NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Är det någon här som känner en häst med spatt som blev " frisk" som var aktiv och helt frisk i några år som sedan blev sjuk i spatt igen (samma ben)

Min Andi hade ju aktiv inflammation på sommaren/höstkanten 2010, han skrittades vid hand dagligen tills han inte haltade. Han blev bra och reds i ett knappt år, sen fick han ett nytt skov, som vi avhjälpte på ett par veckor.

Han är långt ifrån utläkt så så fort han känns minsta konstig i rörelsemönstret så blir jag livrädd att nåt nytt e på gång. Så länge han håller igång så går det bra. Sista skovet fick han när han gick i liten bantarhage o jag inte hann rida på nån vecka eller två...

Andi fick f.ö. sin spatt "över natten" första gången. Från fullt normal till svårdefinierbart halt på bakbenen. Ordentligt halt, men det gick inte bedöma vilket ben! Jag är övertygad om att hältan och inflammationen en dag blossar upp igen!

Angående ärftligheten så skilljer man väll på spatt och spatt.
Hingster över en vis ålder behöver tex inte friröntgas.
Sen har jag aldrig förstått att man inte kräver om röntgen på hingstar efter några år om nu spatten är ärftlig. Det är ju få hästar som visa spatt vid 5 års ålder.

Ni som har hästar med påvisat spatt när fick era hästar det?

En fråga till har någon med spatt häst haft hasledsinflamationer innan ni hittade röntgen fynd?

Senast ändrad:

Kvanti tycker det är intressant med just spatt då den upplevs så olika (även hos veterinärerna). Har ni röntgat honom flera gånger, om ja är där skillnad på bilderna, Speciellt när du upplever " skov".

Vår gamla fick spatten som din. över en natt. Gick bättre än någon sin och sen riktig halt.

Men de 3 vi har har inga problem med sin spatt idag. 2 tävla på högt nivå.

2 har haft problem med hälta efter spatten men det har varit andra saker visa det sig. En knä skada och en ligaments skada fram som visa sig som hälta bak i början.

Jag har förresten lite problem med konceptet utläkt spatt... Jag skulle förmodligen själv aldrig orka vänta ut det, har svårt att tro att spatt kan läka ut utan att hästen har ont under resans gång.

Fast det finns ju hästar som har spatt utan att visa hälta. Alltså kanske du inte upptäcker att hästen har spatt i början av processen, utan senare, så väntan inte alls behöver bli så lång. Skulle du inte kunna vänta då heller?

alltså, om försäkringen ska gälla(den gäller troligen men då kan de neka utbetalning och påstå att hästen kanske hade skadan/sjukdommen redan när nya ägaren köpte hästen och hur ska man bevisa annat?) måste man göra en gårdsbesiktning när man köper en ny häst.

Håller med.
Jag hör till dem som tycker att hovböld är en väldigt bra sorts hälta. Det läker nämligen och kräver ingen större eftertanke vid igångsättning.
Däremot är det trist med de få individer som har dålig hovkvalitet och drabbas av återkommande hovbölder (som min frieser - han var vet besiktad och inga anmärkningar gällande hovarna).

Dessutom, inte alls säkert att hästen visade symtom på hovböld vid vet.besiktning.

Jag som är en slarva vad gäller vetbesiktningar, ser en hel del tråkigheter med människor som blir arga när det dyker upp fel trots vetbesiktning ua.

Jaja. Hästar är levande varelser så vid hästköp, betalar man tusenlappar för att skaffa sig potentielle problem;)

såvitt jag vet har inte hovböld så mkt med dålig hovkvalite att göra, det är ju om man rider/de går på tex spetsiga stenar eller trampar på något annat vasst som orsakar en böld i hoven.
av någon anledning är det mkt vanligare på unghästar och som sagt vad jag vet har det inget med kvaliten på hovarna att göra.
Glampi tex har jättebra hovkvalite och hårda fina hovar som växer bra men han hade endå typ 3 hovbölder som 0-2åring sen har han aldrig haft det igen.

grejen är väl att veterinären kanske är en klant när den besiktar(tror att vill man ha allra bästa bedömning ska man såklart röntga på klinik) men man får iaf ett papper från veterinären att hästen "är frisk" som man kan vifta med när försäkringsbolaget vägrar betala ut och skyller på att hästen haft skadan(kanske något medfött t.o.m) redan innan man köpte hästen...sånt är inte kul.

alltså, om försäkringen ska gälla(den gäller troligen men då kan de neka utbetalning och påstå att hästen kanske hade skadan/sjukdommen redan när nya ägaren köpte hästen och hur ska man bevisa annat?) måste man göra en gårdsbesiktning när man köper en ny häst.

Så är det inte?

Kl
Och jag håller med Ajda och valvis om knäproblem, svaga bakknän.

Fast det där stämmer inte.

Jag köpte Dalla, obesiktad och oröntgad. Försäkrad till Max i alla kategorier (liv och vet vård). Var inga som helst problem med försäkringen, någonsin.

såvitt jag vet har inte hovböld så mkt med dålig hovkvalite att göra, det är ju om man rider/de går på tex spetsiga stenar eller trampar på något annat vasst som orsakar en böld i hoven.
av någon anledning är det mkt vanligare på unghästar och som sagt vad jag vet har det inget med kvaliten på hovarna att göra.
Glampi tex har jättebra hovkvalite och hårda fina hovar som växer bra men han hade endå typ 3 hovbölder som 0-2åring sen har han aldrig haft det igen.

l.

Det beror väl på vad man menar med kvalitet. Jag anser att det är dålig kvalitet på hovarna när det är upprepade problem med hovböld och bärrandsröta.
I min hästs fall hoppas jag på det där med unghästar, som jag också är medveten om. Det beror åtminstone inte på ridning på vasst underlag eftersom de flesta bölderna kom när han enbart gick i hagen (åldersskäl). Nu när jag har börjat rida honom, barfota på grusväg, är det inga problem med sulömhet och det är mindre problem med bölder än förra året, och bärrandsrötan är heller inte lika illa som förra året.

För att återgå till frågor runt rtg och vetbesiktning, eftersom Lobelia inte verkade förstå hur jag menade (med tanke på invändning): jag köper unghästar som är oanvända. Röntgen känns då överflödig.
Jag har ingen aning om hur jag skulle göra med en äldre, riden häst eftersom det inte är och rimligen aldrig kommer att bli aktuellt för mig att köpa en sådan häst.
Jag tycker att grundträning och inridning och grundträning upp till åtminstone LA dressyr är roligt och det är jag hyfsat bra på. Och det är det jag vill göra - och vidareutveckla individerna så långt jag klarar.
Det är egentligen ingen skillnad på mina ridmässiga mål med islänning jämfört med andra raser förutom det uppenbara att det är mer grundjobb för att få gångarterna rena.

Nej jag missförstod dig inte, jag vidhåller, har man möjlighet att ha många hästar och hemma vid så är det lättare att chansa och ta hästen obesiktigad. Jag hade förmodligen spattröntgat en oriden häst i 4-5 års åldern också. För mig känns det klart värre när 100% av ens hästar är sjuka (och man har 15-30 min resväg att ta hand om hästen) än om 5-10% av hästarna som är hemmavid är sjuka. Gäller det ens enda häst så har folk förmodligen större tendenser att kolla allt även t.ex spattröntga, är det en i mängden så är åtminstone jag mer villig att chansa.

KL Spatt är för övrigt ingen dyr sjukdom att behandla på islandshäst och prognosen är hyfsat god, det är förmodligen därför inte spattröntgen krävs, dyker sjukdomen upp alltför snart efter man tecknat försäkringen så antar jag att försäkringsbolaget bråkar men inte annars.

Senast ändrad:

Hur kan det komma sig?Menar ni fram eller bakknä då?

Bakknä. Mycket vanlig med problem. Vår veterinär tro det är att islandshästar oftast har rätt så under satta bakben, men långa lårben som gör att de kan sätter under sig väldigt mycket. Knä problem är inte helt ovanlig på Dressyr hästar med.

Angående besiktningar.

Föl och unghästar besiktigas alltid - ögon, lungor, hjärta och enkel rörelse koll när de springer bakom sin mor eller vid hand/ lös . Det är inte helt ovanlig med hjärtfel på Islandshästar och samma med rörelse störningar på grund av instabila bakknä. (tex patella upphackning är tyvärr vanlig)
Ta man inte över försäkringen och den var försäkrat som föl få man inte ett öre.
Hjärtfel är medfödd.

En vuxen häst kan man försäkra upp till en vis summa (hos vårt bolag 40000) utan besiktning och även få ut pengar men det bero helt på hur länge hästen var försäkrat och vilken skada. De flesta bolag har 6 månader till 1 års karens på förslitningsskador, vid ej besiktning.

Ta man över en befintlig besiktning så bruka den gäller utan reservationer även utan besiktning om man inte ändra belopp. Ändra man den är reservationen på höjningen,

Vill man har hästen över 100000 bruka bolagen kräva röntgen av hasser och i vissa fall även knä, kotor och strålben.

*kl*
NU är de höst
IMG_1051.jpg

Igår hade jag med Draken som handhäst när jag red Odinn.
Det tyckte hon var Kuuuuuuul :D

Vi både trava och galopperade, skit skoj och de va sååå duktiga! :love:
Har hittat ett bra sätt att träna henne i galopp nu, så hon får ta i och faktiskt försöka galoppera, vilket hon har svårt för men bredvid Odinn tyckte hon det var skit skoj och sprang på rätt fint, börjar komma upp från marken och inte vara såååå markbunden! :)

Va en härligt solig höstdag igår!

IMG_1728.jpg

IMG_1729.jpg

IMG_1727.jpg

Och mina andra 3 små <33
IMG_1672.jpg

*KL*

I morgon är det Nina Bergholtz kurs! Ska bli såååå kul och intressant! Ska bli kul och höra vad hon har att säga honom Laukurs exteriör och vilka förutsättningar han har vad gäller ridbarheten och gångarterna pga den :)

485836_3861473582289_2107491768_n.jpg

Ah.
Det var jag som missförstod dig.
Jag hängde inte med på att det vara antalet hästar du tänkte på - är nu helt med på din tankegång.

Red igår Isa i paddocken, gick hyfsat. Spänd och trippig i början eftersom hon avskyr flaxande galonjackor, lyckades sänka henne till riktigt lång och låg i traven så småningom.
Det är förstås inte en form som jag eftersträvar att rida islandshäst i, men på en spänd häst kan det vara en bra "avslappningsform" när hon blir spänd, för att kunna börja jobba igen.
Hon börjar vara duktig på skolorna nu, och klarade igår också sidepass som är en rak sidoförflyttning. Har ingen särskild samlande effekt, men jag gillar att använda övningen som kroppskontroll och för avstämning av hur hästen lyssnar på hjälperna.

Barmi fick ut och springa med min kompis på ryggen. Han är fortfarande på stadiet "spring i rätt hastighet" och är tack och lov väldigt töltsäker så det blir inte grisepass ens med en ovan ryttare - trots hans unga ålder. Trevligt att få sällskap med ut.
Och bra för Barmi med lite extra motion.
Han har fått gå ett par pass i paddocken med mig, och jag har börjat jobba med att han ska förstå skänkelhjälper och tygeltag och viktförskjutningar så han flyttar och böjer kroppen. Han är jätteduktig och snabb att förstå, så det går ganska fort framåt.
Har också testat bommar på ca 110cm mellanrum för att se om han tänker trava av sig självt. Hittills har han ingen jättekoll på benen och bommarna, men han behöver vänja sig vid konceptet så jag har stort hopp om den fine killen.
Fantastiskt trevlig häst, förresten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar