvar. Han är en suverän flockledare.
Lider hästen och det inte går att åtgärda så låter jag avliva den.

Hm, har funderat ett tag på att göra en ny tråd där man kan dela med sig om Kommande kurser/utbildningar för oss med islandshäst. Alla nivåer såklart tävlande som nybörjare. Vad tror ni om det eller blir det reklam då?
/ Elin

Fast om hästen inte fungerar för ridning behöver inte spela in när man väljer att spattröntga sin enda häst, det kan handla om hästens lidande/välbefinnande då också - precis som för dig.

Och några "oklara röntgenfynd" är det väl inte vi talar om utan just spattröntgen. Eftersom det är islandshästar det gäller.

För mig är det väl värt 1500-2500 eller vad det kan kosta (betalade 1600 för spattröntgen för 2 år sedan) det är en försumbar summa i sammanhanget för att veta att hästen åtminstone är frisk vid köptillfället.

Fast om hästen inte fungerar för ridning behöver inte spela in när man väljer att spattröntga sin enda häst, det kan handla om hästens lidande/välbefinnande då också - precis som för dig.

Och några "oklara röntgenfynd" är det väl inte vi talar om utan just spattröntgen. Eftersom det är islandshästar det gäller.

Jag uppfattade att det handlade om att inför eventuellt köp, utan reaktion hos hästen, rutinmässigt välja spattröntgen.

Jag är medveten om att jag utökade diskussionen till röntgen i största allmänhet men det gäller ju också spatt. Om det är så vanligt som framförts, dvs ca 50% hos ca 10-åriga hästar, med spattförändringar på röntgen så undrar jag över relevansen. 50% av 10-åriga islandshästar har ju inte symtom på spatt utan röntgenfynden kan komma som en överraskning på till synes välmående häst.

Om min(a) häst(ar) får symtom, är frågan förstås en annan gällande utredningar:)

Fast som köpare har man ingen aning om hästen visat symptom innan och det är lätt att missa symptom som att hästen under en period är stelare. Ägaren kan mycket väl ha en känsla av att hästen har spatt men inget konkret och väljer att hålla tyst.

Det är ett riskmoment att byta stall, miljö och människor, ett typiskt tillfälle för en inaktiv spatt att blossa upp.

Fast som köpare har man ingen aning om hästen visat symptom innan och det är lätt att missa symptom som att hästen under en period är stelare.

... eller hästen kan ha haft en kotledsinflammation fram som är behandlad och läkt och som ingen därför sätter i samband med smärta från ett bakben.

Om det nu är så vanlig med spatt (känner studien men den är så pass gammal och med dålig urval att det idag inte kan räknas som aktuell) varför kräver då försäkringsbolagen inte röntgen på alla islandshästar.

Vi har under åren såld ca 200 hästar och kanske röntgat 100 av dessa. En hade förändringar.

Alla vi har köpt och röntgat är friska. (röntgat då de kostade över 100000 och då kräver bolaget det, även kotor och strålben).

Tycker det idag är vanligare med knä problem på islandshästar.

Sen undra jag var det kommer ifrån med att spatten kan blir aktiv igen.
Om leden är ihop vuxen då kan det inte händer mer. En förbenat yta kan inte helt plötslig blir inflammerat igen. Det var därför man för opererade spatt hästar för att skynda på läkningen.

Är det någon här som känner en häst med spatt som blev " frisk" som var aktiv och helt frisk i några år som sedan blev sjuk i spatt igen (samma ben)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka